Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Uutiset: Oulun Sarjakuvafestivaali viikonloppuna (30.11.2017 klo 09:55:35)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
16.12.2017, klo 01:30:44

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
461104 viestiä 10219 aihetta kirjoittanut 7213 jäsentä. Uusin jäsen: timotonttu59
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Muut sarjakuva-aiheet
| | |-+  Sarjakuvan digitaalijakelu
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 9 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvan digitaalijakelu  (Luettu 44211 kertaa)
J Lehto
Giffe*r Gaffer
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 665



« Vastaus #15 : 15.06.2013, klo 21:49:40 »

Mainos blogiin, foorumeille ja kotisivuille. Osta tästä mun uusi sarjis. Maksu tilille, paypaliin tms. ja  sähköinen sarjis tulee sähköpostiin ostajan haluamassa formaatissa kun rahat näkyy tilillä.

Pitää mainostaa ja markkinoida joka tapauksessa. Mutta Comixology ja muut alustat ovat hyödyllisiä koska ne vetävät puoleensa sarjakuvasta ostomielessä kiinnostuneita paljon enemmän kuin mitä yksittäiset kotisivut pystyvät tekemään. Eli mielummin sitä myy vilkkaalla torilla kuin metsän keskellä.

Vaikka tekijän nimi olisi brändi jonka kotisivulle on paljon liikennettä, niin mahdollisimman monia kanavia kannattaa silti hyödyntää.

Googlen etusivulle päätyvät kunkin toimialan jättiläiset ja toiselle sivulle ihmiset eivät edes siirry linkkejä klikkailemaan.

Kannattaa tutustua hakukoneoptimoinnin perusteisiin. Avainsanoja niche, long tail keyword, PPC
tallennettu
Jukka
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 887



« Vastaus #16 : 15.06.2013, klo 22:10:49 »

Pitää mainostaa ja markkinoida joka tapauksessa. Mutta Comixology ja muut alustat ovat hyödyllisiä koska ne vetävät puoleensa sarjakuvasta ostomielessä kiinnostuneita paljon enemmän kuin mitä yksittäiset kotisivut pystyvät tekemään. Eli mielummin sitä myy vilkkaalla torilla kuin metsän keskellä.

Juu toki näinkin. Meinasin vaan, että kai sen sähkökirjan myynnin vois halutessaan hoitaa ilman mitään välistävetäjiä ihan samalla tapaa kuin jos ei vaikka halua viedä painettua omakustannesarjistaan kivijalkaliikkeen hyllylle lainkaan.
tallennettu

Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 491


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #17 : 15.06.2013, klo 22:27:50 »

Nyt kun ehdin lukea tämän ketjun niin eihän tässä olekaan kyse ketjun aloittajan sanelemasta aiheesta:
Lainaus
digitaalisuuden sisällölle asettamille haasteille ja sarjakuvailmaisun mahdollisiin muutoksiin
...vaan samasta kuin tuossa artikkelissakin eli sarjakuvien digitaalijakelun mahdollisuuksista ja sudenkuopista.

Miksei sähkökirjaa vois myydä samalla periaatteella kun myy paperista omakustannettaan eli "kädestä käteen".
Juuri näin. Ja näin:
Niin jo kauan ennen kuin sarjakuvataiteen fanittaja on käynyt lataamassa Comixologyn kännyynsä on kyseinen afficianaado todennäköisesti myös naputellut googleen "comics porn tentacle"...

Ja kun viimein selainteknologia kehittyy siihen pisteeseen että webbiapplikaatio pyörii laitteissa melkein yhtä hyvin kuin app storesta saatavissa oleva natiivi sovellus...
Apple on nyt niskan päällä koska sen pädi on kätevämpi kuin laitteet keskimäärin ja kauppakin toimii. On kuitenkin vain ajan kysymys milloin nettiin saadaan vihdoin kunnon valuutta eli maksaminen vakiintuu järkeväksi. Tekniikka puolestaan yhdenmukaistaa lukulaitteita enkä usko että tuo iPad vielä on sarjakuvien lukemisessa se viimeinen ja paras vaihtoehto.

Sitä paitsi. Tuossa artikkelissa ja tässä keskustelussa ollaan kovin P-Amerikkakeskeisiä ja jumitetaan Marvelin DC:n lehtimallissa. Samaan aikaan Aasiassa on aivan eri kuviot, laitteet ja julkaisutavat. Kaupallisestikin jo paremmin menestytty. Kiina nousee tässä taatusti E-Korean ja Japanin rinnalle ja vasta sitten aletaan jakaa näitä markkinoita, joita Apple nyt on dominoivinaan.
Kyllä jo pelkästään Applen sisältöpolitiikka on sellainen rajoite, että ei sen varaan  mitään laajaa rintamaa synny. Parhaassakin tapauksessa AppleKauppaan jää mainstreamsarjis, joka kituu ja kutistuu, samalla kun mielenkiintoiset jutut tehdään ihan muualla.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2013, klo 22:29:46 kirjoittanut Reima Mäkinen » tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Lurker
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 197



« Vastaus #18 : 15.06.2013, klo 22:47:57 »

Jos joku jollakin alalla saavuttaa määräävän markkina-aseman, on muiden todella vaikea enää päästä ohi.

Mutta totta kai pieniä pelureita omiin "markkinalokeroihinsa" mahtuu nettiin vaikka kuinka. Mutta heidän markkinaosuutensa on hyvin pieni, ellei olematon. Tekijälle itselleen voi toki joskus oma suoramyynti olla paras mahdollinen vaihtoehto. Eiväthän pääse muut osille.

Pätee muuhunkin kuin sarjakuvaan.
tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 235



« Vastaus #19 : 15.06.2013, klo 23:32:45 »

Nyt kun ehdin lukea tämän ketjun niin eihän tässä olekaan kyse ketjun aloittajan sanelemasta aiheesta:...

Aloitin tosiaan rönsyilemällä, mutta en muistanut tuota muutaman vuoden hiljaiseloa viettänyttä ketjua lainkaan.

Muokkasin aloitusviestiä ja ketjun otsikkoa, jos nyt osuisi lähemmäs maalia.

Mitä tuohon maantieteelliseen rajaukseen tulee, niin artikkelihan on tosiaan rajattu amerikkalaiskeskeiseksi, joten sieltä periytyy myös näkökulma tähän ketjuun.

Kannattaa tutustua hakukoneoptimoinnin perusteisiin.

EDIT: Kirjoitit viestissäsi ennen tätä kohtaa juuri siten, kuin itse asiat näen.

Olen toki yrittäjänä käytännön kautta tutustunut. Kun hallintapaneelista tarkastelee, millä hakusanoilla ihmiset saapuvat sivuille, on selvää hakukoneoptimoinnin toimivan niissä rajoissa, missä menestys omassa markkinaraossa edellyttää ja loppu on siitä kiinni, että hakija edes jossain määrin hakee, mitä yrittäjä voi tarjota.

Toisaalta on turha viisastella vaikka hotelliyrittäjälle, että harrasta hakukoneoptimointia, kun potentiaaliset asiakkaat naputtelevat Googleen "hotels in USA" ja siirtyvät sitten alan jättien huomaan. En jaksanut edes selata viidettä sivua pidemmälle, mutta edes suurimmista ketjuista ei moni siihen mennessä tullut vastaan.

Amerikkalaisten kustantajien, pääosin siis Marvel ja DC, osalta juna tosiaan meni jo.
Pienkustantajat sitten elävät omassa niche-raossaan miten parhaiten kykenevät.

Muutaman vuoden kuluttua markkinoilla toki voi olla joku uusi iPhone, joka laittaa asiat mullinmallin, mutta ellei tällaista ilmaannu, siinä ajassa jyvät on varmasti erotettu akanoista.

Toisaalta artikkeli on kirjoitettu puolittain sillä mielellä, että muutaman vuoden päästä voi naureskella miltä maailma 2013 näytti.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2013, klo 23:41:35 kirjoittanut Jiksi » tallennettu
J Lehto
Giffe*r Gaffer
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 665



« Vastaus #20 : 17.06.2013, klo 09:49:54 »


Toisaalta on turha viisastella vaikka hotelliyrittäjälle, että harrasta hakukoneoptimointia, kun potentiaaliset asiakkaat naputtelevat Googleen "hotels in USA" ja siirtyvät sitten alan jättien huomaan.

Kaikki potentiaaliset asiakkaat eivät ole aikeissa yöpyä kaikissa USAn hotelleissa. Vaan heidän hakunsa on tyypillisesti "hotel in St Louis" tai "best hotel St Louis", "bed and breakfast in St Louis" ja sellaisille hauille voi ihan yksittäinen majatalon omistaja St. Louisissa optimoida saittinsa.

Sama pätee sarjakuviin: ei "comics" eikä edes "war comics" vaan "best world war II comics", "buy best world war II comics" jne.

Mitä enemmän hakutermejä, sitä pienempi hakujen volyymi, mutta silloin myös asiakaskunta matchaa paremmin sivuston sisällön kanssa.

Kyse ei ole ollenkaan siitä kuka "hallitsee" markkinoita, vaan siitä että pystyy tavoittamaan juuri ne ihmiset joita kiinnostaa nimenomaan se, mitä sinulla on tarjottavana.
   
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 491


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #21 : 18.06.2013, klo 10:38:05 »

Jos joku jollakin alalla saavuttaa määräävän markkina-aseman, on muiden todella vaikea enää päästä ohi.
40% Markkinaosuuden Nokialla oltiin varmaan samaa mieltä. Itse asiassa juuri teknisiin ratkaisuihin perustuvilla aloilla on paljon esimerkkejä firmoista ja tuotteista jotka dominoivat markkinaa mutta hiipuvat sitten. Sisältöpuolella tämä on ehkä vähän harvinaisempaa, mutta häviäähän niitä erilaisia mediatalojakin. Habbo Hotelli itseasiassa dominoi yllättävän pitkään.

Toisaalta artikkeli on kirjoitettu puolittain sillä mielellä, että muutaman vuoden päästä voi naureskella miltä maailma 2013 näytti.
Mietin kanssa, miten hauskaa olisi jälkeenpäin seurata (tai olisi ollut), jos tästä aiheesta kirjoittaisi vaikka vuosittain aina ajanmukaisesti hypettäen, siis kuitenkin niin että omassa ajassaan se teksti vaikuttaa realistiselta.

Mutta onhan näitä suppeita esimerkkejä muutama Kvaakissakin. Ronkaisen DVD- ja McCloud -jutut ja oma kommenttini Viivin ja Wagnerin Wapittamiseen (uutinen sopivasti muuten tasan 10 vuoden takaa)

Samaa mieltä Lehdon kanssa siitä että ei kai kukaan hae enää verkosta comics?  Huh Juuri sitähän se markkinoiden hajautuminen on ollut että yhä spesifisempiä juttuja ovat omat mielenkiinnon kohteet.

Yritin tuossa viimeksi jalkapallopeliä katsoessa jotain ajatuksia kehittää, mutta eihän se oikein onnistunut. Sitä vaan meinasin, että jenkkimeininki perustuu verkossakin edelleen "muinaiseen" lehtiformaattiin. Sikäli mikäli artikkelissa ja muuallakin esitetyt veikkaukset toteutuvat ja printti hiipuisi pois isojen amer. ja jap. kustantamoiden julkaisupaletista, niin mitä järkeä sitä formaattia olisi enää verkossa roikottaa painolastina? Ja ilman B5 printtisivun (tod. aukeaman) rajoituksia saisi netillekin luotua jo paremmin toimivaa kerrontaa.

Olen myös hiukkasen vastaan sitä ajattelua että novellisarjakuvan pitäisi workkia optimaalisesti puhelimen pienessä näytössä. Vaikka nyt uutiset ja musiikki voidaan luuriin tuupata, ei se tarkoita sitä että sinne pitäisi sarjakuva ja elokuvakin tunkea. Stripit voi lukea luurista, tietenkin.

Edellisiin liittyen sarjakuvan kannattaisi digipuolella luopua ääriviivoista. Ääriviivat ovat 1800-luvun lopun keksintö jotakin mikä toimi parhaiten sen aikaisen tekniikan kanssa. Mutta eihän tämmöinen logiikka tunnu menevän missään läpi. Mieluummin vaan sitä lineaarista ja aikaan sidottua mediaa (animaatio ja musiikki) yritetään tupata selvää asiaa sotkemaan.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
äyni
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 390



« Vastaus #22 : 18.06.2013, klo 10:51:00 »

40% Markkinaosuuden Nokialla oltiin varmaan samaa mieltä. Itse asiassa juuri teknisiin ratkaisuihin perustuvilla aloilla on paljon esimerkkejä firmoista ja tuotteista jotka dominoivat markkinaa mutta hiipuvat sitten. Sisältöpuolella tämä on ehkä vähän harvinaisempaa, mutta häviäähän niitä erilaisia mediatalojakin.

Ei tänäpäivänä voi enää tehdä mitään pitkälle vietyjä tulevaisuuden johtopäätöksiä markkinaosuuksista. Ei oikeastaan millään alalla, kaikkein vähiten sähköisissä palveluissa. Jos asiakkaista ei piitata ja suolletaan kuraa, asiakkaiden kelkka kääntyy hyvin vauhdikkaasti. Ainoa keino pitää markkinaosuutensa on kehittyä ja palvella. Sokea asiakasuskollisuus on mennyttä. Toki markkinajohtajalla paineet kehityksestä on altavastaajia pienemmät, koska palvelun vaihto on aina ongelma.
tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 235



« Vastaus #23 : 18.06.2013, klo 17:54:54 »

Sisältöpuolella tämä on ehkä vähän harvinaisempaa, mutta häviäähän niitä erilaisia mediatalojakin.

Toimijat, jotka hallitsevat jakeluteitä, rahaliikennettä, tietoliikennettä jne. ovat vaikeimpia syrjäyttää.

Esimerkkinä luottokorttiyhtiöt, Google, TripAdvisor jne.

Samaa mieltä Lehdon kanssa siitä että ei kai kukaan hae enää verkosta comics?

Harrastajat tuskin hakevat. Entä sitten satunnaiskäyttäjä, mitä mahtaa kirjoittaa Googleen tai App Storeen sellainen utelias, joka ei tiedä mitä hakee. En tiedä minäkään, mutta tuskin mitään kovin spesifistä.

Siinä tulee se kanavan voima esiin, sillä se imuroi volyymillä käyttäjiä sisään.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2013, klo 17:59:48 kirjoittanut Jiksi » tallennettu
Lurker
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 197



« Vastaus #24 : 16.01.2014, klo 13:04:07 »

Ohhoh, ComiXology myi iPadin appsin kautta neljä miljardia sivua sarjakuvaa. Tämä digitaalinen sovellus ja jakelukanava sarjakuvalle on ollut jymymenestys. Sarjakuvalehdillä on kuin onkin futuuri.

WIRED: The iPad App That Sold 4 Billion Pages of Comics in 2013
For the third year running, digital comics platform ComiXology closed out 2013 as the most profitable non-game App on iPad. It’s testament to ComiXology’s digital dominance; in the last seven years, they’ve grown from a comics discussion and cataloging site to the face of digital comics publishing --
tallennettu
Miha
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 472


hyvää amatööritasoa


« Vastaus #25 : 16.01.2014, klo 14:05:39 »

Eiköhän tuo ollut ihan odotettavissakin. Ei ihmisten mielenkiinto sarjakuviin ikinä kuole; jakelu nyt vain on ollut kehityksen pulkasta jäljessä jo pidemmän aikaa.
tallennettu

Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 17 089


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #26 : 16.01.2014, klo 14:50:19 »

Ja suomalaiset kustantajat tulee pahasti jäljessä taas. Rahat valuvat amerikkoihin. Tulisipa noihin digitaalisiin sarjakuviin automaattinen käännös, varmaan tuleekin, kun Google pääsee vauhtiin. Esim. ranska ja espanja kääntyvät koneella jo auttavasti englanniksi (ei suomeksi), sarjakuvateksti varmaan aika hyvinkin. Saisi luettavakseen muutakin kuin amerikkalaista mainstreamia. Autom. käännös kylläkin vaatii konefontin ja miten teksti sitten mahtuu kupliin? Ja miten käy kääntäjien ammattikunnan  Sad  Huh

Timo
tallennettu

Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 235



« Vastaus #27 : 16.01.2014, klo 16:18:49 »

Huikeita lukuja!

Täytyy tässä olla pakostakin taustalla elokuvien tuoma lisänäkyvyys: digitaalinen sarjakuva on nyt täsmälleen oikeaan aikaan tarjolla.

Ei kai vuosikaudet pystyyn kuivunut ala kykene kukoistamaan omin voimin pelkästään digitaaliseksi muuntautumalla.
tallennettu
Lurker
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 197



« Vastaus #28 : 16.01.2014, klo 19:05:23 »

Huikeita lukuja!
Täytyy tässä olla pakostakin taustalla elokuvien tuoma lisänäkyvyys: digitaalinen sarjakuva on nyt täsmälleen oikeaan aikaan tarjolla.
Ei kai vuosikaudet pystyyn kuivunut ala kykene kukoistamaan omin voimin pelkästään digitaaliseksi muuntautumalla.

Uskoisin (ja toivoisin!), että nuo luvut kasvavat vielä ainakin muutaman vuoden ajan. Sarjakuville on nyt löytynyt uusi jakelukanava massoille, ei pelkästään sarjakuvakauppoja koluaville. Marketeistahan sarjakuvat ovat USAssa hävinneet. Kysyntä oli olemassa ja nyt on olemassa kanava, joka tuon kysynnän tyydyttää.
tallennettu
tertsi
Vieras
« Vastaus #29 : 16.01.2014, klo 19:09:42 »

Ja suomalaiset kustantajat tulee pahasti jäljessä taas.
Meillä täällä on niin pienet markkinat, että pakostakin tullaan perässä.
Ei ole resursseja marssia eturintamassa ja olla ottamassa vastaan isoimpia riskejä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 9 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: