Kirjoittaja Aihe: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?  (Luettu 48847 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #135 : 20.06.2013 klo 10:56:10 »
Kyllähän se ajan henki vaikuttaa tekijän lisäksi myös kriitikon ja yleisön vastaanottoon sekä kriitikon ulosannin odotushorisonttiin. Näinpä nykyteosten postmodernistinen ja ironinen lähestymistapa jopa edellyttävät kriitikolta (muttei välttämättä lukijalta) niiden tunnistamista. Yhtä lailla kuin genren tai lajityypin tunnistamista.
Mulle on kyllä hieman epäselvää miten tai miksi ironisesta teoksesta (esim. Fok it) pitäisi edes kritiikkiä tai analyysia laatia? Postmodernissa (vrt. Hagelbergin tuotanto) sentään kriitikko voi yrittää päteä intertekstuaalisten viittausten bongaajana. Varsinkin ironisena aikana kriitikon on aika turha lähteä taidetta analysoimaan, ja niinpä tullaan nykyiseen malliin jossa kriitikko vain tyytyy hieman kuvailemaan teosta ja kenties kertomaan millaisia omia visioita teos herätti.

Jotenkin mulla on sellainen tytinä että seuraavaksi jutuksi sopisi taas hyvin jyrkät idealismit (vrt. 60-lukulaiset vassarit). Eli vaikka sarjakuvan puolella vieläkin tiukemmat genre-erottelut (ja muun kuin oman suosikin kieltäminen).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #136 : 29.06.2013 klo 20:29:47 »
Postmodernissa (vrt. Hagelbergin tuotanto) sentään kriitikko voi yrittää päteä intertekstuaalisten viittausten bongaajana.

Ja se on hauskaa!

Hagelbergin Läskimooses toisaalta perustuu suurelta osin intertekstuaalisen pöhköön assosiaatioleikkiin, johon arvostelijankin on syytä lähteä mukaan, sillä muutenhan koko arvostelu olisi vielä teostakin pöhkömpi, varsinkin siis tässä tapauksessa.

Siis jos arvottaisi tai tarkastelisi Läskimoosesta "tavallisena" sarjakuvalehtenä.

Kreegah Bundolo

  • Jäsen
  • Viestejä: 572
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #137 : 30.06.2013 klo 15:25:03 »
Kun Fok_It on nyt nostettu mukaan tähän keskusteluun niin sarjan kustantajana kommentoin että näkisin mielelläni kritiikin jonka näkökulmana olisi pohdiskella sarjan kerronnallista evoluutiota. Salakavalasti siinä on ensimmäisen kirjan hokemahuumorista kehitytty kolmannen kirjan omaan Fok_It-mytologiaan. Jutut ovat pinnallisesti samaa mutta huumori kumpuaa nyt ihan eri lähteestä kuin varhaiset jutut. Kolmesta ilmestyneestä kirjasta on kirjoitettu yksi kaikki teokset kattava kritiikki (1/2-lehti), mutta siinä pohdiskeltiin ensisijaisesti sitä kuinka kriitikko netistä juttuja lukiessaan ei pitänyt niitä juuri minään, mutta Fok_It-maailma avautui ja kiteytyi uudella tavalla kirjojen myötä. Se ei sinänsä ole mikään ihme koska olen kirjoja toimittaessani pyrkinyt valitsemaan kokoelmiin strippejä joissa on jotain kestävämpää huumoria. Jotain heikompia juttuja olen ottanut mukaan silloin jos kirjan sisältö on sitä sattunut kaipaamaan. Tähän liittyen toinen mahdollisesti mielenkiintoinen näkökulma voisi olla internetissä ilmestyvän, sosiaalisessa mediassa hyvinkin vahvasti näkyvän stripin ja sen kirjaversion erojen pohtiminen. Fok_Itissa kun on hyvin usein juttuja jotka toimivat netissä ja vaikkapa Facebooksissa hyvin ja tuhannet jakavat niitä kavereilleen mutta kirjassa vaikuttaisivat olevan vailla ideaa. Tällaisessa kritiikissä pääsisi tutkiskelemaan sarjakuvastripin viimeaikaista kehitystä muutenkin (uudet tavat lukea ja jakaa sarjakuvaa).

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #138 : 30.06.2013 klo 17:34:31 »
Joko arvostelijat eivät oikeasti tiedä mitään, tai sitten heitä on ohjeistettu, että vaiva ei ole sen väärtti, kun eihän pidempiä jaaritteluja jaksaisi kukaan edes lukea.

Arvostelija on niin kuin poliitikko. Heti kun hän tittelinsä saa, muiden mielestä hän kadottaa kaikki kykynsä ja taitonsa...

Arvostelut ovat nykyään lyhyitä. Kaikkea on niin paljon. Jutuille annetaan etukäteen pituus (merkkimäärä).

Onneksi pitkiä esseitä on alkanut taas näkyä kulttuurisivuilla.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #139 : 01.07.2013 klo 11:26:55 »
näkisin mielelläni kritiikin jonka näkökulmana olisi pohdiskella sarjan kerronnallista evoluutiota. Salakavalasti siinä on ensimmäisen kirjan hokemahuumorista kehitytty kolmannen kirjan omaan Fok_It-mytologiaan.
Lyhyesti kommenttina tähän, että puhtaan huumorisarjan (=viihde) kritisointi lienee aina melko haasteellista, oli ironia sitten mukana tai ei. Siis jos arvioitavana on vain se miten hauska sarjakuva on.
Lukemistapojen ja sarjakuvan vastaanoton arviointi taas on enemmän tutkijan kuin kriitikon tonttia.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #140 : 02.07.2013 klo 19:45:39 »
Minulla ei ole mitään postmodernia (tykkäsin 1990-lukulaisesti viittailevasta Django Unchainedista) ja ironiaa vastaan niin kauan kuin ne tulevat tekijöiltä luontevasti. Siinä vaiheessa alkaa ottaa pattiin, jos niitä aletaan edellyttää, joku kriitikko tai muu valittaa että tervettä ironiaa ja intertekstuaalisuutta tämä tekele nyt kaipaisi. Eli kulttuurillisen virtauksen deskriptiosta tulee preskriptio. Erityisen omituista on sanoa jostain uutuudesta että tämä ei ole tätä päivää. Todellisuudessahan kaikki tänä päivänä syntyvä on tätä päivää, kriitikolla voi olla joku vuosia vanha käsitys siitä mitä sen pitäisi olla.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2013 klo 19:48:02 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

tertsi

  • Vieras
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #141 : 02.07.2013 klo 22:31:24 »
Sarjakuvien kohdalla moni käännösalbumi ei ole "tätä päivää". Mukavaa kuitenkin, että Haikaralaivue kääntyy suomeksi edes nyt.

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #142 : 03.07.2013 klo 12:16:16 »
Sarjakuvien kohdalla moni käännösalbumi ei ole "tätä päivää". Mukavaa kuitenkin, että Haikaralaivue kääntyy suomeksi edes nyt.

Ovathan julkaisupäätöksetkin aikansa ilmiöitä, 2010-luvusta kertoo jotain, että silloin on päätetty huolella toimittaa suomeksi Haikaralaivuetta. Tällaisen sarjakuvan kohdalla kriitikko voi valittaa että se "ei puhuttele tämän päivän lukijaa" tjms., todellisuudessa sellaista ei voi sanoa koska erityisesti nyt lukijat eivät ole yhtenäistä massaa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #143 : 03.07.2013 klo 12:31:02 »
Sanaa "lukija" ei varmaankaan pitäisi arvosteluissa käyttää (vaikka on tullut itsekin käytettyä), se kun usein kiertoilmaisu sanalle "minä" tai tosiaankin sillä tavoin yleistävä kuin Jarla edell. kommentissa toteaa.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 278
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #144 : 03.07.2013 klo 12:35:07 »
"Lukijaa" voi käyttää jos siinä on jokin määräävä, erittelevä tms. adjektiivi edessä. Ja jos käyttää vielä sanaa "ehkä", niin kriitikko on mukavasti luistanut vastuustaan  ;D
"Nuori lukija ei ehkä ymmärrä sarjakuvan kaikkia vitsejä"...

Timo

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #145 : 03.07.2013 klo 12:43:12 »
Hyvä täsmennys, Timo. Juuri tuo "nuori lukija" saa arvosteluun niin holhoavan sävyn, että.

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 954
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #146 : 03.07.2013 klo 14:08:19 »
Jarlan kanssa olen liikuttavan samaa mieltä.

Sen sijaan jonkin sanan pannaan asettaminen on yhtä huono tapa kuin edellyttää tekijöiltä sitoutumista tiettyyn virtaukseen. Lukija ei joka tilanteessa välttämättä arvosta sitä, että julkaisu on kolmen kilon painoinen jööti. Lukijaa ei aina miellytä käytetty fontti. Saa saman sanottua ilman lukija-sanaakin, jos niin väkisin vaaditaan, mutta keskustelun lukijan mielestä tässä viipaloidaan ihokarvoja.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #147 : 05.07.2013 klo 07:06:22 »
Ei "lukija" välttämättä ole kirjoittajan "minä".

Sanalla voidaan yhtä hyvin myös etäännyttää käsiteltävä asia omista mielipiteistä.

"Minua asia ei häirinnyt, mutta yleisesti ottaen kolmikiloinen opus on vaikea käsiteltävä."

"Lukijan kannalta kolmikiloinen opus on vaikea käsiteltävä."

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #148 : 05.07.2013 klo 07:35:29 »
Ei "lukija" välttämättä ole kirjoittajan "minä".

Sanalla voidaan yhtä hyvin myös etäännyttää käsiteltävä asia omista mielipiteistä.

"Minua asia ei häirinnyt, mutta yleisesti ottaen kolmikiloinen opus on vaikea käsiteltävä."

"Lukijan kannalta kolmikiloinen opus on vaikea käsiteltävä."

tai "Kolmikiloisena opus ei välttämättä ole helpoin käsiteltävä".

Yleistykset ovat näppäriä ja vaikka joskus totuuden siemenen saattavatkin sisältää eivät ole koko totuus.
Joka on tietenkin yleistys.

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 788
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #149 : 05.07.2013 klo 10:20:34 »
tai "Kolmikiloisena opus ei välttämättä ole helpoin käsiteltävä"...
"Koska olen vain kolmen kilon painoinen, ei opus ole minulle välttämättä helpoin käsiteltävä." Vai häh?
« Viimeksi muokattu: 05.07.2013 klo 10:22:09 kirjoittanut Gothicus »
"Ihminen on ihmiselle kettu."