Kirjoittaja Aihe: Suosittele digipainoa Helsingissä  (Luettu 11241 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hellabok

  • Jäsen
  • Viestejä: 27
Suosittele digipainoa Helsingissä
« : 05.03.2013 klo 22:11:52 »
Terve kaikille! Kirjoitan tässä ensimmäistä kertaa Kvaakiin.

Kysyn todella kalutusta aiheesta, mutta en löytänyt tarkkaa vastausta kysymykseeni: Voisitteko te, jotka olette painattaneet omakustanteita Helsingissä, suositella jotakin digipainoa Helsingissä? Minua kiinnostaa varsinkin palvelun taso (esim. amatöörin kohtelu) ja painolaatu. Hinnat selviää sitten tarjouksista.

Taustaa projektista: Minulla on16 sivuinen A5 kokoinen lastenkirja (ei sarjakuva). Värisivuja on 11 + kansi. Mustavalkoisia sivuja on 4. Olen värittänyt kuvat vesiverillä ja mustaa viivaa päälle (samassa tiedostossa) ja skannannut ne (600dpi). Onnekseni käytössäni on Indesign ja valmistelen tulostettavan tiedoston niin pitkälle kun mahdollista, välttääkseni konsultointikustannuksia digipainossa. Painos noin 100-200, kova kansi (jos rahat riittää) ja liimaus.

Kun on saanut kirjani painetuksi kerron tänne kokemuksista ja miten kävi.

 
Kirkkonummi sarjakuva kertoo maalimanlopusta Kirkkonummella www.hellabok.com

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 777
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #1 : 05.03.2013 klo 22:17:43 »
Töölössä Eino Leinon Kadulla oleva digipaino Mondia teki hyvää jälkeä hääkutsuissa. Hintakaan ei ollut kova.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Samppa Ranta

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 9
  • Hurlum.
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #2 : 06.03.2013 klo 12:26:57 »
Moi!

Valitettavasti ei onnistu liimaus noin pienelle sivumäärälle, ei pysy lehdet paikoillaan. Joko maalaat n. 60 sivua lisää ja sitten teet liimanidotun, tai tyydyt stiftattuun eli nidotaan arkit niiteillä kiinni. Sivumäärä pitää olla neljällä/kahdeksalla jaollinen, riippuen painopaikasta. Se kannattaa tarkistuttaa sitten painosta. Plus kannet erikseen jos haluat ne paksummalle kartongille. Digipainossa ei ole väliä onko jotkut mustavalkoisia ja jotkut värisivuja, saman verran maksaa lopputulos. Tee Indesignissa painovalmis PDF leikkuuvaroine kaikkineen, niin ei tule painosta lisämaksuja. Itse olen tehnyt yhteistyötä monta vuotta Printservicen kanssa, huolimatta heidän rumista nettisivuistaan.

- Samppa

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #3 : 06.03.2013 klo 12:33:24 »
Moi!
Valitettavasti ei onnistu liimaus noin pienelle sivumäärälle, ei pysy lehdet paikoillaan.

Teippisidonta onnistuu pienemmillekin sivumäärille, mutta kannattaa kuitenkin pyytää silloin näytekappaletta teippiselkäisestä painotyöstä, jotta tietää mistä on kyse.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 276
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #4 : 06.03.2013 klo 13:19:17 »
Itse olen tehnyt yhteistyötä monta vuotta Printservicen kanssa, huolimatta heidän rumista nettisivuistaan.

No on aika hurjat sivut. Tuossahan olis sarkaa jollekulle nousevalle sarjispiirtäjälle, "piirrän teille paremman etusivun, jos painatte 400 kpl lehteä ilmaiseksi".

Ankkalinnan Pamaus on painettu Laserpajassa. Suht edullinen, nopea toimitus ja laatu ok. Valitsin sen hinnan  ja sijainnin puolesta. Laadullisesti parempia mutta kalliimpia varmaan löytyy.

Timo

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #5 : 06.03.2013 klo 20:19:49 »
Nykypainossa on ollut todella hyvä palvelu.

Hellabok

  • Jäsen
  • Viestejä: 27
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #6 : 09.03.2013 klo 18:58:25 »
Kiitän vinkeistä.

Pyydän tarjousta näiltä: Printservice (Hakapaino), Laserpajas, Nykypaino ja Yliopistopaino. Saa nähdä mitä tulee.
Kirkkonummi sarjakuva kertoo maalimanlopusta Kirkkonummella www.hellabok.com

judea

  • Vieras
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #7 : 09.03.2013 klo 21:29:12 »
No on aika hurjat sivut.

Joo, on kyllä aika tyylikkäät :D

tusinajuuso

  • Jäsen
  • Viestejä: 14
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #8 : 22.03.2013 klo 02:39:05 »
Tää ei ole helsingissä mutta tilaus jne kaikki tapahtuu netissä ja ne toimittavat suomeen kotiovelle. Isoveli on käyttänyt pariin otteeseen jotain flaikkuja ja julisteita tehdessään. En tiedä kuinka hinnat vertaa noihin muihin. Eli painotalo print24.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 276
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #9 : 28.06.2018 klo 18:59:06 »
Perkules, kun edullinen ja nopea Laserpaja otti ja lopetti. Onko kellään kokemuksia tosta edellämainitusta Print24.comista? Edullinen mutta vaikuttaa vähän epävarmalta, ja lähes epäilyttävältä.
Muutamista paikoista on kyselty painotarjouksia. Pari vastausta on tullut, ovat kaksi tai melkein kolme kertaa Laserpajaa kalliimpia.
Kohtuulaatuinen nyrkkipajakin riittäisi, ei tarvii olla ns. painotalo, kunhan sinne pääsee julkisilla tms.

Timo

Petri Aarnio

  • Entusiasti
  • Jäsen
  • Viestejä: 347
  • Waugh!!!
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #10 : 30.06.2018 klo 17:08:40 »
Jotakin on tullut Print24:sta vuosien varrella tilattua. Ihan menettelee. Riippuu siitä mitä haluaa.
AKUT TAND BUNDOLO! TARZAN JEL <AKUT, EI TAPPAMISTA! TARZAN ON TÄSSÄ!>

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 276
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #11 : 30.06.2018 klo 18:28:32 »
Osaavatko painaa lehtiä?

Timo

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 197
  • Haddadaa
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #12 : 30.06.2018 klo 22:46:13 »
Oulun Sarjakuvaseuralle on Print24:stä ohjelmia ja näyttelyihin liittyviä pienlehtiä tilattu. Ihan kelvollista jälkeä tekevät. Pitää vain tarkasti tietää mitä haluaa.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 276
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Suosittele digipainoa Helsingissä
« Vastaus #13 : 09.07.2018 klo 14:28:42 »
Tarjouspyyntöjä lähetettiin kahdeksaan hyvältä näyttävään painoon. Painoista viisi näki sen vaivan, että jätti tarjouksen. Hintahaitari samoilla spekseillä 1300 € --- 650€. Aika jännää.

Timo