Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Arvostelut: Peloton Siegfried (15.07.2017 klo 17:36:52)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
21.07.2017, klo 15:30:30

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
456335 viestiä 10145 aihetta kirjoittanut 7169 jäsentä. Uusin jäsen: F4
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus
| | |-+  Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)  (Luettu 29423 kertaa)
tertsi
Vieras
« Vastaus #15 : 25.02.2013, klo 10:37:26 »

ne muodostaan riippumatta ovat ikäänkuin osasuurennoksia taustalla olevasta tilanteesta.
Aivan.
Kuvanäyte on Buddy Longway -albumista numero yhdeksän.  Wink

edit:
Kovin nuoreltahan sankarimme tuossa näyttää. Ilmeisesti on kyseessä Buddyn nuoruusmuisteloista kertova albumi.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2013, klo 18:56:22 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 130


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #16 : 25.02.2013, klo 22:49:07 »

Minusta 2 isoa dramatiikaa täynnä olevaa kuvaa on liikaa yhdelle sivulle.
Vähän makuasia. Käsittääkseni jotkut pyrkii siihen että joka ruudussa olisi mahdollisimman paljon dramatiikkaa.

Yksi isompi kuva, jossa olisi ollut miljöö ja tapahtuma olisi riittänyt. Sivun tekee hiukka tukkoiseksi nuo monet maisemaa luotaavaa kuvat, jotka olisivat tulleet esille yhdessä isossa ruudussa.
Paitsi jos kertojana haluaa korostaa kylmää maisemaa. Luulen kuitenkin että tuossa on ideana kuvata pitkää matkaa ja etsimistä visuaalisesti.

Kommentteihinne olisi enemmänkin kommentoitavaa. Taidan silti vain todea että mielenkiintoisia ja sattuvia analyyseja.

Mutta eikö ketään muuta häiritse vaikka se että ukko ei ole luminen vaikka tarpoo/hiihtää pyryssä? Sommittelussa menee mielestäni pieleen eli jää hyvinkin latteaksi viimeinen Buddyn kasvokuva, jossa on ikään kuin sijoitettu pysty suorakulmio toisen sisään. Puuma taas on sivun lopussa leikattu sommittelun kannalta ikävästi kahtia. Tämän täytyy olla aukeaman vasemmanpuoleinen sivu kun cliffhangerikin puuttuu...

Tein nyt piruuttaan tuollaisen version. Ehän se kauhean hyvin toimi, mutta idea on että jos kerran haluaa käyttää upotettuja ruutuja ne voisi saman tien upottaa yhteen koko sivun ruutuun. Tulisi se mainittu establsihin shottikin vähän paremmin hoidettua...


* buddy.jpg (134.1 kilotavua, 499x665 - tarkasteltu 267 kertaa.)
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Orjan May
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 161



« Vastaus #17 : 25.02.2013, klo 23:14:32 »

Kiitti Reima paljon,  kun näit vaivaa ja teit uuden ruutu sommitelman. Minunkaan rakentama sommittelu ei ilmeisesti ollut sitten niin toimiva...hmmmm. Nyt sen huomaan. Tai osittain toimii ja osittain ei.

Kuten todettu, sivusommittelu ei ole aina kovin helppoa saada tarina etenemään virtaviivaisesti seuraavaan tapahtumaan.
Eräs henkilö, joka tekee kanssani yhteistyötä on erinomaisen hyvä tuossa ruutusommittelussa ja hänen piirroksissaan on dynamiikkaa ja tarina kulkee hyvin kohtauksesta kohtaukseen.

Mutta Reima teki hienon työn kun laittoi ruudun uuteen uskoon. Tuosta näkee hyvin mikä tökkii ja mikä taas voisi toimia. Pitkästä aikaa mielenkiintoinen osio. Kiitos Tertsin hyvien oivallusten.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2013, klo 23:16:20 kirjoittanut Orjan May » tallennettu
tertsi
Vieras
« Vastaus #18 : 25.02.2013, klo 23:21:08 »

Mutta eikö ketään muuta häiritse vaikka se että ukko ei ole luminen vaikka tarpoo/hiihtää pyryssä?
Ei häiritse.
Buddyn takinlieve on luminen viimeisessä kuvassa. Jo tuo pyry on enempi semmoista tihkuista räntää, melkein vettä.

Kyllä tuo on vasemmanpuoleinen sivu. Tosin oikeanpuoleisessa sivussa ei ole pienen pienintäkään cliffhangeria.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2013, klo 23:40:55 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
JJalonen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 755



« Vastaus #19 : 26.02.2013, klo 00:08:22 »

Reimalla ihan mainio ratkaisu. Frank Millerhän käytti tätä kerrontaa Elekra Lives Again -alpparissa.

Itse päädyin ilmeiseen konservatiiviseen ja kosmeettiseen versioon. Olen konservaattori. Grin


* bl.jpg (259.97 kilotavua, 717x958 - tarkasteltu 283 kertaa.)
tallennettu
tertsi
Vieras
« Vastaus #20 : 26.02.2013, klo 00:29:47 »

Jalosen esimerkki muuten aika hyvä, mutta tässä ei ole ideana tehdä ilveksestä uhkaavaa, vaan pikemminkin päin vastoin.
Lunttasin juuri äsken kohtauksen jatkon albumista. Ja kun katsoo noita ilveksen silmiä, niin nehän ovat aika ystävälliset.
Jalosen versiossa Buddyn hämmästyskuva ei toimi, hän on hämmästynyt jo edellisessä ruudussa. Mutta muuten ei ollenkaan hassumpi ehdotus/vaihtoehto.

Buddy ei ammu ilvestä, vaan tämän humaanin sarjakuvan pehmeän arvomaailman mukaisesti ottaa itselleen vain ruhon etupään. Siinä toverukset sitten syövät omaa puolikastaan samassa laajassa ruudussa, ilves pusikossa, Buddy nuotiolla.

Deribin versiossa Buddy ensin hämmästyy ilvestä, sitten näkee sen vetoavat silmät, viimeisessä ruudussa metsämies epäröi, mitä tehdä. Seuraavalla sivulla järki voittaa ja ruhosta riittää ruokaa molemmille.

edit
Ja vielä tuosta alkuperäisestä sivusta:
Viimeisessä ruudussa metsästäjä on koko sivun mittaisen verivanan päässä. Jalosen uudessa ehdotuksessa tämä idea ei toteudu.

« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, klo 00:38:32 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
JJalonen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 755



« Vastaus #21 : 26.02.2013, klo 00:37:15 »

Jalosen esimerkki muuten aika hyvä, mutta tässä ei ole ideana tehdä ilveksestä uhkaavaa, vaan pikemminkin päin vastoin.

Tuota, en itse näe uhkaavuutta ilveksen silmissä (siis puuman! Keskittyy analyysiin, eikä kissoihin). Pikemminkin jotain Narnian leijonan "viisautta".

Melkein laitoin puhekuplan: "No, kuinkas herralla kulkee?" laugh
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, klo 07:20:27 kirjoittanut JJalonen » tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 479


« Vastaus #22 : 26.02.2013, klo 00:38:40 »

JJalosen versio kylläkin toimii paremmin kuin alkuperäinen.
Briljeerausta on vähemmän, kerrontaa enemmän.
Hämmästysruutu kun vaan ei yksinkertaisesti toimi, alkuperäisessäkään.
Tietenkin valmiissa pöydässä on jokaisen helppo olla besserwisser mutta minäkään en uhkaavuutta löydä silmistä itsestään.
Se viitekehys vaatisi asiayhteyden, ne muut sivut, kontekstin.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, klo 00:40:42 kirjoittanut Curtvile » tallennettu
JJalonen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 755



« Vastaus #23 : 26.02.2013, klo 00:43:01 »

Samaa mieltä, että tuo hämmästysruutu on jotenkin liioiteltu. Siksi ajattelinkin, että ilveksen puuman pitäisi tehdä jotakin poikkeuksellista.

Edit.
Lisäsin kuvan. Tongue


* bl2.jpg (260.51 kilotavua, 717x958 - tarkasteltu 242 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, klo 07:17:54 kirjoittanut JJalonen » tallennettu
tertsi
Vieras
« Vastaus #24 : 26.02.2013, klo 01:31:09 »

Edit.
Lisäsin kuvan. Tongue
Tai siis tekstin.  Wink
tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 131



« Vastaus #25 : 26.02.2013, klo 05:24:44 »

Jenkkisarjakuva on aikanaan muokannut omaa käsitystäni hyvästä sarjakuvakerronnasta, jota Bonelli-talli ja manga-kerronta on aikanaan vinksauttanut, mutta kyllä Reiman ja Jalosen versiot ovat alkuperäistä roimasti luontevampia.

Alkuperäisessä sivussa sahataan vasemmasta yläkulmasta oikeaan alakulmaan, mutta silmälle ystävällisempää on "yksisuuntainen" liike.

Eurooppalaisilla on monesti sellaisia ajalla ja muodolla leikitteleviä koko sivun kollaaseja, mutta joku Joe Kubert ratkaisi vastaavat tilanteet leikkaamalla toiminnan erillisiin ruutuihin. Olisiko ollut miehen Tex Willer -opus tai Vihollisässä, jossa samankokoisiin kapeisiin pystyruutuihin leikatussa kohtauksessa hahmo putoaa jyrkänteeltä kuolemaansa.

Ja tähän sopii vanha tokaisu: "muut saa selittää..."
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 16 741


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #26 : 26.02.2013, klo 10:10:09 »

En ajatellut ehtiä puuttumaan tähän, koska näitä viestejä näyttää pukkaavan vauhdilla. Alkuperäinen toimii mun mielestä paremmin, koska kuvaleikkaukset Buddyn kasvoista yleiskuvaan ja puuman silmiin ovat näin samaan ruutuun upotettuina nopeampia, tehokkaampia ja dramaattisempia.

Tulee mieleen nopeat leikkaukset ja käsivaralta kuvaaminen, jos elokuvaan voi verrata. Konservatiivinen versio on hitaampi ja kuvat luetaan vähän väärässä järjestyksessä, jolloin impakti ei ole niin tehokas. Enkä minä koe Puuman silmiä sen enempää uhkaavina kuin ystävällisinäkään, vaan pelokkaina ja yllättyneinä, "älä vie mun saalista".

Aika hauskaa muuten, että sekä Buddy Longway ja Ken Parker ovat ottaneet innoituksensa samasta Sidney Pollackin leffasta Jeremiah Johnson. Visuaalisesti Derib on leffaa lähempänä. Mutta molemmissa sankareissa on samaa näköä.

Liitekuva: näin minä sen luen.

Tekisinkö sivun itse toisin? Vaikea sanoa sen jälkeen, kun on nähnyt ton alkuperäisen.

Timo


* sivuataitto.jpg (231.93 kilotavua, 717x958 - tarkasteltu 395 kertaa.)
tallennettu

Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 130


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #27 : 26.02.2013, klo 10:14:44 »

Jalosen esimerkki muuten aika hyvä, mutta tässä ei ole ideana tehdä ilveksestä uhkaavaa, vaan pikemminkin päin vastoin.
Ai että Buddy hämmästyy (alkuperäisessä) sitä miten ystävällinen puuma on?  Grin

Deribin versiossa Buddy ensin hämmästyy ilvestä, sitten näkee sen vetoavat silmät, viimeisessä ruudussa metsämies epäröi, mitä tehdä. Seuraavalla sivulla järki voittaa ja ruhosta riittää ruokaa molemmille.
Tästä nähdään että jos mietitään kuvakerrontaa/kuvasommittelua pitäisi sen viereisen sivun lisäksi käsillä olla myös kässäri. Sarjakuvan yksi ominaispiirrehän on se että sivut ja ruudut viittaavat toisiinsa. Jopa monen sivun taakse eteen tai taaksepäin. Ruudut toimivat siis vuorovaikutuksessa saman aukeman ruutujen ja lopulta koko tarinan ruutujen kanssa. Kokonaisuus ja sen toimivuus nousee kaiken yläpuolelle. Kääntäen tämä merkitsee sitä että sivusommittelu on enemmän hifistelyä tai briljeerausta, joskus jopa efekti ja aina dramatisoinnin väline.

Eipä kyllä tekovuoden ilmoittamisestakaan ainakaan haittaa sen tulkitsemiselle olisi.

Ja vielä tuosta alkuperäisestä sivusta:
Viimeisessä ruudussa metsästäjä on koko sivun mittaisen verivanan päässä.
Alkuperäisessä on vikana nykylukijan näkökulmasta se että teksti selittää aivan turhaan kuvia. Ranskani ei ole kovin fluenttia mutta sen verran minäkin tuosta ymmärrän. Selittely syö tehoa hienolta ja mietityltä kuvitukselta.

Kokeillessani tuota uutta sommittelua sivusta, mietin juuri sitä miten eri alueilla (USA, BD, manga) ja eri aikoina kerronnassa ja sivusommittelussa on käytetty erilaisia keinoja.
Kerronnan täytyi tai täytyy avautua helposti lukijalle sekä resonoida kohdealueen ja genren perinteiden kanssa, jos mielii saada tunnustusta tekijänä. Sitten kun on tultu tähän päivään kaikki nämä sarjakuvan innovaatiot ovat meille enemmän tai vähemmän tuttuja ja voimme siitä suuresta korista ikään kuin valita sellaisen kerrontatyylin mikä itseä tekijänä ja lukijana miellyttää.  

Saman asian voi lisäksi eri perinteiden sisällä kertoa joko tehokkaan tailoudellisesti, dramaattisesti, hiljaisesti ja neutraalisti myötäillen jne.

Deribin ratkaisu ei tässä KOHDASSA minusta parhaalla mahdollisella tavalla tue sellaista humaania, luonnonläheistä ja filosofista tarinaa, johon Tertsi kuvailussa viittaa. Paitsi, jos kyseessä on tarinan dramaattisin kohtaus, johon on sivusommittelukikkailulla nimen omaan haettu vaikuttavuutta ja nostettu se näin jonkinlaiseksi kliimaksiksi, käännekohdaksi.
Verta, ruumiinpaloja, metsästäjä kohtaa lopulta metsästäjän silmästä silmään... Konflikti laukeaa.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
tertsi
Vieras
« Vastaus #28 : 26.02.2013, klo 10:18:44 »


Liitekuva: näin minä sen luen.

Omat silmäni toimivat samaan tapaan kuin Timolla, paitsi, että luen alemmat pikkukuvat ennen metsästäjä-ilves-kuvaa, josta katse osuu ensin ilvekseen ja sitten Buddyyn.
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 16 741


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #29 : 26.02.2013, klo 10:22:44 »

Ai että Buddy hämmästyy (alkuperäisessä) sitä miten ystävällinen puuma on?  Grin

Siis miten siä sen noin päin luet? Buddy pelästyy puumaa vasta  sen jälkeen näytetään puuma isossa kuvassa ja vasta sitten silmät lähikuvassa.

Ohessa tuo konseervatiivinen ja miksi se mielestäni menee väärässä järjestyksessä.

Timo


* sivutaitto.jpg (229.74 kilotavua, 717x958 - tarkasteltu 236 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, klo 10:30:57 kirjoittanut Timo Ronkainen » tallennettu

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: