Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Arvostelut: Metsän syvyyksiin (13.05.2018 klo 23:41:35)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
23.06.2018, klo 22:58:40

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
464775 viestiä 10324 aihetta kirjoittanut 7280 jäsentä. Uusin jäsen: PetriTre
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Muut sarjakuva-aiheet
| | |-+  Sarjakuvamarkkinoiden koko
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 9 10 11 12 13 [14] 15 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvamarkkinoiden koko  (Luettu 46598 kertaa)
Jiksi
Toimittaja
**
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 277



« Vastaus #195 : 02.06.2018, klo 00:18:35 »

Rob Salkowitz jo vihjaili, että tänään tulee iso uutinen.

Comixology Originals tallaa just Dark Horsen, Imagen ja IDW:n varpaille.

Kuinka kipeästi polkaisee, se jää nähtäväksi. Amazonilla on kassaa vaikka kokeilemalla tarjota sellaisia diilejä tekijöille, joita eivät pienemmät tarjoa.

Tässä selkeästi astellaan sitä tietä, missä sisältö alkaa keskittymään jättiläisille. Tausta-ajatus on, että jokainen minuutti minkä käyttäjä tarkastelee oman firman tuotantoa on isompi siivu voittoa ko. minuutilta. On massaa ja massia.
tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 277



« Vastaus #196 : 02.06.2018, klo 00:33:34 »

Forbes-juttu on valovuosia edellä näitä sarjakuvasaittien analyysejä, mutta Newsaraman jutussa lausutaan odottamani sanapari "subscription program".

Comixology Unlimited sai niin huonon lähdön, että olen vain odotellut että millä Amazon kiertää sen ongelman ja ryhtyy kasaamaan vastausta Marvel Unlimitedille.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 778


« Vastaus #197 : 02.06.2018, klo 00:52:23 »


Comixology Originals tallaa just Dark Horsen, Imagen ja IDW:n varpaille.

Kuinka kipeästi polkaisee, se jää nähtäväksi. Amazonilla on kassaa vaikka kokeilemalla tarjota sellaisia diilejä tekijöille, joita eivät pienemmät tarjoa.

jännää on miten eri tavalla nähdään tuo.
Amazon on jätti mutta ainakin alkulanseerauksessa korostavat kyllä paperipuolen yhteiskonsensusta:
Lainaus
“We’re aiming for is to make more people into comics fans. We want to create new fans who become print buyers, go into their local comic shops, go to conventions and become part of the culture. We will continue to make new fans and meet them where they want to be met.”
joka siis edustaa eri käsitystä kuin  täällä on jaettu.

Joskin aiempi pointti:
Kirjoitin nyt siitä isojen mediatalojen kentästä. Eniten mietityttää mikä on mm. Dark Horsen ja Imagen asema, nehän kipuilevat Comixologyn ja tekijöiden painostaessa tahoillaan. On vaikea nähdä, että ne saisivat vaikka joukkovoimalla sellaisen oman niche-palvelun pystyyn. Omillaan ne ovat pieniä, niin pieniä.

siitä pienuudesta:

Lainaus
Another feature of the comiXology Originals program is that all the content is creator-owned, a business model common to publishers like Image Comics, Dark Horse and IDW (which together account for about 20% of the approximately $1B US comics market), but not for the big franchise superhero universes of Marvel, DC or Valiant, which are corporate-owned.
boldaus minun.

omaa mielenmaisemaa ei auta se että kun ainoa tunnettu on Elephantmen vertautuu suoraan musiikkimaailmaan ja niiden radiosoiton pakkopullaan jonka tuote vaihtuu vaikkei sitä huomaakaan koska jokainen ylituotettu poppispoppis on kuulostanut ihan samalta tuubalta viimoiset 50-60 vuotta, korostetummin vikat ~40 vuotta autotunesta ja syntsista lähtien.

ja silti: vaikka täällä mainitaan aina Ville Ranta ja musiikissa se Matti Teppo ja Loiri on musiikissakin Suomen vientivaltti se mille ei alkuun eikä oikein vielä nykyäänkään tipu tukea tai rahaa vaan lähinnä "hassuja nuo hevarit" läppää.

Onneksi nykyään musiikkimallikin on muuttunut tekijöidenkin kannalta ja kuten tässä lanseerauksessaan korostivat että rahahan ratkaisee:
jos on jo myyvä/myynyt tuote ja infra uudelleenjulkaista se on tämä on puhtaasti taloudellisesti hyödyttävämpää nykyisessä talousmallissa.
Goljatit kun saavat kimppuunsa nälkäiset linkomiehet  nyky-yritysjätit taas haluavat liittoutua pienten ja ketterien kanssa ja hyötyä symbiosista ilman game of thrones kohtaloa.
Tai kuten merkonomiaa sairastavat sanovat: hajauttamaan riskin
tallennettu
jussih
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 215


« Vastaus #198 : 02.06.2018, klo 14:26:05 »

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sarjakuvien-suosio-laskee-vain-aku-ankka-pyristelee-lasten-suosikkina/795440/
tallennettu
[kivi]
Toimittaja
**
Poissa

Viestejä: 1 557


Akvaarious.


« Vastaus #199 : 02.06.2018, klo 17:57:14 »


Aku Ankasta ei oikein taida olla julkista levikkitietoa sitten vuoden 2014 jolloin levikki oli pudonnut 324 500 kappaleesta jonnekin 228 050 kappaleeseen. Toki sekin on todella paljon, mutta en ole ihan varma kuinka kattava on Lataamon suosio perusteena paperilehden painoksen laskemiselle.

Joka tapauksessa vanha viisaus sanoi: "Akkari ja Mustanaamio eivät ole sarjakuvalehtiä vaan osa elämänkulttuuria", niiden uskollisimmat lukijat eivät aina edes tajua lukevansa sarjakuvaa.
tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 277



« Vastaus #200 : 02.06.2018, klo 20:43:18 »

Amazon on jätti mutta ainakin alkulanseerauksessa korostavat kyllä paperipuolen yhteiskonsensusta:joka siis edustaa eri käsitystä kuin  täällä on jaettu.

Enemmän kuin se mitä sanotaan, suosittelen kiinnittämään huomiota siihen mitä on tapahtumassa; mikä yritys tuo Amazon oikeastaan on ja miten se toimii; mihin suuntaan toimiala on kulkemassa.

Vanha mielikuva hitaasti liikkuvista suuryrityksistä on ajastaan jäänyt. Teknologiajätit ovat erityisen nopeita ja ketteriä. Amazon polkaisi tyhjästä itsensä pilvipalvelujen markkinajohtajaksi. Originals-julkistuksen yhteydessä Amazon jälleen korostaa "kokeile ja korjaa" -ideologiaansa (test-and-learn).

Kuka huomasi Starkingsin yrityksen Comicraft. Tämä on yritys joka suunnittelee logoja ja tarjoaa fontit.

Onko Imagen perusdiili suoraan kadulta saapuvalle vielä se rahoita oma julkaisusi neljällä tonnilla. Kuinka monta vuotta sillä on se nyt jo ollut.

Entä jos Amaxology laittaa siihen rinnalle vaikka nollakustannusdiilin, jossa Comicraft hieraisee kanteen logon ja sivuille tekstit kaupan päälle. Vastikkeeksi annetaan 90% leffaoikeuksista – tai Amazonin oman striimauspalvelun tapauksessa merkittävästi vähemmän – ja kymmenen vuoden ajan kaikki julkaistu on vuoden yksinoikeudella Amaxologyn tilausjäsenillä tms.

Onko todennäköisempää, että elokuva- tai sarjaoptio laukeaa Amazon Primessä jos valitsee Comixology Originals -ohjelman kuin perinteisellä valkokankaalla jos menee perinteistä tietä printtiä pitkin. Tuskin. Kuitenkin se tuntuu siltä.

Jos jätetään spekulointi vähemmälle, niin onhan Comixology kulkenut pois printistä ja kohti digisarjoja pitemmän aikaa: Digital Exclusive ja sittemmin Unlimited sekä viimeisimmäksi "Pull List" -ominaisuuden pois jättäminen.

Amazon Comixologyn ostettuaan ensimmäisenä tekonaan esti sisäiset ostot Applen kautta ts. esti ulos suuntautuvan kassavirran. Tässä print-on-demand tarkoittaa, että kaikki välikädet poistetaan ja jatkossa mennään siellä missä Amazon on valmis, vahva ja tehokas.

Ei varastoja, ei sarjakuvakauppoja, vaan suoraan kuluttajalle, jonka käsiin paketit toimitetaan Diamondin sijasta itse.

Löytyykö uusia lukijoita, kun Marvel ja DC ei ole löytänyt. Amazon on valtava yritys, jolla on valtava määrä tietoa kuluttajista ja ostokäyttäytymisestä.

Ensimmäinen fiilis näistä uutuusjutuista on, että siellä painottuu vähän se puoli mitä Marvel yritti ennen takaisin päin peruuttamistaan. Ei ole ainakaan supersankaria noin niinkuin pintapuolisesti.

Ehkä Amazon laskee taustalla, että DC avaa oman unlimited -palvelun ja onhan se aina mahdollista että Disney vetää omat sarjansa muiden alustoilta pois kuten se veti oman tuotantonsa pois Netflixin kynsistä. Silloin on erotuttava Marvel Unlimitedistä ja DC Universestä.

Joka tapauksessa Marvel Unlimited jo avasi matopurkin, tärkeitä termejä tuossa Forbesin jutussa olivat mm. "free to read" ja "binge-reading" eli mennään kohden tilausmallia ja luetaan kokonaisia sarjoja kerralla (vrt. televisiosarjojen katsominen kausimaratonina).

Tämä kaikki on aloitetaan ja lopetetaan "printti on tärkein, sarjakuvakaupat ovat tärkein, harrastajat ovat tärkein" -lorem ipsumilla ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Diamond on selvä häviäjä, mutta minä en sitä puljua itke. Sen sijaan olen huolissani pienkustantajista, jotka ovat kiinni vanhassa ennakkotilausmallissa eli Dark Horse, Image, IDW ja kaikki muut. Nostaako Diamond hintoja? Kaatuvatko loputkin kivijalkakaupat. Mistä löytyy niille digitaalinen koti.

Kuinka paljon Amaxologyn alle imuroituu uudesta creator owned -materiaalista?

Image on siitä jännä, että sen isoin vahvuus on tekijäyhteisön goodwill ja isojen nimien perässä tulevat myös nimettömät yrittäjät. Kuitenkin menestyjät voivat tehdä omia diilejään, kuten Kirkman Walking Dead -sarjan digitaalisten oikeuksien kanssa teki – ja juuri Comixologyn kanssa.

Image on sellainen vaikeasti käsitettävä yrityksen runko. Jos tuosta tekijävirrasta suuntautuu tietty osuus Amazonin taskuun, niin se tuntuu heti ensimmäisestä lähtien. Huomasitteko sellaisen pienen sanan kuin advances... ei sen välttämättä tarvitse merkitä ennakkomaksua, siis rahaa, mutta monestiko olette julkisuudessa nähneet tuon sanan yhdistettynä sarjakuvan tekijöihin.

Dark Horsen toimintaa olen katsellut hieman huolestuneesti jo pitemmän aikaa. Tähtien sodan menetettyään ovat hyvät uutiset olleet sillä suunnalla vähissä.

Kuka edes osaa lunttaamatta mainita viisi uutta sarjaa viimeisten viiden vuoden ajalta? Kokeillaan. Jeff Lemiren Black Hammer ja, ja... Garth Ennisin World of Tanks (tämäkin on joku pelilisenssi) ja sitten... öö, ei hemmetti, onhan niitä nyt muitakin oltava.

Ennustan, että Dark Horsea ei kymmenen vuoden päästä enää ole itsenäisenä firmana olemassa.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 778


« Vastaus #201 : 02.06.2018, klo 21:00:19 »

Image on kolmanneksi suurin kustantaja, IDW ja Dark Horse jakavat sijan neljä.
Niiden rankkaaminen pinekustantamoihin on omaan korvaan joko vahinko tai tarkoitushakuista, koska vaihtoehto kolme "tyhmää" ei Jiksiin sovi.

Kyseessä ei ole vanha mielikuva, kyseessä on sykli. Suuryritykset pelaavat isosti ja häviävät isosti. AAmazonit ja Googlet sekä Netflixit sen kun kasvavat kunnes tulee mutta.
Omassa maassamme on hyvä esimerkki Nokia, joka on osa Microsoftia ja ei ole enää sellainen puhelinjätti kuin oli.

Toivon että Amazon pelaa merkkinsä oikein ja alakin hyötyy tästä, itselle vaan näistä meillä on oma levitysverkko tulee mieleen se kun alan suurin Marvel teki oman levitysverkkonsa ja oli kaatua sen kanssa ja siksi on oma läpyskänsä previewsin kanssa nykyään.

Totta eihän Nokiakaan kadonnut tyystin vaan on pienemmällä liekillä toisen toimijan alajaosto kuin mustanaamiokerhossa ikään, ikaalisten vaeltavat haamut, mutta tknologiajätit eivät ole irrallaan oikeasta todellisuudesta sen enempää kuin sarjakuvatkaan.

Sähköistyminen ja nettibusiness on toki päivän sana. Olen paraikaa mailla jeesamassa vanhuksia muutaman projektin kanssa ja paikallinen elektroniikkaliike lopettaa.
Isompaan ketjuun liittyminen ei auttanut, kivijalkapuolena on olla showroom jossa ihmiset käyvät katsomassa millainen pesukone/läppäri/taulutv/kotiteattri/parranajokone/älypuhelin/järkkäripokkarikamera oikein onkaan..... ennen kuin ostavat sen netistä halvemmalla kotiintuotuna.

elektroniikka ja sen valmistus ei siinäkään lakkaa, mutta näivettyy kulttuuri ja osa alan toimijoita pääsee "etsimään uusia haasteita"
useimmille tämä kiertoilmaus ei haittaa....niin kauan kun ei osu omalle kohdalle.

tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 778


« Vastaus #202 : 02.06.2018, klo 22:39:15 »

korjaan edellistä IDW on neljä.

Ilahduttavasti sarjakuvamarkkinain koko ei ole vain kvaakin puntaroinnin varassa.
Myös Atomekan Dave Elliotilla on rakenteellinen ehdotus

tuokin on rakenteeseen liittyvä malli, printtipuolen toki eli monista varmaan emujen ja dodojen sprinttikisa, mutta vaikka tuossakin on kömmähdysvaraa on siinä jotain joka saattaisi toimia.

kannattaa muistaa että linkin kuukausikaaviossa puhutaan kahdestoistaosasta miljardia dollaria eli sellaisesta raaasti jakaen 83 miljoonan dollarin eli rapian 71,1 miljoonan euron potista.
Kyllä se noin miljardin liikevaihto ei jakaudu tasan kuukausien välillä toiset ovat heikompia toiset selkeästi vahvempia, mutta kun on puhuttu "pienistä tekijöistä" (ja jostain  syystä vain yhdysvaltain markkinoista tai suomen markkinoista?) niin on  ehkä syytä muistuttaa että vaikkei aina siltä vaikuta, sarjakuvissakin pyörii isot rahat.

Myönnetään monet sarjakuvaelokuvat keräävät sen miljardin lipputulot itsellään (arvatenkin syy miksi Jiksi tuo elokuvaoptiot keskustellun toistuvasti mukaan) mutta niiden tulonsaantirakenne on eri ja ennen muuta niiden infraverkon kulut ovat aivan eri luokkaa kuin sarjakuvan kohdalla.
tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 277



« Vastaus #203 : 02.06.2018, klo 23:00:48 »

Niiden rankkaaminen pinekustantamoihin on omaan korvaan joko vahinko tai tarkoitushakuista, koska vaihtoehto kolme "tyhmää" ei Jiksiin sovi.

Kai minä saan vielä tyhmiä kirjoitella. Konteksti oli se, että jättiläiset tulevat kustantajakentälle. Tekevät ne mitä tahansa, niin se vaikuttaa pienempiin.

Amazon tietää tarkemmin kuin yksikään kustantaja, että mikä myy. Nykymaailmassa kuluttajien käyttäytymistä – ei siis ainoastaan ostokäyttäytymistä – seurataan hiiren liikkeitä myöten, tallennetaan tietoa kiinnostuksen kohteista, kootaan profiileja sekä viime kädessä paitsi analysoidaan ja ennustetaan, myös tarjotaan aktiivisesti että osta, osta, osta.

Amazonin rinnalla Marvel ja DC (ilman emojaan ts. Disney ja Warner Bros) ovat  pieniä. Siis ne samat jotka haukkaavat leijonanosuuden, ja joiden rinnalla kaikki muut kustantajat ovat pieniä.

Se nyt tietysti on aina suhteellista, mikä on suurta ja mikä pientä. Jeff Bezos eilisten uutisten mukaan tienaa 190 000 taalaa minuutissa. Tulee mieleen Kummelin sketsi, että onko se paljon vai vähän.

Tietysti kukaan ei oikeasti tiedä paljonko sarjakuvia myydään, mitä kanavia pitkin ja miten markkinaosuudet menevät. Tämä ei muutu, kun peliin tulevat yritykset joiden verosuunnittelu on niiden yksi keskeisimmistä toiminnoista.

Amazon ei tässä tietysti rakenna uutta vaan hyödyntää olemassa olevaa. Samalla tavalla kuin se aloitti pilvipalvelut rakentamalla ne omien järjestelmien varaan. Se monistaa ja skaalaa.

Itse voin sanoa, että en minä suuryrityksiä rakasta, mutta turhaa se on vihatakaan. Toivoa täytyy, että tällä on enemmän positiivisia pitkän kantaman vaikutuksia kuin sillä on negatiivisia. Oletettavasti tulee joka tapauksessa molempia.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 778


« Vastaus #204 : 03.06.2018, klo 22:07:42 »

Se nyt tietysti on aina suhteellista, mikä on suurta ja mikä pientä. ...
Tietysti kukaan ei oikeasti tiedä paljonko sarjakuvia myydään, mitä kanavia pitkin ja miten markkinaosuudet menevät.

Tämähän se, sen lisäksi ihmisiltä menee sekaisin liikevaihto ja tulos.
Kaksi aivan eri asiaa ja vain kirjanpitäjä(t) arvaa mitkä ovat faktat.

Itseä hämmentää se miten kaikki huutavat sarjakuvan maailmanlopun olevan tulossa ja sarjakuvien myynti laskee vaikka globaalilla tasolla myytyjen nimekkeiden määrä kasvaa.
Totta kai yksikään niistä ei myy kuten kymmenen, kaksikymmentä taio kolmekymmentä vuotta sitten, mutta niitä nimekkeitä on nykyään jopa enemmän kuin silloin oli.

Tässä on elokuva-analogiakin, ei sarjakuvasellainen.
Totta moni uusi elokuva tekee valtavia tuottoja, siitäkin huolimatta että tilanne on  eri kuin 20-50 vuotta sitten kun ei ollut pelejä ja nettiä vastaavasti kisaamassa eikä muita elokuviakaan samalla volyymilla.

Se kakku on oikeasti kasvanut. Se on.
Mutta samalla tavoin kuin Ville Rannan ja Mark Millarin sarjakuvien fanien risteämäpinta on pieni ei tarkoita että molemmat olisivat pieniä.
Ihan samalla tavalla Kaurismäen ja Christopher Nolanin yleisötkin kohtaavat mutta se on niukempi joukko.

On niitä jotka lukevat artsua ja BDta ja Fumettia ja Fingerporia ja supersankareitaja joskjus undergroundia mutta he ovat vähemmistö.
He asioivat eri kaupoissa, eri alustoilla, osa ostaa, osa taas lainaa kirjastosta ja jotkut warettavat.

Mutta kun kaikki laskee yhteen on sarjakuvan kuluttajakunta kasvanut.
Osaa vaan ei kiinnosta lainkaan ankat, manga, supersankarit tai asterixit tintit jne.
Vaan ihan yksi juttu ja vaan yksi juttu.


Amazon on vain yksi osa kuviota lisää. Osalle se on ratkaisu heidän tarpeisiinsa ja tuskin ajaa pelkkää sähköistä puolta, ainoastaan myyntiä.
Omien nimekkeiden ja muidden nimekkeiden myyntiä, sähköisenä ja printtinä.
Sen yritrys on luoda lisää kakkua.

Kakku on hyvä vertauskuva.
Osa tykkää kermakakuista, osa voileipäkakuista, jollekin on oltava gluteeniton joku vaatii vegaanisen.
Ei sen vegaaninen ole minulta pois, en vaan yleensä valitse sitä.
Mutta ihan samalla tavalla kun vegeruuoan ei enää tarvitse olla salaatinlehti ja porkkanaraaste ja siinä se- ota tai jätä.

Vaihtoehto ei myöskään kuulu olla että on vaan vegaaninen ruoka - ota tai jätä.

Itse uskon että suuryrityksillä ei lähtökohtaisesti ole moraalia, vain tavoitteita. Ja tavoite on myydä.
Myydä massakulttuuri, myydä vastakulttuuri, taide ja viihde.

sillä uskon että tässä olet oikeassa:

Amazon tietää tarkemmin kuin yksikään kustantaja, että mikä myy. Nykymaailmassa kuluttajien käyttäytymistä – ei siis ainoastaan ostokäyttäytymistä – seurataan hiiren liikkeitä myöten, tallennetaan tietoa kiinnostuksen kohteista, kootaan profiileja sekä viime kädessä paitsi analysoidaan ja ennustetaan, myös tarjotaan aktiivisesti että osta, osta, osta.

Amazon tietää että eri ihmiset haluavat eri asioita.
Kenelle Kamalaa Luontoa,kenelle Lassia ja Leeviä, kenelle Renato Jonesia ja kenelle dinosauruspornodekkaria.
Ja sen tehtävä on myydä niitä kaikkia.
Jollekulle kaikkia niitä.


Minun ainoa ongelmani sähköisen sarjakuvan ja nettikauppojen kanssa on ettei niissä ole sarjakuvakulttuuria.
Algoritmi osaa suositella hakusanoista uusia tuotteita, mutta se ei olekaan alkuun hipsteriltä näyttävä introvertti piirtäjä josta muutaman kuukauden sisällä sukeutuu elokuvia ja bluesia fanittava kaverisi tai sitten se toinen tyyppi jonka häissä huomaat olevasi vieraana jonkun vuoden päästä.

Näihin tarvitaan festareita ja kivijalkakauppoja, sarjisseuroja ja kahvila- ja baaritapaamisia, sarjispajoja kirjastoissa ja kansanopistoissa.

Amazonin tai comixologyn  sovellus ei varmasti ikinä pyydä muuttoavuksi eikä sitä tarvitse jatkojen jatkoilla asetella kylkiasentoon,tuskin edes inttää miksi Lars von Trier on aikamme merkittävimpiä ohjaajia ja melko varmasti sillä on parempi musiikkimaku (ikinä ymmärtänyt tätä) mutta se rakentaa kestävämpä kulttuuria.
Luo uusia sarjakuviakin.
Joskus suvullisen mallin kautta uusia sarjakuvanharrastajiakin.

Ei pelkässä sähköisessäkään ole vikaa, siitä vaan puuttuu itselle ne monet sarjakuvakulttuurille tärkeimmät osat.
Muukin kuin vain  kuinka paljon mikäkin kustantaja jaksaa nostaa.

tallennettu
J Lehto
Giffe*r Gaffer
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 721



« Vastaus #205 : 04.06.2018, klo 10:06:59 »


Amazon tietää tarkemmin kuin yksikään kustantaja, että mikä myy. Nykymaailmassa kuluttajien käyttäytymistä – ei siis ainoastaan ostokäyttäytymistä – seurataan hiiren liikkeitä myöten, tallennetaan tietoa kiinnostuksen kohteista, kootaan profiileja sekä viime kädessä paitsi analysoidaan ja ennustetaan, myös tarjotaan aktiivisesti että osta, osta, osta.

Toisaalta Marvelilla ja DC:llä saattaa olla enemmän
toimialaspefistä informaatiota ja osaamista, ja eiköhän niillekin
ole kerääntynyt vuosien varrella jonkinlaista statsia.

Meinaan vaan että, jos käytän karrikoitua esimerkkiä,
jos tilaan sytytystulppia Amazonin kautta, niin siitä ei
kaikissa tapauksessa seuraa että olisin kiinnostunut tästä:
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 663


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #206 : 04.06.2018, klo 10:43:54 »

Minun ainoa ongelmani sähköisen sarjakuvan ja nettikauppojen kanssa on ettei niissä ole sarjakuvakulttuuria.
Tämä onkin mielenkiintoinen aihe suhteessa ketjun aiheeseen. Sarjakuvakulttuuri (tai kulttuuri ylipäätään) haiskataa hieman 1900-luvun jäänteeltä. Nykyään kun mitataan vain kulutusta, kiloina, euroina, verotuloina jne. eri markkinoilla. Retorisesti voisi kysyä, mihin sitä sarjakuvakulttuuria siis tarvitaan? Tuskin se myyntiä kasvattaa mitenkään havaittavasti. Brändit ja brändääminen ovat tavallaan ottaneet haltuun kriitikoiden ja aktiiviharrastajien tontin, mitä tulee myynnin edistämiseen.

En kiistä etteikö "kulttuuri" harrastajapiireineen olisi kivaa ja nykyajassa minua kiusaakin suunnattomasti juuri se että en tiedä missä se sarjakuvaskene on tai onko edes sitä. Ovatko sarjakuvanlukijat nykyään vain sieluttomia kuluttajia? Oliko se ennekään sen kummempaa? Vai syntyikö mielikuva kulttuurista vain siitä että ilman nettiä ja digiä kaikki oli niin rajallista ja suuret ikäluokat elivät yhtenäiskuluttuurissa omilla kylillään ympäri maapalloa.

Jiksi ja Curtvile ovat puhuneet tässä tosiaan vain Amerikan (ja Suomen) markkinoista. On tosi että amerikkalaisjätit dominoivat sitä myyntiä nykyään tietyissä genreissä. Mutta silti on edelleen muitakin kuplia, semmoisia, joita vähemmän tunnemme. Euroopassa ja Aasiassa. Kaikki viittaa myös siihen, että pian nähdään entistä kovempaa nokkapokkaa Alibaban ja Amazonin välillä. Amazonilla ei taida vieläkään olla omaa rahaa, mikä saattaa vaikuttaa sen tulevaisuuteen? Mutta eipä näistä enempää menee jo nyt niin mutuksi.

Indie taas asustelee ja kukoistaa ilmeisesti yllättävänkin vahvana somessa, Patreonissa ja muissa nettipalveluissa, joista en tiedä mitään. (Puhun siis vaihteeksi sarjakuvamarkkinasta.) Eli kyllä sitä McCloudin ennustamaa, tuottajalta suoraan kuluttajalle -malliakin syntyi. Ja kiinnostavan siitä tekee se että kyseessä on sukupolvi, joka on murkkuiästä asti mieltänyt hommat globaaliksi peliksi ja suhtautuu joihinkin Netflixeihin ja Amazoneihin samaan tapaan kuin vanhempi polvi suhtautui Anttilan tavarataloihin.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 778


« Vastaus #207 : 04.06.2018, klo 16:44:41 »


En kiistä etteikö "kulttuuri" harrastajapiireineen olisi kivaa ja nykyajassa minua kiusaakin suunnattomasti juuri se että en tiedä missä se sarjakuvaskene on tai onko edes sitä. Ovatko sarjakuvanlukijat nykyään vain sieluttomia kuluttajia? Oliko se ennekään sen kummempaa? Vai syntyikö mielikuva kulttuurista vain siitä että ilman nettiä ja digiä kaikki oli niin rajallista ja suuret ikäluokat elivät yhtenäiskuluttuurissa omilla kylillään ympäri maapalloa.

eniten tätä viimeksi mainittua.
Jos paikallinen sarjakuvakulttuuri kattaa vain Tarzanin ja Aku Ankan vaikkei kumpikaan ole se mikä itseä kiinnostaa niin sitten on se "yhtenäiskulttuuri".

Nykyisin on internet monine alueineen ja kuplineen. Jos haluaa lukea vain indiesarjakuvasta ilman että tarvitsee törmätä yhteenkään supersanteriin tai pottunokkaan se onnistuu.
Mangan voi blokata tai toiste päin.

Amerikkalaisjätit varmasti dominoivat kaikissa genreissä, kuten Alibabatkin.
Tässä kun on se kupletin juoni:

Meinaan vaan että, jos käytän karrikoitua esimerkkiä,
jos tilaan sytytystulppia Amazonin kautta, niin siitä ei
kaikissa tapauksessa seuraa että olisin kiinnostunut tästä:

sytytystulpista eivät tarjoa mitään, jos taas tilaa sytytystulppia American Splendor DVDn, Kellermanin Rocky kokooman niin voipi olla että suositellaan jotain muutakin kuin Batmania.
tallennettu
[kivi]
Toimittaja
**
Poissa

Viestejä: 1 557


Akvaarious.


« Vastaus #208 : 04.06.2018, klo 17:18:54 »

Jiksi ja Curtvile ovat puhuneet tässä tosiaan vain Amerikan (ja Suomen) markkinoista. On tosi että amerikkalaisjätit dominoivat sitä myyntiä nykyään tietyissä genreissä. Mutta silti on edelleen muitakin kuplia, semmoisia, joita vähemmän tunnemme. Euroopassa ja Aasiassa. Kaikki viittaa myös siihen, että pian nähdään entistä kovempaa nokkapokkaa Alibaban ja Amazonin välillä.

Jos suotte anteeksi pienen ääneenajattelun, niin...

Ihan mutu-tuntumalla arvaisin että Suomen rajojen sisällä luetun sarjakuvan kokonaisbulkki ei ole ainakaan vähentynyt edes paperijulkaisuissa, mutta se jakautuu eri lailla. Eri lailla niin siinä, että enää ei ole muutamaa suurta nimikettä miljoonamyynteineen (kunnes toisin todistetaan, ja ei edes Aku Ankka) ja eri lailla siinä että sarjakuvan ostava yleisönedustaja ei enää ole 12-vuotias poika (jos on koskaan ollutkaan, muualla kuin tilastoissa).

Kun puhutaan digimyynnistä, puhutaan digiä lukevasta segmentistä ja puhutaan aivan erilaisesta "lukemisen" tavasta; digilukeminen ei sisällä tuotteen hypistelyä esineenä ja varastoimista näkyville hyllyyn kyläilijöiden ihailtavaksi, lisäksi saattaa olla että diglukeminen toimii samoin kuin sarjojen katsominen tuotantokausi kerrallaan maratonina ahmien, tapa joka paperijulkaisuissa vaatii joko paljon rahaa tai todella kovan itsekurin säästää lehdet lukematta kunnes sarja on valmis ja on ihan erilaista kokemista.

Sen sijaan digijulkaisu on mahdollistanut sen, että vakiintuneet suuret toimijat voivat mennä syömään kakkunsa ihan itse myös naapurin kielialueelle, tarvitsematta odottaa paikallista sijoittajaa. Miten näkyy Castermanin englanninkielinen tarjonta USA:n markkinoilla? Toistaiseksi ainakin niin, että julkaisuputkeen on päässyt nimikkeitä, joihin ei ranskalaisbelgialaisilla markkinoilla uskottaisi.

Meillä on Ranskan ja USA:n markkinoista huomattavasti dataa, jota toistellaan meillekin sopivana totuutena, koska ajatellaan että globalisaation myötä jokainen yhteismarkkinoiden toimintametodi on totta kaikkialla. Ehkä voisikin olla, mutta siihen tarvittaisiin samanlaiset kuluttajat, ja niin ei vielä ole. Vielä. Mutta ehkä kohta on, luin talvella Viljandissa uutta tarinaa käsikirjoittaessani residenssin hyllystä kirjan McDonalds Behind the Arches, jossa Mäkkärin pomo suoraan totesi, että "ei kannata yrittää sopeutua paikallisiin markkinoihin koska heillä on jo oma tyylinsä, parempi on lanseerata itsensä paikalle omin säännöin ja katsoa kuinka paikalliset siirtävät tottumuksensa meidän kulttuuriimme, hylkäävät omat ruokansa ja alkavat himoita hampurilaisia", tai jotenkin noin.

Itseään toteuttavia profetioita.

Kun digi tuossa 20 vuotta sitten tuli, ajattelin toiveikkaasti, että Internetin kautta saa jatkossa kaikki ne julkaisut jotka ovat jääneet pienen piirin muutamaankymmeneen kopioon; singlelevyt, kirjat ja lehdet, joista keräilijät puhuvat kuiskaten valomerkin aikaan. Ei se tainnut niin mennä. Pienet julkaisut netissä tulevat uusilta, uransa alussa olevilta tekijöiltä tai sitten niiltä jotka ovat jo vakiinnuttaneet maineensa kaikilla omilla markkina-alueillaan ja kaipaavat rahan sijaan painoarvoa. Marginaali on edelleen marginaalia. Suuret julkaisut ovat edelleen ihan sitä samaa bulkkia, loppumattomasti kohderyhmäajattelu edellä tehtailtua kamaa, niin ranskan- kuin englanninkielisellä alueella.

Ehkä tärkein ero Reiman muistelemaan menneisyyteen onkin vain se, että enää ei ole mahdollista lukea kaikkia Suomeen saatuja sarjakuvia, vaan ainakin jossain määrin on pakko tukea omaa sarjakuvakuplaansa, valikoida, ja jättää pois se minkä aikaisemmin olisi lukenut paremman puutteessa.

Ajattelee tää.
tallennettu
hdc
Architectus urbis caelestis
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 277



« Vastaus #209 : 04.06.2018, klo 17:37:32 »


Ihan mutu-tuntumalla arvaisin että Suomen rajojen sisällä luetun sarjakuvan kokonaisbulkki ei ole ainakaan vähentynyt edes paperijulkaisuissa, mutta se jakautuu eri lailla. Eri lailla niin siinä, että enää ei ole muutamaa suurta nimikettä miljoonamyynteineen (kunnes toisin todistetaan, ja ei edes Aku Ankka) ja eri lailla siinä että sarjakuvan ostava yleisönedustaja ei enää ole 12-vuotias poika (jos on koskaan ollutkaan, muualla kuin tilastoissa).


Kiinnostava ajatus, jota en ole suinkaan mahdottomana pitämässä.
Oma ongelmahan tulee siinä että on aika vaikea arvioida minkä verran esim kirjastoissa luetaan/lainataan sarjakuvia ja mitä.

Kun tässä olen seuraillut aika paljon kirjabloggaajia niin siellä on ihan hyvin näkymässä aika paljonkin väkeä joka ei välttämättä identifioidu sarjakuvaharrastajiksi (eikä ainakaan 12-vuotiaiksi pojiksi) mutta kyllä siellä ihan kohtalaisen paljon luetaan sarjakuvia ja laaja-alaisesti, eli huomattavasti muutakin kuin pelkkää Ankkaa (tai oikeastaan minä olen niitä harvoja joka on blogannut joistain Disney-julkaisuista olematta aiheeseen erikoistunut blogi), esim. Sisaret 1918 tai joku aika sitten Sattoufin Tulevaisuuden arabi ovat saaneet varsin hyvin huomiota.

Ja mukana on paljonkin lukijoita joille sarjakuvat ovat suht uusi juttu...(tosin lukuharrastajina muuten ovat usein tietysti keskiarvosta erottuvaa ryhmää)
tallennettu
Sivuja: 1 ... 9 10 11 12 13 [14] 15 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: