Kirjoittaja Aihe: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?  (Luettu 3968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa_G

  • Suomen Podcaster Supreme
  • Jäsen
  • Viestejä: 42
Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« : 11.10.2012 klo 20:23:05 »
Tuo digitaalisen sarjakuvan jättiläinen Comixology on aloittanut beta-ohjelman jossa haetaan itsejulkaistua sarjakuvaa Comixologyn alustalle. Avaa markkinoita aika mielenkiintoisesti. http://venturebeat.com/2012/10/11/comixology-submit/

Miha

  • Vieras
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #1 : 11.10.2012 klo 20:44:49 »
Tämä on paras uutinen mitä olen kuullut pitkään aikaan!

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #2 : 13.10.2012 klo 14:48:11 »
Comixology on nimenä tuttu, mutta en ole palvelua testannut.

Uutisen perusteella en näkisi Comixologyä niinkään tulonlähteenä, vaan pikemminkin mahdollisena väylänä showceissata indie-tuotoksiaan isoille sarjistaloille.

Täytyypä perehtyä lähemmin..

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #3 : 13.10.2012 klo 15:47:08 »
Tämä on paras uutinen mitä olen kuullut pitkään aikaan!
En oikein tiedä kuinka reilu tällainen soppari on:
Lainaus
For instance, Apple takes 30 percent of all sales made through the App Store, leaving 35 percent each for ComiXology and the book’s creator.
Tietenkin on hyvä jos tekijät ylipäätään pääsevät tyrkylle, eikä ne piirtäjien palkkiot printtipuolellakaan päätä huimaa... Mutta verrattuna siihen mitä mm. McCloud visioi digimaailman autuudesta, voisi tähän ihan oikeutetusti todeta että, ei mitään uutta aurigon alla. Isot yhtiöt tekee bisneksen ja käärii voitot, tekijöille jää sitten se perspiraatiopuoli.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Miha

  • Vieras
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #4 : 14.10.2012 klo 15:08:06 »
En oikein tiedä kuinka reilu tällainen soppari on:Tietenkin on hyvä jos tekijät ylipäätään pääsevät tyrkylle, eikä ne piirtäjien palkkiot printtipuolellakaan päätä huimaa... Mutta verrattuna siihen mitä mm. McCloud visioi digimaailman autuudesta, voisi tähän ihan oikeutetusti todeta että, ei mitään uutta aurigon alla. Isot yhtiöt tekee bisneksen ja käärii voitot, tekijöille jää sitten se perspiraatiopuoli.

Kyllä siinä ilmeni, etteivät he sentään ihan tyhjästä kääri voittoa; palveluun kuuluu ainakin se, että comixology konvertoi sarjakuvan niin että sen voi halutessaan lukea paneeli kerrallaan. Tähän ei tällä hetkellä liene yhtään sopivaa ohjelmaa yleisön ulottuvilla.

Välikäsiä on tosiaan paljon, ja paremminkin voisi aina asiat olla, varsinkaan jos ei tarttis Applea sietää.. mutta kitinät sikseen. Kyllä tämä ihan oikeasti on tyylikäs veto heiltä ja mahtava uutinen ainakin minun kaltaisilleni marginaalissa kitkuttelijoille.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2012 klo 15:10:47 kirjoittanut Miha »

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #5 : 14.10.2012 klo 19:20:10 »
En oikein tiedä kuinka reilu tällainen soppari on:Tietenkin on hyvä jos tekijät ylipäätään pääsevät tyrkylle, eikä ne piirtäjien palkkiot printtipuolellakaan päätä huimaa... Mutta verrattuna siihen mitä mm. McCloud visioi digimaailman autuudesta, voisi tähän ihan oikeutetusti todeta että, ei mitään uutta aurigon alla. Isot yhtiöt tekee bisneksen ja käärii voitot, tekijöille jää sitten se perspiraatiopuoli.

No enpä ainakaan itse tiedä yhtään perinteistä printtikustantamoa, jossa teosten myyntituloista 35% jäisi tekijälle - eiköhän noissa prosenttiluku ole käytännössä lähempänä kymmentä. Eli siinä mielessä edistystä tämäkin.

Toisaalta eipä tuossa saa vastineeksi erityisen roimasti kustantajan palvelujakaan...
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Sampsa_G

  • Suomen Podcaster Supreme
  • Jäsen
  • Viestejä: 42
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #6 : 14.10.2012 klo 20:12:12 »
Itselle tässä se isoin juttu on juuri se jakelukanava. Palvelulla tuli 100,000,000 ladattua sarjakuvaa täyteen tällä viikolla. Jenkkiliikkeissä tuo kyseinen appi kuuluu laitteen perus demokalustoon koska se on erinomainen nimenomaan näytön resoluution esittelyyn. Lisäksi se helppous, millä tuo ostaminen tapahtuu on aika iso tekijä 2 napautusta ja salasana vs. jonkin sivuston oma syötä luottokortti tee verkkokauppamaksu liittymä.

Ja tuohon osuuteenhan vaikuttaa ostokanava jos ostoksen tekee suoraan Comixologyn sivulta jää siivu hieman isommaksi, kun Apple tai Google ei pääse väliin. Toki siellä on pari klikkausta enemmän, mutta aika vaivaton sekin moneen muuhun verrattuna.

Ja loppujen lopuksi onko tässä mitään hävittävää, kun Comixology ei kiellä printtituotteiden tai edes pdf:ien myyntiä muualla ?

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #7 : 14.10.2012 klo 20:53:14 »
No enpä ainakaan itse tiedä yhtään perinteistä printtikustantamoa, jossa teosten myyntituloista 35% jäisi tekijälle - eiköhän noissa prosenttiluku ole käytännössä lähempänä kymmentä. Eli siinä mielessä edistystä tämäkin.

Erona taas on, että tätä kaupataan omakustantajille jotka perinteisellä tavalla saa myynnistä 100% omaan taskuun.

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #8 : 14.10.2012 klo 21:26:42 »
Erona taas on, että tätä kaupataan omakustantajille jotka perinteisellä tavalla saa myynnistä 100% omaan taskuun.

Paitsi jos on omakustannettu printtilehti, jolloin aika iso osuus myynnistä menee painolaskun kattamiseen sekä mahdollisesti myös jälleenmyyjille, jos ei kaikkia kauppaa kädestä käteen. Aika harvoin omakustanteilla on Suomessa käsittääkseni tulopuolelle asti ylletty - vaikka varmasti näitäkin tapauksia tietysti on.

Paitsi tietty jos itse levittää digitaalisesti ihan ilman mitään välikäsiä ja isosta rahasta ja pääsee tuhansien kappaleiden kauppaan - mikä olisi tietty se toivottava tulevaisuusmalli kaikille piirtäjille.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #9 : 14.10.2012 klo 22:01:22 »
comixology konvertoi sarjakuvan niin että sen voi halutessaan lukea paneeli kerrallaan.

Tämä on ilmeisesti mobiililaitteita varten? Miten on, onko täällä kellään sanottavaa lukukokemuksesta?

Kun kuvittelen tuota, niin eikö se ole vähän niinkuin nykisi sivulle ja alaspäin sarjakuvalehteä, joka on suurin piirtein nenänpäässä kiinni?

Entäs jos on vähän erikoisempi ruutujako, miten se tuon handlaa?

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #10 : 14.10.2012 klo 22:38:17 »
http://emanata.co/
Tuommoinenkin löytyy. Suurinosa sarjakuvista ilmaisia, mutta muutama taitaa maksaa. En tiedä paljonko tekijät saa. Tuo on siis pelkästään ipadille.

Muoks. Näköjään apple ottaa 30 rosenttia hInnasta...ja siis tuollahan pelkästään indie sarjiksia.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2012 klo 22:41:07 kirjoittanut Sika »

Sampsa_G

  • Suomen Podcaster Supreme
  • Jäsen
  • Viestejä: 42
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #11 : 14.10.2012 klo 22:40:21 »
Tämä on ilmeisesti mobiililaitteita varten? Miten on, onko täällä kellään sanottavaa lukukokemuksesta?

Kun kuvittelen tuota, niin eikö se ole vähän niinkuin nykisi sivulle ja alaspäin sarjakuvalehteä, joka on suurin piirtein nenänpäässä kiinni?

Entäs jos on vähän erikoisempi ruutujako, miten se tuon handlaa?

Itse lukenut aika paljonkin puhelimella. Se on aika toimiva systeemi, mutta menettäähän siinä sen sivun layoutin aika täysin ja jotkut sarjakuvat esimerkiksi Batwoman ei toimi lainkaan. Toisaalta joissain tapauksissa se voi myös toimia jopa tehostamaan joidenkin paneelien vaikutusta. Ehdoton plussa on se kun ei tarvitse käsin zoomailla ja scrollailla sivua edestakaisin vaan kokemus on hieman ehkä elokuvamaisempi, mutta mobiililaitteillehan tämä Guided View systeemi on ja jos sattuu olemaan iPad tai joku muu yli 7 tuuman näytöllä varustettu laite niin en sitä käyttäisi.

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #12 : 15.10.2012 klo 11:54:05 »
Paitsi jos on omakustannettu printtilehti, jolloin aika iso osuus myynnistä menee painolaskun kattamiseen sekä mahdollisesti myös jälleenmyyjille, jos ei kaikkia kauppaa kädestä käteen. Aika harvoin omakustanteilla on Suomessa käsittääkseni tulopuolelle asti ylletty - vaikka varmasti näitäkin tapauksia tietysti on.

Paitsi tietty jos itse levittää digitaalisesti ihan ilman mitään välikäsiä ja isosta rahasta ja pääsee tuhansien kappaleiden kauppaan - mikä olisi tietty se toivottava tulevaisuusmalli kaikille piirtäjille.

Tuossa palvelussa on se platform fee, joka mielestäni vastaa painolaskua ja muita menoja joita on printtipuolella. Comixology vaatiman maksun suuruutta en tiedä, joten hankala sanoa minkälaisiin myyntimääriin pitäisi päästä että pääsee voitolle. Ja kun he ottavat osuuden myynnistä niin se leikkaa katetta jonka kustantaja laskee julkaisulleen. Ja minun järkeilyn mukaan silloin hintaa tulee nostaa, tai sitten pitää luottaa siihen että myynti kasvaa. Luultavasti jos sarjis myy alle tuhat kpl, niin ei pääse edes omilleen.

Printtipuolella siihen ei vaadita tuhatta koska painaminen on halpaa ja ihmisten on helpompi maksaa 10€ 80 sivuisesta värisarjiksesta painotuotteena, kuin saman digiversiosta.

Kivaahan se on ajatella että se sarjis on siellä tarjolla internetin loppuun asti ja koko maailman saatavilla, mutta oikeasti myynnin pitää tapahtua puolen vuoden sisällä että se vaikuttaa positiivisesti.

Eli tuo tulee olemaan samaan aikaan menoerä kuin lisätulon lähdekkin, mutta ei se myynti tule siitä helpottumaan.

Miha

  • Vieras
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #13 : 15.10.2012 klo 12:16:19 »
Tuossa palvelussa on se platform fee, joka mielestäni vastaa painolaskua ja muita menoja joita on printtipuolella. Comixology vaatiman maksun suuruutta en tiedä, joten hankala sanoa minkälaisiin myyntimääriin pitäisi päästä että pääsee voitolle. Ja kun he ottavat osuuden myynnistä niin se leikkaa katetta jonka kustantaja laskee julkaisulleen. Ja minun järkeilyn mukaan silloin hintaa tulee nostaa, tai sitten pitää luottaa siihen että myynti kasvaa. Luultavasti jos sarjis myy alle tuhat kpl, niin ei pääse edes omilleen.

Printtipuolella siihen ei vaadita tuhatta koska painaminen on halpaa ja ihmisten on helpompi maksaa 10€ 80 sivuisesta värisarjiksesta painotuotteena, kuin saman digiversiosta.

Kivaahan se on ajatella että se sarjis on siellä tarjolla internetin loppuun asti ja koko maailman saatavilla, mutta oikeasti myynnin pitää tapahtua puolen vuoden sisällä että se vaikuttaa positiivisesti.

Eli tuo tulee olemaan samaan aikaan menoerä kuin lisätulon lähdekkin, mutta ei se myynti tule siitä helpottumaan.

Minä ymmärsin tuon platform feen siten että ainoastaan tuotosta otetaan iso siivu, mutta voiton saaminen on silti todennäköisempää, ja jakelu sekä näkyvyys on ihan perhanan paljon isompi kuin mitä voit suomessa saada.

Jos tuo platform fee oikeasti tarkoittaa sitä, että comixologylle pitää maksaa, niin en kyllä usko sen olevan lähellekään verrattavissa painatuskustannuksiin. Minä en kun jaksa uskoa että niin härskisti rahastaisivat, heidän riskinsä on kuitenkin aika pieni.

Taitaa mennä kuitenkin spekuloinniksi tämä, joten pitää odottaa ensi vuoden alkuun jotta näkee mikä se maksun suuruus on.

Ainoa toinen tapahan saada digitaalinen julkaisu ipadiin jenkkeihin on sitten tietenkin ibooks author, joka ei edes tällä hetkellä tue novellimuotoisia sarjakuvia. Saat albumin itunes storeen ainoastaan siten, että piilotat sen kuvagalleriaan sähkökirjan sisään ja toivot ettei Apple noteeraa temppua.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2012 klo 12:24:38 kirjoittanut Miha »

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Itse julkaisuille uusi kanava maailmalle?
« Vastaus #14 : 15.10.2012 klo 13:36:08 »
Jos tuo platform fee oikeasti tarkoittaa sitä, että comixologylle pitää maksaa, niin en kyllä usko sen olevan lähellekään verrattavissa painatuskustannuksiin. Minä en kun jaksa uskoa että niin härskisti rahastaisivat, heidän riskinsä on kuitenkin aika pieni.

"In terms of money, ComiXology will take a 50 percent cut of revenue on each comic purchase, after platform fees."

Noin sanotaan alussa linkitettyssä jutussa. Loppu on sitten tosiaan arvailua vaan että minkälaiset ehdot siihen liittyy. Maksetaanko kerran ja sillä saa julkasta kaiken, vuosimaksu, maksu per julkaisu.. mitä näitä nyt vaan keksii.