Kirjoittaja Aihe: Artist's Edition - "Originaaliversiot"  (Luettu 11768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTT

  • Jäsen
  • Viestejä: 914
Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« : 27.09.2012 klo 20:26:41 »
Sain juuri luetuksi Mazzuchellin Daredevilin (Born Again) ja Aragonesin Groon "originaalilaitokset" ja huomasin että näille ei ole omaa ketjua täällä kvaakissa. En tiedä onko sitten tämä toimintasankarit oikea paikka mutta ansaitusti nämä laitokset ansaitsevat oman ketjunsa.

Samaan aikaan on jenkeissä "ostoskorissa" jo näkyvissä Kubertin Tarzan ja Simonsonin Alien joten hyvää on tulossa kilokaupalla ensi kuun lähetyksessä.

Daredevil: Born Again oli upea kirja. Mustavalkoisena pääsee Mazzuchellin taide todella oikeuksiinsa. Uskomattoman hieno tarina, edelleenkin. Mazzuchellin piirros on julmetun taidokasta mustavalkoisessa muodossa. Itse tarina saa uuden ulottuvuuden tässä muodossa. Ja kuvia joutuu katselemaan kauemminkin ihan pelkästään Mazzuchellin taituruuden tähden. Tätä kirjaa joutuu suosittelemaan varauksetta.

Groo taas pelkästään salpaa hengen kaikilla pienillä yksityiskohdillaan. Väriversioissa on paljon tavaraa joka sivulla. Kuitenkin tuntuu että näissä sivuissa on mv muodossa nähtävissä vieläkin enemmän yksityiskohtia ja Aragones on yksityiskohdissa parhaimmillaan.

MTT

  • Jäsen
  • Viestejä: 914
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #1 : 25.10.2012 klo 08:59:34 »

Yritetäänpä herätellä tätä keskustelua :)

Kubertin Tarzan vastaanotettu. Taattua laatukamaa Kubertin ystäville. Vanhoja suomalaisia väritarzaneita lukiessa ei uskoisi että kuvissa on ollut näin taidokasta jälkeä värien alla.

Tämän kuun uutuuksista uskomattomimpana kuitenkin nousee esille Titanin julkaisema Alien Original Art Edition. Ehkäpä Alienin ystävänä tämä upposi tällä kertaa jopa paremmin kuin Tarzan (vaikka varmaan pitkällä tähtäimellä tuo Tarzan on parempi). Yllätyksenä myös uskomattoman upea Simonsonin signeeraussivu jota ei itse asiassa pysty erottamaan oikeasta skletsistä vaikka painokuva onkin.
Uutisena luin myös että ainoastaan diamondin toimittamat kappaleet on nimmaroituja joten esim. amazonin version saa "samaan hintaan" ilman signeerausta.

tertsi

  • Vieras
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #2 : 25.10.2012 klo 10:10:54 »
Yritetäänpä herätellä tätä keskustelua :)

Firmassa meneillään olevat yyteet ja niiden tuoma irtisanomisuhka sai minut peruuttamaan Kubert-kirjan tilauksen.

MTT

  • Jäsen
  • Viestejä: 914
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #3 : 25.10.2012 klo 11:19:49 »
Firmassa meneillään olevat yyteet ja niiden tuoma irtisanomisuhka sai minut peruuttamaan Kubert-kirjan tilauksen.


Surullisen yleinen uutinen tätä nykyä  :(

Muuten yleensä tilauksiin suosittelen dcbservice.comia. Kalliiksihan nää tulee sielläkin mutta saa kuitenkin etukäteistialuksena hieman halvemmalla. Tarzan maksoi usd 93.75.

tertsi

  • Vieras
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #4 : 25.10.2012 klo 11:47:52 »
Odottelen Franquinin Gaston 1972 "originaaliplanssiversiota" saapuvaksi ihan minä hetkenä hyvänsä. Joten ei tässä ole vielä kaikkea kivaa lopetettu!

Jos sulla ei ole ennestään näitä Franquineja, niin suosittelen Gaston (Niilo Pielinen) 1971 -kirjaa ja tietysti Idees Noirin (Mustat sivut) fac simile -versiota. (Oma suosikkini lienee  Le repaire de la murène, Hämäräperäinen hylky, mutta ei pelkästään taiteen vuoksi, vaan ihan vaan tunnesyistä  :-[))

Franquin-irjat eivät ilmeisesti ole aivan originaalikoossa (en tiä miksei), mutta lähellä kuitenkin. Komeaa katseltavaa.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2012 klo 11:52:07 kirjoittanut Tertsi »

MTT

  • Jäsen
  • Viestejä: 914
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #5 : 25.10.2012 klo 11:53:09 »
Tuo Mustat Sivut mulla on ja se on varmaan yksi upeimpia opuksia mun hyllyssä. Jo mainittujen investointien jälkeen mullakin kassan pohja häämöttää joten täytyy nuo Niilot jättää rauhaan, vaikka kiinnostusta kyllä olisi.

Niin tuo Hämäräperäinen hylky mulla on Marsun kirjana ja Golden Creekin versiona. Hieno tarina :)
« Viimeksi muokattu: 25.10.2012 klo 11:58:20 kirjoittanut MTT »

tertsi

  • Vieras
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #6 : 26.10.2012 klo 12:28:52 »
Gaston 1972 tuli eilen. Hiukan olin pettynyt extroihin. Albumin planssit päättyvät jonnekin numeron 750 tienoille. Ikävää, että legendaarisesta Pielisen pesästä postivuoren uumenissa ei ollut löytynyt originaalia, vaan vain vaivainen kopio. Valokopioita taisi olla ehkä vain jotain viisi kappaletta, joten ihailtavaa kuitenkin riittää!

Niilon kultakausi taitaa olla nyt jo takana päin. Toki Franquinin grafiikka kehittyy vielä jaa saa kokonaan uuden suunnankin ennen kuin on vuorossa dramaattinen lopullinen taantuminen.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2012 klo 12:30:33 kirjoittanut Tertsi »

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #7 : 26.10.2012 klo 13:01:15 »

Muuten yleensä tilauksiin suosittelen dcbservice.comia.

Minä luulin, että ne eivät lähettele Eurooppaan tilauksia.

MTT

  • Jäsen
  • Viestejä: 914
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #8 : 26.10.2012 klo 15:10:49 »
Minä luulin, että ne eivät lähettele Eurooppaan tilauksia.


Kyllä dcbs lähettää. Saman omistajan InStockTrade ei kylläkään suoraan lähetä usa:sta ulos, mutta dcbs sivuilta on näkyvyys myös IST:n kirjoihin ja sitä kautta saa nekin :)


MTT

  • Jäsen
  • Viestejä: 914
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #9 : 18.01.2013 klo 08:51:47 »

Previews January 2013:

JOHN BYRNE FANTASTIC FOUR ARTIST ED HC (Net)

(W/A/CA) John Byrne These stupendous issues represent some of Byrnes finest moments of The World's Greatest Comic Magazine, including the very first issue written, penciled and inked Jolly John Byrne! More than six stories are collected including a cover gallery and additional extras. All you John Byrne fans… THIS is the Artist's Edition you've been waiting for! Product Code: JAN130368 (IDW PUBLISHING)

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 612
  • Kvaak!
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #10 : 18.01.2013 klo 13:57:18 »
Previews January 2013:

JOHN BYRNE FANTASTIC FOUR ARTIST ED HC (Net)

Kiintoisaa... "Previous speculation that IDW would be able to publish an X-Men run were scotched by Terry Austin‘s reported decision not to release his original art for such a project."

http://www.bleedingcool.com/2012/12/14/idw-to-publish-john-byrne-fantastic-four-artists-edition/

LISÄYS: Erityisen kiinnostavaa huomata, että IDW kuta kuinkin julkaisee järjestyksessä juuri täsmälleen minun lapsuuteni suurimpia supersankarisuosikkeja: Simonsonin Thor, Miller/Mazzucchellin Daredevil, nyt Byrnen Ihmeneloset... Onko tämä nyt se hetki, kun individualisti saakin huomata olevansa tyyppi, että onkin suuri määrä muita ihmisiä, joilla on täsmälleen sama maku kuin minulla?? Hämmentävää! :-D
« Viimeksi muokattu: 18.01.2013 klo 14:00:32 kirjoittanut Jyrki Vainio »

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #11 : 18.01.2013 klo 14:10:48 »
Kiintoisaa... "Previous speculation that IDW would be able to publish an X-Men run were scotched by Terry Austin‘s reported decision not to release his original art for such a project."
Joo, Byrnekin on foorumillaan puhunut, että Austinin haluttomuus antaa originaalejaan tällaiseen (tai ylipäätään kai mihinkään) käyttöön estää tehokkaasti Austinin projektien Artist's editionit. Austinillahan on kuitenkin tussaajana kai kolmasosa X-men juoksun originaaleista. Säilyttää niitä eläkepäivien varalle.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 612
  • Kvaak!
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #12 : 18.01.2013 klo 14:21:23 »
Joo, Byrnekin on foorumillaan puhunut, että Austinin haluttomuus antaa originaalejaan tällaiseen (tai ylipäätään kai mihinkään) käyttöön estää tehokkaasti Austinin projektien Artist's editionit.

Yritän tässä miettiä, että mitä mahdollista syytä hänellä voisi olla tällaista hanketta vastaan, enkä keksi mitään, kun siinä ei tunnu olevan yhtään järkeä. Sehän vain lisäisi kiinnostusta töitä kohtaan ja nostaisi niiden arvoa!
Onkohan takana jotain henkilökohtaista kiistaa Byrnen kanssa, tms.?

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #13 : 18.01.2013 klo 14:39:48 »
Onkohan takana jotain henkilökohtaista kiistaa Byrnen kanssa, tms.?
Mä oon käsittänyt, että se liittyy tohon, että se muutenkin pimittää noita originaalejaan (Walt Simonson ja Mike Mignolahan myös kuuleman mukaan ovat säilyttäneet pääosan originaaleistaan itsellään). Eli koskisi myös muita kuin Byrnen kanssa tehtyjä juttuja.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 612
  • Kvaak!
Vs: Artist's Edition - "Originaaliversiot"
« Vastaus #14 : 18.01.2013 klo 15:17:54 »
Mä oon käsittänyt, että se liittyy tohon, että se muutenkin pimittää noita originaalejaan (Walt Simonson ja Mike Mignolahan myös kuuleman mukaan ovat säilyttäneet pääosan originaaleistaan itsellään). Eli koskisi myös muita kuin Byrnen kanssa tehtyjä juttuja.

Mutta niin tiukasti, että niistä ei saa edes ottaa kuvia? Outoa...

Simonson on tosiaan pitänyt lähes kaikki originaalit itsellään, ainoastaan toisten tussaajien tekemiä sivuja on heidän osuuksistaan hiukan liikkeellä, kokonaan Simonsonin itsensä tekemiä julkaistuja töitä ihan vain muutamia yksittäisiä töitä. (Hän tosin tekee silloin tällöin kuvia varta vasten myyntiin hyväntekeväisyyshuutokauppoihin, yms.) Ja tämä tieto muuten perustuu ensi käden tietoihin: olen käynyt Simonsonin luona ja nähnyt kaapin, jossa ne originaalit ovat ja päässyt selailemaan niitä.

Mignolan suhteen taas tieto ei näyttäisi pitävän paikkaansa: ainakin Hellboy-sivuja on myynnissä runsaasti, Mignola on itse niitä monilla festareilla myynyt. (Mutta liekö sitten pitänyt jotain aikaisempia töitään itsellään enemmän, esim. Batman tarina Gotham by Gaslightia?)

Näiden juttujen takia IDW:n näköispainokset ovatkin niin kiinnostavia: koska niin monet jenkki-tekijät ovat myyneet originaalejaan, on näiden kirjojen tekemisessä kova materiaalin metsästys - kuinka monia sellaisia tarinoita/tekijöitä enää löytyy, missä koko originaalimateriaali olisi jossain yhdessä kasassa näköispainoksen julkaisemiseksi? Sellaisia mahdollisuuksia ei välttämättä ole kauhean paljon.
(Hiljattain ilmestyi esim. kirja The Art of Todd McFarlane. Sen tekemiseen pyydettiin keräilijöiden apua, heitä pyydettiin skannaamaan heillä mahdollisesti olevia originaaleja: Spawnia edeltävistä töistään Todd oli myynyt lähes kaiken, hänellä itsellään ei enää juuri ollut esim. Spider-Man piirroksia kirjan tarpeisiin.)

EDIT:

Listaanpa nyt vielä tähän, että viime aikoina tällaisia original art edition -kirjoja on tosiaan tehty Atlantin molemmin puolin (kirottua rahastusta keräilijöiden heikkouksilla! Aaaargh!!), joten niitä on tuohon hyllyyn muutamia kertynyt:

- Simonsonin Thor ja Alien (tilasin mielestäni Alienin signeeratun painoksen Amazonilta, mutta tavallisen version ne kyllä minulle lähettivät)
- Hugo Prattin Corto Maltese Etelämerellä
- Tabaryn yksi Ahmed Ahne -albumi
- Franquinin Piko ja Fantasio Bretzelburg -albumi
- Franquinin Mustat Sivut
- Franquinin kaksi Niilo Pielistä
- Uderzon Asterix ja Latraviata -albumi lyijykynäpiirrokset
« Viimeksi muokattu: 18.01.2013 klo 15:25:09 kirjoittanut Jyrki Vainio »