Järjesin tapaamani ihmiset ovat todenneet Valerianin virheeksi ja epäonnistuneeksi taiteellisesti ja sovituksena.
Myös ne jotka odottivat ihan kamalaa paskaa lähtökohtaisesti.
Tämä ei vähennä tai tee elokuvasta pitäneiden kantoja (joita kvaakissakin on esitetty) mitättömiksi.
Tonin kommentti sinänsä on osuva ja ymmärtää elokuva-alaa syvemmin. On sitä ihan puhdasta mesenointiakin, myös maailmalla eikä yksin sisäsiittoisessa Suomen elokuvasäätiössä, mutta fakta on että Valerianin floppaus lykkää ainakin suuremman budjetin Yoko Tsunonkin julkaisua.
Taloudellinen menestys ei korreloi elokuvan laatuun saati taiteellisuuteen, mutta digitalisoituvassa maailmassa tekijänoikeuksista maksaminen mistään ei ole itsestäänselvyys. Koko joukkorahoitus/Patreonkuviokin kun on enemmän paluuta valistuksen aikaa edeltäneeseen mesenaattijärjestelmään.
Nyt siis Besson ei menetä rahojaan, mutta uuden rahoituksen saaminen? Uusi rahoitus eurooppalaiselle sarjakuvalle?
Vaikkei liittyisi mitenkään Valerianiin tai Bessoniin, siitä tuli juuri valtavasti vaikeampaa.
On myös idiootit keskuudessamme, ne joille kyseessä on lopultakin ihmisten väsyminen sarjakuva-elokuviin, loputtomaan supersankarien yms massaan.
Näin alkaa päivän (16.7.2017) Helsingin sanomien kulttuuriosaston B3 sivun "Teurastus Lippuluukuilla" [Jussi Lehmusvesi, Juho Typpö]
Supersankareilta toivotaan mitä uskomattomimpia ihmetekoja, mutta tänä kesänä ne eivät vaikuta pystyvän pelastamaan edes itseään
ns. artikkeli myös loppuu hienoon journalistiseen kehäliikkeeseen jossa
Ehkä teattereita eivät pelastakaan viiteen kertaan nähdyt supersankarit, vaan kolmatta kertaa valkokankaalla tarpova Rokka.
myös väliin osuva on konnotaatioiltaan samaa tarkalleen faktat päinvastoin esittävää asiaa:
Forbesin artikkeli
Box Office: Summer was disaster for, Save for Comic Book Superhero moviesjännästi käännettiin päälaelleen tuo, varmasti vahingossa koska kulttuuritoimistustemme taso on korkea ja lahjomaton [kyllä tämä lause on sarkasmia]
Ja kuten artikkelissaan Forbeskin toteaa sillä ei ole hyvä seuraus vaihtoehdoille.
Moniäänisyydelle
Jos luulitte että aikaisemmin oli paljon supersankarielokuvia nyt niitä vasta tuleekin.
Koska ne myyvät yhä, Netflixien, HBOiden ja laittomien versioidensa aikakaudella.
Valerian elokuvan alku antoi ymärtää että tehdään sarjakuvan mukaista elokuvaa mutta tosissaan ja kunnon rahoituksella.
Mutta vain alku.
Onnistuneempaa sovitusta joudutaan nyt odottamaan niiltä jotka laittavat likoon oman aikansa ja rahansa.
Älkää surko:
1960-luvun Batmanit ja Modesty Blaiset tappoivat sarjakuvagenren/adaptaatiot vähintään 20 vuodeksi ellei 40 vuodeksi.
Sama pätee Cannon/Stallonen Judge Dreddin ankeaan varjoon.
Nolanin Batmanit, Marvelin elokuvat tuotannot Bladesta lukien, Sin Cityt ja Dredd pyyhkivät pöydän useilla eri tasoilla, tuotantoyhtiöille merkitsevimpinä taloudelliset elokuvien ja sarjakuvien käyttäjille taiteellisilla meriiteillä.
Valerian on useiden hyvien ja rakastettujen tarinoiden aarreaitta ja saattaa hyvinkin saada uuden elokuvansa. Se voi kyllä viedä sen 10-20 vuotta.
Tärkeintä on oppia virheistä.