Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvatutkimuksen käsitteitä  (Luettu 2708 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pop-poof-ping

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 7
Sarjakuvatutkimuksen käsitteitä
« : 18.04.2012 klo 21:25:24 »
Kertokaa, oi viisaat, tiedättekö kenenkään alkaneen vielä käyttää Thierry Groensteenin System of Comicsin käsitteistä gridding (ransk. quadrillage) and braiding (tressage) mitään suomenkielisiä vastineita.

Ja muistaako kukaan lonkalta, että oliko McCloudin closure "täydentäminen"? Mulla on opus tässä nyt vain englanniksi.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 863
Vs: Sarjakuvatutkimuksen käsitteitä
« Vastaus #1 : 19.04.2012 klo 00:42:54 »
En tiedä viisaudesta enkä siitäkään, onko kukaan käyttänyt Suomessa Groensteenin termejä... Myönnän, että en ollut aiemmin edes törmännyt tämän ajattelijan nimeen. Lyhyen googletuksen perusteella uskallan veikata:

Gridding on ihan vain ruuduttaminen, ruutujako, ruutujen tekeminen sivulle.

Braiding on vaikeampi sana kääntää. Niin kuin varmasti tiedät, se käsite lienee Groensteenin teorioiden varsinainen anti. Se tarkoittaa ruutujen yhteen sovittamista niiden sisällön avulla. Suora käännös lienee ”punominen”. Ehkä kyseessä on sama kuin ”kutominen”, jota sanaa käytetään suomen kielessä usein kertomusten rakentamisesta?

Groensteen ehkä turhan jyrkästi käsittelee ruutujen tekoa ilman sisältöä. Oikeasti ruutujakoa ja kerrontaa mietitään ja laaditaan yhtä aikaa.

Mielenkiintoisia asioita kyllä nämä. Täällä sanotaan mm., että koska Groensteen ottaa ”braidingin” käsitteessä huomioon sarjakuvaruutujen väliset laajat suhteet ja sarjakuvateoksen muodostaman kokonaisuuden, hänen sarjakuvateoriansa on monipuolisempi kuin pelkkiin kuvien analysointiin keskittyvät kuvateoriat.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Sarjakuvatutkimuksen käsitteitä
« Vastaus #2 : 19.04.2012 klo 15:22:19 »
Kertokaa, oi viisaat, tiedättekö kenenkään alkaneen vielä käyttää Thierry Groensteenin System of Comicsin käsitteistä gridding (ransk. quadrillage) and
Yleisimmin käytössä ovat varmaankin sivutaitto, sivusommittelu ja layout. Näistä keskimmäinen on minusta kätevin sillä se sopii parhaiten yhteen "aukeamasommittelun" kanssa ja korostaa kyseistä tekemistä prosessina.
braiding (tressage) mitään suomenkielisiä vastineita.
Enpä ole kuullut. Lieneekö teoria muutenkaan saanut kovin suurta kannatusta. Meillä ollaan kaiketi enemmän semiotiikan suuntaan kallellaan ja silloin puhutaan sarjakuvan diskurssista. Siis siitä miten eripuolilla sarjakuvaa esiintyvät kuvat ja tekstit liittyvät ja viittaavat toisiinsa.

EDIT: Eikä tämäkään teoria välttämättä pelitä täydellisesti. Se ei pure esimerkiksi tyttömangaan, joka koostuu pikemminkin peräkkäisistä montaaseista kuin ruuduista.

Ja muistaako kukaan lonkalta, että oliko McCloudin closure "täydentäminen"? Mulla on opus tässä nyt vain englanniksi.
Missäpäin kirjaa?

Groensteen ehkä turhan jyrkästi käsittelee ruutujen tekoa ilman sisältöä. Oikeasti ruutujakoa ja kerrontaa mietitään ja laaditaan yhtä aikaa.
Tuo erottaminen vastaa juuri sitä mitä Derrida hahmotteli jo 1960-luvulla. Tarinan sisältö (story/ l'historie) ja esittämistapa (diskurssi, ilmaisu) ovat sen mukaan kaksi eri asiaa ja niitä on siksi hedelmällistä tutkia erikseen. 
« Viimeksi muokattu: 02.03.2021 klo 12:45:41 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

pop-poof-ping

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 7
Vs: Sarjakuvatutkimuksen käsitteitä
« Vastaus #3 : 19.04.2012 klo 20:08:12 »
No joo, Groensteenin kirja oli aika hurmeista termiennakkelua (oli spatio-topiaa ja multi- ja hyperframea ja ties mitä).

Gridding sisältää siis nimenomaan asiat, joiden perusteella ruutua voi käsitellä irrallaan sen sisällöstä: ruudun muoto, koko ja sijainti sivulla (ja teoksen kokonaisuudessa). Se kuvaa siis tyhjän tilan jakamista ruuduiksi ja liittyy Groensteenin kirjan alun "sisällöttömän sarjakuvan" ajatuksen pallotteluun. Sivusommitteluun ja sen tyyppisiin termeihin liittyy hieman ehkä enemmän se ajatus, että ruutuihin mallaillaan jotain tiettyjä kohteita. Myöhemmissä luvuissa Groensteen kyllä kirjoittaa siitä sitten enemmän työvaiheena, jossa jaotellaan tapahtumiakin pienempiin osiin, että sano näistä nyt sitten.  Se olisi ikään kuin varsinaisen layoutin tekemistä edeltävä vaihe: "...layout becomes an improved and corrected version of the gridding [--] the version informed by the precise contents..."

Mutta siis tuo braiding on nimenomaan kyllä se Groensteenin kirjan mielenkiintoisin anti, ja sikäli kuin nyt osaan pätevästi G:n jargonpitoisia ajatuksia referoida niin se oli ikään kuin ruutujen välisten yhteyksien luomisen prosessi tai jotain sinnepäin. Ranskaa suuremmin hallitsematta en nyt osaa sitäkään sanoa, että miten hyvä käännös tuo braiding sitten puolestaan on, mutta punoutumiseksi tai joksikin sellaiseksi sen toki voisi kääntää.


McCloudin closure-termistä:

Missäpäin kirjaa?

Kolmosluvun neljännen sivun ensimmäisessä ruudussa mainitaan ekan kerran. Mun kirjassa sivulla 63.


Lainaus
Lainaus
Groensteen ehkä turhan jyrkästi käsittelee ruutujen tekoa ilman sisältöä. Oikeasti ruutujakoa ja kerrontaa mietitään ja laaditaan yhtä aikaa.
Tuo erottaminen vastaa juuri sitä mitä Derrida hahmotteli jo 1960-luvulla. Tarinan sisältö (stroy/ l'historie)ja esittämistapa (diskurssi, ilmaisu) ovat sen mukaan kaksi eri asiaa ja niitä on siksi hedelmällistä tutkia erikseen.  

Tarina-diskurssi -jako on varsinaisesti kai peräisin Derridaa varhaisemmilta strukturalisteilta (jotka jalostivat venäläisten formalistien ajatuksia). Hyödyllinen käsitteellinen erottelu tietty joka tapauksessa esittäjästä riippumatta, vaikka sarjakuvan luomisen näkökulmasta osa-alueiden erottelu voi vaikuttaa keinotekoiselta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Sarjakuvatutkimuksen käsitteitä
« Vastaus #4 : 19.04.2012 klo 22:41:59 »
Se olisi ikään kuin varsinaisen layoutin tekemistä edeltävä vaihe: "...layout becomes an improved and corrected version of the gridding [--] the version informed by the precise contents..."
Tuolla perusteella se olisi siis ikään kuin käsikirjoittamiseen liittyvä, tai sen purkamisen ensimmäinen vaihe?  :P

Mutta siis tuo braiding on nimenomaan kyllä se Groensteenin kirjan mielenkiintoisin anti,
Monestihan nämä tutkimuksen termit (ja tarpeet) poikkeaa tekijän vastaavista. Eli tekijä miettii eri kulmasta kuin tutkija. Ja lukija ei välitä sitäkään vähää.  :)

McCloudin closure-termistä:
Kolmosluvun neljännen sivun ensimmäisessä ruudussa mainitaan ekan kerran. Mun kirjassa sivulla 63.
Joo, täydentämiseksi Heiskanen on sen suomentanut. Sinänsä tässä on taas yksi kai ihan McCloudin oma "uusi" ajatus(?), sillä muualla (ja laajemmin) ilmiö tunnetaan nimellä konstanssi. "Täydentämistä" pysyvyyde hengessä tapahtuu monissa näkemiseen liittyvissä asioissa. (Muodot, värit, liike jne.). Lieneekö elokuvassa ja sen ajallisessa jatkuvuudessa tälle sitten joku oma käsite myös?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Sarjakuvatutkimuksen käsitteitä
« Vastaus #5 : 20.04.2012 klo 08:48:22 »
Viime vuonna ilmestyi ihme järkäle joka keskittyy kokonaan ruutuihin ja ruutusommitteluun.

Composition de la bande dessinée

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Sarjakuvatutkimuksen käsitteitä
« Vastaus #6 : 20.04.2012 klo 08:54:50 »
Viime vuonna ilmestyi ihme järkäle joka keskittyy kokonaan ruutuihin ja ruutusommitteluun.

Composition de la bande dessinée

Linkki on töks...
http://www.composition-de-la-bande-dessinee.net/