Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Artikkelit ja henkilökuvat: Dynaamiset pallot – Angry Birds sarjakuvissa (12.04.2017 klo 11:45:20)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
18.08.2017, klo 17:33:27

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
457194 viestiä 10167 aihetta kirjoittanut 7179 jäsentä. Uusin jäsen: Ankalliskirjasto
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Lännensarjat
| | |-+  Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 32 33 34 35 36 [37] 38 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Petri Hiltunen: Kalkkaro-liuskalehti  (Luettu 93797 kertaa)
Secos-Bill
Galleriataiteilija
Poissa

« Vastaus #540 : 23.07.2017, klo 18:35:23 »

^^ Sama tavutusjuttu on häirinnyt minuakin, mutta Hiltunen itse ei liene kuin välillisesti syyllinen. Albumit ainakin on tekstannut Hannele Parviala ja liuskoissa on mielestäni sama käsiala. HP käsittääkseni on rva Hiltunen, joten ehkä PH ei pahemmin viitsi kritisoida. Ja moni piirtäjä inhoaa tekstaamista ja heikompikin jälki kelpaa, jos vaihtoehtona on tehdä itse.

Ja Hannu sekä exi bel... omia viestejä voi poistaa, joten kun uusi numero on ilmestynyt, niin ehkä kumpikin voisi poistaa postaukset, jotka eivät liity sen sisältöön ?
tallennettu
echramath
Oberschtroumpfbannführer
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #541 : 23.07.2017, klo 19:08:01 »

Juuri puhuttiin Facebookissa mm. Lucky Luken tekstauksesta, mistä lainaan oheisen näytteen. Hrrr.

Kalkkaron tekstaus (eiköhän se tosiaan ole tässäkin Parviala) menee täydestä ja menisi kyllä Lucky Lukessakin, jos nyt ei ihan Remppu Aaltosen tasolle pääsekään – mutta kukapa pääsisi?

Tavuttamistahan on nimenomaan suomen kielessä on pakko harrastaa, kun sanat ovat niin pitkiä, muutoin riveistä tulee epämääräisen pituisen ja varsinkin kun rivipituus sarjakuvassa on niin pieni.

* 20246451_10156291483498538_6971782497844181556_n.jpg (137.93 kilotavua, 960x951 - tarkasteltu 67 kertaa.)
tallennettu

I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag
Secos-Bill
Galleriataiteilija
Poissa

« Vastaus #542 : 23.07.2017, klo 19:29:01 »

Tuo Luke-näyte on kyllä aika kamala ja olisi minusta ollut hyvinkin helposti vältettävissä:

"Jos vielä voisin pureksia
aamupalan hidastamatta
kulkuani, niin kaikki olisi
niinkuin olla pitää."

Oletettavasti tekstattu suoralta kädeltä ilman hahmottelua. Itse aina luonnostelen tekstin ja jopa muuttelen sanoja tai sanajärjestyksiä, jotta tavuviivoja ei tulisi ( ihanne tietysti olisi, että välimerkit saisi rivin loppuun ).
tallennettu
Sampsa Kuukasjärvi
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #543 : 23.07.2017, klo 19:54:35 »

Ok, kiitos, tekstaaja varmaankin on Hiltusen puoliso. Joka tapauksessa samanlainen tekstaus on esiintynyt Hiltusen sarjoissa 80-luvulta lähtien, ja olisi luullut hänen jo vihdoin kiinnittäneen asiaan huomiota. Tuo tyyli yksinkertaisesti ei ole pro-meininkiä. Jos minulla nyt olisi skanneri käsillä, panisin tähän jonkin ärsyttävän tekstinäytteen Kalkkarosta.

Juu, tavuttamista ei voi aina välttää, mutta oletan, että me kaikki vastustamme tarpeetonta tavuttamista.

Harmillisen hankalaa luettavaa tuo Lucky Luke – valaiseva esimerkki, hyvä. Juuri noin minäkin jakaisin nuo sanat, Secos-Bill, paitsi että ”niin kuin” kirjoitetaan kieliopin mukaan erikseen. Jep, luonnostelu kannattaa tekstauksessakin.
tallennettu
Sampsa Kuukasjärvi
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #544 : 23.07.2017, klo 20:29:21 »

Minusta Hiltusen sarjojen fonttia ei voida mitenkään rinnastaa Aaltosen ja muiden huipputekstaajien fontteihin. Minusta se on erittäin epäselvää. Tekstausta pitäisi ja olisi helppo panna kuntoon – näitä kauneusseikkojahan opetetaan jo peruskoulussa ja sarjakuvakerhoissa.

Isompi puute tuo Hiltusen palikkamainen piirrosjälki on, ja se johtunee ainakin osittain kiireestä. Mies on erittäin tuottelias ja pysyy aikatauluissa. Minusta hän on niin erinomainen tarinoiden luoja ja vastaavasti niin heikko piirtäjä, että jos Kalkkaroa olisi joku oikeasti taitava henkilö piirtämässä, se olisi strippiseikkailusarjojen parhaimmistoa ihan kansainvälisesti. Juonet rullaavat aivan mahdottoman hyvin ja jännittävästi - ihailen!
tallennettu
Gothicus
Jäsen
Poissa

« Vastaus #545 : 24.07.2017, klo 10:19:40 »

Ja Hannu sekä exi bel... omia viestejä voi poistaa, joten kun uusi numero on ilmestynyt, niin ehkä kumpikin voisi poistaa postaukset, jotka eivät liity sen sisältöön ?
Jos Hannun milloin milloin ja jihuu jahuu -viestit, sekä exi_belin kirjoitukset (+ omani) poistettaisiin, niin eihän tänne jäisi jäljelle juuri mitään.

Kiitokset Sampsalle siitä, että ketjuun saatiin pitkästä aikaa myös varsinaista Kalkkaroiden sisältöä käsittelevää asiaa! Hyviä havaintoja, joista olen oikeastaan kaikista myös täysin samaa mieltä. Kalkkaron ongelmat ja ansiot ovat aika tyhjentävästi juuri nuo Kuukasjärven mainitsemat.
tallennettu

"Ihminen on ihmiselle kettu."
Kahkonen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #546 : 24.07.2017, klo 14:14:03 »

Itse en ole tavutuksiin kiinnittänyt huomiota ja rosoinen piirrosjälki minusta sopii kivasti tällaiseen nostalgiatrippiin. Tulee ihan Mikit ja Pecos Billit mieleen.
tallennettu
Sampsa Kuukasjärvi
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #547 : 24.07.2017, klo 18:37:15 »

Kiitos, Gothicus, mutta yleensä on aika kamalaa, jos jostakin asiasta tyhjennetään keskustelu.

Ymmärrän senkin näkemyksen, että Hiltusen tyyli sopii tähän sarjaan, vaikka itseäni se hieman vieraannuttaa. Hiltusen piirros on viatonta ja sympaattista, siinä on persoonaa ja aitoa henkeä. Kieltämättä sarjan tunnelma muuttuisi eri piirtäjän käsissä - siitä on puhuttu hyvin tässä ketjussa jossain alkuaikoina.

Laitan tähän esimerkiksi yhden ärsyttävän Kalkkaro-stripin, jossa on tarpeetonta, lukemista hidastavaa tavutusta jokaisessa ruudussa.  Eivätkös nuo tekstit sopisi kupliin helposti näin:

”Tästä lähtien yritämme etsiä
vain kallioista tai kivikkoista
maastoa, ettemme jättäisi jälkiä.
Yritetään pysyä varjoissa.”

”Siinä paha missä
mainitaan: apasseja!”

”He eivät vielä ole
huomanneet meitä. Nopeasti,
seuraa minua!”

Helppoa kuin heinänteko, sanat juoksevat lukijan mielessä nätisti ja myös näyttävät silmiin näteiltä.

Toki Kalkkaron ruuduista löytyy myös haastavia puhekuplia ja tekstilaatikoita, joissa tavutus on pakollinen tai ainakin lähes pakollinen, jos sanat on pakko sovittaa juurikin annettuun tilaan eikä kuplien ja laatikoiden muotoa voi muuttaa. Secos-Billin mainitsemilla vinkeillä voi silti välttää ison osan tavutuksesta.

* Kalkkaro strippi 88.jpg (175.71 kilotavua, 1449x492 - tarkasteltu 59 kertaa.)
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #548 : 24.07.2017, klo 18:43:11 »

Hyvät rakkaat ihmiset....ja te muut:
Hiltusella itsellään on koko ikänsä ollut lievä lukihäirä, mikä tekee miehen itsensä tekstaamista tahattoman hillitöntä luettavaa.

Hannele Parvialan tekstaus on kuitenkin se parempi vaihtoehto.
Itse lukeudun niihin joille tekstin luettavuus ja sen viesti ovat primääritarkoitus.
Kieliopilla en tee itsekään mitään.
Lukihärö kun ei tee kenestäkään sen tyhmempää, ainoastaan sen että joksus on senat sakaisin.
tallennettu
Sampsa Kuukasjärvi
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #549 : 24.07.2017, klo 20:21:03 »

Kyse ei ole niinkään kieliopista kuin merkkien ja sanojen ulkoasusta, estetiikasta. Viesti on tärkein, mutta ulkoasu vaikuttaa viestin luettavuuteen.

Tietysti piirros ja tarinointi ovat tärkeämpiä kuin tekstauksen yksityiskohdat. Enkä minä tietenkään vaadi, että Hiltusen olisi itse tekstattava omat sarjansa, vaikka luulinkin hänen tekstaavan – nykyiseen tekstausjärjestelyyn on varmasti pätevät syynsä.

En luule ja väitä ketään lukihäiriöistä tyhmäksi. Kyse on vain sarjakuvateoksen yhden epäkohdan mainitsemisesta; epäkohdan, jonka mielestäni voi korjata suhteellisen pienellä vaivalla.
tallennettu
TexKiller
Jäsen
Poissa

« Vastaus #550 : 24.07.2017, klo 22:17:06 »

En ole Kalkkaroa koskaan lukenut, ikinä muistanut sitä ottaa libriconista. Johtuu varmaan pitkälti ettei tästä ketjusta mitään jäänyt mieleen koska mitään sanottavaa itse sarjakuvasta ei liiemmälti ole.

No, katsoin kuvahakuja piirros näyttäisi olevan ihan mukavaa mutta tekstauksen kritiikistä samaa mieltä. Mutta on se luettavissa..

Ensi libriconin visiitllä textarihälytys jottei asia unohdu,,,
tallennettu
Lurker
Valvoja
Poissa

« Vastaus #551 : 25.07.2017, klo 09:31:37 »

Hyvät rakkaat ihmiset....ja te muut:
Hiltusella itsellään on koko ikänsä ollut lievä lukihäirä, mikä tekee miehen itsensä tekstaamista tahattoman hillitöntä luettavaa.
--

Näin juuri. Lukekaapa uusimman Sarjainfon pitkä ja perusteellinen juttu Hiltusesta, jossa herra itse kertoo hauskoja juttuja itsestään (mm. juuri lukihäiriöstään) ja tekemisistään - sekä kertoo niin menneistä kuin tulevista hankkeista.

Jutun mukaan Kalkkaro ilmestyy vielä yhdessä sanomalehdessä. Mikähän lehti on kyseessä? Taisi olla mainittu jossain tämänkin ketjun syövereissä.
tallennettu
Gothicus
Jäsen
Poissa

« Vastaus #552 : 25.07.2017, klo 09:41:47 »

Jutun mukaan Kalkkaro ilmestyy vielä yhdessä sanomalehdessä. Mikähän lehti on kyseessä?
Kalevassa ainakin ilmestyy...
tallennettu

"Ihminen on ihmiselle kettu."
ekku
Kitchen Bitch - Lähihoitaja ent Butcher
Jäsen
Poissa

« Vastaus #553 : 28.07.2017, klo 11:11:32 »

Tänään kopsahti postilaatikkoon kaksi Kalkkaroa kerralla. Hieno päivä.

Ekku
tallennettu
Hannu
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #554 : 28.07.2017, klo 15:41:28 »

Jess! Tuplasti Kalkkaroa postilooras! Hienosti lähti päivä käyntiin.
Suuri kiitos Sampsalle ja Secos-Billille kiinnostavista kommenteista ja samalla tämän ketjun keskustelun kääntämisestä mielekkäämmälle uralle.
Muutaman kommentin laitan tuohon keskusteluun minäkin.
Tekstaus ei ole minua kyllä yhtään häirinnyt, minusta ok.
Piirros ei minustakaan ole ihan huippua, mutta tykkään silti. Persoonallista jälkeä, eikä nyt niin kauheasti ole hävettävää jos vertaa esmes kapteeni mikiin tai Akimiin.
Mutta siinä olen täysin samaa mieltä Sampsan kanssa, että tarinan kuljettaminen on huippua! Ja tämä liittyy suoraan siihen, minkä itse koen olevan iso osa Kalkkaron viehätystä: Liuskaformaatti! Paitsi että liuskat ovat erittäin nostalgisia, niin niissä julkaistavien tarinoiden rakenne täytyy olla sellainen, että jokainen yksittäinen liuskalehti on kiinnostava, laajoissa juonikaarissa pitää olla jännittäviä juonunkäänteitä ja huipentumia. Ja lisäksi joka liuskassa on todella hienot värilliset kannet!
Uskon että nämä Kalkkaro-seikkailut toimivat paremmin juuri liuskoissa, kuin albumeina tai pokkareina.
tallennettu

Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää
Sivuja: 1 ... 32 33 34 35 36 [37] 38 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: