Tuo 60/40-jako varmaankin tarkoittaa noita ensimmäisiä lehtiä. Ei kait Tony Moore nyt enää näistä uusista numeroista rahaa saa?
Ilman parempia faktoja tosiaan on paha mennä sanomaan, että mitä Moorelle on todellisuudessa maksettu, jos esim. tuo pitää paikkansa, ettei hän edes tiedä sarjakuvan tuottoja.
Ja tottahan toki Charlie Adlardin jälki eroaa Mooren jäljestä, mutta on hieman liioittelevaa sanoa, että "mitään yhtenevyyttä ei hahmoilla enää olisi". Kuvakerronnan henki kun on säilynyt varsin samanlaisena, vaikka Adlard tekeekin selkeästi realistisempaa jälkeä.
Valitettava fakta on, että oikeussalissa voittavat varmimmin lakimiehet. Siksi sopimusasiat olisikin parasta pitää yksinkertaisina ja omissa käsissä. Hankalaa tietysti nykyään, kun tekijänoikeuksia kaikkialla pyritään yksipäistämään. Silti omassa oikeudentajussani alkuperäisellekin yhteistyökumppanille kuulu jonkinlainen korvaus, jos sarjakuvasta vuosien saatossa muodostuu poikkeuksellinen hitti. Aika harvoinhan mikään teos hetimmiten ilmestyttyään rahasammoksi muodostuu. Aika idealistista tiedän, kun käytännössä palkkiona on monasti ollut keskisormi ja "HÄHÄÄ! Mitäs läksit!"
Mutta jos Kirkman nyt heti kättelyssä lyö kaikki tilikirjansa pöydälle ja sanoo, että kaikki on maksettu mitä maksettavana oli, niin eihän siinä sitten mitään nokan koputtelemista ole.