Jovain, Creepshowt (ykkönen ja kakkonen) ovat ehkä sarjakuvamaisimpia koskaan näkemistäni leffoista. Ykkös-Creepshowsta tehtiin julkaisunsa jälkeen sarjakuvaversionsakin. Kun kyseistä elokuvaa ja sarjakuvaa vertaa toisiinsa niin onhan samankaltaisuus siis tietenkin aivan omaa luokkaansa, mitä nyt sarjakuvaversio on melkeinpä parempi (esim. möröt näyttävät aidoimmilta).
Berni Wrightsonin sarjakuvaversio on aivan mahtava, luin sitä skidinä albumin saatuani todella usein, arvatenkin samanlainen virne naamalla kuin albumin kannessa olevalla pojalla. Huomattavasti myöhemmin näkemäni elokuva tuntui siihen nähden ensin melkoiselta pettymykseltä, uusintakatselut ovat kuitenkin nostaneet elokuvan arvostusta. Torakkajuttu They're Creeping Up On You ei oikein toimi elokuvassa. The Lonesome Death of Jordy Verrill toimii, mutta vieä paremmin sarjakuvana. En lapsena tajunnut, että Stephen King itse esittää tuon episodin pääroolin elokuvassa, mikä nykyään huvittaa kovasti. Father's Dayn perusväreihin perustuva kuvaus näyttää tosiaan hienolta.
Animaatio toimii sarjakuvaleffojen tyylikeinona omasta mielestäni vain niin paljon paremmin kuin liveversiot. Esim. hahmot ovat olemukseltaan juuri sellaisia kun pitäisikin eikä minkään erillisen "sarjakuvamaisuuden" tarvitse olla, tietyistä syistä, niin väkisin väännetyn oloista. Frank Millerin Yön Ritariin pohjautuvat Batman: The Dark Knight Returns osa 1 ja osa 2 toimivat hienon synkeänä kokonaisuutena ja melko uskollisina alkuperäismatskulleen.
"Realistisesti" piirrettyjen sarjakuvien kohdalla live-versiot omaavat vielä ok mahdollisuudet kääntyä hyviksi elokuviksi, sen sijaan Goscinny-tyylisen eurosarjakuvan tai huumoriin painottuvan mangan kohdalla saman tyylin toistaminen oikeilla näyttelijöillä vaikuttaa käytännöllisesti katsoen aina sietämättömätä. Alkuperäisen sarjakuvan hengen parhaiten säilyttävien elokuvien lista on itselleni ainakin 85% animea. Euroopassa ja Yhdysvalloissa sarjakuvateollisuuden ja animaatioteollisuuden välille ei koskaan syntynyt samanlaista symbioottista suhdetta, mikä ei tosin ole pelkästään huono asia.
The Dark Knight Returns ja muut 2000-luvun kehutut DC-animaatiot ovat itseltäni vielä näkemättä. Ihmettelen, miksi niitä ei juuri olla julkaistu Suomessa kun Nolanin elokuvat kuitenkin ovat niin suosittuja.