Kirjoittaja Aihe: Kvaakin oma sarjakuva-albumi  (Luettu 27670 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

  • Vieras
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #15 : 02.04.2011 klo 15:41:49 »
Minusta ei ole mitään järkeä tehdä julkaisua, jota myydään alle 800 kpl.
Jos tuote ei sen useampaa henkilöä kiinnosta, niin parempi käyttää aikansa johonkin muuhun.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #16 : 02.04.2011 klo 16:11:09 »

Tertsi on kyllä oikeassa tuossa, että jos painotuotetta myydään vain vähän- miksi painaa sitten ollenkaan?

Toinen vaihtoehto tietenkin olisi   COM KVAAK.COM,  johon ainoastaan kvaakkilaiset voisivat laittaa netti sarjakuvia. Jokaiselta jotakin. Luettavissa ainoastaan siis netissä.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #17 : 02.04.2011 klo 16:11:35 »
Kyllähän moni tekee pienkustanteita vaikka eivät myisikään kuin jotain 100-200 kpl. 800 kpl tuntuu aika hurjalta tavoitteelta kun kaupallisetkaan albumit eivät aina yllä sille tasolle.

Mitä antologiaan tulee jos siinä on ns. "kaiken tasoisia" tekijöitä... Antologiat myyvät kyl noin yleisesti ottaen aika huonosti, ja jos tekijöiden taso heittelee liikaa, sitä ostetaan helposti vain kannustusmielessä. Ikäväähän se on valikoida ketkä otetaan, mutta jotain valikointia pitää ikävä kyllä tehdä aina kun aletaan jotain julkaista. Ainakin näin isommalla skaalalla silloin kun siihen tarvitaan jonkinlaista organisointia.

tertsi

  • Vieras
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #18 : 02.04.2011 klo 16:13:22 »
Kyllähän moni tekee pienkustanteita vaikka eivät myisikään kuin jotain 100-200 kpl. 800 kpl tuntuu aika hurjalta tavoitteelta kun kaupallisetkaan albumit eivät aina yllä sille tasolle.
Tää luku olikin ihan vaan oma mielipiteeni.
Totta kai jokainen saa tehdä/julkaista minkä kokoiselle yleisölle itseä huvittaa.

Edit:
Jos mä vielä joskus teen sarjakuvia, niin motivaationa on nimenomaan se, että joku haluaa niitä lukea.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011 klo 16:16:43 kirjoittanut Tertsi »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #19 : 02.04.2011 klo 16:20:15 »
No, onhan mulla vähän sama juttu, sarjakuviahan julkaistaan luettavaksi. Siksi olin jo itsekin luopumasta alasta kun en kymmenen vuoden aikana ole saanut mitään järkevää uraa aikaan, joten tiedän tunteen.

Mutta tällainen albumiprojekti tuntuu jotenkin eri asialta. Foorumin yhteisalbumi voi olla pikemminkin hauskaa tekemistä yhdessä (jos se nyt Kvaakissa onnistuu) ja sillä voi vaik kerätä rahaa johonkin. En tiä.

tertsi

  • Vieras
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #20 : 02.04.2011 klo 16:23:38 »
Mä tarkoitin Muëslin kaltaista lehteä.

Foorumilehtihän onnistuu helpoiten siten, että jokainen halukas saa jonkun sivumäärän piirrettäväkseen ja maksaa sivumäärän mukaan painokuluja. Sitten jokainen saa panostustaan  vastaavan määrän lehtiä itselleen ja voi sitten myydä ne minne huvittaa tai jättää myymättä.

Ainoa vaikeus on, että kuka on niin luotettava tyyppi että kaikkien rahat voi antaa hänelle. Tämä siksi että painon kanssa voi asioida vain yksi henkilö, luulen ma. Sarjikset ja rahat pitää olla kasassa ennen kuin otetaan yhteyttä painoon, ettei tule myöhemmin mitään peruutuksia: "En mä ehtinytkään/viitsinytkään piirtää mitään"

edit
Niin, ja jonkun pitää taittaa koko roska.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011 klo 16:45:44 kirjoittanut Tertsi »

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #21 : 02.04.2011 klo 16:47:25 »
JOS tämmöinen julkaisu meinataan tehdä,ehdottaisin äänestystä.Jokainen halukas piirtäjä/käsikirjoitta/värittäjä/tussaaja ilmoittautuu äänestykseen.Taittaja kyllä pitäisi löytää,onhan se kiva että joku senkin tekisi.Niin,äänestyksessä jokaisella olisi tasan'samat' mahdollisuudet menestyä ja saada kuvituksensa KVAKK-albumiin.
Tämä saataa olla outo  idea mutta ei kait tästä sen enempää..

Edit:Tajusin että te konkarit saisitte tietysti enemmän ääniä koska olette olleet allale jo viimeset 10-vuotta.Sikispä ehdottaisin etteivät KONKARIT saa osallistua äänestykseen.Koska KVAAK-albumin idea oli ymmärtääkseni saada uusia nimiä suomen'suurille'markkinoille.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011 klo 16:53:12 kirjoittanut Korro »
Kello- viiden- tee.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #22 : 02.04.2011 klo 17:15:47 »
Sitten on uusi ongelma, kuka on "konkari" ja kuka ei? Mihin vedetään raja? ;)

tertsi

  • Vieras
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #23 : 02.04.2011 klo 17:20:37 »
Ja ihan noviisit vois myös karsia. Vaikka K-18-raja. Lapsien piirustustyöpajat on erikseen.

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #24 : 02.04.2011 klo 17:21:59 »
Konkari'raja' olisi Puupäähattu ehdokkuus/voitto.Sitten kun saadaan tarkempaa informaatiota painatus sun muihin juttuihin niin joku fiksumpi voi sen KONKARI rajan määritellä.Edellinen viestini oli ihan Ahaa-elämys.Jos joku luokkaantu ajattelemalla:'Olen KONKARI,en siis voi osallistua äänestykseen ;<' olen pahoillani.
Kello- viiden- tee.

tertsi

  • Vieras
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #25 : 02.04.2011 klo 17:24:32 »
Konkari'raja' olisi Puupäähattu ehdokkuus/voitto.
Tuskin Puupäähatun voittaneita kiinnostaa Kvaakin julkaisu.
Tai ei ainakaan pitäisi, tämmöinen harrastelijoiden puuhastelu.

Alkoi ihan kiinnostamaan, tuleeko tästä hankkeesta joskus mitään. Toivottavasti tulee.

Ja haluatteko/saatteko käyttää Kvaak-sanaa/logoa julkaisussanne?
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011 klo 17:27:57 kirjoittanut Tertsi »

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #26 : 02.04.2011 klo 17:31:57 »
Minua alkoi kiinnostaa keskustelun alkessa että olisikohan tämmöinen mahdollista.Kvaak.fi tarra kanteen olisi 'hyvää'mainosta.Kun aika pienet piirit täällä on.Olisi kiva saada AapoK:oon kaltaisia taitureita tänne.Tietäisi ainakin mitä kenen materiaalia kannattaa odottaa.Koska täältä yleensä utelen julkaisuista ja haukun sitten ne kun olen lukenut,oravanpöyrä.
Kello- viiden- tee.

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #27 : 02.04.2011 klo 17:43:44 »
Eikös tällainen projekti kuitenkin pitäisi aloittaa ihan itse asiasta, eli niiden sarjakuvien tekemisestä? Turha käyttää liikaa aikaa siihen mitä sitten tapahtuu kun jotain on valmiina ja pohtia sitä miten valittaisiin teokset liiasta tarjonnasta jos tarjontaa ei ole loppujen lopuksi ole ollenkaan.

Toki on hyvä päättää jotain yleistä itse teoksen suhteen noin yleisellä tasolla. Tyyliin antologiateos jonka koko riippuu kuinka paljon materiaalia tulee ja jos materiaalia tulee liikaa, niin onpahan sitten mahdollista tehdä toinenkin julkaisu.

Sen verran paljon täällä on omakustanteen tekijöitä, että eiköhän sarjakuvien saaminen kansien väliin ole sitten aika yksinkertainen juttu kun sen aika koittaa. Eiköhän joku myös suostu taittajaksi sitten kun on jotain konkreettista. Raha asioista sopiminen on sitten ikävämpi juttu, kun tosiaan yhden ihmisen kuitenkin lopulta on ne rahat kerättävä kasaan ja maksettava paino jne mutta tämä olisi sellainen keskustelu, jonka itse jättäisin siihen, että materiaalia olisi valmiina.

Itse en näe sarjojen valintaa ongelmana. Ammattilaisemmilla tekijöillä ei välttämättä edes ole niin suurta tarvetta saada teoksiaan juuri tällaiseen julkaisuun. Muitakin väyliä saada teoksiaan ihan painetuksi on ihan riittämiin.

Mutta siis itseäni kiinnostaisi nähdä enemmän toimintaa ja vähemmän jahkailu siitä mitä tähtäisiin jos materiaalia tulisi. Selvästi muutamalla tekijälläkin on kiinnostusta tehdä jotain tällaiseen julkaisuun, mutta kuinka monella oikeasti? Itseltäni varmaan irtoaisi jonkin sortin käsikirjoitus, mutta en lupaa vielä mitään. Muutenkin riittää tekemistä ainakin seuraaville festareille asti.

Eli jos lähtisi liikkeelle joistakin yleisistä linjauksista ja sen jälkeen alkaisi muodostaa käsikirjoittaja - piirtäjä pareja tai odottamaan yksinäisiltä susilta töitä. Tai käsikirjoituksia ihan vain yleisesti tarjolle joista joku voisi valita piirrettävää.

Kun kyse on Kvaak albumista, niin itseäni kiinnostaisi nähdä mahdollisimman paljon myös keskeneräistä täällä.

Kvaak logo taitaa olla "yhteisön omaisuutta." Eli eiköhän sen saa käyttöön. Omalta osaltani toki olisi hienoa jos julkaisu saataisiin aikaan, mutta olisi mukava myös päästä seuraamaan itse tekemisen edistymistä.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #28 : 03.04.2011 klo 00:10:44 »
Tuskin Puupäähatun voittaneita kiinnostaa Kvaakin julkaisu.
Tai ei ainakaan pitäisi, tämmöinen harrastelijoiden puuhastelu.

Hmm. Mulla lukee ihan Puupäähatun perusteluissakin että se on myönnetty harrastelijoiden puuhastelusta. Että sikäli, veteen piirretty on tuommoinen raja, eikä siltä pohjalta ainakaan sovi dissata puuhastelua. Sanoihan Kari Suomalainenkin, että onnellisin ihminen maailmassa on iloinen diletantti, joka saa tehdä rakastamaansa asiaa ilman tulonhankkimisen pakkoa.
:-)
Mielelläni näkisin Kvaakin sarjakuvalehden toteutuvan. Täällä on todella paljon lahjakkaita tekijöitä joiden tarvitsisi enää todistaa pystyvänsä tekemään ihan kokonaisia sarjakuvia alusta loppuun saavuttaakseen täyden ammattilaisstatuksen. Ja sitten täällä on tietenkin niitä oikeita ammattilaisiakin. Ja sellaisiksi haluavia, mikä on jo puoli voittoa koska pitää haluta ihan hemmetisti jotta viitsii tehdä jotain niin vaikeaa ja raskasta kuin sarjakuvaura lopulta on. Ja sitten on harrastajia, mikä on sekin ihan jees, koska taidetta saa harrastaa myös ihan vain huvikseen.

Tekisittekö aluksi säännöllisen, ilmaisen ja vapaaehtoisen nettilehden? Se olisi tämän päivän tapa tehdä, ja hyvä tapa vakiinnuttaa homma ennen kuin aletaan kerätä rahaa painolaskuihin.

Kivi

tertsi

  • Vieras
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #29 : 03.04.2011 klo 00:18:50 »
Nettilehdestä voisi kaltaiseni vanha jääräkin innostua. Siis jos mahtuu jengiin mukaan. Kiviltä hyvä idea.