Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Artikkelit ja henkilökuvat: 1961 / 100 - Pöllisen möhläyksiä (18.11.2017 klo 16:16:36)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
25.11.2017, klo 03:56:13

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
460355 viestiä 10197 aihetta kirjoittanut 7210 jäsentä. Uusin jäsen: kuak
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Muut sarjakuva-aiheet
| | |-+  Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 15 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?  (Luettu 20489 kertaa)
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 17 036


"Ja rangaistus on greippi!"


« : 21.02.2011, klo 16:41:03 »

Laitan tämän linkin Illusio-lehdestä tähän. Silläkin uhalla, että keskustelu menee taas taide-viihde -jankkaamiseksi tai kommentit ovat luokkaa "mitäs teet semmoista mikä ei mene kaupaksi". Tämä artikkeli ansaitsisi tulla julkaistuksi Sarjainfossa tai miksipä ei Kvaakin etusivulla. Illuusio-lehdessä se jäänee valtaosin sarjakuvayleisön saavuttamattomiin, mutta tavoittanee muuta kulttuuriväkeä. juttu kannattaa lukea tarkemmin ja ajatuksella. Noh, tästä samasta asiasta on ollut useammassakin kvaak-ketjussa ripotellen ja rönsyten.

Lainaus
Sarjakuvan omat rakenteet ovat alakulttuurisia ja yhteydet ylempiin rakenteisiin puuttuvat. Ehkä ainoana maana Euroopassa Suomessa sarjakuva on sijoitettu valtionhallinnossa muotoilun alaisuuteen eikä osaksi kirjallisuutta.

Sarjakuvaahan tietoisesti vedettiin pois kirjallisuuden alaisuudesta, mutta missään vaiheeessa se ei saanut omaa itsenäistä asemaansa. Muotoilu on yhtä huono paikka kuin kirjallisuuskin.

Timo
tallennettu

Korro
Ja kumppanit.
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 401



« Vastaus #1 : 21.02.2011, klo 16:52:14 »

"mitäs teet semmoista mikä ei mene kaupaksi" -Otetaan huomioon että 'harva'? tekee  sarjakuvia päivätyökseen rahan takia.Koska,olen ymmärtänyt että varsinkin meidän maassamme ei mistään miljoona-bisneksestä ole kyse vaikkapa Fingeriporin viimeisin myisi hyvin. Eli olisiko 'isot potit' nettoovien tekijät taitavempia kuin muut nettiblogia pitävät? Blogeja on mielestäni niin paljon ettei kaikille voi riitää ostivia asiakkaita. Ostat toisen albumin,se on kait aina toiselta tekijältä pois kun et ostanut Mr.Z esikoisteosta.
tallennettu

Kello- viiden- tee.
tomu
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 456


the book is good but misunderstood


« Vastaus #2 : 21.02.2011, klo 17:54:34 »

Muotoilu on yhtä huono paikka kuin kirjallisuuskin.

Paitsi että muotoilu on syvällä taideteollisuudessa ja monissa haaroissaan taloudellisesti riippumaton kulttuurin tukirakenteista. Kirjallisuudella nuo rakenteet taas ovat varsin mittavat eikä niitä rahoja jakamaan haluta vaikkapa sarjakuvantekijöitä. Jokainen petaa omaa petiään - piirre joka ihmiseltä tulee kyllä ihan luonnostaan.
tallennettu
[kivi]
Toimittaja
**
Poissa

Viestejä: 1 536


Akvaarious.


« Vastaus #3 : 21.02.2011, klo 18:10:51 »

Erinomainen kirjoitus, Tommi. Olemme vakavien asioiden äärellä.

Mitä taas tulee sarjakuvan luokittamiseen muotoilun, kirjallisuuden tai minkä vain kentän alle, pitää muistaa ettei sarjakuvaa suinkaan ole ikuisesti sidottu vain siihen yhteen kenttään. Nyt saadaan osuutemme muotoilun alla, tulevaisuudessa ehkä kirjailijoiden edunvalvontayhteisöt hyväksyvät meidät ja voidaan päästä sekä kirjallisuuden että muotoilun alle. Tärkeintä kuitenkin on edetä askel kerrallaan, että vakiinnutetaan ensin osuus yhdestä pienestä purosta sitä rahaa joka sarjakuvalle kirjastojen luetuimpana aineistona oikeuden kautta kuuluu ja sen jälkeen haetaan lisää luopumatta siitä mikä jo on saavutettu. Lopulta ehkä päästään tilanteeseen, jossa rahat jakautuvat kuten niiden oikeuden mukaan kuuluu ja sarjakuva saa myös kulttuuripolitiikassa ansaitsemansa statuksen.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2011, klo 18:14:02 kirjoittanut [kivi] » tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 17 036


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #4 : 21.02.2011, klo 20:36:10 »

Kirjallisuudella nuo rakenteet taas ovat varsin mittavat eikä niitä rahoja jakamaan haluta vaikkapa sarjakuvantekijöitä.

Sarjakuvan monialaisuus luo näitä ongelmia. Sepä se, juurikin sen vuoksi tuolle kirjallisuuden saralle pyritiin vetämään pesäeroa, toisaalta sieltä taas oltiin sarjakuvantekijöitä myös pois työntämässä. Tämän vuoksi oma sarjakuvalle olisi saatava oma kulttuuripoliittinen luokituksensa taidehallinnossa.
Nykysarjakuvaa ei tunneta, eikä siihen törmätä sattumalta. Toisaalta eipä tuota paljon tunneta muutakaan nykytaidetta ja ongelmat ovat paljolti samoja. Suomalaisen elokuvan buumi ja nousu on pitkälti viihteellisten elokuvien buumia, kuvataiteesta tunnetaan latomaalari ja ankat oudoissa ympyröissä tai satunnainen kohuilmiö.

Lopulta ehkä päästään tilanteeseen, jossa rahat jakautuvat kuten niiden oikeuden mukaan kuuluu ja sarjakuva saa myös kulttuuripolitiikassa ansaitsemansa statuksen.

Aina on joku, jonka mukaan rahat eivät jakaudu oikeuden mukaan.

Timo
tallennettu

Kobra Kai
Vieras
« Vastaus #5 : 21.02.2011, klo 21:22:30 »

Ei varsinaisesti Musturin puheenvuoroon vaan yleisesti:

Suomalainen nykysarjakuva ei myy, koska se ei kiinnosta suurta yleisöä. Miksi ei? No siksi koska teokset eivät yksinkertaisesti ole riittävän kiinnostavia. Mistä tämä johtuu? No siitä, että teokset eivät ole riittävän tasokkaita eivätkä koukuttavia. Kaunokirjallisuus sekä ulkomainen sarjakuva tarjoavat kasapäin esimerkkejä taiteellisesti ansiokkaista mutta silti helvetin mielenkiintoisista sekä sujuvasti luettavissa olevista teoksista, jotka luettuaan tuntee todella saaneensa jotakin. Suomalainen nykysarjakuva ei vielä juurikaan.

Liian usein olen - luettuani täältä tai Hesarista hehkutusjutun - mennyt innoissani kirjakauppaan ja joutunut pettyneenä toteamaan että "jaahas, taas tätä tekijän omiin muniin/omaan pilluun puhaltelua".

Eli kärjistetysti: Lukija äänestää rahoillaan. Ehkä se suomalainen nykysarjakuva ei olekaan niin älyttömän hyvää.
tallennettu
tomu
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 456


the book is good but misunderstood


« Vastaus #6 : 21.02.2011, klo 21:54:47 »

Suomalainen nykysarjakuva ei myy, koska se ei kiinnosta suurta yleisöä. Miksi ei? No siksi koska teokset eivät yksinkertaisesti ole riittävän kiinnostavia.

Tämä on ehkä enemmän sinun mielipiteesi kuin se, mitä tuolla jossain koko ajan toteutuu. Kuten artikkelissa kirjoitan, ei suuri yleisö edes törmää suurimpaan osaan suomalaisesta sarjakuvasta. En penää jutussani nykysarjakuvalle suurta lukijakuntaa, vaan ylipäätään mahdollisuutta löytää yleisöä. Se näet antaa sille myös mahdollisuuden kehittyä. Sisällöllisin perustein sarjakuva ansaitsee mahdollisuutensa siinä missä vaikkapa kotimainen elokuva. Jälkimmäisestä sitä sisältöä saa näet nykyään etsiä koirien kanssa. Entä uusi kotimainen kaunokirjallisuus? Suhteessa siihen syydettyyn rahamäärään suurimmaksi osaksi heppoista tavaraa. Vertailu ei tässä kuitenkaan ole se ydin.

Artikkeli on tekijän ja kustantajan näkökulma nykysarjakuvaan ja siihen tilanteeseen, missä se tällä hetkellä mielestäni on. Se, mitä haluan, on tilanne, missä suomalaisella sarjakuvantekijällä on mahdollisuus toteuttaa ammattiaan, tehdä teoksia ja kehittyä. Sivuan artikkelissa syitä, miksi suomalainen sarjakuva ei tähän pysty. Tätä lähinnä rakenteiden ja markkinoiden kautta. Olen samaa mieltä siitä, ettei niitä hyviä teoksia Suomessa kovin paljoa tule. Sarjakuva vaatii aikaa ja jos mikään ei tue tekemistä, on pitkäjänteinen työnteko monelle sula mahdottomuus. Paljon tekijöitä katoaa koko ajan jonnekin muualle. Esim. lähes koko 90-luvun naistekijäpolvi tuntuu hävinneen, ja se oli mielestäni silloin sitä parasta antia.
tallennettu
pertti jarla
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 989



« Vastaus #7 : 21.02.2011, klo 22:32:24 »

Ilmeisesti itsekin edustan sitä massakirjallisuutta, joka tässä toivotettiin piratismin piiriin, jotta suomalaisella sarjakuvalla alkaisi taas mennä lujaa. Jos näin tosiaan on, kiitos vaan kolleega(t), jos saan siksi sanoa.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2011, klo 22:34:22 kirjoittanut pertti jarla » tallennettu

Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti
VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 287


Onpa tässä outo juttu.


« Vastaus #8 : 21.02.2011, klo 22:47:10 »

Häh häh häh hää.

Tommi osui aivan oikeaan kirjoituksessaan.

Kuten kaikkien rakastamassa taidesarjakuvassa, Hemmo Paskiaisessa, aikoinaan todettiin televisiolaitteen toimesta, "katsoja ei ole hyvä, pitää vaihtaa katsojaa".

Aku Ankka on kiva ja tasokas sarjakuva, ei kannata yrittää mitään vaikeampaa jos se ei tunnu hyvältä. Isotekstisiä kirjojakin saa kaupoista edelleen.
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
tomu
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 456


the book is good but misunderstood


« Vastaus #9 : 21.02.2011, klo 23:00:13 »

Ilmeisesti itsekin edustan sitä massakirjallisuutta, joka tässä toivotettiin piratismin piiriin, jotta suomalaisella sarjakuvalla alkaisi taas mennä lujaa. Jos näin tosiaan on, kiitos vaan kolleega(t), jos saan siksi sanoa.

Minä en vastusta piratismia, koska sen kohde on pääosin kertakäyttöistä. Minulla ei siis ole mitään sitä vastaan, että piratismi ottaa piiriinsä Dan Brownit, Potterit ja muuta massakirjallisuutta. Neljän sadan miljoonan Rowlingin kirjan tekemiseen on kaadettu aika monta puuta.

Samasta syystä odotan sähkökirjaa innolla.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 718


« Vastaus #10 : 21.02.2011, klo 23:01:50 »

Yritys 6, hillitysti.
(ed. viesti oli tosin pakottaa versioon 1.0 ihan järjettömyydellään)

ensin  lisään huomion kuinka sarjakuvan lisäksi suomalainen muotoilu on yhä nosteessa maailmalla ja on ollut sitä jo vuosia.
Ne osat kotimaista kirjallisuutta jotka ovat maailmalla menestyneet eivät suinkaan kaikki ole täällä mitenkään merkittävästi esillä tai arvostettuja oman taiteenlajinsa sisällä.

Suomalaisella sarjakuvalla menee monessa mielessä ilmiömäisen hyvin, mutta aina on kehittämisen varaa.
Linkin artikkelin kohtien kanssa olen osin samaa mieltä, osin eri.
Onko kirjastojen määrärahoja kavennettu ja onko siinä tehty vanhakantaisten arvostuskäsitysten mukaan juuri sarjakuvalle, eritoten vaihtoehtoisemmalle, hallaa? on, en kiistä.

Tarvitaanko enemmän ja monipuolisempaa sarjakuvatarjontaa? Ehdottomasti.

en halua nostaa viihde vs taide kiistaa , mutta tässä lauseessa on paitsi totuus:
Lainaus
Ilman taloudellisia tavoitteita tehty luova työ on samalla myös eräs syy suomalaisen sarjakuvan rikkauteen.
myös ongelma.

ilman ulkokulttuurisia seikkoja, joihin kukaan meistä ei käytännössä voi vaikuttaa(tiedän demokratian äänioikeusperiaatteen mutta myös käytännön) on jäljellä vain oma sarjakuvakentän sisäinen rakenteellinen toiminta.

Suomalaisella sarjakuvalla on valtava noste, nyt. Mutta se miten rajattua se on onkin täysin eri asia.

mangan tulo suomeen nosti monet takajaloilleen, mutta toi silti lisää sarjakuvan lukijoita joista osasta tulee tekijöitä.
Se osaltaan estää fakkiintumasta vain yhteen formaattiin.

Limingan ja Lahden lisäksi ainakin Muurlassa on sarjakuvakoulutusta. Osa ottaa oppinsa ja seuraa "koulukuntiaan" orjallisesti, toivon että osa ei.

Mutta rajaamalla vain siihen joka on tehty " ilman taloudellisia tavoitteita" johtaa nähdäkseni ihan yhtä lailla rakenteelliseen rappeutumiseen kuin se että suolletaan massojen ehdoilla.

tärkeää asiaa ja huolta mutta varsinkin tuo loppuosuus jarraa pahasti.
Sitä on tavallaan helppo ymmärtää:
Lainaus
Itse odotan kirjamarkkinoiden puhkeamista ja sähköisen kirjan tuloa. Viekööt se massakirjallisuuden piratismin piiriin ja täyttäkööt kivijalkakauppojen hyllyt taas sellaisilla kirjoilla, joita minäkin haluan lukea. Ehkä silloin suomalaisella sarjakuvallakin alkaa vihdoin mennä LUJAA.

mutta allekirjoittaa tai hyväksyä?
minä en pysty.

se taho joka joko nähdään ongelmana tai on ongelma(=monopolisoitunut levitysrakenne) ei katoa. se keksii tehdä rahaa.
Eikä takaa kivijalkakauppojen paluuta.
Piratismi ei tähän asti ole heikentänyt suuryrityksiä siinä suhteessa kuin tekijöiden asemaa.

Sarjakuva on taidemuoto jonka laajuutta ja monipuolisuutta, ilmaisukykyä pitäisi laajentaa entisestään jotta jokin osa sitä koskettaisi aina jotakuta.
Tähän kirjallisuuskin pyrkii mutta silläkin on sisäiset valtarakenteensa ja painotuksensa eikä yksin genrerajojen kesken vaan myös kriittisen sisällöllisen arvostuksen ja massakulttuurin välillä.

olisi hienoa jos saataisikin korjattua kirjallisuuden edunvalvontatahojen rajauksia tai jopa poistettua tarpeen niille.
Saisi tilanteen jossa taloudellinen toimeentulo ei ole sidottu tekemiseen.
Eikä yksin kulttuurista.
Tähän idylliin on kuitenkin matkaa .Montako sataa vuotta on arvausten varassa.

Kaupallisuus on monelle kirosana, mutta oikeasti kaupallinen sarjakuvastudio ei ole synonyymi hikipajalle nykyään. Tai sen ei ainakaan tarvitsisi olla.
Se voisi olla voimavara ja tarjota paikan kehittää taitojaan, taidettaan ja kohdata ihmisiä joilla on eri näkökulmia, tapoja suoraan taiteeseen joka voisi kehittää sitä omaa sisällöllistäkin ilmaisua ja sivussa tehdä samaa kaupallisesti ja nauraa koko matkan pankkiin jos niin tahtoo tehdä.
Tätäkään ei selvästi haluta.

Ei siksi että kaupallisella puolella olisi jotenkin parempi tilanne. Ei siksi että freekkujen tulot olisivat jotenkin hurjat ja kaikki asiakkaat luotettavia.

Summa summarum : tarvitaan lisää sarjakuvaa, kaupallista ja ei-kaupallista.

Mutta se joka koettaa minun puolestani ihan kumpaan suuntaan tahansa päättää millaisesta sarjakuvasta saan tai en saa pitää...ei kannata yrittää.


ps.
Paljon tekijöitä katoaa koko ajan jonnekin muualle. Esim. lähes koko 90-luvun naistekijäpolvi tuntuu hävinneen, ja se oli mielestäni silloin sitä parasta antia.
uusikin sukupolvi on tulossa, niistäkin vain osa piirtää toisinpäin kulkevia isosilmäisiä juttuja.Kts. manga.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2011, klo 23:43:02 kirjoittanut Curtvile » tallennettu
VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 287


Onpa tässä outo juttu.


« Vastaus #11 : 21.02.2011, klo 23:16:41 »

Esim. lähes koko 90-luvun naistekijäpolvi tuntuu hävinneen, ja se oli mielestäni silloin sitä parasta antia.

Öh, kuka on hävinnyt? Roju? Kati Kovács? Tiina Pystynen? Paju & Luhtanen? Katja Tukiainen? Maria Björklund?
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
Petteri Oja
Juudas itselleen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 004



« Vastaus #12 : 21.02.2011, klo 23:21:01 »

Öh, kuka on hävinnyt? Roju? Kati Kovács? Tiina Pystynen? Paju & Luhtanen? Katja Tukiainen? Maria Björklund?

Anu Lavonen!
tallennettu

pertti jarla
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 989



« Vastaus #13 : 21.02.2011, klo 23:41:36 »

Minä en vastusta piratismia, koska sen kohde on pääosin kertakäyttöistä.

Kaikki kirjallisuus on pääosin kertakäyttöistä. Itse en hirveän innoissani odota tulevaisuutta, jossa suurten mediatalojen sopimuspolitiikka ja ruohonjuuritason piratismi yhdessä vievät leivän merkittävämmän loppuosan tekijöiltä.
tallennettu

Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti
VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 287


Onpa tässä outo juttu.


« Vastaus #14 : 21.02.2011, klo 23:43:00 »

Anu Lavonen!

Totta, Anu Lavonen oli loistava! Ikävää jos hän ei enää tee sarjakuvia. Mutta on meillä tokkiinsa tullut leegio erinomaisia naistekijöitä 1990-luvun jälkeenkin, että sikäli.
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 15 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: