Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Kolumnit ja matkaraportit: Rautaisannos Ami Hauhiota (14.06.2014 klo 19:05:37)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
23.10.2014, klo 07:29:49

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
413903 viestiä 9403 aihetta kirjoittanut 6716 jäsentä. Uusin jäsen: tsn81
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Muut sarjakuva-aiheet
| | |-+  Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta  (Luettu 7774 kertaa)
J Lehto
Besser Bisser
Jäsen
Poissa

Sukupuoli: mies

...shhh

« Vastaus #60 : 11.02.2012, klo 20:38:07 »

Minun ehdotukseni tähhän dekompressio-asiaan.

Korostaminen.

Alleviivaminen.

Koska...

siitähän on kyse

siinä kaikessa.
tallennettu
Rami Rautkorpi
Siirtäjä ja vääntäjä
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #61 : 17.02.2012, klo 19:49:24 »

Dekompressio on vakiintunut termi, minkä osoittaa relevantin suomenkielisen kirjallisuuden tarkastelu:

http://katuoja.sarjakuvablogit.com/?s=dekompress
tallennettu

"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (http://snurl.com/28l2ydb)
echramath
Oberschtroumpfbannführer
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #62 : 17.02.2012, klo 20:16:18 »

Millä konstilla Bartholomaeus Välkky pääsi pois merirosvolaivasta, jonka kokiksi hänet oli shanghaijattu?
tallennettu

I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

« Vastaus #63 : 26.06.2012, klo 02:24:49 »

Minua aina toisinaan hämmästyttää – viimeksi Jannen mainiota kolumnia Aku Ankan taskukirjasta 27 lukiessani – että ovatko kaikki todellakin lapsena kuvitelleet Walt Disneyn tehneet kaikki Disney-sarjat.

Minusta oli itsestään selvää, että eri tyylillä tehdyt sarjat olivat eri tekijöiden käsistä lähtöisin. Löytyykö täältä muita?

Voisin muutoin pitää itseäni suht fiksuna lapsena, mutta epäilen olenko tuohon aikaan hahmottanut laisinkaan, että Walt Disney on ihmisen nimi, onhan kyse kuitenkin vierasperäisestä nimestä enkä muista että tuota olisi minulle kukaan selittänyt.

Loppujen lopuksi 1980-luvulla bränditietoisuus oli vähäisempää, Coca-Cola taisi olla ensimmäinen oikein hyökkäävä tuotemerkki, ja etenkin kotimaiset mainokset olivat sävyltään hyvin rauhallisia.
tallennettu
Petteri Oja
Juudas itselleen
Jäsen
Poissa

« Vastaus #64 : 26.06.2012, klo 04:37:43 »

En mä ainakaan muista koskaan uskoneeni, että Disney olisi tehnyt sarjakuvat itse. Ehkä se johtui siitä, että muistan jo hyvin varhain lukemaan opittuani lukeneeni Aku Ankasta jonkinmoisen pienen historiikin hänestä. Aloitin Ankkojen hamstraamisen heti kun opin lukemaan.
tallennettu

CryingBlueRain
Avustava toimittaja
*
Poissa

"Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"

« Vastaus #65 : 26.06.2012, klo 09:32:17 »

En minäkään muista koskaan kuvitelleeni, että kaikki Disney-sarjakuvat olisivat yhden miehen käsialaa. Sen sijaan muistan kyllä vuonna 1975 tai 1976 kysyneeni äidiltäni, millaisella koneella sarjakuvat tehdään. Sain kuulla, ettei niitä tehdä koneella, vaan niillä on paljon piirtäjiä. Olin silloin 4 tai 5 v.

Barksin tyylin opin tunnistamaan muistaakseni 9- tai 10-vuotiaana.
tallennettu

Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.
Doctor Phantomizer
Kesyttämätön outolintu
Jäsen
Poissa

Bite from the dust til the dawn

« Vastaus #66 : 26.06.2012, klo 09:33:37 »

Minä en ajatellut koko asiaa ennen kuin opin lukemaan. Silloinkin itseasiassa tiesin jo tekijöitä nimeltä aika nopeasti, koska Aku Ankassa korostettiin niitä ja koska tietyt tyylit ovat tunnistettavia.
tallennettu

"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.
Tertsi
Ilman määrää ei ole laatua.
Valvoja
Poissa

« Vastaus #67 : 26.06.2012, klo 09:34:39 »

Minua aina toisinaan hämmästyttää – viimeksi Jannen mainiota kolumnia Aku Ankan taskukirjasta 27 lukiessani – että ovatko kaikki todellakin lapsena kuvitelleet Walt Disneyn tehneet kaikki Disney-sarjat.

Muistelisin että asian tiimoilta käytiin keskustelua pihallamme silloin 1960-luvulla. Tuolloin ei Disney-sarjakuvatarjonta ollut Suomessa niin laajaa kuin nykyään. Hyvinhän yksi mies ehti viikossa piirtää lehdellisen sarjakuvia!   Wink

En muista, mitä mieltä itse olin.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2012, klo 09:36:38 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
hdc
Architectus urbis caelestis
Jäsen
Poissa

« Vastaus #68 : 26.06.2012, klo 10:35:26 »

Niin kauan kuin itse muistan niin olen ollut tietoinene ettei Walt Disney tee itse kaikkea, ja niitä ensimmäisiä unelma-ammatteja oli päästä tekemään Aku Ankkaa...Toimituksen oman nurkan olemassaololla saattoi olla vaikutusta asiaan, vaikkei se aina niin informatiivinen ollut eikä tekijöiden nimiä kauheasti tuolloin 80-luvun alkuvuosina paljastettu niin vähän kuitenkin.

(Toki pitkään luulin että taskareita tehdään Saksassa...)
tallennettu
Petteri Oja
Juudas itselleen
Jäsen
Poissa

« Vastaus #69 : 26.06.2012, klo 12:44:13 »

Minä en ajatellut koko asiaa ennen kuin opin lukemaan. Silloinkin itseasiassa tiesin jo tekijöitä nimeltä aika nopeasti, koska Aku Ankassa korostettiin niitä ja koska tietyt tyylit ovat tunnistettavia.

Niin joo, nykyäänhän ne tekijät on myös merkitty Ankoissa tarinoiden yhteyteen. Muistan itse vielä 80-luvun lopulla aiempien sukupolvien tapaan etsineeni Barksin ja Murryn juttuja piirrosjäljen perusteella.
tallennettu

Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #70 : 26.06.2012, klo 15:38:13 »

Pitkän tovin tuumin, mutta en muista aikaa, jolloin olisin kuvitellut Walt Disneyn tehneen kaiken itte tai ainakaan en muista semmoista hetkeä, jolloin olis valjennu, että piirtäjiä onkin paljon eikä Waltti piirtäny mitään.
Taisin tehdä jo 70-luvulla itse ruutupaperille listoja Barksin sarjoista. Muista piirtäjistä ei ollu paljon hajua. Joitakin mainittiin kunnolla sitten Minä Hessu -jättikirjassa joka oli ja on jättikirjoista paras artikkeleidensa puolesta.

Timo
tallennettu

haplo
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #71 : 26.06.2012, klo 16:32:24 »

En minäkään muista Waltia kaikkien tarinoiden tekijänä pitäneeni, mutta siinä olikin vaikeampi pala uskoa kun minulle väitettiin että nimi on Disney eikä Disnep kuten pitkään luin siitä lehden ylälaidassa(?) olleesta tekstistä. Pitihän se hiljalleen alkaa uskoa kun Omassa nurkassa jne myös viljeltiin tuota virheellistä kirjoitusasua...
tallennettu
Jukka Laine
Mr. Natural
Ylläpitäjä
Poissa

Varjojen kapina

« Vastaus #72 : 26.06.2012, klo 17:50:05 »

Vuonna 1971 ilmestyi Valituissa Paloissa lyhennelmä Walt Disneyn elämäkerrasta. Silloin muistelen tajunneeni että tämä yksi nimi oli merkitty kaikkien sarjojen tekijäksi.

Aikaisemmin jo Mikki Hiiren Kulta-ajassa kerrottiin että Walt Disney teki Mikki Hiiri -sarjakuvaa Ub Iwerksin kanssa, ja samana vuonna jo kerrottiin Floyd Gottfredsonista. Jättikirjoissa sitten kerrottiin Carl Barksista ja muistakin tekijöistä.

Mutta ovat vanhemmat ihmiset luulleet Disneyn elinaikana että hän teki kaiken:

* Maus_1_125.jpg (327.53 kilotavua, 884x1256 - tarkasteltu 159 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 26.06.2012, klo 17:52:34 kirjoittanut Jukka Laine » tallennettu

Jari Lehtinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan

« Vastaus #73 : 26.06.2012, klo 18:39:28 »

Muistan pienenä (4-5 v.) käyneeni asiasta keskustelua asiaan perehtyneen isäni kanssa. Olin tainnut varmaan ihmetellä ääneen, miksi toiset ankat ovat aivan eri näköisiä kuin toiset. Lapsena tällaisia asioita ei välttämättä pane merkille, mutta tässä tapauksessa (Kurja Ankka, köh köh) ero oli niin valtavan räikeä, että sen pentukin huomasi.

Looginen johtopäätöksemme tietysti oli, että asialla oli monet eri piirtäjät. Muistan senkin, että Tammen kultaisia kirjoja ja toisaalta sarjakuvia verratessa juttu tuli lopullisesti selväksi.

Ai niin: Disneytä en ole ikinä osannut lukea Disnepiksi. Tiedän että monet ovat, ja vieläkin kuulee näitä anekdootteja henk.koht.

Pienenä kyllä luin Ruudun kannesta Natashan "Patasata"ksi. Sitä en ymmärrä enää itsekään, kuinka sellainen oli mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2012, klo 18:45:19 kirjoittanut Jari Lehtinen » tallennettu

”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.
Doctor Phantomizer
Kesyttämätön outolintu
Jäsen
Poissa

Bite from the dust til the dawn

« Vastaus #74 : 26.06.2012, klo 19:43:12 »

Niin joo, nykyäänhän ne tekijät on myös merkitty Ankoissa tarinoiden yhteyteen. Muistan itse vielä 80-luvun lopulla aiempien sukupolvien tapaan etsineeni Barksin ja Murryn juttuja piirrosjäljen perusteella.

Niin mutta kyllä minäkin luin vanhoja Akuja jo tuolloin ja niissä joutu luottamaan siihen että tunnisti jäljen. Ja minä en ihan pentuna tunnistanut kovin helposti mitään jälkeä.

Marvelilla ja DC:lläkin oli se juttu että ajattelin pitkään lehtien lukeutuvan vanhoihin ja uusiin, enkä sen kummempin erottanut piirtäjiä tai tekijöitä.

Barksia en itseasiassa tunnistanut kynänjäljestä, vaan tarinoista. Rosa, Vicar ja Barks olivat ensimmäiset Ankkatekijät jotka muistin nimeltä. Vicarin tunnistin jo ennen kuin osasin lukea, koska huomasin samojen kirjainten toistuvan monesti tekijöiden nimissä.
tallennettu

"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: