Kirjoittaja Aihe: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)  (Luettu 55758 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 203
  • Haddadaa
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #105 : 23.11.2015 klo 00:18:28 »
Blogiin laitoin kahdesta ensimmäisestä Bouncerista kirjoittamani

Uuden vuosituhannen villi länsi
Armottomien laupeus

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #106 : 23.11.2015 klo 00:54:15 »
Minä tiesin sen tästä  :D :

KaiketsuZ

  • Jäsen
  • Viestejä: 186
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #107 : 15.04.2016 klo 21:08:17 »
Mahtaako Jalavan suunnitelmista Bouncerin jatkon suhteen löytyä keneltäkään tietoa? Kaksi ensimmäistä osaa julkaistiin puolen vuoden välein. Nyt on mennyt jo enemmän aikaa eikä edes uutisia mahdollisesta kolmannesta osasta ole kuulunut.

Czaba

  • Jäsen
  • Viestejä: 471
  • No mutta..
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #108 : 09.08.2016 klo 18:28:24 »
Bouncer 3 on ilmestynyt. Ostin omani paikallisesta Suomalaisesta hintaan 21,95.  En ole ehtinyt lukea, mutta edelleen vaan niin pahuksen komeaa jälkeä, että.

Jatkan tähän kun olen nyt lukenut. Minulle tämä maistuu kovastikin. Mielenkiintoista uutta sykliä aloittava tarina tämä kolmososa. Toisin kuin monet on kokeneet, minusta tässä on erinomaisen paljon huumoria, melkein toinen puoli. Monet tilanteet on varsinkin aiemmissa osissa niin kertakaikkisen epäonnisia ja mahdottomia ettei voi kuin pudistaa päätä. Toki voi olla että huumori on liian mustaa monelle, mutta ei Jodorowsky ole täysin tosissaan näitä vakavastiotettaviksi tehnyt tai ryppyotsaisesti kirjoittanut, ainakaan en itse koe ollenkaan niin.

(Muokattu 13.8)
« Viimeksi muokattu: 13.08.2016 klo 21:15:22 kirjoittanut Czaba »

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #109 : 27.01.2017 klo 18:42:23 »
Bouncer kolmosesta on nyt arvostelu Kvaakissa. Sarja tuntuu paranevan selvästi tässä uudessa osassa - arvostelussa kerron perustelut tähän. En ole lukenut seuraavia, vielä suomentamattomia albumeita.

E. Miranda

  • Jäsen
  • Viestejä: 47
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #110 : 19.03.2017 klo 19:28:44 »
Lainasin kirjastosta Käärmeen oikeuden. Boucqin piirrokset ovat eurooppalaista ehdotonta eliittiä ja keskeytinkin lukemisen aika ajoin vain ihaillakseni loisteliaita sarjakuvaruutuja.

Vaikka piirroksissa onkin havaittavissa vaikutteita Blueberry-sarjakuvasta, niin Bouncerin tarina on kerrottu tyystin toisenlaisin sävyin. Pidin siitä, että tarinassa ei ollut mitään suurta seikkailua, vaan kuvattiin kurjan pikkukaupungin raadollista ja kurjaa elämää. Minulle tuli mielleyhtymiä Comanche-sarjakuvaan sillä erotuksella, että Comanche on koko perheen viihdettä ja Bouncer sopinee parhaiten teini-ikäisille ja siitä ylöspäin.

Tarina on kerrottu omasta mielestäni liian nopeasti. Aineksista olisi voinut saada sävykkäämmän kertomuksen vaikkapa kahden albumin mittaisena, nyt kaikki vyörytetään taukoamattomana virtana lukijan silmien eteen, olisin kaivannut enemmän suvantokohtia ja henkilöihin lisää syvyyttä. Esimerkiksi Bouncerin olosuhteiden pakosta saama pyövelin ikävä leima olisi kaivannut enemmän perusteluja. Lopun känniin juottaminenkin vaikutti epäuskottavalta.

Erinomaisesti piirrettyä sarjakuvaaa, jota ei pysty lukemaan ihailematta Boucqin virtuoosimaisuutta.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #111 : 24.03.2017 klo 20:57:35 »
Olitko, E. Miranda, lukenut aiemmat osat?

Minäkin kaipasin perusteluita sille, miksi pyöveli, jota kaupungin kansa yllyttää työhönsä kiihkeän intomielisesti, kuitenkin on kansan parissa niin halveksittu henkilö.

Tuosta rankkuudesta vielä. Olen samaa mieltä Czaban äskeisen kommentin kanssa siinä, että sarjan monet tilanteet ovat kerrassaan mahdotonta epäonnea. Mutta en tulkitse sitä huumoriksi kuten hän, vaan ehkä vakavalla tarkoituksella kirjoitetuksi terapiaksi, kuten kirjoitinkin tuossa kolmososan arvostelussa. Silloin Jodo ei esitä väkivaltaa väkivaltaviihteenä, vaan haluaa hätkähdyttämisellä panna lukijan tuntemaan myötätuntoa uhreja kohtaan. (No, kyllä huumorikin voi olla terapeuttista.)

Jodohan opettaa psykomagiaksi nimettyä tarotiin perustuvaa terapiaa. En ole hirveästi perehtynyt siihen, mutta sen tiedän, ettei se ole pelkkää sanahelinää. Siinä on mietittyjä symbolisia harjoituksia, joiden avulla koetetaan parantaa ihmisiä - ainakin YouTubesta löytyy siitä videoita.

Toisaalta tämäkin täällä voi olla todenmukainen arvio El Topo -filmistä ja Jodorowskyn muista teoksista:

Lainaus
In Jodorowsky’s work, one is never certain whether it is genuine esoteric insights or merely another cheap sideshow one is being presented with.

(”Jodorowskyn teoksesta ei voi olla koskaan varma, esitetäänkö sen kanssa aitoja esoteerisia näkemyksiä vai pelkästään yksi halpa friikkishow.”)

E. Miranda

  • Jäsen
  • Viestejä: 47
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #112 : 24.03.2017 klo 21:04:57 »
Olen lukenut aiemmat osat. Ensimmäinen oli ihan hyvä, toisessa osassa oli muistaakseni aika huikea määrä tapahtumia ahdettu 44 sivuun.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #113 : 06.04.2017 klo 20:42:28 »
« Viimeksi muokattu: 06.04.2017 klo 20:44:17 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #114 : 21.04.2017 klo 21:06:20 »
Olen lukenut aiemmat osat. Ensimmäinen oli ihan hyvä, toisessa osassa oli muistaakseni aika huikea määrä tapahtumia ahdettu 44 sivuun.

Ymmärrän mitä tarkoitat; tapahtumia on paljon. Albumeissa tosin on lähes 60 sivua.

Tämmöinenkin on tehty...oooohhhhh!

Miksi kaivata integraaleja? Kohtahan ovat suomalaiset julkaisutkin jo neljännessä osassa. Eiköhän vähintään viideskin albumi ilmesty myös, koska se päättää toisen tarinakaaren kuten Antti tuossa yllä siteerasi ennakkotiedoista.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #115 : 22.04.2017 klo 06:38:38 »
Miksi kaivata integraaleja? Kohtahan ovat suomalaiset julkaisutkin jo neljännessä osassa. Eiköhän vähintään viideskin albumi ilmesty myös, koska se päättää toisen tarinakaaren kuten Antti tuossa yllä siteerasi ennakkotiedoista.
No mä olen tämmöinen integraali-hullu ja kovakantiset on aina kovakantisia. En voi itelleni mitään.
Mutta jos hyllyssä on vierekkäin pehmeäkantinen ja kovakantinen integraali Bouncer, niin epäilen, että itsekin otat sen integraalin mieluusti siitä mukaasi.
Ja noi mun linkkien integraalit on vielä tosi tyylikkäästi tehtyjä.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #116 : 22.04.2017 klo 22:42:15 »
Mutta jos hyllyssä on vierekkäin pehmeäkantinen ja kovakantinen integraali Bouncer, niin epäilen, että itsekin otat sen integraalin mieluusti siitä mukaasi.

Curtvile?

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #117 : 24.04.2017 klo 18:07:42 »
Curtvile?

Oikein tiesit. En tasan valitse kovakantista, varsinkin kun on teknisesti täysin mahdollista tehdä 600+ sivuisia pehmytkantisia.
Kiva jos joku pitää kovakantisista. Puolestani saavat formaattina mennä makkeliin.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #118 : 16.09.2017 klo 20:47:46 »
Mutta jos hyllyssä on vierekkäin pehmeäkantinen ja kovakantinen integraali Bouncer, niin epäilen, että itsekin otat sen integraalin mieluusti siitä mukaasi.
Ja noi mun linkkien integraalit on vielä tosi tyylikkäästi tehtyjä.

En kyllä ostaisi Bouncer-integraalia, koska minulla on jo neljä ensimmäistä albumia erikseen. On paljon kivempaa saada seuraavatkin albumit samassa formaatissa; näyttää hyllyssä nätiltä. Mutta totta kai ostaisin Bouncer-integraalin, jos aiempia osia ei olisi lainkaan ilmestynyt suomeksi.

Neljäs osa tosiaan on ulkona. Luin sen, ja on hieman vaikea sulatella että miltä se maistuu. Sarjan tekninen laatu pysyy erittäin korkeana, mutta ehkä tässä oli taas sitä liioiteltua ja vastenmielistä synkkyyttä. Seuraisin mieluummin Bouncerin ja kiinalaisen oopiuminaisen suhdetta kuin loputtoman tuntuista ampumista ja murhaamista. Henkilöiden taustat kyllä syvenevät. Yksi tosi iso paljastuskin tuli eräästä henkilöstä, mutta olikohan se liian iso. Pitää makustella albumi uudestaan myöhemmin.

Bastard

  • Jäsen
  • Viestejä: 110
  • Kakkaa kansalle!
Vs: Bouncer (Jodorowsky - Boucq)
« Vastaus #119 : 17.09.2017 klo 15:22:13 »
ehkä tässä oli taas sitä liioiteltua ja vastenmielistä synkkyyttä. Seuraisin mieluummin Bouncerin ja kiinalaisen oopiuminaisen suhdetta kuin loputtoman tuntuista ampumista ja murhaamista.
Lueskelin juuri eilen Boucqin haastettelua Jodorowskysta kertovasta Sacred Trickery kirjasta, jossa tuli vastaan tämä hauska juttu liittyen Bouncerin synkkyyteen ja väkivaltaisuuteen.
Jos ihmiset tietävät onnenpyörän ratkaisut, he eivät jaksa katsoa sitä ja ryntäävät kaduille ryöstelemään!