En tiedä onko meikäläisellä erityisen paljon tai ainakaan syvällistä lisättävää keskusteluunne, mutta kysymys on mielenkiintoinen.
Filosofisen abstraktion tasolla (...)
Sanasta "filosofia" olin vähällä saada innoituksen ehdottaa Logicomixia tapausesimerkiksi väkivallattomasta sarjakuvasta
(" sehän kertoo lähes elämäkertamaisesti joukosta hulluja filosofeja", eikä juuri tavanmukaista akateemista arkielämää väkivaltaisempaa), mutta sitten tajusin että siinäkin temperamenttiset matemaatikko-filosofit yltyvät välillä käsirysyyn ja Wittgensteinkin käy sotimassa 1. maailmansotaa (Russell puolestaan erittäin painokkaasti
ei). Lisäksi taustatarinan ... taustalla (?) vaanii myös 2. maailmansota, ja välillä viitataan Oresteiaan jossa antiikin Kreikan heerokset suorastaan kahlaavat hurmeessa.
Eli väkivaltaa ja sen uhkaa on. Se ei toisaalta vie juonta varsinaisesti eteenpäin "Wittgenstein hakkaa Popperin henkihieveriin hiilihangolla ja voittaa väittelyn!" -tyyliin. Väkivallan uhka on vain backdrop eikä kovin olennainen elementti sinänsä. Pikemminkin se taustoittaa keskustelua siitä milloin filosofilla on moraalinen velvollisuus luopua pasifismista ja turvautua väkivaltaan.
Täysin väkivallatonta realistista sarjakuvaa (tai mitään muutakaan fiktiota) ei taida olla ihan helppo tehdä, kun reaalimaailmassa väkivaltaa tuppaa esiintymään. Jos päähenkilöt olisivatkin vakaumuksellisia pasifistihippejä, miten käsitellä sitä vakavasti tai mielenkiintoisesti, jos minkäänlaista väkivaltaisen tilanteen uhkaa ei ole edes spekulatiivisena vaihtoehtona?
Jos taas pääpainona ei ole realistinen draama vaan realistishenkinen scifi-seikkailu, hmm.
Luonnonmullistukset ja tutkimusmatkailu mainittiin jo. Jos fyysisen vahingoittumisen riski poistetaan, hankalaksi käy mielestäni jännittävä tutkimusmatkailu. Tutkimusmatkailuun kuuluu luonnollisena osana vaara, tai ainakin illuusio siitä. Kun tutkitaan tuntematonta, sen ei voi lähtökohtaisesti olettaa olevan tuttua ja turvallista. Narratiivissa "Urhoolliset sankarit uhmaamat kuolettavia vaaroja tieteen/kunnian/maallisen mammonan tähden!" sankareiden urhoollisuus on vaarojen kuolettavuuden funktio.
Jälkikäteen seikkailua muistellessa voi osoittautua retken olleen täysin vaaraton (antiklimaattista tosin?), mutta sankarit eivät sitä voi oletusarvoisesti tietää (koska tutkitaan tuntematonta). Kun mennään raketilla kuuhun, Tuhatkauno jännittää starttinappulaa painaessaan pitävätkö laskelmat, sillä niistä riippuu räjähtääkö menopeli alta tai loppuuko happi kotimatkalla. Kuka hyvänsä jännittäisi. Ja toisaalta mitä merkitystä onnistuneella kotiinpaluulla, jos kohtalokkaan epäonnistumisen mahdollisuutta ei olisi ollutkaan? Jos sellainen jännitys ei ole pääpointti, mikäs siinä, mutta silloin tutkimusmatkailu jää pikemminkin miljööstatistiksi ja vastaavasti päärooliin nousee hahmojen keskinäinen sosiaalinen elämä. Siitten oltaisiinkin kaiketi taas melko lähellä sitä mitä täällä nimitetään slice-of-life -lajityypiksi. Sehän ei välttämättä ole mitenkään huono juttu, mutta onko se enää vernemäistä tutkimusmatkailua, ja miten se eroasi jos kuuretken korvaisi sarjalla laboratoriorottakokeita tai millä tahansa muulla työpaikkaympäristöllä?
EDIT: Tai itse asiassa, kuurakettiretki on vanhentunut 50-60-lukulainen klisee! Nykyäänhän avaruustutkijat jännittävät onko halvatun kallis miehittämätön luotain laskeutunut ehjänä Mars-kamaralle ja toimivatko kamerat sun muut mitta-anturit. Vaikka laskeutuja läsähtäisikin kraateriin, ei se mitään, sillä koneisiin ja havaintoinstrumentteihin kohdistuvia vaurioita ei lasketa väkivallaksi, olivatpa ne kuinka tyyriitä tai omistautuneen insinöörin suurella hartaudella rakentamia tahansa. Jos tyylilaji on realistinen, robottiluotaimen murskaantumista pirstaleiksi ei edes tarvitse kuvata; tehokkaampaa voi olla vain näyttää tutkijoiden ilmeet kun odotettua radiosignaalia ei saavukaan...
Juu perun sanani. Jännittävät mutta väkivallattomat tieteisseikkailut ovat taatusti mahdollisia, jos sellaisia osaa kirjoittaa. Henkikullan sijasta pelissä voi olla jotain muuta protagonistille arvokasta: akateeminen uskottavuus, kunnia, elämäntyö ...? Eli kaikki palautuu Curtvilen mainitsemiin juoneen ja hahmoihin; jos ne kiinnostavat ja niistä jaksaa välittää tarpeeksi, ei kai sitten tarvita kuolemanvaaraa.