Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet  (Luettu 56383 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #165 : 15.03.2015 klo 11:49:30 »
Vastahan se Fay Weldonkin "tilitti" julkisuudessa miten kirjailijoiden pitäisi tehdä kirjoistaan erilliset, kevyemmät versiot e-laitteita varten. Että ihmiset jaksaisivat lukea. Kuulostaa kyllä vähän siltä että menetetäänkö lapsi, kun liikaa keskitytään pesuveteen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #166 : 15.03.2015 klo 12:07:14 »
Kirjojen lukeminen koetaan yhä vaikeammaksi... Eläkeläiset lukevat vähiten, teinit eniten.

http://areena.kokeile.yle.fi/1-2704896

Sarjakuvaromaani ja -albumi ovat yllättävän vaikeita "ymmärtää", jos sarjakuvan kieli ei ole tuttu - olen huomannut. Monet eivät jaksa keskittyä ns. sekaviin kuviin ja pieneen tekstiin kuplissa.


Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #167 : 15.03.2015 klo 12:21:04 »
Kopioin itseäni sähköisesti:

Yleisestä kohkaamisesta huolimatta ymmärrän hyvin suomalaisia, jotka ovat siirtyneet hitaasti e-kirjojen ja muiden digijulkaisujen pariin. Kirjamyynnissä puhutaan alle prosentin markkinaosuudesta.

Henkilökohtaisesti pidän kirjojen, novellien, sarjakuvien ja lehtien lukemista tabletilta yhtä miellyttävänä kuin vatsatautia. Teksti valuu kuin vesi hanhen selästä jättämättä minkään sortin muistijälkiä – kun seuraava lause tai sivu tulee eteen, on edellinen vaipunut jo unholaan. Sähköinen julkaisumuoto pinnallistaa lukukokemuksen ja tuhoaa hyvätkin tarinat. Sarjakuvien visuaalisesta ilmaisusta se tarjoaa lukijalleen vain rääppeet.

Kirjallisuus ja sarjakuvat ovat niin merkittäviä taidemuotoja, ettei niitä tule uhrata sivusilmin vilkaistavaksi viihteeksi, joka kiertää kaukaa sekä inhimillisen tunnerekisterin että aivojen harmaat hermoradat.

On toki totta, että joillekin lukijoille sähköinen kirja toimii ongelmitta. Mutta itse vannon jatkossakin paperin ja painomusteen nimeen. Ne muodostavat käyttöliittymistä oivallisimman.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #168 : 15.03.2015 klo 12:47:43 »
On toki totta, että joillekin lukijoille sähköinen kirja toimii ongelmitta. Mutta itse vannon jatkossakin paperin ja painomusteen nimeen. Ne muodostavat käyttöliittymistä oivallisimman.
Liittyen Lurkerin edellisen sivun postaukseen. Ehkä se avainsana tosiaan on keskittyminen.

Tonin postauksen kanssa samoilla linjoilla, paitsi että tuo ongelma koskee minusta lähinnä pitkiä tarinoita. Kirjan tai sarjakuvalehden sivun verran dataa toimii näytöllä yleensä yhtä hyvin (paitsi jos vieressä on vilkkumainoksia) kuin paperilla. Olettaen tietenkin että näyttö on laadukas.

Sarjakuvien visuaalisesta ilmaisusta se tarjoaa lukijalleen vain rääppeet.
Enimmäkseen noin. Aukeamasommittelu voidaan e-laitteissa ainakin toistaiseksi unohtaa. Muutama kuukausi sitten tajusin että ainoa lisä-arvo sarjakuviin näytöltä lukemisessa tulee paremmasta värintoistosta ja siitä että kyseessä on valovärit, jotka noin lähtökohtaisesti säväyttää enemmän kuin heijastusten kautta syntyneet. Laajemmasta väriavaruudesta ei kuitenkaan pahemmin ole hyötyä ellei sitä väritysvaiheessa oteta huomioon. Usein ei oteta. Ja sarjakuvakerronnassa on kuitenkin niin paljon muitakin, oleellisempia asioita kuin tämä...
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 610
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #169 : 16.03.2015 klo 10:43:56 »
On toki totta, että joillekin lukijoille sähköinen kirja toimii ongelmitta. Mutta itse vannon jatkossakin paperin ja painomusteen nimeen. Ne muodostavat käyttöliittymistä oivallisimman.

Tuossa huomauttaisin että sähkökirjoja enemmän harrastavat tutut vannovat nimenomaan erillisten lukulaitteiden puolesta, laitteiden jotka on tarkoitettu pitempien tekstien lukemiseen ilman että rasittavat liikaa silmiä, harvemmin he tabletilla lukevat...
Itsekin olen pysynyt paperi-ja-muste-linjalla joskin myönnetään että jos minulla olisi lukulaite niin varmaan tulisi luettua enemmän vaikkapa ranskaksi tai ehkä myös ruotsiksi, kielitaitoni noissa on niin horjuva että kirjojen lukeminen on työlästä, sisäänrakennettu sanakirja auttaisi...ja olisihan se näppärä jos vaikka matkustelisi paljon, mitä minä en ainakaan nykyään tee.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #170 : 16.03.2015 klo 18:43:21 »
Sarjakuva on staattinen media pelien ja videoiden rinnalla, eikä immersiota synny välittömästi. Eläytyminen tapahtuu asteittain, hitaasti.

Sen sijaan sarjakuvan kuluttamiseen digitaalisuus on loistojuttu. Kynnys tarttua (ja samalla hylätä) uusiin sarjoihin on madaltunut.

Erityisesti jenkkisarjoja tulee hetken mielijohteesta kurkattua ensimmäisen numeron verran.

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #171 : 08.11.2017 klo 11:46:11 »
Vanha ketju aktiiviseksi uudemmilla kokemuksilla kuluneen 2 vuoden ajalta (edellinen postaus oli vuodelta 2015).

Luen kirjoja paljon, ja todellakin se kirjahylly-tila minkä e-kirjoissa säästää on yksi parhaista puolista. Sitten se että on kirja aina mukana - voit lueskella vaikka hammaslääkärin vastaanotolla odotellessasi.

Sarjakuvien kanssa on sitten vähän ristiriitaisempi juttu. Tykkään enemmän esim. selailla sivuja fyysisesti kuin pyyhkimällä näyttöä. Mutta joissain asioissa se on parempi esim. kun poikaa on nukuttamassa niin voi lukea sarjiksia taustavalaistulta näytöltä ilman että tarvii olla lukulamppu päällä. Ja tuo edellisessä postauksessa mainittu hankkimiskynnys on todellakin matalampi, ja lehdet on laitteessa luettavissa minuutin sisällä toisin kun odotat postia pari viikkoa (tilaan siis sarjakuvani yleensä samasta paikasta kuin nuo Kindle-tuotteetkin).

Käytän siis Amazonin Kindle-appsia tabletilta tai kännykästä.

Mua ei oo vaivannu silmien rasittuminen, vaikka joskus lueskellu parikin tuntia putkeen. Auringonvalossa toi ei toimi,mikä on selvä miinus.

Mitenköhän sitten noi Kindle-laitteet, jotka kuulemma toimii auringonvalossakin niin miten sarjakuvat niillä? Ja oon nähny vaan mustavalkosia versioita, niin oon miettiny toistaakohan ne värejä....

Noissa taas miinus olisi se että tarvisi kantaa mukana aina tota laitetta.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #172 : 08.11.2017 klo 11:57:58 »
Käytän siis Amazonin Kindle-appsia tabletilta tai kännykästä.
Mimmonen käyttömukavuus Kindlellä on sarjakuvissa?
Ite luen Kindlen appilla vain kirjoja ja sarjakuvat menevät Comixologyn appilla, joka toimii hyvin. Ja koska Amazon omistaa Comixologyn, suurin osa Amazonin sarjakuvista siirtyy automaattisesti Comixologyn kirjastoon.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #173 : 08.11.2017 klo 12:36:21 »
Hyvin se toimii. Aikaisemmin pinch-to-zoom gesture ei toiminut - mutta nykyään (Android luuri ja -tabletti) se toimii hyvin. Siitä "ruutu-kerrallaan" toiminnosta en niin välitä, varsinkaan enää kun tuo pinch-to-zoom toimii ei ole sitä tullut käytettyäkään.

Bookmarkkaus ei näytä toimivan sarjakuvissa, muttei se kyllä koskaan ole mulla kohtaa hävittänyt.

Muita ominaisuuksia en ole edes osannut kaivata. Toi pinch-to-zoom on kyllä niin pelastanut, sillä ennen sitä käyttäkokemus oli kyllä aika kökkö.

Amazonista sai ainakin jossan vaiheessa niitä  "America's Army" -sarjakuvia ladattua ilmatteeksn, joten niillä kannattaa kokeilla.

Mites toi Comixology, onko siinä jotain hienouksia, kannattaako kokeilla?

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 296
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #174 : 08.11.2017 klo 12:39:01 »
Kindlen lukulaitteissa käytetään tätä e-ink - vai mikä se on - eräänlaista nestekidenäyttöä, joka on tällä hetkellä vain mustavalkoinen. Ei värejä. Sopii siis vain tekstin lukemiseen. Sama kaikissa eBook-vehkeissä.

Timo

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #175 : 08.11.2017 klo 13:44:46 »
Inhottavinhan juttu näissä on ettet periaatteessa omista teosta, vaan käyttöoikeuden siihen. Amazon nyt tuskin tulee vähään aikaan kaatumaan mutta  jos päättäis vaikka lopettaa Kindlen, ni ne kaikki menis siinä.

Sit ne antais uuteen vastaavaan palveluun krediittejä, mutta jos samaa sisältöä ei löydykään sieltä ni morjens.

Kun taas kun sulla on lehti omassa hyllyssä, voit olla varma että voit lukea sitä vielä 30 vuoden päästäkin.

Mutta mites toi Comixology? Nopeesti vilkaisin, ja huomio kiinnittyi lauseeseen " backups let you store local copies". Voiko tossa siis downloadata kopio omalle koneelle joka aukeaisi vaikka palvelu joskus lopetettaisiinkin?

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #176 : 08.11.2017 klo 15:43:10 »
Mutta mites toi Comixology? Nopeesti vilkaisin, ja huomio kiinnittyi lauseeseen " backups let you store local copies". Voiko tossa siis downloadata kopio omalle koneelle joka aukeaisi vaikka palvelu joskus lopetettaisiinkin?

En ole taas muutamaan kuukauteen mitään Comixologysta hankkinut, mutta ainakin aiemmin saattoi osan kustantajista (mm. Image, mutta ei Marvel tai DC) sarjikset ladata myös ihan omalle koneelleen esim. pdf-muodossa. Eli ne jäävät, vaikka palvelu kaatuisikin. Mutta tuskin Comixology ihan heti lopetetaan, kun on Amazonin omistuksessa.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #177 : 08.11.2017 klo 15:51:52 »
Joo, osa kustantajista sallii Comixologyssa DRM-kopiot eli saa oikeasti omakseen.

Amazonin tai Comixologyn kaatumista ei tosiaan ihan heti tarvitse pelätä. Todennäköisempää onkin, että jokin kustantaja päättää vaihtaa jakelijaa (esimerkiksi DC:n suhteen tällaista on joissain foorumeilla uumoiltu). Mutta se ei automaattisesti poista jo ostettuja sarjoja omista kokoelmista. Riippuu tietenkin sopimuksista ja kustantamon laupeudesta.
Ainakin toistaiseksi, vaikka samasta asiasta ei kyse olekaan, on Dark Horse säilyttänyt omassa lukuohjelmassaan ostetut Tähtien sota -sarjakuvat, vaikka ei oikeuksia omistakaan. Tää oli aikanaan pieni huolenaihe, kun ne oikeudet siirtyivät Marvelille, koska olin siihen mennessä ehtinyt keräämään aika kattavan kokoelman Tähtien sota -sarjakuvia diginä Dark Horsen alennusmyynneistä (erityisesti noi Fourth of Mayt oli ihan uskomattomia alennusmyyntejä nykyisiin Comixologyn tarjouksiin verrattuna).
Mutta kyllähän noi digisarjat hankkii puhtaasti lukumielessä. Sitten oikeasti hyvät jutut ostaa printtinä hyllyyn.

Mutta käytettävyydeltään olen tosi tyytyväinen Comixologyyn. Siinähän on kanssa se Native guide vai mikä onkaan, missä mennään suurin piirtein ruutu kerrallaan, mutta en myöskään siitä tykkää. Tosin joskus noita Comixologyyn suoraan tehtyjä Marvelin sarjoja olen sillä lukenut ja ne toimii jotenkuten, mikä kertoo siitä, että ne on alunperinkin tehty niin luettaviksi.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #178 : 08.11.2017 klo 16:11:53 »
Oi.... kuulostaa siltä että pitää siirtyä Comixologyyn :P

Toi ettei oikeesi omista särähtää vähän tohon mun keräilijäluonteeseen. Samasta syystä myös vastustin Netflixiä aikanaan - siellä nyt oikeesi sitä vaihtuvuutta on.....

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #179 : 10.11.2017 klo 08:38:35 »
Kokeilin muuten Comixologyä, ja sen pystyy yhdistämään Amazon-tiliin tai kirjautua sinne suoraan Amazonin tunnuksilla niinkun minä tein, ja sitten kaikki Kikndlestä ostetut sarjakuvat näkyy myös siellä. Eli eilen luin Comixologyn apilla Kindlen Appsista ostamaani sarjakuvaa. Luulisi toimivan toisinkinpäin.

Itse App on täysin samanlainen kuin Kindle, eli se Guided/cinematic view jolla näkee yhden zoomatun ruudun kerrallaan (ja leveistä ruuduista ikävästi leikkaantuu reunaa pois) toimii samalla tavalla Kindlessä. Pinch-to-zoom toimii samanlailla molemmissa, ja myös toi sivujen vaihto.

Ainoa ero taitaa sitten olla se local backup. Pitää kokeilla jos jonkun Kindlestä ostamani voi ladata. Jos voi, on ihan sama kummasta Appsista ostamisen tekee. Ja näköjään kun Comixology haluaa kuitenkin maksutiedot, käytän jatkossakin varmaan Kindleä koska luottokortti-tietoni jo on siellä enkä tykkää niitä levitellä moneen paikkaan (tämän takia olen Paypalin uskollinen käyttäjä - sitä kun voi käyttää monessa verkkokaupassakin ja maksutiedot ovat kuitenkin vain yhdessä paikassa).