Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet  (Luettu 56386 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #45 : 19.04.2012 klo 19:28:13 »
Nyt se sitten tapahtuu. Ensi vuonna? Olen odotellut tätä, eli tarkempia näyttöjä pian parikymmentä vuotta, eli koko sen ajan kun olen pc:iden kanssa puuhannut. Onhan noita 2560 x 1440 pikselin näyttöjä saanut jo jonkin aikaa, mutta nyt näytön "riittävä" tarkkuus on tulossa koneiden perusominaisuudeksi.  \o/
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #46 : 21.04.2012 klo 11:45:38 »
Jukka: onko sulla ipad 3? Miten on tuon Reiman mainitseman suttuisuuden laita?

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #47 : 21.04.2012 klo 16:04:13 »
Jotenkin tämä ajatustenvaihto tuntuu nyt eksyskelevän pimeässä.

Juttuhan meni siis niin, että uuden iPadin näyttö on niin pirun hyvä (ja vastaava taso siis leviämässä myöhemmin tietokonenäyttöihin), että joidenkin nettisivustojen kuvien kehno taso on sille turhan heikko. iPadia varten suunniteltu sisältö taas näyttää nyt todelta hyvältä ja mahdollistaa ensimmäistä kertaa sarjakuvan lukemisen näytöltä vaativan harrastajan haluamalla tarkkuustasolla.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #48 : 21.04.2012 klo 17:35:04 »
mä tarkoitinkin tavallisia nettikuvia.
uskon, että ipadille suunnitellut sarjikset näyttävät upeita.

harmi, että ehdin ostaa ipadin ensimmäisen version. No, ostetaan uusisitten  vaikkapa vajaan viiden vuoden päästä.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #49 : 21.04.2012 klo 18:31:38 »
mä tarkoitinkin tavallisia nettikuvia.
uskon, että ipadille suunnitellut sarjikset näyttävät upeita.
Ota mikä tahansa 72dpi kuva ja muuta se kuvankäsittelyohjelmassa 250dpi:n niin näet. Suurin piirtein. Kun pikseleitä tulee leveys- ja korkeussunnassa 4kertainen määrä, mutta informaatio on sama kuin aiemmin, niin jpg-pakkaus alkaa paistaa silmään. Ei se sen kummempaa ole.  :)

Mut tosiaan jännä nähdä miten nopeasti webbigrafiikka sitten ensi vuonna(?) alkaa muuttua? Ja kuinka mobiililaitteet pysyvät nopeuden puolesta perässä? No, kai pysyvät jos 4G:kin tulee?

harmi, että ehdin ostaa ipadin ensimmäisen version. No, ostetaan uusisitten  vaikkapa vajaan viiden vuoden päästä.
Meinaatko että akku kestää niin kauan  :) Eikös noita parin vuoden välein "kuulu" vaihtaa uudempaan? Mietin vaan että miten se sisällön siirtäminen sitten onnistuu? Eli ei kannattane paljon mitään pitää koneella vaan siellä iPilvessä...
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #50 : 21.04.2012 klo 18:42:46 »
edellinen pc oli mulla kymmenen vuotta. Viime kesänä vaihdoin Mäkkiin. varmaan pitäisi vaihtaa parin vioden välein, mutta talous ei anna moiseen myöten.

En ole icloudia käyttänyt. Tuntuu vaan jotenkin tyhmältä, että mun koneen tiedostot onkin jossain applen varastoissa. tuskin uuden koneen hankinta on mikään ongelma. Piuha vaan usb:hen ja sullä selvä. ipad synkronoinee vähintään yhtä hyvin uuden kuin vanhankin tietsikan kanssa.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 885
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #51 : 22.04.2012 klo 11:50:55 »
Piuha vaan usb:hen ja sullä selvä. ipad synkronoinee vähintään yhtä hyvin uuden kuin vanhankin tietsikan kanssa.
Eli USB-liitäntä sentään löytyy.  :) Mietin vaan että missä vaiheessa muistikapasiteetti tulee vastaan jos siirtää aina vanhasta koneesta kamaa uuteen. Ainakin toistaiseksihan noissa tabeteissa on aika rajattu se tilaverrattuna pöytäkoneisiin.

Laskin just että olen viimeisten 12 vuoden aikana ostanut 4 konetta. Kaksi viimeisintä oli läppäreitä ja yksi noista käytetty halpa, väliaikaiseksi tarkoitettu pöytäkone. Ja vaarmaan tulee työkoneen päivitys ajankohtaiseksi viimeistään vuoden parin aikana. Vuodesta -93 olen kuluttanut laskutavasta riippuen vissiin 6-8 datalaatikkoa, ei enää jaksa muistaa. Voisi kuvitella että padeissa kierto olisi hieman nopeampaa, vähän niinku puhelimissa.

Tuo 399e:n hinta halvimmasta iPad 2:sta ei enää ole paha. Toisaalta suurin piirtein samalla rahalla saa jo aika messeviä Android-lautojakin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #52 : 22.04.2012 klo 12:36:20 »
ipadissa ei ole usb:tä. Puhuin pöytäkoneen päivittämisestä.

Mä olen käsittänyt ipad-filosofian seuraavanlaisesti:
KAIKKI tieto (musa, kuvat, yms.) on pöytäkoneella. Sieltä siirrellään ipadiin vain kulloinkin tarvittava materiaali. Eli ipadilla yksinään ei tee oikein mitään.
iPadissa ei ole tarkoitus säilytellä tiedostoja pitkiä aikoja.

... applen kaupasta voi tilata musaa yms. Ipadista siirretään tilatut musiikit talteen pöytäkoneelle (tai vaikka läppärillekin) myöhempää käyttöä varten.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 296
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #53 : 23.04.2012 klo 11:44:38 »
Muutamien vuosien päästä näitä saa lehtitilausten kylkiäisinä. Ja sen lehden voi tilata siihen laitteeseen. Ja sitten ei ole enää Rautakirjaa. Jee!  :D

ja se on nyt tapahtunut. Jo nyt.HS alkaa myydä iPadia ja digitilausta pakettina. Asiakkaalle sähköinen lehti ja lukulaite maksavat edullisimmillaan 39,90 euroa kuukaudessa.

Timo

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #54 : 23.04.2012 klo 12:42:43 »
Mä latasin ilmaisen kokeiluversion Mobiili-Hesarista jokin aika sitten. Se on kyllä todella hyvä.

Näyttää nyt vahvasti siltä, että tämä kytkykauppatarjous saa meikäläisen tilaamaan mobiili-hesarin.

Tino

  • Jäsen
  • Viestejä: 94
  • Kouvolan Mustat Pelihousut
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #55 : 07.06.2012 klo 16:24:39 »
Marvelilla on oikein näpsäkkä sovellus omille sarjakuvilleen. Osa on jo HD:nä joten kuvanlaatu on mitä parhain uudella padilla. Väittäisin uuden omenan voittavan jenkkien halpislehtien vessapaperipainannan.

Jännänä kuriositeettina osaan noista on ohjelmoitu esitysjärjestys jonka saa halutessaan esiin. Siinä sormella hipsutellen mennään ruudusta toiseen ja puhekuplat saattavat ilmestyä vasta seuraavalla vetäisyllä. Myös blurrausta ja pannausta on paikoitellen käytetty. Järjellisesti toteutettuna ihan kiva lisä, tuo tyystin uuden ulottuvuuden lukemiseen. (Haluaisin fingerporin jonka toista ruutua ei syrjäsilmällä näe!)
Tino - 0.124 pluton vuotta

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #56 : 07.06.2012 klo 17:05:57 »
Väittäisin uuden omenan voittavan jenkkien halpislehtien vessapaperipainannan.
Kerrotko koska olet viimeksi törmännyt vessapaperipainantaan uusissa jenkkilehdissä?

Yksi syistä miksi ovat nykyisin niinkin kalliita kuin ovat on väkisin se että paperin laatu on ihan toiselta planeetalta kuin joskus aikoinaan jolloin se oli suunnilleen jotain sanomalehtipaperia tms.

Mutta moisesta  on pitkä tovi...

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 798
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #57 : 07.06.2012 klo 21:25:19 »
Marvelilla on oikein näpsäkkä sovellus omille sarjakuvilleen. Osa on jo HD:nä joten kuvanlaatu on mitä parhain uudella padilla. Väittäisin uuden omenan voittavan jenkkien halpislehtien vessapaperipainannan.

Kerrotko koska olet viimeksi törmännyt vessapaperipainantaan uusissa jenkkilehdissä?

Yksi syistä miksi ovat nykyisin niinkin kalliita kuin ovat on väkisin se että paperin laatu on ihan toiselta planeetalta kuin joskus aikoinaan jolloin se oli suunnilleen jotain sanomalehtipaperia tms.

Mutta moisesta  on pitkä tovi...

piti muuten ruveta ihan miettimään mutta siinä taidetaan olla jossain  1990-luvun alkupuolella.
mutta paitsi tähän haluaisin kuulla koska on viimeksi ostanut jankkihalpislehden?
Toki itseltäkin löytyy 50-, 60-, 70- ja 80-lukujen divarikipaleitakin mutta uusista amerikkalaisjulkaisuista ei löydy mitään vessapaperia muistuttavaa.

Tietenkin jos käyttää Suomen Kuvalehteä tai Imagea suikaloituna käydessään vessassa mutta itse suosin pehmeämpiä vaihtoehtoja.
kutsukaa vaan nössöksi.

Tätähän Mark Waid tarkoitti paperilehti kuolee, ei siihen että tarinoiden laatu olisi syvältä vaan siihen että pelkät painokulut ovat tuotannollinen tappiotekijä.

Naisella on uusin iPad mutta vaikka siihen kivasti saakin digilehtiä halvalla olen silti luddiitti.
Minä mieluummin tapan metsän tai pari.
Jos luovat toimivan e-paperin voin olla vähemmän luddiitti.

Tino

  • Jäsen
  • Viestejä: 94
  • Kouvolan Mustat Pelihousut
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #58 : 07.06.2012 klo 21:34:34 »
Kerrotko koska olet viimeksi törmännyt vessapaperipainantaan uusissa jenkkilehdissä?

Ihan oikeassa olet, enempi olen vanhoja tilaillut niin on ollut aikamoista laatua välillä. Uudet on hyvälaatuisia kyllä.

Näkisin että tämä sähköinen homma on passeli nimenomaan sellaisiin lehtiin joiden säilyttäminen tuntuisi vähän hoopolta. Liuta satunnaisia "millaiseksihan tämä on mennyt" läystäkkeitä pahvilaatikossa ei juuri herätä omistamisen halua.
Tino - 0.124 pluton vuotta

Miha

  • Vieras
Vs: Sarjakuvat ja elektroniset lukulaitteet
« Vastaus #59 : 25.07.2012 klo 13:13:11 »
Otin sitten kytkynä uuden ipadin hesarin kautta, ja näyttää siltä että nyt on vihdoinkin olemassa lukulaite jolla todellakin kelpaa lueskella sarjakuvia.

Kun siirsin vekottimeen testiksi muutaman sivun Lopunperä 2:sta 2048x1536 resossa niin laatu ei tuntunut tippuneen painetusta versiosta mitenkään, melkein päinvastoin, kiitos laadukkaan näytön. Hyvän väritoiston ansiosta tuntui siltä että sarja näytti paremmalta kuin koskaan.

Monet comixologyn appin kautta ladatut sarjakuvat näyttivät myöskin erittäin hyvältä, eikä hintakaan ollut liian paha. Loistavaa.

Uuden iPadin suolainen hinta nyt tietenkin vielä on kompastuskivenä, mutta kyllä sekin tulee alas aikanaan. Kustantajana näen tämän varsinkin erittäin lupaavana vehkeenä, joka saattaisi jopa tarjota ratkaisun kivijalkakauppojen kanssa kärsittyihin perinteisiin ongelmiin.