Kirjoittaja Aihe: Mistä saisi palautetta?  (Luettu 8760 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rettelö

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Mistä saisi palautetta?
« : 06.07.2010 klo 23:24:41 »
Moi kaikki! Oon uusi täällä.

Mulla on supersankari-sarjakuva tekeillä, ja olen tässä miettinyt, että ennen kuin alan tarjoamaan kässäriä kustantajille rapakon taakse, olis hyvä saada palautetta työstäni. Kysymys kuuluu: mistä saisi asiantuntevaa kritiikkiä ilman pelkoa siitä, että ideani varastetaan?

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #1 : 06.07.2010 klo 23:34:26 »
Yksi vastaus lienee: juuri täältä Kvaakista.

Täällä on paljon supersankarinsa (ja muutkin sarjakuvat) tuntevia ihmisiä, joilta luulisi saavan asiantuntevaa palautetta. Lisäksi moni tekee sarjakuvaa. He eivät saata ensimmäisinä varastaa ideaasi, koska he tietävät miten arvokkaita hyvät ideat ovat luojalleen. Voit lähestyä heitä vaikka tässä ketjussa (tai jos et voi, niin modet kyllä ohjaavat oikeaan osoitteeseen), tai jos haluat pitää ideasi tarkemmin varjeltuna, käytä yksityisviestiä.

Ja tervetuloakin piti sanomani.

Rettelö

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #2 : 07.07.2010 klo 00:03:27 »
Kiitoksia vaan ehdotuksesta, mutta olen todella vainoharhainen kun on kyse omasta rakkaasta käsikirjoitustyöstä.  >:DTyön vuotaminen nettiin veisi varmasti yöunet.

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #3 : 07.07.2010 klo 00:12:33 »
Parasta palautetta varmaan saat, kun vertaat omaa tyyliäsi kirjoittaa muitten sarjakuvien takasivuilta löytyviin käsikirjoitusnäytteisiin. Tai sitten kaivat netistä julkaistujen sarjakuvien käsikirjoituksia. Koska oikeaan muotoon kirjoittaminen merkitsee yllättävän paljon. Vaikka tarinasi olisi tarpeeksi hyvä, mutta ensi silmäyksellä näyttää proosalta, et tule pötkimään kovin pitkälle luulen ma.

Tutustu myös niitten kustantajien uusiin tuotoksiin, joille aiot tarinaasi tarjota ja mieti sopiiko tarinasi heidän kustannuslinjaan. Yritä jopa ottaa yhteyttä joihinkin kirjoittajiin, jotka ovat tehneet näitä sarjakuvia. Aina kannattaa yrittää ja olla kohtelias.

Niin ja tervetuloa foorumille!

Olli T

  • Omat säännöt
  • Jäsen
  • Viestejä: 231
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #4 : 07.07.2010 klo 10:46:46 »
Aika turha pelko että joku tarinasi varastaa jos sen tänne postaat, ja jos nyt jostain ihmeen syystä niin tekisikin, niin täällähän sulla on todistusaineisto että sinä olet sen ensinnä kirjoittanut. Kun voit sitten näyttää että Mark Millarin uusin hittisarja onkin sinun käsialaasi, seuraava kässärisi menee kaupaksi silmänräpäyksessä ilman että sitä tarvitsee ryhtyä edes myymään.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #5 : 07.07.2010 klo 10:59:31 »
Jos haluaa suojella ideaansa, niin sitä ei ehkä kannata pistää nettiin, mistä kuka tahansa, missä tahansa ja koska tahansa voi lukea sen. DC:llä ja Marvelilla osataan suomea huonosti, mutta eihän sitä tiedä kuka idean kaappaa.

Kannattaisi silti pistää jonkinlainen näyte taidoista tänne Kvaakiin, jokin pätkä dialogista, joka ei kuitenkaan paljasta jutun parhaita ja omaperäisempiä ideoita. Mutta sekään ei ole mikään tae että saat palautetta.

Rapakon taakse tarjoaminen on liki mahdottomuus, Marvel ja DC käsittelee ulkopuolisten näytteitä ainoastaan 5 minuutin briiffauksissa sarjakuvamessuilla. Lähimmät agentit taitaa olla Englannin isoimmilla festareilla.

Rettelö

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #6 : 07.07.2010 klo 12:58:09 »
DC:llä ja Marvelilla osataan suomea huonosti, mutta eihän sitä tiedä kuka idean kaappaa.

Oon kirjottanut englanniksi ja en kyllä ala kääntämään suomeksi jos tänne jotain postaan :)

Rapakon taakse tarjoaminen on liki mahdottomuus, Marvel ja DC käsittelee ulkopuolisten näytteitä ainoastaan 5 minuutin briiffauksissa sarjakuvamessuilla. Lähimmät agentit taitaa olla Englannin isoimmilla festareilla.

Tiedän. Lähetän Dark Horselle. Niillä on sentään sen verran järkeä päässä, että antavat taiteilijoiden lähettää kässäreitä arvioitavaksi.

Rettelö

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #7 : 07.07.2010 klo 13:05:11 »
Parasta palautetta varmaan saat, kun vertaat omaa tyyliäsi kirjoittaa muitten sarjakuvien takasivuilta löytyviin käsikirjoitusnäytteisiin.

Missä sarjiksissa niitä on? Ei ole ainakaan Batmanissa tullut vastaan muuta kuin lyijykynäluonnoksia, jotka on muuten aika helvetinmoista nannaa silmille.

Tai sitten kaivat netistä julkaistujen sarjakuvien käsikirjoituksia. Koska oikeaan muotoon kirjoittaminen merkitsee yllättävän paljon. Vaikka tarinasi olisi tarpeeksi hyvä, mutta ensi silmäyksellä näyttää proosalta, et tule pötkimään kovin pitkälle luulen ma.

Joo olen lukenut netistä löytyviä kässäreitä ja ottanut selvää oikeasta formaatista, vaikka eipä sarjakuvakäsiksille ole niin vakiintunutta mallia kuin esim. elokuville. Dark Horsen ohjeissa neuvotaan aivan erilainen formaatti kuin esim. täällä:http://www.scriptfrenzy.org/eng/overview

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #8 : 07.07.2010 klo 15:06:10 »
Missä sarjiksissa niitä on?

Joo olen lukenut netistä löytyviä kässäreitä ja ottanut selvää oikeasta formaatista, vaikka eipä sarjakuvakäsiksille ole niin vakiintunutta mallia kuin esim. elokuville. Dark Horsen ohjeissa neuvotaan aivan erilainen formaatti kuin esim. täällä:http://www.scriptfrenzy.org/eng/overview

No niitä on joissain. Paras esimerkki on ehkä Invincible ultimate collectionin takana olevat Kirkmanin tekstit. Mutta kuten tiedät, nämä on kaikki tapauskohtaisia ja paljon riippuu siitä kuka sen lukee toisessa päässä. Arpapeliä, jos olet tuntematon.

Periaatteessa, jos sä jotain haluat näyttää niin toi synapsis olis varmaan paras, koska sen perusteella editoritki jatkaa tarkemman käsikirjoituksen lukemista. Mutta toisaalta, koska tarjoat tarinaasi amerikkalaisille niin suomalainen yleisö ei välttämättä lue sitä samallalailla. Kulttuurierot ja tottumukset ynnä muut sellaiset. Tosin hyvä tarina on hyvä tarina, kirjotti sen sitten kuka tahansa.

Ootko tarjonnu tarinoitasi suomalaisille tekijöille?

Rettelö

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #9 : 07.07.2010 klo 16:11:36 »
Ootko tarjonnu tarinoitasi suomalaisille tekijöille?

En, kun ei ole vielä mitään täysin valmista. Supersankarini syntytarina on neljäosainen(28 sivua per osa). Olen kirjoittanut n. 90% ensimmäisestä ja 50% lopuista, mutta koko tarinan runko on jo selvillä. Tarina on Hollywoodin tarinaformaatin mukainen, eli siinä kolme aktia, joista ensimmäinen ja neljäs osa kattavat ensimmäisen ja kolmannen aktin, ja toinen ja kolmas osa kattavat toisen aktin. Toisen osan lopussa tulee ns. "mid reversal". En tiedä löytyykö tuolle termille suomenkielistä vastinetta. Olen opiskellut tarinan rakennetta englannin kielisistä kirjoista.

Kyseessä ei ole syntytarina siinä perinteisessä mielessä: "radioaktiivinen hämähäkki puree nörttiä" tai "tiedemies joutuu säteilyonnettomuuteen". Mun supersankarilla on jo tarinan alussa voimansa. Hän käy tarinan aikana enemmänkin psykologisen muutoksen kuin fyysisen.

Ja tätä enempää en sitten kerrokaan  :)
« Viimeksi muokattu: 07.07.2010 klo 16:14:22 kirjoittanut Rettelö »

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #10 : 08.07.2010 klo 10:30:41 »
Tiedän. Lähetän Dark Horselle. Niillä on sentään sen verran järkeä päässä, että antavat taiteilijoiden lähettää kässäreitä arvioitavaksi.
Käsitykseni on, että jos kirjoittaja/taiteilija ei ole heille tuttu, heitä ei juurikaan kiinnosta (tarjoajia on varmaan miljoona viikossa). Varsinkin jos tekijä tulee niin kaukaisesta maasta kuin Suomi. Mutta ei muuta kuin lykkyä pyttyyn! Oot varmaan tutustunut DH:n kirjoittajan ohjeisiin, joka puljullahan on omat "sääntönsä".

Supersankarini syntytarina on neljäosainen(28 sivua per osa). Olen kirjoittanut n. 90% ensimmäisestä ja 50% lopuista, mutta koko tarinan runko on jo selvillä. Tarina on Hollywoodin tarinaformaatin mukainen, eli siinä kolme aktia, joista ensimmäinen ja neljäs osa kattavat ensimmäisen ja kolmannen aktin, ja toinen ja kolmas osa kattavat toisen aktin.
Nyt alkoi kiinnostaa! Jos haluat yksityistä palautetta, pistä mulle yksityisviestillä s-postiosoite, niin keskustellaan. Älä hämmästy jos en heti vastaa, kirjaudun kvaakiin aika harvoin.

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #11 : 08.07.2010 klo 10:59:27 »
Toisen osan lopussa tulee ns. "mid reversal". En tiedä löytyykö tuolle termille suomenkielistä vastinetta. Olen opiskellut tarinan rakennetta englannin kielisistä kirjoista.

En muista oikein muutakuin, että sankari on matkalla kohti "synkintä luolaa" netissä siitä käytettiin myös sanontaa "point of no return". Mut juu Morian luolat.

Kyseessä ei ole syntytarina siinä perinteisessä mielessä: "radioaktiivinen hämähäkki puree nörttiä" tai "tiedemies joutuu säteilyonnettomuuteen". Mun supersankarilla on jo tarinan alussa voimansa. Hän käy tarinan aikana enemmänkin psykologisen muutoksen kuin fyysisen.

Oletko lukenut Irredeemablea, Waidin kirjoittama. Vähän samanlaisia kaikuja on kuultavissa, siinä tosin se muutos oli jo tapahtunut ja sitten setvittiin miksi niin kävi. Tapahtuuhan siinä paljon muutakin, mutta se on kyllä tosi vinkeällä tavalla kerrottu.

Rettelö

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #12 : 08.07.2010 klo 12:19:20 »
Käsitykseni on, että jos kirjoittaja/taiteilija ei ole heille tuttu, heitä ei juurikaan kiinnosta

Öh...miksi he laittaisivat ohjeet sivuilleen jos heitä ei kiinnosta. Ja mitä tekemistä kansallisuudella on? ???

Oletko lukenut Irredeemablea, Waidin kirjoittama. Vähän samanlaisia kaikuja on kuultavissa, siinä tosin se muutos oli jo tapahtunut ja sitten setvittiin miksi niin kävi. Tapahtuuhan siinä paljon muutakin, mutta se on kyllä tosi vinkeällä tavalla kerrottu.

Ei ole tuttu.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2010 klo 12:21:24 kirjoittanut Rettelö »

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 604
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #13 : 08.07.2010 klo 12:46:24 »
Kansallisuudella on merkitystä ainakin kielen suhteen, jos ei ole kotoisin englanninkielisestä maasta ja jos siitä tekstistä tulee ilmi että ei ole äidinkieli niin se on pitkä miinus...toki jos tekijällä on krediittejä niin toimitustyössä voidaan panostaa kielentarkistukseen mutta tuntemattoman tekijän se voi tiputtaa alkuraakkauksessa.

Onko tämä siis minisarja vai jatkuvaksi tarkoitettu sarja? Ainakin jatkuvissa sarjoissa kiinnitetään huomiota myös kirjoittajan kykyyn tuottaa tavaraa säännöllisesti eli tässä tapauksessa olisi hyvä olla ansioluetteloa josta kävisi ilmi tuo kyky (ja muutamallakin Marvelin ja DC:n kirjoittajalla tuo on ollut se tärkein ansio, ei sinänsä laatu...)

Tarkoitus ei ole mitenkään synkistellä ja lyödä maahan etukäteen ja sillä perusteella mitä olet kertonut niin sijoittunet siihen parempaan puoliskoon niistä miljoonasta tarjouksesta mitä saavat :) Mutta kuitenkin, tuollaisiin ajatuksiin tulet törmäämään.

Olli T

  • Omat säännöt
  • Jäsen
  • Viestejä: 231
Vs: Mistä saisi palautetta?
« Vastaus #14 : 08.07.2010 klo 12:47:07 »
Öh...miksi he laittaisivat ohjeet sivuilleen jos heitä ei kiinnosta.
Ehkä siksi, että on helpompi antaa ihmisten lähettää tavaraa johonkin osoitteeseen ja unohtaa sen olemassaolo kuin vastata jotain epävirallista tietä tulleisiin kysymyksiin "minne teille voi lähettää käsiksiä/taidenäytteitä" 200 kertaa päivässä. Kannattaa silti yrittää, eihän sitä koskaan tiedä.