Mutta on täysin mahdollista ymmärtää kontekstin kautta sana tai fraasi, johon ei ole koskaan aiemmin törmännyt -- ja mahdotonta tuottaa sellaista, johon ei ole koskaan törmännyt. Ja ellet ole kielinero, pystyt omaksumaan uudet sanat tai fraasit osaksi omaa kielenkäyttöäsi vasta toistuvan altistumisen jälkeen.
...ja vastaavasti vertailun vuoksi, esimes Kaurismäen leffojen dialogi on rakenteellisesti oikeaa suomea. Mutta puhuuko kukaan tuolla tavalla?
Hyvää kuvaa noista prosesseista mitä tapahtuu sai seuraamalla Paizo-roolipelifirman Superstar-kilpailuja, joissa siis Idols-tyyliin lähetettiin aluksi 200 sanan mittainen maagisen esineen kuvaus, näistä tuomaristo valitsi 32 parasta joille annettiin uusi tehtävä, näiden perusteella määrä tiputettiin 16 parhaaseen jne. Siinä sivussa tuli sitten ammattilaistasoista palautetta ja hieman kuvaa siitä mitä ne editorit oikein tekevät ja mitä katsovat.
Ensimmäisen Superstarin muuten voitti saksalainen Christine Schneider, joka erityisesti alkukierroksilla sai kuulla siitä kielestä mutta petrasi sitä puolta kisan edetessä samalla kun tarjosi huikeita ideoita toisensa perään...ja todettakoon että minusta se kieli oli ihan hyvää jo alusta lähtien, samantasoista tai parempaa kuin mitä minä kirjoitan...(mainittakoon että itse hyydyin alkukarsinnassa siihen "ihan kiva, mutta ei sitä mitä etsimme" osastoon, mikä toki on parempi kuin "huono", joita niitäkin oli, tai "et sitten vaivautunut edes lukemaan submission guidelinesia" osasto...)
Muuten sitten...Bill Willinghamin ensimmäinen sarjis Elementals lähti kuulemma liikkeelle tuollaisesta submissiosta eli ei se ainakaan joskus ole ollut mahdotonta...tosin kuulemma sen submissionin ideana oli ollut vetää hatusta kliseisiä supersankarihahmoja joiden perusteella antaisi kuvan että osaa tehdä sarjakuvaa, ja varsinaisena suunnitelmana oli tehdä jostain jo olemassaolevaan sarjaan, mutta kustantaja Comico olikin sitten pitänyt myös niistä hahmoista...mainittakoon kuitenkin että Willingham oli tätä ennen jo tehnyt runsaasti kuvituksia TSR:lle, eli oli jo alustavasti etabloitunut ammattitasoiseksi tekijäksi.
Ja toisaalta jostakin noista Marvelin hack-kirjoittajista ihmeteltiin fandomissa että miten saa jatkuvasti uusia tehtäviä ja miten oli alun perinkään päässyt sisälle bisnekseen vaikkei ollut uransa aikana tehnyt yhtään hyvää sarjakuvaa...no, oli tarpeeksi sinnikkäästi roikkunut toimituksessa ja kiusannut editoreja että oli pikkuhiljaa saanut noita filler-juttuja tehtäväksi ja oli sitä kautta etabloitunut sellaiseksi kirjoittajaksi jolle voi soittaa että nyt tarvittaisiin 22 sivua Iron Mania niin pian kuin mahdollista, varsinaisen kirjoittajan kissa kuoli eikä saa seuraavaa numeroa ajoissa valmiiksi...
...ja tosiaan, onhan niitä kustantamoja, miten olisi vaikka Oni tai Sirius tai mitä heittiä on, ja verkostoituminen kannattaa, vähintäänkin saa enemmän kuvaa siitä miten asiat toimivat ja parhaimmillaan sitten niitä kontakteja in-house-taiteilijoista tai editoreista...