tarkennan sen verran, että käsikirjoitusta ei ole ihan pakko tehdä kuvina. Mutta käsikrjoittajan pitää ajatella, miten tämä juttu toimii kuvina.
Suuri Goscinny hoiti homman niin, että hän teki käsikrjoituksen kolmelle palsatalle.
1. Henkiöt ja toiminta 2. Repliikit 3. Tausta
Tuli vielä mieleeni:
Mezieres kunnioitti tarkasti Christinin käsikirjoittamia tapahtumia ja repliikkejä,
mutta pani sivutaiton ihan oman mielensä ja näkemyksensä mukaiseksi. (Valerian)
tismalleen samaa mieltä että sarjakuvakäsikirjoitus on kirjoitettava kuvia ajatellen.
Siksi elokuvakäsikirjoitus(joka myös toimii kuvia ajatellen) on yksi ratkaisu.
eri mieltä miten piirtäjä asiaa tulkitsee.
tässä on yksittäisiä eroja kirjoittajien suhteen ja eritoten piirtäjien suhteen.
itse käytän mieluiten nk. täyttä käsikirjoitusta eli:
-kuvailen hahmot ja ympäristön sekä toiminnan, kuvakulmaa ja valaisua myöten
-sivu jako ja ruutujako
-erillisesti dialogi, ajatuskuplat, tekstilaatikot kunkin ruudun kohdalla
-lisänä viitesivustot/refekuvat vaatteista-kulkuneuvoista-rakennuksista-aseista jne
on niitä joista tämä on päsmäröivää.
Heillä on vapaa oikeus kehittää itse juoni, dialogi, teemat jne. (tai sitten tehdään vaan juoniaihio jos luottaa toisen taitoihin niin paljon)
Myös silloin kun mennään harraste/kaveripohjalta on hyvä muistaa että kannattaa perustella ja selittää mikäli muokkaa käsikirjoitusta.
Ihan ok mikäli se saa kerronnan hengitttämään paremmin tai mikäli kyseessä on se
"öh samassa ruudussa on hankala tunkea samoja kolmea tyyppiä
sekä nousemaan autoon
että hyppäämään autosta yhtä aikaa.."
piirtäjälle jää silti runsaasti valinnanvaraa toteuttaa taiteellista näkemystään: niin tyyleissä kuin rajauksissa, yksityiskohtain määrässä jne.
käsikirjoittajan kanssa voi keskustella ja parannusideoita ottaa jokainen puolikkaan aivosolun omaava vastaan.
Mutta ominpäin käsikisen muokkailu...
tehdään näin käsiä ylös: moniko piirtäjä haluaa nähdä sen että käsikirjoittaja lisää tai retusoi valmista jälkeänne kysymättä/piittaamatta?
Supersankarigenren idea ei itseasiassa ole jatkuva mäiske. Tämä hukkuu usein ihmisiltä koska se on se selkein klisee siinä missä naisille pitää suunnata vain sarjakuva jossa Leena ihastuu lääkäriin joka on komea muttei saa tuntreilleen vastakaikua.
Se että on paljon huonosti tehtyä romantiikkaa tai supersankareita ei tarkoita että kaikki olisi.
muuta tästä pääsee aasinsillan kautta aiheeseen:
Yhtenä vinkkinä onkin lukea paitsi niitä mainittuja sarjakuvaesimerkkejä jotka
toimivat.
vaan lue niitä jotka ovat epäselviä, tökeröitä ja kömpelöitä.
Jäsennä syyt ja yritä välttää nämä sudenkuopat.
itse batsin ideasta:
montako päähenkilöä? kaikki ahtaajat/satamajätkät + muita hahmoja?
rajaantuuko tapahtumat vain satama/lakkoaluueelle? mikä on kokonaistilanne
Onko tilanne uusi? vai onko robottien käyttö tavallista?
mikä on lakonmurtajarobotin luonne? ohjelmoitu kone, ohjattu kone vaiko teköäly?
Hahmojen luonteet miksi tekevät mitä tekevät?
erottuuko sankarisi koska asettaa itsensä vaaraan muiden takia vai siksi että asettaa toimillaan muutkin vaaraan.
mieti kutakin kohtaa ja vastaa niihin koska pelkällä olemassaolevalla lähtökohdalla on mahdollista tehdä kymmeniä erilaisia toiminnallisia sarjakuvia jotka olisivat keskenään perin erilaisia.
mikä niistä on sinun valintasi?