Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Kolumnit ja matkaraportit: MAAPALLO TARVITSEE SHOKKIA! (13.05.2018 klo 11:00:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
28.05.2018, klo 00:41:02

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
463893 viestiä 10305 aihetta kirjoittanut 7272 jäsentä. Uusin jäsen: villeraju
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Luomistyö, käsikirjoittaminen ja kääntäminen
| | |-+  Toimintakäsikirjoitus
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Toimintakäsikirjoitus  (Luettu 5844 kertaa)
tertsi
Vieras
« Vastaus #15 : 22.03.2010, klo 13:46:42 »

Tuli vielä mieleeni:
Mezieres kunnioitti tarkasti Christinin käsikirjoittamia tapahtumia ja repliikkejä,
mutta pani sivutaiton ihan oman mielensä ja näkemyksensä mukaiseksi. (Valerian)
« Viimeksi muokattu: 22.03.2010, klo 15:04:06 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
JJ Naas
Toikkarointia lammashaassa
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 562



« Vastaus #16 : 22.03.2010, klo 14:14:41 »

 Toisaalta Goscinnyn ruutujakohan on aika jäykkä - Periaatteessa sunnutaistrippejä päällekäin.   Ja piirtäjillä kurinalainen tyylitelty piirrosjälki .  Eli tavallaan Goscinnyn sarjat kuuluvat sarjaan " pelkistetty vitsisarja" .  

Cosginnyn toimintakohtaukset olivat yleensä ohi alle yhdessä sivussa, mutta olivat sitäkin tiivistetympiä ja raivokkaampia. Franquin teki selvästi elokuvamaisempaa toimintaa. Olen tainnut tämän aiemminkin sanoa, mutta Buddhan vangin loppukohtaus on koulukirjaesimerkki mestarillisesti rytmitetystä toiminnasta.

Ja sitten hieman lisämietteitä aiheesta
miten pilata hyvä toimintakohtaus sarjakuvassa:

Lukusuunta vaihtelee epäloogisesti.

Staattiset kuvasommitelmat/kamera jatkuvasti liian kaukana.

Epäselvyys, lukeminen pysähtyy kun pitää jäädä tulkitsemaan mitä kuvassa tapahtuu.

Falskaavat perspektiivit. Mikään muu sarjakuvagenre ei kärsi väärin piirretyistä perspektiiveistä niin pahasti kuin toimintasarjakuva.
tallennettu
Gothicus
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 736



« Vastaus #17 : 22.03.2010, klo 14:32:21 »

Epäselvyys, lukeminen pysähtyy kun pitää jäädä tulkitsemaan mitä kuvassa tapahtuu.
Kyllä! Esimerkiksi suomalaisessa Spider-Man -lehdessä julkaistu Civil War -tarinajatkumo oli todella raskasta ja sietämätöntä luettavaa. Mielenkiintoinen tarinakokonaisuus romuttui täysin siitä syystä, että kuvista ei tahtonut saada niiden tummuuden vuoksi mitään tolkkua. Harmittaa, koska kyseinen useamman numeron mittainen tarina oli kuitenkin jonkinlainen Marvelin "merkkitapaus", jota oli suitsutettu aika paljon. 
tallennettu

"Ihminen on ihmiselle kettu."
tertsi
Vieras
« Vastaus #18 : 22.03.2010, klo 15:00:08 »

mutta Buddhan vangin loppukohtaus on koulukirjaesimerkki mestarillisesti rytmitetystä toiminnasta.

Hieman fanitusta:
Buddhan vangin kohtaus, jossa tankit tuhoavat kuorma-auton on aika vaikuttava. Hienot kuvakulmat ja ajoitus.
Ja tekovuosi oli siis  '58 tai jotain vastaavaa...

Off topic, mutten voinut vastustaa.   Embarrassed
« Viimeksi muokattu: 22.03.2010, klo 15:02:32 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
tertsi
Vieras
« Vastaus #19 : 22.03.2010, klo 15:18:24 »

Supersankarisarjiksissahan on usein toimintakohtauksiin kirjoitettu repliikkejä tai sisäistä monologia rikastamaan mäiskintää.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 738


« Vastaus #20 : 22.03.2010, klo 18:56:53 »

tarkennan sen verran, että käsikirjoitusta ei ole ihan pakko tehdä kuvina. Mutta käsikrjoittajan pitää ajatella, miten tämä juttu toimii kuvina.

Suuri Goscinny hoiti homman niin, että hän teki käsikrjoituksen kolmelle palsatalle.

1. Henkiöt ja toiminta           2. Repliikit                3. Tausta

Tuli vielä mieleeni:
Mezieres kunnioitti tarkasti Christinin käsikirjoittamia tapahtumia ja repliikkejä,
mutta pani sivutaiton ihan oman mielensä ja näkemyksensä mukaiseksi. (Valerian)

tismalleen samaa mieltä että sarjakuvakäsikirjoitus on kirjoitettava kuvia ajatellen.
Siksi elokuvakäsikirjoitus(joka myös toimii kuvia ajatellen) on yksi ratkaisu.

eri mieltä miten piirtäjä asiaa tulkitsee.
tässä on yksittäisiä eroja kirjoittajien suhteen ja eritoten piirtäjien suhteen.

itse käytän mieluiten nk. täyttä käsikirjoitusta eli:
-kuvailen hahmot ja ympäristön sekä toiminnan, kuvakulmaa ja valaisua myöten
-sivu jako ja ruutujako
-erillisesti dialogi, ajatuskuplat, tekstilaatikot kunkin ruudun kohdalla
-lisänä viitesivustot/refekuvat vaatteista-kulkuneuvoista-rakennuksista-aseista jne

on niitä joista tämä on päsmäröivää.
Heillä on vapaa oikeus kehittää itse juoni, dialogi, teemat jne. (tai sitten tehdään vaan juoniaihio jos luottaa toisen taitoihin niin paljon)
Myös silloin kun mennään harraste/kaveripohjalta on hyvä muistaa että kannattaa perustella ja selittää mikäli muokkaa käsikirjoitusta.
Ihan ok mikäli se saa kerronnan hengitttämään paremmin tai mikäli kyseessä on se
 "öh samassa ruudussa on hankala tunkea samoja  kolmea tyyppiä sekä nousemaan autoon että hyppäämään autosta yhtä aikaa.."

piirtäjälle jää silti runsaasti valinnanvaraa toteuttaa taiteellista näkemystään: niin tyyleissä kuin rajauksissa, yksityiskohtain määrässä jne.

käsikirjoittajan kanssa voi keskustella ja parannusideoita ottaa jokainen puolikkaan aivosolun omaava vastaan.
Mutta ominpäin käsikisen muokkailu...
 tehdään näin käsiä ylös: moniko piirtäjä haluaa nähdä sen että käsikirjoittaja lisää tai retusoi valmista jälkeänne kysymättä/piittaamatta?


Supersankarigenren idea ei itseasiassa ole jatkuva mäiske. Tämä hukkuu usein ihmisiltä koska se on se selkein klisee siinä missä naisille pitää suunnata vain  sarjakuva jossa Leena ihastuu lääkäriin joka on komea muttei saa tuntreilleen vastakaikua.
Se että on paljon huonosti tehtyä romantiikkaa tai supersankareita ei tarkoita että kaikki olisi.
muuta tästä pääsee aasinsillan kautta aiheeseen:

Yhtenä vinkkinä onkin lukea paitsi niitä mainittuja sarjakuvaesimerkkejä jotka toimivat.
vaan lue niitä jotka ovat epäselviä, tökeröitä ja kömpelöitä.
Jäsennä syyt ja yritä välttää nämä sudenkuopat.


itse batsin ideasta:

montako päähenkilöä? kaikki ahtaajat/satamajätkät + muita hahmoja?
rajaantuuko tapahtumat vain satama/lakkoaluueelle? mikä on kokonaistilanne
Onko tilanne uusi? vai onko robottien käyttö tavallista?
mikä on lakonmurtajarobotin luonne? ohjelmoitu kone, ohjattu kone vaiko teköäly?
Hahmojen luonteet miksi tekevät mitä tekevät?
erottuuko sankarisi koska asettaa itsensä vaaraan muiden takia vai siksi että asettaa toimillaan muutkin vaaraan.

mieti kutakin kohtaa ja vastaa niihin koska pelkällä olemassaolevalla lähtökohdalla on mahdollista tehdä kymmeniä erilaisia toiminnallisia sarjakuvia jotka olisivat keskenään perin erilaisia.
mikä niistä on sinun valintasi?

tallennettu
bats
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 590


« Vastaus #21 : 22.03.2010, klo 19:37:27 »

Vastailen tämänhetkisen tarinan mukaan, joka siis on vielä aika vaiheessa ja suppea. Tästä olisi tarkoitus lihottaa tarinaa.

montako päähenkilöä? kaikki ahtaajat/satamajätkät + muita hahmoja?


Tällä hetkellä tarinassa on hahmoina kuusi ahtaajaa, esimies + robotti. Esimies on tarinan pääpahis, sillä koko robotti-idea on hänen keksintöään.

rajaantuuko tapahtumat vain satama/lakkoaluueelle? mikä on kokonaistilanne


Tällä hetkellä tarina rajoittuu satama-alueelle. Varsinainen teurastus/taistelu robottia vastaan tapahtuu täällä. En ole ainakaan vielä keksinyt toista miljöötä jonka lisääminen veisi tarinaa eteenpäin.

Onko tilanne uusi? vai onko robottien käyttö tavallista?


Tilanne on uusi, ahtaajat lakkoilevat koska heidän firmansa aikoo korvata puolet ahtaajista roboteilla vuoden sisällä. Se, että he säästävät edes puolet ihmistyövoimasta on ainoastaan silmänlumetta ja kansan ja poliitikkojen miellyttämistä. Lopullinen tarkoitus on korvata ahtaajat roboteilla kokonaan.

mikä on lakonmurtajarobotin luonne? ohjelmoitu kone, ohjattu kone vaiko teköäly?

Robotista sen verran että se on alunperin työrobotti, jota on muokattu lisäämällä aseistusta. En ole päättänyt, onko kone ohjelmoitu ja itsenäinen vai ohjattu. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa esimies ohjaisi robottia.

Hahmojen luonteet miksi tekevät mitä tekevät?


Tällä hetkellä hahmoilla ei ole juuri luonnetta. Tämä onkin yksi iso haaste, kehittää hahmoille erilaiset ja toisiaan tukevat luonteet.

erottuuko sankarisi koska asettaa itsensä vaaraan muiden takia vai siksi että asettaa toimillaan muutkin vaaraan.


Perusajatus on, että lakkoilevat ahtaajat tekevät valinnan taistella robottia vastaan sankarin johdolla. Heillä ei ole paljoa menetettävää, sillä he tietävät lakon olevan vain viivästys ja että heidät tullaan korvaamaan roboteilla ennemmin tai myöhemmin.

Yksi ajatus tarinassa on, että robotti symboloi teknistä kehitystä ja tuloshakuista kapitalismia kun taas ahtaajat symboloivat "tavallisia ihmisiä" jotka murskaantuvat kapitalismin rattaisiin. Robotit ovat tarinan maailmassa tulossa vahvasti, ne ovat seuraava teknistymisen edistysaskel, jolla on valtava vaikutus työläisten elämään.

Ahtaajien epätoivoinen taistelu robottia vastaan on yhtä kuin työläisten taistelu teknistä kehitystä, joka vie heiltä työn, vastaan.

tallennettu

"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen
Riekko
SURFIN' BIRD
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 130


Right, remove the supports!


« Vastaus #22 : 22.03.2010, klo 19:50:37 »

Yksi ajatus tarinassa on, että robotti symboloi teknistä kehitystä ja tuloshakuista kapitalismia kun taas ahtaajat symboloivat "tavallisia ihmisiä" jotka murskaantuvat kapitalismin rattaisiin. Robotit ovat tarinan maailmassa tulossa vahvasti, ne ovat seuraava teknistymisen edistysaskel, jolla on valtava vaikutus työläisten elämään.

Ahtaajien epätoivoinen taistelu robottia vastaan on yhtä kuin työläisten taistelu teknistä kehitystä, joka vie heiltä työn, vastaan.
Kannattaa tutustua Luddiitteihin tarinan taustatutkimusmielessä. Sieltä voi löytyä monenlaisia aineksia hyödynnettäväksi tarinaasi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luddiitit
tallennettu

Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto
JJ Naas
Toikkarointia lammashaassa
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 562



« Vastaus #23 : 22.03.2010, klo 20:10:26 »

Supersankarisarjiksissahan on usein toimintakohtauksiin kirjoitettu repliikkejä tai sisäistä monologia rikastamaan mäiskintää.

"Rikastamaan" tosiaankin:
tallennettu
Lurker
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 444



« Vastaus #24 : 23.03.2010, klo 09:01:36 »

Pitää olla jokin syy, miksi robotti alkaa tappamaan ihmisiä. Onko se ohjelmoitu uudestaan? Ja kuka syyllistyy murhaan? Ohjelmoijako? Esimies? Eiköhän esimies ole mukana lakossa kuten muutkin, jos kuuluu liittoon... Pitäisikö ylimmällä johdolla, pahalla pääomalla, olla joku hakkeri, joka salaa ujuttaa tappokäskyt sähköaivoihin?

Asimov keksi nämä robottien lakipykälät:

1. Robotti ei saa vahingoittaa ihmistä eikä toiminnasta pidättäytymällä saattaa tätä vahingoittumaan.
2. Robotin täytyy totella ihmisten sille antamia määräyksiä, paitsi milloin ne ovat ristiriidassa ensimmäisen pääsäännön kanssa.
3. Robotin täytyy varjella omaa olemassaoloaan sikäli kuin se ei ole ristiriidassa ensimmäisen tai toisen pääsäännön kanssa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Robotti#Robotit_fiktiossa

« Viimeksi muokattu: 23.03.2010, klo 09:03:32 kirjoittanut Lurker » tallennettu
bats
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 590


« Vastaus #25 : 23.03.2010, klo 09:44:11 »

Eivätkös esimiehet ahtaajien lakon aikana yrittäneet pyörittää satamia "esimiesvoimin" ja värvätyllä työvoimalla?

Hyvä että nostit esille nuo robottien säännöt. Ne ovat minulle tuttuja mutta en ollut ajatellut niitä tässä tarinassa.

Varsinainen murhaajahan tarinassa on esimies, joka tekee murhat robotin välityksellä. Murhien motiivi on lakon lopettaminen, mutta tätä voisi miettiä pidemmälle. Ehkäpä esimiehen oma työpaikka on vaarassa lakon aiheuttamien taloudellisten menetysten takia. Esimies on mahdollisesti saanut käskyn ylempää yhtiöstä.

Olen kallistunut siihen suuntaan, että robotti olisi kauko-ohjattava ja esimiehen ohjauksessa. Se antaisi tarinaan sen aspektin, että esimieskin on satamassa, ja robotin toiminta riippuu hänestä. Robotti ei saa olla tarinassa liian voimakas. Robotti tappaa ahtaajia hiljakseen, piileskellen, sillä se häviäisi heille suorassa taistelussa. Ahtaajat ovat tarinassa aseistettuja, syy tähän on tulevaisuuden vaarallisempi elinympäristö ja epäluuloisuus yhtiötä kohtaan.
tallennettu

"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen
bats
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 590


« Vastaus #26 : 25.03.2010, klo 09:47:53 »

Käsikirjoitus junnaa paikallaan, mutta kyllä tässä pientä kehitystä tapahtuu joka päivä. Jos voisitte kommentoida allaolevaa lyhyttä premissiä niin se olisi hyvä.

Tarinan miljöö on Kotkan satama maaliskuussa 2037. Ahtaajat ovat olleet lakossa kuukauden, johtuen Suomen satamia hallitsevan FinContainerin suunnitelmista korvata puolet työvoimasta roboteilla vuoden kuluessa. Tarina sijoittuu yhteen maaliskuiseen yöhön satamassa, jota vartioi kuusi aseistettua ahtaajaa rikkurityön estämiseksi.

Tarinan päähenkilö on Pekka Rantanen, 36-vuotias alkoholisoitunut ahtaaja, jolla on tytär kariutuneesta avioliitosta. Hänen lähin ystävänsä on Kaarle Niemi, 37-vuotias ahtaaja ja tyytyväinen perheenisä. Pekan ja Kaarlen ystävyys on läheinen, mutta Pekka on kateellinen Kaarlen onnellisesta perhe-elämästä. Käsikirjoitustermein Pekka on tarinassa päähenkilö ja Kaarle on sankari. Heidän lisäkseen tarinassa on neljä muuta ahtaajaa, Niko Åhlberg, 23-vuotias opiskelija, Lauri Viren, 31-vuotias vähäpuheinen mies, Jarmo Otso, 45-vuotias synkkä humoristi ja Alpo Ijäs, 59-vuotias kuukauden päästä eläkkeelle pääsevä mies.

Ahtaajat eivät tiedä, että satamassa on myös heidän häikäilemätön esimiehensä Jaakko Ruona sekä robotti, joka tulee koitumaan heidän kohtalokseen.


Tähän asti olen päässyt. Olen aika varma, että tapahtumapaikkoja ja hahmoja tulee lisätä. Satama miljöönä on melko rajattu, se on tässä tarinassa vain tappamisen ja toiminnan näyttämö. Koko sarjakuvaa ei kannattane sijoittaa näin "tylsään" ympäristöön. Ehkäpä minun tulisi kehittää hahmoja muissa ympäristöissä ja vasta lopussa paljastaa heidän kohtalonsa satamassa? Ahtaajien elämää seuratessa voisi esitellä myös ympäristön scifi-elementtejä.

Kertokaa mitä mieltä olette.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2010, klo 18:12:53 kirjoittanut bats » tallennettu

"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen
bats
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 590


« Vastaus #27 : 25.03.2010, klo 16:22:35 »

Tässä vielä kuvaukset hahmoista. Arvostaisin palautetta.

* lakonmurtaja_hahmot.txt (2.33 kilotavua - ladattu 805 kertaa.)
tallennettu

"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 738


« Vastaus #28 : 25.03.2010, klo 20:21:55 »

Hahmoissa on variaatiota ja vaikka stereotypioita on se ei ole mikään välitön merkki heikosta käsikirjoituksesta.

Laajenna hahmoja ja maailmaa, vaikket näyttäisi sitä ollenkaan, mitä todempi sen parempi.

17 vuoden aikana ehtii tapahtua teknologisesti paljonkin muttei sitä huomaa koska se tapahtuu 17 vuoden aikana.

Ympäristö ei ole tylsä, jollet tee siitä sellaista. Näyttäisin toki perhe ja muun elämän, kasautuvat laskut tai sen kuka odottaa jotain arjen ulkopuolista tapahtumaa.

valitettavasti näissä projekteissa on aika- ja sivurajoja jotka pakottavat aloittamaan "in media res" vääristä syistä(ei kerronnallisista vaan on varaa vain n20 sivuiseen/piirtäjä ei jaksa>ehdi>jotain) mutta luo jännitettä ja tee hahmoista tutut.
Jos aloitat tapolla saat reaktion mutta ihmiset eivät aidosti ole empaattisia: tulos on luokitus "joku raato" kun taas viiden sivun pohjustuksella se on tavallaan tuttu, kuuntelee White stripesia ja tykkää lihapullista ja koti-illoista.
Ero on statistiteuraalla ja dramaan lakien mukaisella ei-noin-saa-tehdä/tms efektillä

Jampuran neuvo "esitä uhka ensin" on hyvä hitchcock-henkinen vinkki.

kuuntele neuvoja ja vinkkejä mutta seuraa ideaasi, annan tarinan kulkea ja tee se mahdollisimman hyvin.
Tee se ja jos mahdollista älä tingi laadusta.


tallennettu
bats
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 590


« Vastaus #29 : 25.03.2010, klo 20:41:03 »

Kiitos kommentista Curtvile. Muidenkin mielipiteet kiinnostaisi.

Kirjoitin tässä tänään tarinaan osan, joka syventää hahmoja. Siitä tulee mahdollisesti sellaisenaan tarinan prologi, joka tapauksessa se kerrotaan jossain vaiheessa tarinaa. Prologi kertoo miten Pekan veli Risto kuoli, ja yhdistää Pekan, Kaarlen ja Laurin kohtalot.

17 vuoden aikana ehtii tapahtua teknologisesti paljonkin muttei sitä huomaa koska se tapahtuu 17 vuoden aikana.

Niin, meinasin sitä että kun näytetään "nykyaikaa", vuoden 2037 elämää, voi siinä esitellä teknologiaa. Ei sillä että se olisi itseisarvo tai tärkeää, mutta onhan se joka tapauksessa osa tulevaisuutta.

Muutin siis vuoden, eli 27 vuoden päässä palloillaan.

* lakonmurtaja_mysteeri.txt (1.21 kilotavua - ladattu 149 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 26.03.2010, klo 09:39:44 kirjoittanut bats » tallennettu

"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: