Kirjoittaja Aihe: Tex Willer kirjasto  (Luettu 253464 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeisosKronnonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 100
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #660 : 04.10.2016 klo 19:21:40 »
Minäkin meinasin kysyä, että kuka on Galeb...

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #661 : 04.10.2016 klo 19:22:11 »
Samoja asioita oli minulla mielessä uutta kirjastoa lukiessa kuin Jannella. En tiedä kuinka monella Muzzi ja Gamba sekoittuu Galeppiin, mutta ainakin tuossa alkupuolen seikkailussa Galepin kynänjälkeä on vaikea havaita, kyllähän se totaalista Muzzia on. Ja se alkava seikkailu Musta nuoli - joka on siis Galepin käsialaa - on minusta myös aivan huikeaa, ja varsinkin väreissä! Sanoisin että muutamat kömpelyydet kyllä kompensoituvat sillä tunnelmalla, minkä Galepin piirroksesta huokuu.

Ihan sattumalta kiinnitin huomiota myös Gros-Jeanin omituiseen ihonväriin. Hänhän on jonkin sortin puoliverinen (oliko niin että isä ranskalainen ja äiti intiaani?), joten kait tuolla on yritetty sitten jotain sellaista kuvata. Sama väri oli myös Kirjastossa 6, jossa Gros-Jean ensimmäisen kerran esiintyi; mutta kun näitä vertailee, niin aivan kuin tuossa värissä olisi hieman variaatiota, mene ja tiedä. No, muuten minä kyllä pidän Kirjaston väreistä tai tavasta millä nämä on väritetty, paljon enemmän kuin noista normeissa ilmestyneistä värillisistä (siis Italian Color-Texeistä) nummeroista.

Tuo alkanut Musta Nuoli-seikkailu on taas yksi näitä eristyneen/suljetun yhteisön seikkailuja, joita Texissä on ollut useita muitakin. Jännää että Kapteeni Mikissä oli myös tämmöinen eristyksissä elävä venäläisyhdyskunta (Villi Länsi 25/1958 - 2/1959); kumpikohan näistä, Tex vai Miki, ilmestyi Italiassa ensin?
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #662 : 04.10.2016 klo 19:48:36 »
Vastaampa saman tien itse itselleni: Italiassa Miki törmäsi venäläisyhdyskuntaan vuonna 1952, Tex taas Musta nuoli seikkailussa vuonna 1965. Ja tuosta tulikin mieleeni pari muuta yhtymäkohtaa. Tex joutui viikinkien kanssa vastakkain seikkailussa Salaperäinen saari (Suomessa 10-11/1981; Italiassa 1980), kun taas Miki seikkaili viikinkien joukossa melkein koko kolmanne vuosikerran ajan eli Villi Länsi 5/-56 - 2/-57 (Italiassa 1952); eli taas ennen Texiä. Ja vielä: yksi Mikin pahimpia vastustajia oli Magic Face alias Tuhatkasvoinen mies, joka pystyi hetkessä naamioitumaan keneksi tahansa, aivan kuin Proteus Texissä. Magic Face esiintyi Mikin vastustajana ensin seikkailurykelmässä joka ilmestyi Villissä Lännessä 3/-57 - 12/-58 (Italiassa vuonna 1952) ja sitten toisessa seikkailurykelmässä vuosina 1964 ja 1965 (Italiassa vuosina 1955-56). Texissä taas Proteus esiintyi ensimmäisen kerran seikkailussa salaperäinen herra "P" 4/1973 (Italiassa vuonna 1966).

No jep jep, ei tämä nyt kovin kiinteästi Tex-kirjastoon liittynyt, mutta tulipahan mieleen.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #663 : 04.10.2016 klo 22:36:48 »
Kirjoitatko Janne jotain erityisestä syystä Galepin B:llä? Muuten luulisin typoksi, mutta kun itse Mr. Morisco kirjoittaa, niin epäilen että on muutakin?

Ihan rehellinen aivopieru. :)
"Tex-tieteen yli-morisco"

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 752
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #664 : 26.10.2016 klo 21:09:17 »
Egmont julkaisi loppuvuoden kalenterinsa, ikävä asia on ettei kuudetta Kirjastoa tule  >:(
Je suis alle kuuden euron pizza!

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #665 : 26.10.2016 klo 21:36:41 »
No tämähän oli odotettavissa. Mutta paska juttu. Ei kahta sanaa, etteikö Texin lukijoilla olisi varaa tähän satsata paljon nykyistä enemmänkin, kun kerran johonkin varaa on keräilyalbumiinkiin, johon uppoaa rahaa vähintään vuosikerrallinen Tex-kirjaston hinnasta. Haloo Egmont!
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 752
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #666 : 26.10.2016 klo 23:00:38 »
^Joo ei mikään ylläri, mutta sittenkin hieman korpeaa tämä. Ja kyllä Tex-faneille on ostovoimaa kun me laitetaan satojakin euroja keräilyyn.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 752
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #667 : 08.11.2016 klo 19:12:38 »
Toivottavasti heti vuoden 2017  tammikuussa tulee uusi kirjasto, näin kävi tänä vuonna joten toivoa on.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Jahve77

  • Jäsen
  • Viestejä: 14
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #668 : 11.11.2016 klo 00:17:22 »
En ole koko tätä ketjua kyllä lukenut, mutta omat senttini tässä silti :)

Kun tuo ensimmäinen, Toteemi tuli niin olin aika innoissani, Texiä ihan alusta asti, kun itselläni kokoelma alkaa vasta v78 tienoilta .. No minulla on kirjastosta ensimmäiset ~10, sitten satunnaisia 30 asti .. mutta jotenkin vain tuo väritys ei minulle toiminut, se oli aika latteaa ja yksisävyistä ja itse ainakin sain paremmin preeriat ja metsät väritettyä ihan omassa mielessäni, eli nuo väritykset toimivat mielestäni huonommin kuin alkuperäiset mv:t.

En varmaankaan tule siis hingulla näitä kaikkia hamstraamaan, mutta oli lähinnä hienoa saada nuo alkupään tarinat.

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 752
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #669 : 25.12.2016 klo 13:19:41 »
Tex Kirjasto 37 ilmestyy 11.1.2017. Tämä Egmontin julkaisukalenterin mukaan.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Mr. Font

  • Jäsen
  • Viestejä: 498
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #670 : 12.01.2017 klo 18:06:22 »
Jokos posse on ehtinyt hankkimaan uusimman kirjaston? Omani sain tänään KKP:stä, aivan timanttista settiähän tää on sisällöltään.

Sellainen erikoisuus pisti silmään aloitussivun kääntöpuolella, josta siis alareunasta käy ilmi nämä toimitukselliset tiedot yms. niin samaisella sivulla keskellä valkoista sivua mulla lukee Tex i farger nr 39. Onkohan koko painoksessa näin vai vaan mulla.

Edit. Miksköhän muuten tuo numerointi ei norjassa täsmää meillä menevään, täähän on 37 numero vasta.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2017 klo 18:09:42 kirjoittanut Mr. Font »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #671 : 13.01.2017 klo 22:57:39 »
Luettu on jo pikapuoliin. En huomannut mitään painovirhettä, mutta pitääpä tutkailla tarkemmin.

Ja niin paljon kuin Letterin kuvituksesta pidänkin, niin huomio kiinnittyi tarinassa Punamuurahaiset Letterin heikkouksiin. Ensinnäkin siihen,
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Toiseksi
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Henkilögallia tässäkin tarinassa kukoistaa niinkuin Letterillä aina. Esitelläänhän tässä tarinassa itse El Morisco.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #672 : 14.01.2017 klo 00:28:33 »
No noinhan mullakin lukee, että färgtex 39. Erikoinen juttu.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #673 : 14.01.2017 klo 23:24:35 »
Oli sittenkin minullakin. Mokia sattuu. Onneksi tuo ei haittaa yhtikäs mitään.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #674 : 14.01.2017 klo 23:30:26 »
Edit. Miksköhän muuten tuo numerointi ei norjassa täsmää meillä menevään, täähän on 37 numero vasta.

Ainakin numero 27 on Norjassa ja Suomessa sama. Varmaan nämä uudemmatkin. Eli veikkaan, että se teksti on jäänyt vaan sinne taitto-ohjelmaan vahingossa, kun on kopioitu tietostoja tms.
"Tex-tieteen yli-morisco"