Kirjoittaja Aihe: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari  (Luettu 166250 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #375 : 19.11.2013 klo 07:52:09 »
Tämän ketjun innoittamana katselin tuossa joku hetki sitten taas pitkästä aikaa Burne Hogarthin töitä, ja pitää sanoa että Hogarth nimenomaan ei ole realistinen sarjakuvapiirtäjä. Lahjakas piirtäjä ja taiteilija kyllä, mutta Hogarth luopuu varsinkin Tarzanissa koko ajan sujuvasti anatomian vaatimuksista ja vääntelee hahmoja kuin ne olisivat kumiukkoja irtoraajoin, varmasti täysin tietoisesti ja tavoitteenaan välittää dynamiikkaa, liikettä ja tunnetta.

Hogarthin "dynaaminen anatomia" on välistä niin dynaamista, että näyttää jo jäykältä ja kömpelöltä. Sellaisesta heilumisesta repeäisivät paikat välittömästi. Hogarthin kirjoista suosittelen kuitenkin "Dynamic Light & Shadea", joka osoittaa, että Burne H. oli tosiaan taitava piirtäjä.

tertsi

  • Vieras
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #376 : 19.11.2013 klo 10:08:48 »
Sarjakuva on liioittelun taidetta.
Anatomialuennot on sitten erikseen.

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 788
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #377 : 19.11.2013 klo 10:43:17 »
Poimin hyllystä kokeeksi yhden Hiltusen albumin, Vala Auringolle, ja pikaisella silmäyksellä ihmiset siinä näyttivät mittasuhteiltaan samoilta kuin ihmiset oikeastikin näyttivät; kyllä, isopäisemmiltä, pitkäselkäisemmiltä ja kapeaharteisemmilta kuin vaikkapa Kari Leppäsellä...
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #378 : 19.11.2013 klo 10:55:58 »
Onhan noita Leppäsen scifi-käsiksiä kunnioitettava määrä. Ne ovat omalla tavallaan oikein hyviä; aina ei tarvitse pyrkiä syvällisyyteen.
Vähän tarkempaa perustelua ja erittelyä olisi "omalla tavallaan hyvälle" mukava kuulla, ilmeisesti kun kuitenkin olet niitä tarinoita lukenut? Mikä on suosikkitarinasi?

Hogarth luopuu varsinkin Tarzanissa koko ajan sujuvasti anatomian vaatimuksista ja vääntelee hahmoja kuin ne olisivat kumiukkoja irtoraajoin, varmasti täysin tietoisesti ja tavoitteenaan välittää dynamiikkaa, liikettä ja tunnetta.
Juuri tuo käy ainakin minua aika äkkiä ahdistamaan. Vähän samaahan Turkka teki teatterille ja hänen oppilaansa Halonen sittemmin. Kyllä sitä hetken jaksaa, mutta kun asentojen dynaamisuus ja lihasjännityst on koko ajan väännetty kaakkoon, niin aika äkkiä siitä menee se teho, jota ilmeisesti on tavoiteltu. Löytyypä minultakin Dynamic Anatomy hyllystä, mutta anatomiakirjan piirros on kuitenkin VÄHÄN eri juttu kuin hahmon kuvaaminen tarinaan eli sarjakuvaruutuun.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

  • Vieras
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #379 : 19.11.2013 klo 11:05:07 »
Alunperinhän nuo Tarzanit on tehty sivu per viikko -julkaisutahdilla. Tuskin siinä hirveä ähky lukijalle tuli. Ja voihan niitä lukea nytkin hiukan hitaammalla tahdilla.

Hogarthin piirtämät Tarzanit näyttivät aikoinaan varmaan melko päheiltä kalseahkon ja etäisen Fosterin jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013 klo 11:07:40 kirjoittanut Tertsi »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #380 : 19.11.2013 klo 11:36:58 »
Alunperinhän nuo Tarzanit on tehty sivu per viikko -julkaisutahdilla. Tuskin siinä hirveä ähky lukijalle tuli. Ja voihan niitä lukea nytkin hiukan hitaammalla tahdilla.
Hyvä huomio. Muutenkin silloinen sanomalehden sarjakuvasivu oli eri tavalla visuaalinen kokemus kuin nykyiset. Lähempänä kuva- tai julistetaidetta. Tuollaisen syndikoidun hahmon kanssa on ihan hyväkin erottua edeltäjästä. Kalseus ja "etäismäisyys" ovat kyllä makuasioita. Foster kun oli samalla luotettava, jämäkkä ja turvallinen.  :)

Mutta että aiheesta. Uusin Leppäsen mustisseikkailu Den svarta kungen (Mustaa surmaa Italiassa) on valitettavasti loppupäästä vähän jäykähkö. Alussahan on taas hienoja heppoja, upeita lumimaisemia, väljyyttä ja toimintaa. Sitten mennään sisätiloihin ja jäykistytään.  :) En osaa sanoa mistä tämä mielikuva johtuu. Enkä ole nyt hirveän tarkkaan piirrosten kehitystä seurannut, mutta aivan kuin hän olisi nyt vanhemmiten siirtynyt käyttämään yhä enemmän kuitukärkikynää(?). Yksityiskohtia tuppaa tietyissä tilanteissa tulemaan aivan liikaa (varsinkin ruutujen taustoissa). Moni varmaan ajattelee että enempi parempi ja kyllähän yksityiskohdat sopivat historialliseen seikkailuun, mutta samalla ne hidastavat lukemista, eikä hahmojen erottuvuuskaan siitä taustasta enää aina toimi, kun rento "sarjakuvamaisuus" väistyy piperryksen tieltä. Värit tietenkin selkeyttävät ja auttavat hahmotusta, mutta silti. Näin suuri määrä detaljeja vaatisi jo minusta isomman sivukoon.

Ja kun tämä viestini nyt pureutuu jäykkyyteen, niin siinä mielessä Leppäsen työ tuo mieleen Bryan Talbotin sarjikset. Jälleen kerran makuasia, mutta hieman kyllä tulee ikävä sitä suomilehtien mustavalkoaikojen dynaamisempaa, lennokkaammin piirrettyä Mustista.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013 klo 11:45:13 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #381 : 19.11.2013 klo 11:43:40 »
--, mutta aivan kuin hän olisi nyt vanhemmiten siirtynyt käyttämään yhä enemmän kuitukärkikynää(?).--

Ei käytä sivellintä lainkaan, enempi on miehellä rinta rotringilla. Olisivatko ne satuloidut tussiterät nyt vihdoin loppuneet, jota kohtaloa taiteilija artikkelissaan pelkää...?
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013 klo 11:46:39 kirjoittanut Lurker »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #382 : 19.11.2013 klo 11:59:26 »

Minusta oli kovin ikävää kun Leppänen luopui rasterien käytöstä jossain vaiheessa. MInusta juuri Mustanaamion osalta ne olivat ehdottomasti upeimpia sarjoja naamiomies saagassa. Rasterien käyttö oli luonnollisesti leikkaa ja liimaa mentelmällä  aikaa vievää nysväämistä, mutta jälki oli senmukainen. Upeaa efektiä antavaa.
Ilman rastereita piirrosjälki on edelleen minusta upeaa, mutta rasterit kuitenkin toivat kokonais ilmeeseen syvyyttä, graafisuutta ja muita elementtejä kosolti enemmän kuin ilman rastereita.

Noita teriä, joita KTL käyttää ei saa enää juuri mistään. Mutta uskoisin, että hänellä ehkä on niitä varastossaan ainakin seuraavaan Mustanaamio tarinaan.  ;)

Jaksan odotella kuitenkin vielä sitä ihmettä, että rasterit palaisivat takaisin. Mutta tiedän sisimmässäni että tämä on vain toiveajattelua. Pahuksen EGMONTIN pamput mitä menitte tekemään. Rasterit takaisin ja heti on mottoni!

tertsi

  • Vieras
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #383 : 19.11.2013 klo 12:01:20 »
Näyttäisi piirtävän jollain Brause-terällä. harmi, että siitä ei ole parempaa kuvaa tuolla. Luulisin, että kyllä noita vielä saa, ainakin netistä.

tertsi

  • Vieras
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #384 : 19.11.2013 klo 12:03:45 »
Mikä terä tuo on?

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #385 : 19.11.2013 klo 12:23:51 »
Hogarthin kirjoista suosittelen kuitenkin "Dynamic Light & Shadea", joka osoittaa, että Burne H. oli tosiaan taitava piirtäjä.

Word! Tämä on tosiaan sellainen kirja, joka ainakin mut sai miettimään että monet Hogarthin itselle niin rasittavista ratkaisuista lähtevät kuitenkin ihan terveeltä pohjalta: lahjakkaan taiteilijan halusta kehittää taidemuotoaan ja erityisesti tuota ääriasentojen dynamiikkaa (tuttu niin Walt Disneyn luennoista 1930-luvulta kuin Marvel Way to Draw'sta) uskottavuudenkin kustannuksella. Suosittelen lukemaan, vaikka ihan kaikkea ei toki tarvitsekaan ottaa omaan tyyliin.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #386 : 19.11.2013 klo 12:24:41 »



Tuossa terässä on sininen holkki joka varaa mustetta hyvin. Sitten terää kääntämällä saa ohuempaa viivaa. Minulla on noita 1 kpl itselläni. Olen kokeillut tuolla terällä piirtämistä. Ainakin minulta se vaati kovasti yrittämistä. Tosin käytin hieman liian karheaa paperia ja sain aikaseksi sotkua. Mutta hyvä terä kun sen tekniikan oppii. Terää ei kannata kastella musteeseen liian syvälle ja liian paljon mustetta, sillä terän sininen holkki varaa sitä mukavasti sopivan määrän joka riittää hieman pitempään kuin tavallisella hiusterällä piirrettäessä.
Noita Brausen teriä saa jostain vielä mutta en tiedä saako kaikkia malleja. Voin skannata tuon terän kuvan tänne kun pääsen kotiin.


Kari Leppäsen "Sarjakuvista" osioon oli tullut  kirjoitus KOIRAT SARJAKUVISSA. Lassie pääosassa.

http://www.karileppanencomics.fi/finnish%20dogs%20in%20comics.htm
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013 klo 12:27:00 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

  • Vieras
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #387 : 19.11.2013 klo 12:33:53 »
Mulla on semmoinen tutina että laatikossani voi hyvinkin olla kyseisiä teriä.

Leppäsellä kävi armoton munkki, kun oppi piirtämään heti ekoilla terillään. Meitsi joutui hakemaan n. 30 vuotta mieluisaa terää. No, pääasia, että etsintä on nyt loppunut.  :)
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013 klo 12:41:20 kirjoittanut Tertsi »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #388 : 19.11.2013 klo 12:39:38 »
Ei käytä sivellintä lainkaan,
...
 tussiterät nyt vihdoin loppuneet, jota kohtaloa taiteilija artikkelissaan pelkää...?
Voikohan tuohon artikkeliin/web-sivuun täysin luottaa? No, ainakin Rotring on jäykkä väline, joka tietenkin selittäisi myös piirrosten jäykkyyttä. Terällä taas on aivan hölmöä tehdä sellaista yksityiskohtaista jälkeä ja ohutta tasapaksua, usein lyhyttä viivaa ja pisteytystä, mitä noissa taustoissa ja yksityiskohtien täyttämissä ruuduissa on. Mutta mistäpä minä tiedän!

Mustaa rasteria uudessa tarinassa on ainakin kahden ruudun taustassa. Toisessa niistä on myös viivaa, joka muistuttaa hyvin paljon konetussausta. (ks kuva,  rasterin ohessa) Muutenkin tuo sivu on teknisesti hieman härön näköinen. Viivanpaksuus vaihtelee niin että jotain muklauksia siinä on jollain koneella tehty.
Epäilenkin että Leppänen käyttää tietokonetta jo kuvan osien monistamisessa ja skaalaamisessa. Esim. tässä Svarta Kungenissa on tauluja ja muuta huoneen taustaa, joka osin kopiotu ruudusta toiseen. Muutamassa ruudussa on myös mekaanista tapettikuviota (ei näy oheisessa kuvassa). Se voi tietenkin olla rasterikalvokin, ettei välttämättä ole duunattu koneella. Tuskin hän sentään on Mangan harmaasävyt kirjasta oppia ottanut, vaikka siinä saman tyylisistä tekniikoista puhutaankin.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

  • Vieras
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #389 : 19.11.2013 klo 12:44:25 »
Eikös Lepoänen tuolla mainittse että piirtää kädet ja silmät yms yksityiskohdat rotringilla? Tuskinpa rotring on se väline joka leimaa lopputulosta eniten.

Eiköhän tuo pienoinen jäykkyys tule ihan ihmisestä itsestään. Leppänen pyrkii huolelliseen lopputulokseen, jota arvostaa suuresti.Siinä se suurin lennokkuus vaan häviää kuin itsestään.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013 klo 16:10:45 kirjoittanut Tertsi »