Kirjoittaja Aihe: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat  (Luettu 15274 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Arvostelu Tommi Musturin uutuudesta Samuelin matkassa on nyt Kvaakin etusivulla.

Toteutus enää harvoin tekee minuun todellista vaikutusta, mutta Musturin sivut saavat kyllä täysin valtaansa. Upeaa jälkeä!

---

Kaikki kommentit ja kritiikki arvosteluun liittyen on tervetullutta. Arvostelua voi ruotia myös ilman yhteyttä arvosteltavaan teokseen tässä ketjussa.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2022 klo 02:00:34 kirjoittanut Jarkko Sikiö »

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #1 : 27.09.2009 klo 14:36:00 »
Luettu on. Varsinainen eepos kerrassaan. Parasta on se, että tarinat eivät ole vain surrealismia surrealismin vuoksi, vaan ne ovat pikemminkin metaforisia, niissä on aina jokin logiikka, draaman kaari, vitsi ja/tai kiinnekohta johonkin tunnistettavaan; mytologiaan, historiaan ja todellisuuteen.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #2 : 27.09.2009 klo 17:45:53 »
Äh, mikähän kauppa sen myis mulle.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #3 : 27.09.2009 klo 18:07:36 »
Äh, mikähän kauppa sen myis mulle.

Tuolla Huuda Huudan sivuilla, vasemmassa laidassa, on listattu niin netti- kuin kivijalkakaupatkin, joten valinnanvaraa riittää.

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #4 : 27.09.2009 klo 18:46:52 »
Liityn ylistäjien kuoroon: en muista milloin olisin lukenut yhtä vangitsevaa, piristävää ja positiivisesti erilaista julkaisua. Ei antanut, pentele, laskea itseään käsistään kesken ja toistaiseksi on vain parantunut uusintakerroilla. Yksikäsitteisesti hieno opus.

Kati K.

  • Vieras
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #5 : 27.09.2009 klo 20:39:34 »
 En ole "lukenut" mutta jo pelkkien kuvanaytteiden perusteella lumoaa ja vetaa puoleensa kuin magneetti...

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #6 : 27.09.2009 klo 22:12:03 »
Parasta on se, että tarinat eivät ole vain surrealismia surrealismin vuoksi, vaan ne ovat pikemminkin metaforisia, niissä on aina jokin logiikka, draaman kaari, vitsi ja/tai kiinnekohta johonkin tunnistettavaan; mytologiaan, historiaan ja todellisuuteen.

Näin juuri, ja perustelit asian erinomaisesti, tätä koetin itsekin arviossani hakea. Tosin nyt toivoisin, että osoittaisit jonkin opuksen vitseistä minulle. Olen täysin varma, että opukseen on piilotettu kuvina esitettyjä sanaleikkejä, muttei millään leikkaa. Sen sijaan mm. mytologiaan liittyvät viittaukset ovat ilmeisempiä.

En ole "lukenut" mutta jo pelkkien kuvanaytteiden perusteella lumoaa ja vetaa puoleensa kuin magneetti...

Osa sivuista on parhaimmillaan huikeita.

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #7 : 27.09.2009 klo 22:18:01 »
Näin juuri, ja perustelit asian erinomaisesti, tätä koetin itsekin arviossani hakea. Tosin nyt toivoisin, että osoittaisit jonkin opuksen vitseistä minulle. Olen täysin varma, että opukseen on piilotettu kuvina esitettyjä sanaleikkejä, muttei millään leikkaa. Sen sijaan mm. mytologiaan liittyvät viittaukset ovat ilmeisempiä.

Vitsi oli ehkä väärä sana.. humoristisia kohtauksia tarkoitin. Kuten se hedelmäpuukohtaus, jonka ratkaisu sai naurahtamaan ääneen.

Miha

  • Vieras
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #8 : 27.09.2009 klo 22:19:40 »
Glömpeistä luetut Samuelit oli huikeita ja hienoja, toivon mukaan on joskus varaa ostaa tämä ja muitakin Huuda huudan julkaisuja.

Tirri

  • Jäsen
  • Viestejä: 454
  • Tetristä pelaamalla pääsee elämässä pitkälle!
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #9 : 30.09.2009 klo 19:11:28 »
Tää kuuluu sarjisfestareilta ostettujen sarjakuvien parhaimmistoon.

Tätä jaksaa koluta kerta toisensa jälkeen. Koko ajan löytää jotain uutta.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #10 : 02.10.2009 klo 09:19:42 »
Puuh. Tässä Tampereelle muuton lomassahan tänne olikin ilmestynyt arvostelu ja palautettakin. Kiitoksia, ihan mielenkiintoisia asioita noussut esille.

Jos jotakuta kiinnostaa tuo Samuelin hieman erikoinen piirrostapa, niin kirjoitin siitä jotain sivuilleni. Kuviin on siis tehty kaksi piirrosoriginaalia - viivapiirros sekä varjot. Viivat väritän koneella ja lyön varjon kaiken päälle. Siis tähän tyyliin:

http://boingbeing.files.wordpress.com/2009/08/samuel_work21.jpg

Muutama lause lisää aiheesta:

http://boingbeing.wordpress.com/2009/08/22/working-with-samuel/

Tarkoitus olisi jatkaa Samuelin matkailua, mutta hieman eri muodossa. Nyt on takki kuitenkin sen verran tyhjä, että pitää tehdä jotain muuta jonkin aikaa. Nyt julkaistun kirjan tekemiseen meni yli kolme vuotta. Ei mitään yhtäjatkoista työtä viime kesää lukuunottamatta, mutta työstöä kuukausittain. Tuo kypsyttely on aika tärkeä asia. Voisin kyllä piirtää vastaavan määrän vuodessa, mutta sisällöllisesti mentäisiin aika paljon hutiloidemmin. Sanattomassa sarjakuvassa nuo nyanssit nousevat niin tärkeiksi, että kiire näkyy heti - jutun jännite jotenkin lässähtää tms. Tähän uuteen kirjaan olen aika tyytyväinen, vaikka näin jälkeen päin sieltä on löytynyt jo kolme (!) virhettä. Yhy.

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #11 : 02.10.2009 klo 14:21:42 »
Luettu on. / ... / ne ovat pikemminkin metaforisia, niissä on aina jokin logiikka, draaman kaari, vitsi ja/tai kiinnekohta johonkin tunnistettavaan; mytologiaan, historiaan ja todellisuuteen.

Mykistyttävää!! En *superlatiiveja* jakele kaiketi helposta .. mutta tässä olisi aihetta. Loistava -ja peräjälkeen vaikka -lukuelämys -kuvaelämys -kokemuselämys .. 

Mutta tätä tosiaan tarvii sulatella tovi. Kokea uusiksi palanen tai jakso kerrallaan, kaikkine yksityiskohtineen. Luulen myös, niinkö JJ Naas että intertekstejä ja *kuvaviitteitä* on siellä sun täällä. Eikös niin, Tommi? Olisikos antaa niistä vinkkejä?

Mutta monipohjainen tulkinnan mahdollisuus jää aina lukijalle. Ei tämä olisi voinut olla yhtään parempaa [turhien] tekstin kanssa!!

Pikku huomiona vain, mahdollisesti sivunumerointi olisi ollut oivaa, viittaaminen *siihen-ja-siihen* kohtaan olisi siten helpompaa ..

-- j --
 
« Viimeksi muokattu: 02.10.2009 klo 14:25:30 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #12 : 06.10.2009 klo 23:01:03 »
Mutta tätä tosiaan tarvii sulatella tovi. Kokea uusiksi palanen tai jakso kerrallaan, kaikkine yksityiskohtineen. Luulen myös, niinkö JJ Naas että intertekstejä ja *kuvaviitteitä* on siellä sun täällä. Eikös niin, Tommi? Olisikos antaa niistä vinkkejä?

Kiitos kehuista ja sori, että vastailen taas vähän viiveellä.

Mutta... en itse asiassa ole juurikaan tarkoituksellisesti viitannut minnekään. Onhan siellä tietty noita väännöksiä esim. Ikaroksesta ja Sisyfoksesta - toisaalla jotain venkoilua ligne clairen suuntaan, vanhoja tietoiskupoimintoja jne. Lähinnä nuo ovat kuitenkin tarttuneet matkaan aika lailla lennosta. Kimmoke episodille tai kuvalle saattaa lähteä mistä tahansa liikkeelle. Minulla useimmiten omista havainnoista ja lueskellessani kirjoja - jokin asia jää askarruttamaan ja sen ympärille alkaa kehittyä jotain alkuperäistä ongelmaa selittävää.

Samuelissa on aika paljon yritetty selittää kuvallisesti abstraktioita kuten "koti", "ystävyys", "taide" jne. En pyri näitä piirtämään mitenkään kaikenkattavasti, eikä siinä mitään järkeä olisikaan. Subjektiivisia juttuja nuo ovat ja niin tässä kirjassa esitettykin. Välillä myös tarkoituksellisen hölmösti.

Syy, miksi kirjassa tuntuu ehkä noita viittauksia monen mielestä olevan, johtunee siitä, että käytän aika paljon suhteellisen tuttua symboliikkaa. Autiomaat, meret, rotkot jne. heijastelevat päähenkilön mielialoja. Eeppistä menoa. Raamatussa on taidettu käyttää aika samankaltaisia keinoja :). Toisaalta olen kokenut tuon jollain tavalla tutun kuvaston tärkeäksi juuri sanatonta sarjakuvaa tehdessäni. Tunnelmat ja nyanssit nousevat pääosaan. Aika paljon näkee sanatonta sarjakuvaa, mikä jättää tosi kylmäksi - niihin maailmoihin ei pääse sisään, ei ole kosketuspintaa ja lopuksi sarjat tulee vain kahlattua läpi sen kummempia keskittymättä. Olen koittanut välttää tuota, myös keskittymällä piirrostyössä tekemään kaikesta tarpeeksi rikasta, jotta lukijalla olisi oikeasti katsottavaa.

Mutta, aikamoinen soppahan tuo kirja on. Paljon mausteita ja paljon asioita, mitä koitin ottaa huomioon.

Kyselkää lisää! :)

Aino Sutinen

  • Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 606
  • I know
Vs: Tommi Musturi: Samuelin matkassa, Future ja muut sarjakuvat
« Vastaus #13 : 25.10.2009 klo 19:40:27 »
Huh, kun oli hieno kirja! Joskus ei tosiaan sanattomissa sarjakuvissa oikein jaksa keskittyä, mutta tässä jäi helposti tutkimaan ja miettimään monia kuvia, sivuja ja ympäristöjä. Värit oli niin kauniit, että melkein itketti. Jäin myös hämmästelemään piirrosviivan vakautta - graafisen jämptiä, mutta silti käsintehdyn sielukasta. Bravo!

mikko jylhä

  • Jäsen
  • Viestejä: 178
float like a butterfly, stink like a beaver