Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä  (Luettu 138001 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darzee

  • Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 302
  • Me likes prairie dogs!
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #285 : 09.08.2021 klo 14:31:52 »
Dropsie Avenue saa ansaittua huomiota Hesarissa.

Oni

  • Insinööri
  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 7
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #286 : 27.08.2021 klo 22:56:37 »
Juttua Jubasta Yle.fi:ssä.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #287 : 22.01.2022 klo 20:44:04 »
Tältä näyttää mies, joka luki puoli miljoonaa sivua Marvelia (ja kirjoitti siitä kirjan). Linkki vie The Guardian -lehden artikkeliin.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 741
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #288 : 22.01.2022 klo 21:06:14 »
Tältä näyttää mies, joka luki puoli miljoonaa sivua Marvelia (ja kirjoitti siitä kirjan). Linkki vie The Guardian -lehden artikkeliin.
Onkohan tuo mahdollista...lukea puoli miljoonaa sivua marvelia.
Lasken nyt, jospa olen lukenut kaikki Aku Ankka -lehdet 70-luvulta asti. Vuodessa on perus 52 -numeroa ja tuo kerrotaan noin 50 vuodella...tulee 2600 ja tämä kerrotaan 36 sivulla, niin tulee 93600 sivua. Luetaan sitten ihan perus Aku Ankan taskukirjaa noin 500 kpl ja sivumääräksi noin 256 sivua (joo tiedän tuplat ja triplat, mutta lasken tän nyt yksinkertaisesti). 600 kertaa 256 => 128000 sivua. Tulisi jo  yhteensä 221600. Sihen sitten kaikki muut hajanaiset sarjakuvat...kyllä kai toi pitkällä välillä on mahdollista. Mutta onko Marvel-sarjakuvia puoli miljoonaa sivua...no on varmasti. Sen verran eri sarjakuvia Jenkkilässä on tehty.

Onko muuten kukaan laskenut Suomeessa julkaistujen Marvel-sarjakuvian sivujen määrän?

Mutta jotenkin itse en kyllä leuhkis jollain luetulla sivumäärällä. Tuntuu vähän oudolta. Jos joku kysyy, että monta sivua olet lukenut sarjakuvia, niin voisin sanoa: Pitäisi lukea paljon enemmän ja vähemmän huonoa sarjakuvaa. Ehkä suomalaiseen menttaliteettiin ei kuulu tämmöisillä asioilla leuhkiminen.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #289 : 22.01.2022 klo 23:14:10 »
Ainakin taustakuvaan on lipsahdellut paljon muuta kuin Marvelia. On DC:tä ja EC:tä jne.

Timo

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #290 : 22.01.2022 klo 23:50:52 »
Onkohan tuo mahdollista...lukea puoli miljoonaa sivua marvelia.
**
Onko muuten kukaan laskenut Suomeessa julkaistujen Marvel-sarjakuvian sivujen määrän?

Mutta jotenkin itse en kyllä leuhkis jollain luetulla sivumäärällä. Tuntuu vähän oudolta. Jos joku kysyy, että monta sivua olet lukenut sarjakuvia, niin voisin sanoa: Pitäisi lukea paljon enemmän ja vähemmän huonoa sarjakuvaa. Ehkä suomalaiseen menttaliteettiin ei kuulu tämmöisillä asioilla leuhkiminen.

Lue edes linkin artikkeli.
Ei leuhki, kirjoitti sen pohjalta kirjan. Sarjakuvatoimittajan kuuluu tietää mistä puhuu, eikä mutu-tuntuman kautta vaan tuntien kokonaisuus.
Ja sitä tarkoitusta varten on luettava, ei vain mistä itse pitää vaan ylipäätään ja kuten Timo mainitsi on lukenut muutakin sarjakuvaa sekä kirjoja.

Vähän sama kuin jos väittäisin että koska itse olen hiihtänyt ja osaan ampua mutta en edes armeijassa yhtä aikaa niin ampumahiihto on epätodennäköinen laji ja Kaisa Mäkäräinen on Hiihtoliiton propagandaa ja salaliitto, leveileekin sillä vielä.

Kirja jonka kirjoitti on myös melko hyvä.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #291 : 22.01.2022 klo 23:58:30 »
Kirja jonka kirjoitti on myös melko hyvä.

Kirjoita siitä purku Kvaakin kirjallisuusketjuun. Kirjaa tuskin luen, mutta kiinnostaisi kuulla mitä siitä sanoo kaltaisesi hardcore-harrastaja.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 741
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #292 : 23.01.2022 klo 01:48:47 »
Lue edes linkin artikkeli.
Ei leuhki, kirjoitti sen pohjalta kirjan. Sarjakuvatoimittajan kuuluu tietää mistä puhuu, eikä mutu-tuntuman kautta vaan tuntien kokonaisuus.
Ja sitä tarkoitusta varten on luettava, ei vain mistä itse pitää vaan ylipäätään ja kuten Timo mainitsi on lukenut muutakin sarjakuvaa sekä kirjoja.

Vähän sama kuin jos väittäisin että koska itse olen hiihtänyt ja osaan ampua mutta en edes armeijassa yhtä aikaa niin ampumahiihto on epätodennäköinen laji ja Kaisa Mäkäräinen on Hiihtoliiton propagandaa ja salaliitto, leveileekin sillä vielä.

Kirja jonka kirjoitti on myös melko hyvä.
Miksi sitten luettelee lukeneensa 27000 sarjakuvaa. Kyllä tuossa suomalaiseen korvaan kuulostaa vähän leuhkiminen.
Olisi vain sanonut, että on lukenut paljon sarjakuvia laidasta laitaan. Ei olisi antanut mitään lukuja. Pitäytynyt vain sisällössä.
Mutta kyllä mahdollista on lukea 27000 sarjakuvaa. Oliko siellä jossain sanottuna 30 vuoden aikana tuo oli tehty.
27000 sarjakuvaa, jaettuna 30 vuotta tekee 900 sarjakuvaa vuodessa elikkä. 900 sarjakuvaa 365 päivässä tekee noin 2,47 sarjakuvaa päivässä. Itse luin Helmet haasteessa 100 sarjakuvaa yhden vuoden aikana...siihen päälle Aku Ankka 52 +1 joulumanteli ja erinäisiä muita sarjakuvia ehkä 20 kpl= noin 170 sarjakuvaa ja oli mielestäni jo liikaa sarjakuvan lukua vuoden ajaksi...tuli ulos korvistakin. Hattua saa nostaa jäpälle, jos tommosen urakan on tehnyt. Määrää siis vähän ihmettelin, mutta on mahdollista.

Tässä vaan on esimerkki suomalaisen ja muun maalaisen sanoisin tavasta kertoa asioita. Suomalainen vähättelee tekemisiään ja ei niistä paljoo kerro. Kun muut tuo sen esille ja korostaa sitä. Poikkeuksiakin on myös Suomessa.

Mitä loppu kommenttiin tulee niin...itse osaan hiintää ehkä normaalin kaupunkilaisen verran eli surkeasti ja kun huis on poikki oikeesta kädestä niin ampuminenkin on aika puutteellista. Armeijassa suoritin kyllä kultaisen merkin ammunnasta, mutta siihen tauluun nyt osaisi kauheessa kankkusessakin. Suomalainen rynnäkkökivääri on niin törkeen hyvä. Tällä hetkellä en varmaan saisi kuin pari luotia taulun ulkolaitaan...rynkky on painava ja käsi ei toimi. Ei tule musta siis ainakaan ampumahiihtäjää...ehkä suun soittaja paremminkin...sen osaan kiitettävästi...niinkuin huomaat. Kaisa Mäkäräisestä en tiedä, kun en seuraa urheilua...ehkä kesällä vähän Ranskan ympäriajoja.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #293 : 23.01.2022 klo 12:14:36 »
27000 sarjista 30 vuodessa kuulostaa kyllä täysin mahdolliselta. Olen itse lukenut nyt sarjakuvia puolessa vuodessa vähän reilu 1200kpl. Tätä tahtia saisi 30 vuoden aikana luettua 72000kpl joten jos on ahkerasti lukenut niin 27000kpl on jopa aika vähän. Jenkkisarjakuvissa on aika vähän sivuja jos lukee vain irtonumeroja.

Täytyy kyllä myöntää että aiemmin ei kyllä tätä tahtia ole tullut luettua ja normaalisti vuodessa olen lukenut vain muutaman sata kappaletta. 

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 741
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #294 : 23.01.2022 klo 14:24:08 »
27000 sarjista 30 vuodessa kuulostaa kyllä täysin mahdolliselta. Olen itse lukenut nyt sarjakuvia puolessa vuodessa vähän reilu 1200kpl. Tätä tahtia saisi 30 vuoden aikana luettua 72000kpl joten jos on ahkerasti lukenut niin 27000kpl on jopa aika vähän. Jenkkisarjakuvissa on aika vähän sivuja jos lukee vain irtonumeroja.

Täytyy kyllä myöntää että aiemmin ei kyllä tätä tahtia ole tullut luettua ja normaalisti vuodessa olen lukenut vain muutaman sata kappaletta.
Huh!
1200 kpl puolessa vuodessa on ihan käsittämätön määrä. Sun pitäisi lukea siis noin 6,58 sarjakuvaa päivässä.
Jos käy töissä ja on perhettä, niin olet kyllä ihan käsittämätön lukutoukka.
Tietysti, jos on työtön ja korona aikana ei uskalla yhtään käydä ulkona tai yleensä missään...kauppatavaratkin tuodaan kotiin, ei ole Netflixiä, Disney plussaa, Prime Timea, HBO maxia. Ei pelaa pleikkarilla, eikä ole koiraa, joka pitäisi viedä lenkille. Muutenkin erakko luonne ja ystävät harvassa.
Silloin päivässä menisi varmaan 15 sarjakuvaa, mutta pidemmän päälle se kyllä alkaisi tuntumaan pakkopullalta. Ainakin meikäläisellä liika on liikaa. Sanoisin, että jos ei Aku Ankkaa lasketa, niin ehkä 100 sarjakuvaa olisi vielä siedettävä määrä vuodessa. Harrastuksia on sen verran, että ei vaan jää aikaa lukemaan sarjakuvaa niin paljon. Siksi pitää priorisoida vähän lukemista.

Itsellä ollut The Amazing Spidermanit jo pitkään mieli lukea järjestyksessä, mutta vielä en ole jaksanut hommaan ryhtyä. Niitä on se 700 kpl. Muuten alkavat tekemään sitä taas uudestaan. Vähän kyllä hirvittää tommosen 700 sarjakuvan lukeminen ja vielä englanniksi, jossa olen mun rallienglannilla aika hidas lukija. Mutta on hauska katella kuinka piirrosjälki on alkuajoista muuttunut ja kuinka tarina on tullut paljon ammattimaisemmaksi. Niistä loppunumeroista en tiedä, kun omasta mielestä maku meni sisällissodan jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2022 klo 14:26:32 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 392
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #295 : 23.01.2022 klo 15:32:54 »
Hetkinen, mikä kohta teitä nyt tässä hämää? Sarjakuviin ja musiikkiin erikoistunut toimittaja ja kirjailija tekee kustantajan kanssa semmoisen diilin, että hän lukee kaikki Marvel-sarjakuvat ja kirjoittaa tästä kirjan (jonka nimeksi tuli All of the Marvels) ja kyllähän tämän jälkeen on parempi myös lukea kaikki eikä puijata lukijoita. Ja jos määrää ei mainita, ensimmäinen kysymys satunnaiselta lehtijutun lukijalta olisi (minulta ainakin), että paljonkos niitä nyt sitten ollenkaan on. Mutta: tässä on nyt sitten luettu sarjakuvia kirjaimellisesti työkseen.

The Comics Journalin haastattelussa mainitaan urakkaan menneen viitisen vuotta, eihän se tekee kuin luokkaa 300 sivua päivää kohden, ja sitten pitäisi vielä saada lähemmäs neljäsataasivuinen kirja itse aikaiseksi.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #296 : 23.01.2022 klo 15:50:06 »
Nyt kun mainitsit 300 sivua päivässä niin aina vain mahdollisempi on tuo lukema. Varsinkin jos tuota tekee työkseen jolloin muu työ ei häiritse lukemista.

Itselläkin kertynyt luettuja sivuja tälle päivälle yli 600 ja tässä on vielä monta tuntia lukemista jäljellä.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 741
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #297 : 23.01.2022 klo 17:24:05 »
Hetkinen, mikä kohta teitä nyt tässä hämää? Sarjakuviin ja musiikkiin erikoistunut toimittaja ja kirjailija tekee kustantajan kanssa semmoisen diilin, että hän lukee kaikki Marvel-sarjakuvat ja kirjoittaa tästä kirjan (jonka nimeksi tuli All of the Marvels) ja kyllähän tämän jälkeen on parempi myös lukea kaikki eikä puijata lukijoita. Ja jos määrää ei mainita, ensimmäinen kysymys satunnaiselta lehtijutun lukijalta olisi (minulta ainakin), että paljonkos niitä nyt sitten ollenkaan on. Mutta: tässä on nyt sitten luettu sarjakuvia kirjaimellisesti työkseen.

The Comics Journalin haastattelussa mainitaan urakkaan menneen viitisen vuotta, eihän se tekee kuin luokkaa 300 sivua päivää kohden, ja sitten pitäisi vielä saada lähemmäs neljäsataasivuinen kirja itse aikaiseksi.
Ai se olikin 5 vuotta ja 300 sivua päivässä. Työkseen siis tekee tätä. Eli työpäiviä viikossa 5 päivää. En tiedä kuinka tuolla menee noi lomat...meillähän on se 5 työpäivää. Suomessa vuodessa lomapäiviä 30 päivää...ja Suomessa viikko lasketaan lomalla 6 päiväiseksi...saan 5 viikoa lomaa. Sitten on vielä 10 päivää yleisiä lomapäiviä eli noin 1,5 viikkoa. Vuodessa 52 viikkoa ja siitä pois 6,5 viikkoa tulee 45,5 viikkoa ja se olisi siis 5 x 45,5 = 227,5...pyöristetään se 228 päivään. Jäpä lukee noin 300 sivua päivässä eli 300 x 228= 68400 sivua vuodessa.
Sitten työtä on 5 vuotta eli 5 x 68400 = 342000 sivua (ei ihan puolta miljoonaa) Ehkä siillä on vähemmän lomapäiviä ja joinain päivinä lukee enemmän kuin 300 sivua.
Pitäisi lukea työpäivinä joita on siis 5 v x 228 = 1140 työpäivää. Sitten 500000 / 1140 = noin 439 sivua päivässä.
Ehkä tätä työkseen tekee ja kirjoittaa kirjankin siinä samalla, mutta kyllä tuo jo alkaa maistumaan puulta. En kyllä tekisi. Kun harrastuksesta tulee työtä, niin ei se ainakaan mulla enää tunnu kivalta.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #298 : 23.01.2022 klo 19:15:53 »
Kyllä, muualla maailmassa sarjakuvatoimittajan työ on työtä.
Ei, Yhdysvalloissa ei ole lomapäiviä kuten meillä kun ei ole juurikaan ammattiliittojakaan, joten tuo 228 on keskivertona väärin. USAn vuosityöpäivät on 260-262.
 Eikä siinä 500 sivua päivässä ole mitään ihmeellistä, ei vaikka kävisi muualla töissä. Se on ihan helppo nakki.


Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #299 : 24.02.2022 klo 00:58:44 »
Tässä pitää nyt muistaa, että Eka Vekara ei suinkaan tullut Suomeen ensimmäistä kertaa Aku Ankan taskukirjoissa, vaan kylläkin ihan Helsingin Sanomien sivuilla. Hesarin indeksointi Inducksiin on vielä kovasti vaiheessa, siellä ei ole suinkaan kaikkia vielä. Melkoisella varmuudella tämäkin ko. sarja on Suomessa nähty Hesarissa - viiveellä noin 1956-57. Hykerryttää että mitenkähän siellä kumkvatit olivatkaan mahdollisesti käännetty.

Hah! Muistaessani. Kas tässä. Hesarissa 16.1.1956. Alkuteos 1948. Pähkinöitä!!

Timo