Kirjoittaja Aihe: Bleach (Manga)  (Luettu 31753 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Bleach (Manga)
« : 09.07.2009 klo 15:58:41 »
Elokuussa alkaa Bleach niminen Manga.Anime_ lehden mukaan Elokuussa tulee Volumet 1 &2.En viitsi kertoa mitään muutakuin nämä infot koska en halua spoilata. :U
Kello- viiden- tee.

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #1 : 09.07.2009 klo 17:27:27 »
Perushuttua, toki viihdyttävää sellaista.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #2 : 18.08.2009 klo 18:30:24 »
Etusivulla on arvostelu Bleach-mangan ensimmäisistä pokkareista.

Olen lukenut sarjaa viisitoista pokkaria, joten kommentoin arvostelussa myös osin tulevaa kehitystä. Ensimmäisten pokkarien perusteella olisin ehkä tylyttänyt sarjaa enemmänkin, mutta pelkistymisen myötä sarjan vetovoima vain kasvaa.

Hyvin aika menee siis Bleach-mangaa lukiessakin, mutta riittääkö uudelle tulijalle enää tilaa. Toivottavasti riittää, niin että saamme vielä lisääkin uutta mangaa!

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #3 : 18.08.2009 klo 23:04:24 »
Mulle taas eka osa uppos yllättävän hyvin. Vähän niinku siistittyä Tenhjo Tengeä tai vastaavaa tappelujutskaa. Esim. Hirviöprinsessa Himen tää pesee mennen tullen. Siinäkin oli jotain samaa. Mutta usein näissä onkin mielenkiintoista kun esitellään ja avataan sitä asetelmaa. Voi fiilistellä piirtäjän tyyliä ja ihmetellä sen kehittymistä/muuttumista. Sitten toisessa tai kolmannessa kirjassa homma alkaa venyä, paukkua ja polkea paikallaan. Ans kattoo mihin tää menee.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #4 : 18.08.2009 klo 23:40:44 »
Luin Bleachia jonkun verran, mutta sitten kyllästyin. Alussa se oli viihdyttävä mutta alkoi sitten oireilla samaan tapaan kuin suuri osa muistakin Shonen Jumpin sarjoista, eli toisin sanoen alkoi toistaa itseään. Piirrostyyli muuttui miellyttävämmäksi mutta samalla juonesta tuntui häviävän jotain.

Tällä hetkellä mielikuvani Bleachista on taistelua ja fanipalvelua (myös tytöille!). Ja lisää taistelua ja fanipalvelua. Ja fanipalvelua. Ja jos en muistanut mainita, niin fanipalvelua. Ja taistelua.

Onko kukaan lukenut Bleachia niin pitkälle että osaisi sanoa jatkuuko sama meno vai alkaako se mennä taas parempaan suuntaan? (Siis jos joku on lukenut enemmän kuin sen 15 volaa, en edes muista kuinka pitkälle sarjaa on ehtinyt julkaista englanniksi.) En edes muista kuinka pitkälle itse ehdin lukea. No, sarjan suosio kertoo jotain, joten hyvä veto tuoda tämä Suomeen.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2009 klo 23:43:11 kirjoittanut Aura »

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #5 : 18.08.2009 klo 23:57:21 »
Tällä hetkellä mielikuvani Bleachista on taistelua ja fanipalvelua (myös tytöille!). Ja lisää taistelua ja fanipalvelua. Ja fanipalvelua. Ja jos en muistanut mainita, niin fanipalvelua. Ja taistelua.

Anime on niin pahamaineinen loputtomine fillerituotantokausineen, että olen itse pysynyt kaukana Bleachistä. Jos mangassa on jotain toivoa siitä että siinä on joskus joku lpppukin, niin voisi yrittää mutta ei muuten..

Mutta joo, shonenia riivaa tämä loputon toisto. Naruton suhteen elättelen toivoa että Kishimoto kyllästyy sarjaansa ja vie sen päätökseen, mutta One Piecestä en ole niin varma, saati sitten Bleachistä..

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #6 : 19.08.2009 klo 14:12:14 »
Olen arvostelijan mielipiteestä poiketen täysin eri mieltä Bleachin piirrostyylistä joka on (todennäköisimmin ajanpuutteen ja isomman avustajajoukon myötä) kehittynyt pelkistetymmäksi ja varsin geneeriseksi ajan myötä. Sama juttu valitettavasti Naruton kanssa. Vanhojen opuksien cross hatchingiä ja vauhtiviivoja on molemmissa suorastaan ilo katsella. Nykyinen linja taas on aika lähellä pelkistettyä animetyyliä. Ei sen puoleen etten arvostaisi mustan runsasta käyttöä, mutta wanha tyyli oli persoonallisempi ja miellytti enemmän allekirjoittaneen silmää.
En myöskään kutsuisi Kuboa keskivertokuvittajaksi, kuten en myöskään Kishimotoa (joka muuten on mielestäni mestarillinen kuvakertoja, vaikka ote onkin hieman lepsunut matkan varrella).

Juoni (tai siis sen puute) nyt on mitä on, mutta Bleach on ihan kelpo viihdettä.

Narutosta vielä sen verran,
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Edit. Korjasin spoileria niin, että siitä tajuaa, mitä spoilataan... -Puro/Ylläpito.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2009 klo 16:45:22 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #7 : 19.08.2009 klo 17:13:31 »
Olen arvostelijan mielipiteestä poiketen täysin eri mieltä Bleachin piirrostyylistä joka on (todennäköisimmin ajanpuutteen ja isomman avustajajoukon myötä) kehittynyt pelkistetymmäksi ja varsin geneeriseksi ajan myötä.

Ettei asiasta jää väärinkäsitystä, en varsinaisesti kritisoinut tyyliä tai teknistä taitoa, toisinaan minulle tuli vain tunne, että sivut oli kiireessä kuvitettu mahdollisimman vähällä vaivalla.

Kuvitus muuttuu toki jatkossa geneerisempään – mutta samalla myös tasapainoisempaan – suuntaan, mikä miellyttää puolestaan omaa silmääni enemmän. Samoista syistä pidän Kishimoton kuvituksen kehittymistä Narutossa hyvänä.

Pokkarikokoon puristettuna pidän perusvahvaa jälkeä suorastaan parempana, koska lennokas tyyli vaatii suuremman sivukoon. Skaalaus vetää osan kuvituksesta helposti "tukkoon", mikä lienee myös osin syynä aloittelevien kuvittajien tyylin pelkistymiselle.

Persoonallinen tyyli on aina eduksi, mutta geneerisestä tyylistään huolimatta kuvittaja voi loistaa esim. kuvakerronnan ansiosta, kuten itsekin mainitsit.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #8 : 19.08.2009 klo 17:26:29 »
Ettei asiasta jää väärinkäsitystä, en varsinaisesti kritisoinut tyyliä tai teknistä taitoa, toisinaan minulle tuli vain tunne, että sivut oli kiireessä kuvitettu mahdollisimman vähällä vaivalla.

Itse asiassa itselleni tulee aivan päinvastainen kuva  :)
Cross hatchingin ja muun vastaavan väkertämiseen menee aikaa (tutkikaa vaikkapa henkilöiden käsiä ja niiden todella taitavaa varjostusta) kun taas geneerisempi mustavalkotyyli on tavallaan huomattavasti nopeampaa. Varsinkin kun assarit tekevät mustaukset.
Siitä olen toki samaa mieltä kanssasi ettei varsinkaan ykkösalbumin ruutujen sisällinen sommittelu aina ole paras mahdollinen, varsinkaan koulu- ja luokkahuoneotoksissa.

Geneerisestä tyylistä vielä sen verran ettei se itsenikään mielestä välttämättä ole huono asia, mutta masentaa lukea sarjakuvaa joka välistä näyttää animen cell-kalvoilta (öh, mikä olikaan suomenkielinen termi, Jiksi, apua?).

P.S. Ai niin, kiitokset arvostelijalle järkevänkokoisista esimerkkikuvista; joissain arvosteluissa ne ovat olleet niin mitättömän kokoisia ettei piirrosjäljestä ole saanut mitään selvää.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2009 klo 17:33:15 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #9 : 19.08.2009 klo 17:47:37 »
Itse asiassa itselleni tulee aivan päinvastainen kuva  :)

Todennäköisesti olet perusteluinesi oikeassa, minä olen kuitenkin vain pelkkä lukija, eikä silmäni kerro samaa kuin sinulla kuvittajana.

Olen vain lähtökohtaisesti kuvitellut, ettei monikaan kuvittaja oikoisi sivusommittelussa ja luonnostelussa käyttääkseen aikaa viimeistelyyn. Eli tällaisissa tapauksissa sivuilla näkyvä työmäärä on avustajan tekemää, vaan mene ja tiedä, he kun ovat nimettömiä ja kasvottomia.

animen cell-kalvoilta (öh, mikä olikaan suomenkielinen termi, Jiksi, apua?).

Mahtaako tuolla olla lainkaan kunnon käännöstä, kalvoiksi minusta tavan ihmiset niitä nimittävät. Liekö sitten joku nokkela keksinyt käännöksen jotain "cine-mangaa" mainostaessaan.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #10 : 19.08.2009 klo 17:58:44 »
Mahtaako tuolla olla lainkaan kunnon käännöstä, kalvoiksi minusta tavan ihmiset niitä nimittävät. Liekö sitten joku nokkela keksinyt käännöksen jotain "cine-mangaa" mainostaessaan.

Eli kalvonimityksellä pitäisi pärjätä. Kiitos avusta, minulla menee aina sormi suuhun alan suomenkielisten termien kanssa.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #11 : 19.08.2009 klo 18:20:44 »
Piti hakea hyppysiini kakkosvola etten vastaa ulkomuistista.

Todennäköisesti olet perusteluinesi oikeassa, minä olen kuitenkin vain pelkkä lukija, eikä silmäni kerro samaa kuin sinulla kuvittajana.

Luulenpa että sinun arvauksesi on yhtä pätevä kuin omanikin, meneja tiedä tässä muiden aivoituksia.

Olen vain lähtökohtaisesti kuvitellut, ettei monikaan kuvittaja oikoisi sivusommittelussa ja luonnostelussa käyttääkseen aikaa viimeistelyyn.

... mutta en laskisi piirtotekniikkaan kuuluvia asioita (kuten esimerkkinä käyttämäni cross hatching) viimeistelyksi vaan ne kuuluvat itse ”viivaan”. Viimeistelyä ovat isot mustat alueet, valkoiset tehosteet, rasterit, vauhtiviivat yms. Jos Kubon varhaiseen tyyliin kuuluu varjostaa esm kädet ja leuanaluset tietyllä tyylillä niin ne on väännettävä sinne vaikka sivu olisikin ajan puuteen vuoksi hieman hutaistun oloinen. Sen sijaan en huomannut mitään suurempaa eroa ykkös- ja kakkososan välillä (esm mainitsemiasi tyhjiltä tuntuvia ruutuja) pikaisella selauksella.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #12 : 19.08.2009 klo 19:23:26 »
... mutta en laskisi piirtotekniikkaan kuuluvia asioita (kuten esimerkkinä käyttämäni cross hatching) viimeistelyksi vaan ne kuuluvat itse ”viivaan”.

Ajattelin vastatessani vauhtiviivoja, sori. En ajatellutkaan, että varjostuksia mainitsemallasi tekniikalla lisäisivät kenenkään avustajat. Käsitykseni mukaan taustojen yksityiskohdat, ja taustat ylipäänsä, sekä vauhtiviivat ovat tyypillisiä avustajien hommia.

Sen sijaan en huomannut mitään suurempaa eroa ykkös- ja kakkososan välillä (esm mainitsemiasi tyhjiltä tuntuvia ruutuja) pikaisella selauksella.

Kakkospokkarissa sivujen 23 ja 27 kaltaisten sivujen määrä lisääntyy. Tarkalleen ottaen ruudut ovat harvoin tyhjiä, onhan niissä taustat, mutta oikomalla niissä on menty, mikä oli varsinainen asian ydin arvostelussa. Silmäillessä näitä ei huomaa, mutta lukunopeudella tarkasteltuna sivut ärsyttävät (tosin sivu 23 toimii kuvakerrontansa osalta varsin hyvin).

Varsinaisesti en siis nipottanut aidosti tyhjistä ruuduista (kuten sivuilla 155 ja 158), vaan laskisin minkä tahansa yhdentekevän ruudun ja sivun samaan kategoriaan. Lisäksi vauhtiviivojen käyttö silloinkin, kun liikettä ei ole tarpeen kuvata (esim. tunteiden, kuten hämmästyksen korostamiseen) onkin jo lähes sama asia kuin tyhjä tausta.

Ovathan lähikuvat eri ruumiinosista ja "avaruus" toki kuvakerronnallisista syistä perusteltuja ratkaisuja, mutta tällaisten ratkaisujen kasaantuminen kavaltaa kiireen.

Taavi Suhonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
  • Don't dream it, be it
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #13 : 20.08.2009 klo 00:56:04 »
Naruton suhteen elättelen toivoa että Kishimoto kyllästyy sarjaansa ja vie sen päätökseen, mutta One Piecestä en ole niin varma

Oda totesi jokin aika sitten (muistaakseni viime vuonna) One Piecen tarinan olevan suunnilleen puolessa välissä. Vuosia aiemmin hän kyllä suunnitteli tekevänsä sarjaa koko elämänsä ja jättävänsä vielä lapsilleen perinnöksi. Mikäpäs siinä jos eivät ideat lopu, sarjasta ei ainakaan minun mielestäni ole vielä loppunut veto. Tosin haluaisin nähdä sen jättiläisrobottisarjan, jota Oda huhujen mukaan suunnittelee One Piecen jälkeiseksi työkseen.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Bleach (Manga)
« Vastaus #14 : 20.08.2009 klo 10:18:39 »
Varsinaisesti en siis nipottanut aidosti tyhjistä ruuduista (kuten sivuilla 155 ja 158), vaan laskisin minkä tahansa yhdentekevän ruudun ja sivun samaan kategoriaan.

Joo, näen nyt mitä tarkoitat. Sivut 23 ja 27 eivät minua haittaa (eihän kaikki voi olla ilotulitusta) ja olen varsin anteeksiantava lukija jos homma toimii kokonaisuutena, mutta 155 ja 158 kaltaiset sivut ovat noloja.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com