Selvennyksenä: en tiedä kenen kanssa puhuit tai mitä hän tarkkaan ottaen sanoi,
Olen viitannut kotisivunne lisäksi näihin: Harri Kivistön esitys ja yleisökeskustelu Animeconissa kesällä 2008
Hans Häggström sekä se (nimettömänä telkkarissakin PB-keissiä kommentoinut tyyppi), jonka nimen unohdin Tampere Kupliissa 2009
Minäkään en muista tarkalleen ottaen mitä he sanoivat, enkä ole varma siitä mitä he luulevat puheidensa tarkoittavan, olen vain perillä siitä mitä minä ymmärrän heidän puheidensa tarkoittavan. Vastakkainhan tässä on siis mielikuvineen nämä 20-30 vuotiaat ihmiset joista yksikään ei millään tasolla käsittääkseni ole ollut kosketuksissa taiteilijan työhön sekä minä noin 25 vuoden kokemuksella kuvantekijän eri ammateista. Olen koulutautunut kuvataiteilijaksi, toiminut siinä ammatissa muutaman vuoden, lisäksi minulla on kokemusta free-lancerin ammatista ja tuottamisesta. Uusmedia/nettiyrittäjänä toimin vuosina -95-99 ja sen jälkeenkin olen seurannut alaa. Kaveripiirin ja erinäisten yhdistysten kautta tunnen ja olen tuntenut joitakin satoja taiteilijoita. Meillä on molemmilla joku visio mahdollisista tulevaisuuksista, mutta sen lisäksi minulla tietoa siitä millaisena alan visiot ovat näyttäytyneet ja pyörineet propellipäissä kuluneiden 15 vuoden aikana (nettipuolella).
mutta Piraattipuolueen kanta näin yleisesti ottaen on, että nykyistä tekijänoikeusjärjestelmää markkinoidaan pääasiassa tekijöiden edulla mutta todellisuudessa suurin hyötyjä siitä ovat suuryritykset.
Tämä kanta on tullut selväksi. Se sensijaan ei ole selvää mihin todellisuuskäsitykseen tämä kanta perustuu. Asiat ovat varmasti eri tavalla jenkeissä kuin meillä. Vaikka maailma on globaali, lainsäädäntö, kieli ja tuotanto-olosuhteet ovat erilaiset. Siksi en pidä siitä että sikäläisiä esimerkeillä täällä niin voimakkaasti juhlitaan.
Niissäkin tapauksissa kun asia ei ole näin, ajetaan asioita yhä enemmän siihen suuntaan, mitä pidemmälle aikaa kuluu: tekijät saavat omiin tuotoksiinsa yhä vähemmän oikeuksia, ja levittäjätahot pitävät niistä yhä enemmän itsellään.
No, jos taiteilijoiden mielipide teitä yhtään kiinnostaa, niin he kokevat piraattien ja Piraattipuolueen toiminnan vähintään yhtä uhkaavana kuin näiden yhtiömörköjen. Yhtiöiden kanssa voi sentään neuvotella ja puhua. Etu on siinä mielessä yhteinen että yhtiöt eivät halua tappaa lypsävää lehmää eli taiteilijaa. Piraattien kanssa pitäisi nöyristellä joka helvetin jampalle erikseen ja ansaita hänen armollinen sympatiansa sekä ne rovot jotka hän lojaalisuudessaan suo. Pitäisi hyväksyä ja elättää kaikenkarvaisia välikäsiä (kuten pankit, Pay Pal ja muut mikromaksujen hoitajat) joilla ei ole luovien alojen kanssa sitäkään vähää tekemistä kuin tuotantoyhtiöillä.
Tästä hyvänä esimerkkinä on... no, vaikkapa juuri tässä ketjussa käsitelty tilanne, sekä viime aikoina keskusteltu lainmuutos joka siirtäisi työnantajille työntekijöidensä tekijänoikeuksia yleisemminkin. Tähän uskoisin kyseisen ihmisen viitanneen vastauksellaan.
Sanoman Newsin toimiin, sen paremmin kuin puoli vuotta vireillä olleeseen työsuhdeolettamalakiin Piraattipuolue ei ole reagoinut mitenkään. Se ei ole edes ottanut puolella sanalla kantaa asiaan. Yhdestäkään piraatin kannanotosta ei käy ilmi ymmärrys siitä mitä tekijänoikeudet merkitsevät taiteilijoille. Piraateille tekijänoikeudet ovat ikävä haitta joka tekee warettamisesta epäillyttävän oloista, mutta taiteilijoille tekijänoikeuksien hallinta on elinehto. On helppo heittää diibadaabaa siitä minkä verran ilmaiseksi jakaminen lisää myyntiä. Hyvä, olkoon niin. Ihmiset saavat minun puolestan tehdä rahaa jakamalla ilmaiseksi, kunhan eivät jaa minun työtäni laittomasti. (Ja pienenä vinkkinä, nyt viimeistään olisi hyvä tutustua siihen olemassaolevaan tekijänoikeuslakiin - kaikkine lisukkeineen)
Freekuilla ei ole työnantajaa ja työsopimusta sekä sen tarjoamaa suojaa samalla tavoin kuin muilla työtätekevillä (vuokratyö ehkä pois lukien). Ei ole eläkettä, eikä turvaa sairauden varalta, ei ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, ei mikrotukea, ei irtisanomissuojaa, ei työturvallisuutta, ei minimipalkkaa, ei täydennyskoulutusta eikä työtilaa
ellei saa niitä kuvia myymällä rahaa. Taiteilijan työ voi näyttää ulospäin vaikka kuinka hienolta/epämääräiseltä/romanttiselta/rahakkaalta, mutta sarjakuva- ja kuvitusalalla
freekut myyvät julkaisuoikeutta. Kertajulkaisuoikeus on yksi tärkeä osa tekijänoikeuksia ja ellei sitä ole sillä freekulla (vielä 10 vuodenkin kuluttua), freekulla ei ole mitään virkaa. Näin yksinkertaista se on. Tekijänoikeudet ovat siis freekun ensisijainen kauppatavara sekä pääoma, sanoisin jopa osa identiteettiä.
Tuo kaikki on sitä vanhaa maailmaa, mutta niin kauan kun en nosta kansalaispalkkaa tms. pitäisin mielellään kaikki oikeudet, ja vapauden päättää omista töistä itselläni. Ja jos tässä sivussa sitten muutama teini kärsii siitä että warettamisesta saattaa ropsahtaa tuomio, niin mitä sitten?