Ostin tämän pari viikkoa sitten. Juoni tuli yllätyksenä, kun olin tehnyt aikoinani tietoisen päätöksen ja wait for the trade kuten jenkit sanoo.
Idea muokata Royal Tenebaumsin juoni supersankarikertoumukseksi oli loistava. Itse tarina oli oikein hieno, minua häiritsi eniten se tosiasia että Way oli pyörittänyt noita hahmoja ja premissiä päässään niin pitkään että niistä oli tullut todella yksityiskohtaisia -- mikä olisi ollut hyvä asia jos hän olisi osannut jaksottaa hahmojen esiintymiset ja vihjeet paremmin. Nyt tuli fiilis että olisi lukenut Ryhmä-X:n erikoisnumeroa, sellaista jossa yritetään sitoa mahdollisimman monta juonenkäännettä kiinni.
Asiaa auttaa sekin että ilmeisesti lehdissä oli ollut hahmoesittelyt ensimmäisessä numerossa, mutta TPB'stä ne puuttui. Yksittäisissä numeroissa oli ilmeisesti myös paikkatietoa valaisevia tekstipaloja, jotka jostain vitun syystä leikattiin pois. Sen sijaan ylimääräisissä sivuissa oli sitten Wayn konseptitaidetta, mikä oli ihan hienoa, mutta olisin mielummin ottanut hahmo/miljööesittelyt.
Tarina ei siis ole millään tasolla huono, mutta siinä oli todella paljon avonaisiksi jääneitä kysymyksiä. Ja irtonumeroita lukemattomana en osaa sanoa vastattiinko niihin pois jätetyillä sivuilla, vai pedattiinko niillä tulevaa (materiaalia olisi 50 numeroon). Standalonena UA ei oikein toimi. TPB oli lähinnä solmukohta, josta on hyvä edetä joko historiaan taikka tulevaisuuteen. Se on hienon näköinen luuranko, jonka päältä puuttuu suurin osa lihasta.