Kirjoittaja Aihe: Umbrella Academy  (Luettu 4804 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JV

• Jäsen
Umbrella Academy
« : 30.07.2008 klo 17:06:11 »
Olin yhtä skeptinen kuin naapurin ukko, kun rokkikukko rupesi kirjoittamaan supersankareita mediahenkselien paukutuksessa, mutta täytyy todeta kuten moni muukin, olleensa ennakkoluulojen uhri. Juurikin Eisner -palkittu minisarja The Umbrella Academy Dark Horselta on riemastuttava paketti. Ehkä hieman samalla tavoin kuin Grant Morrison All-Star Supermanissa tai muissa supersankarisarjakuvissaan, Gerard Way purkaa Umbrella Academyssa rakkauttaan supersankari- ja scifiperinnölleen, ja vaikka mukana on murskaajarobotteja ja hulluja tiedemiehiä kuin kunniaa osoittamassa, ovat Wayn visiot innokkaan mielikuvituksekkaita.

Jostakin maagisesta yhteistyöstä piirtäjä Gabriel Bá'n ja värittäjä Dave Stewartin kanssa syntyy elinvoimainen ja kiehtova kokonaisuus - oma maailmansa, josta ensimmäinen minisarja on toivottavasti vain alkusoittoa. Mutta valitettavasti Wayn rokkistaran velvollisuudet painavat harteilla, ja Umbrella Academy etenee ehkä minisarja per vuosi tahdilla.

Suosittelen lämpimästi.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
Vs: Umbrella Academy
« Vastaus #1 : 30.07.2008 klo 17:16:42 »
Näin Tennispalatsin Koroku tai joku ton niminen se oli)  niin näin Umbrealla lehtiä myynnissä..niin jätin  kumminkin ostamatta koska en tiennyt koko sarjasta mitään..
Kello- viiden- tee.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #2 : 30.07.2008 klo 21:30:48 »
Jostakin maagisesta yhteistyöstä piirtäjä Gabriel Bá'n ja värittäjä Dave Stewartin kanssa syntyy elinvoimainen ja kiehtova kokonaisuus
Dave Stewartin kanssa on vaikea mennä pieleen -mies on velho värien käyttäjänä.

Mulle tuo oli jonninmoinen pettymys, muttapitäsi lukea varmaan kokonaisuutena uudelleen kuukausittaisten lehtien sijaan. Varmasti toimii paremmin.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #3 : 29.08.2008 klo 10:16:50 »
Ostin tämän pari viikkoa sitten. Juoni tuli yllätyksenä, kun olin tehnyt aikoinani tietoisen päätöksen ja wait for the trade kuten jenkit sanoo.

Idea muokata Royal Tenebaumsin juoni supersankarikertoumukseksi oli loistava. Itse tarina oli oikein hieno, minua häiritsi eniten se tosiasia että Way oli pyörittänyt noita hahmoja ja premissiä päässään niin pitkään että niistä oli tullut todella yksityiskohtaisia -- mikä olisi ollut hyvä asia jos hän olisi osannut jaksottaa hahmojen esiintymiset ja vihjeet paremmin. Nyt tuli fiilis että olisi lukenut Ryhmä-X:n erikoisnumeroa, sellaista jossa yritetään sitoa mahdollisimman monta juonenkäännettä kiinni.

Asiaa auttaa sekin että ilmeisesti lehdissä oli ollut hahmoesittelyt ensimmäisessä numerossa, mutta TPB'stä ne puuttui. Yksittäisissä numeroissa oli ilmeisesti myös paikkatietoa valaisevia tekstipaloja, jotka jostain vitun syystä leikattiin pois. Sen sijaan ylimääräisissä sivuissa oli sitten Wayn konseptitaidetta, mikä oli ihan hienoa, mutta olisin mielummin ottanut hahmo/miljööesittelyt.

Tarina ei siis ole millään tasolla huono, mutta siinä oli todella paljon avonaisiksi jääneitä kysymyksiä. Ja irtonumeroita lukemattomana en osaa sanoa vastattiinko niihin pois jätetyillä sivuilla, vai pedattiinko niillä tulevaa (materiaalia olisi 50 numeroon). Standalonena UA ei oikein toimi. TPB oli lähinnä solmukohta, josta on hyvä edetä joko historiaan taikka tulevaisuuteen. Se on hienon näköinen luuranko, jonka päältä puuttuu suurin osa lihasta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 13.12.2008 klo 00:44:23 »
Minulta kesti tutustua tähän vaikka tätä hehkutettiin, syystä, niin Tähtivaeltajassa, SFXssä kuin Deathrayssakin.

Vaikka yleensä valikoin pääsääntöisesti kirjoittajan mukaan oli tässä isoin vaikutin Gabriel Ba.
Aivan käsittämättömän upeaa jälkeä josta Dave Stewart vielä paranteli entisestään.

Vertaus Royal Tenenbaumsiin on omaan makuuni ontuva, koska kyllä tämä sen nyt kepittää miten päin tahansa.
Parempi vertaus olisi Phil Amaran ja Guy Davisin Nevermen. Molemmat tasapainottelevat surrealismin ja pulpseikkailullisen supersankarointiscifin välimaastossa ilman sitä että aivan kaikki väännetään rautalangasta että penalin tylsinkin kynä ymmärtää.
Ja vaikka molemmissa jää asioita auki ja mysteereiksi, ei tule oloa että vedetään tässä muttei tiedetä itsekään.
Päinvastoin.

Erityismaininta siitä että on tavoittanut juuri sen oikean paatoksen mikä usein jää puolitiehen, Umbrella academyssa on ihmeen tuntua.
Hahmot ovat riittävän arkkityyppisiä mutta tehty ilman parodiointia, uskaltaen maalailla isolla pensselilla.

odotin gaimanmaista proosapulputusta mutta Way uskalsi luottaa kuvittajaan ja kertomukseen. Siihen että juoni syntyy hahmoista, ei hahmot juonen ehdoilla kuten usein on.

minusta toimii mainiosti ihan yksistään ja tätä ilkeää suositella.
Ei parasta sarjakuvaa koskaan, mutta pahuksen hyvä.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2008 klo 09:29:37 kirjoittanut Curtvile »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #5 : 30.12.2008 klo 03:22:02 »
Käsiä ylös, kuka hämmästyi että tästä on tekeillä elokuva?
Universalin suunnitelmista valotta Newsaramalle kirjoittaja itse
asennoituminen on terve mistä plussaa.

Mutta tässä Umbrella academy Dallas-aiheisessa saman sivuston haastattelussa Way tienasi kunnioitusta:

Lainaus
NRAMA: ...speaking generally of your fans, have you found that your comics and music are reaching two distinct groups, or are you seeing a crossover between the two...or one homogenous group?

GW: I think at first, and I guess it makes sense, because really, who’s going to pick p a comic by a guy in a rock band? At first, it was almost solely music fans crossing over to comic shops. I wanted to write the best comic I could, and figured that the best that would come of it is if we could get some 16-25 year olds into American comics, instead of just reading manga. It’s not a bad thing that they read manga, but a lot of these kids I’ve met, this is the first American comic they’ve ever read.

NRAMA: Wow.

GW: Yeah – it’s kind of crazy to find out, but when you look at the statistics on this kind of stuff, it’s kind of staggering – a sixteen or seventeen year old girl is not reading American comics – they’ve got no idea what they’re like. All they know is the manga section at Barnes & Noble. So that was the first thing, and it made me really happy, that they were finding comic shops and finding comics that they really like. That part was great.

Lihavointi minun.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #6 : 08.04.2009 klo 11:32:23 »
Käsiä ylös, kuka hämmästyi että tästä on tekeillä elokuva?

Vielä hämmästyttävämpää on, että elokuva todellakin näyttää toteutuvan (Variety).

Dark Horse on ollut näiden sarjakuvaelokuvien "musta hevonen": 300, Hellboy, Sin City. Ilmeisesti ovat tuottaneet kustannuksiinsa nähden oikein hyvin.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #7 : 15.11.2009 klo 18:50:58 »
Ostin tämän pari viikkoa sitten. Juoni tuli yllätyksenä, kun olin tehnyt aikoinani tietoisen päätöksen ja wait for the trade kuten jenkit sanoo.

.....
Asiaa auttaa sekin että ilmeisesti lehdissä oli ollut hahmoesittelyt ensimmäisessä numerossa, mutta TPB'stä ne puuttui. Yksittäisissä numeroissa oli ilmeisesti myös paikkatietoa valaisevia tekstipaloja, jotka jostain vitun syystä leikattiin pois. Sen sijaan ylimääräisissä sivuissa oli sitten Wayn konseptitaidetta, mikä oli ihan hienoa, mutta olisin mielummin ottanut hahmo/miljööesittelyt.

niinpä.  Lehdet rulettaa.

Vielä hämmästyttävämpää on, että elokuva todellakin näyttää toteutuvan (Variety).

Dark Horse on ollut näiden sarjakuvaelokuvien "musta hevonen": 300, Hellboy, Sin City. Ilmeisesti ovat tuottaneet kustannuksiinsa nähden oikein hyvin.
ja Virus, Mystery men, Barb wire, Mask, Timecop, Dr.Giggles...

Dallaskin toimii oikein nätisti.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #8 : 25.08.2019 klo 17:44:51 »

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #9 : 25.08.2019 klo 18:05:57 »
Umbrella academy on tähän mennessä ainoa sarjakuviin perustuva sarja jonka olen jaksanut katsoa kokonaan ja jopa toivonut jatkoa. Useampaa muuta sarjaa olen yrittänyt mutta muutaman jakson jälkeen olen siirtynyt seuraavaan sarjaan. Ehkä nekin joskus tulee katsottua loppuun.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #10 : 26.08.2019 klo 09:01:01 »
Umbrella academy on tähän mennessä ainoa sarjakuviin perustuva sarja jonka olen jaksanut katsoa kokonaan ja jopa toivonut jatkoa. Useampaa muuta sarjaa olen yrittänyt mutta muutaman jakson jälkeen olen siirtynyt seuraavaan sarjaan. Ehkä nekin joskus tulee katsottua loppuun.
Umbrella Academy on kyllä poikkeus, saa nähdä mitä kakkoskausi tuo tullessaan, vähän jäi sellainen olo että kaikki paukut tuli käytettyä. Mäkään en oo jaksanu kattoa kokonaan kuin tämän, The Boysin ja Doom Patrolin. Daredevilin ykköskautta on monta kertaa suositeltu mutta aloituskynnys on korkea, en päässyt introa pitemmälle kun kyllästyin hakkaamiseen.

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #11 : 03.08.2020 klo 14:30:49 »
Tuli eilen katsottua kaikki kakkoskauden kymmenen jaksoa lähes putkeen. Minun mielestä ihan hyvä kausi. Kauden päätös koukutti sopivasti odottamaan kolmatta kautta.

Sen verran ehtinyt jo unohtamaan mikä oli fiilis ensimmäisestä kaudesta että en osaa sanoa kumpi kausi oli parempi tai huonompi. Molemmat kaudet oli kuitenkin ilo katsoa ja jatkoa jäin odottamaan joten eiköhän molemmat olleet aika samalla tasolla.