Kirjoittaja Aihe: Sensuurista  (Luettu 83502 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sensuurista
« Vastaus #75 : 05.10.2004 klo 13:56:10 »
Clinton vitsaili Gandhin kustannuksella. Muistaakseni Clinton oli puheessaan heittänyt jotain siihen suuntaan, että "Gandhi -- eikös se ole se kaveri, joka hoitaa bensapumppua huoltiksella?" Vitsin ydin on tietenkin siinä, että Gandhi oli kaikkea muuta kuin huoltoaseman työntekijä,

En ole kuullut alkuperäistä vitsiä enkä tiedä millä tavalla ja minkälaisessa kontekstissa juttu esitettiin. Käsitin kuitenkin vitsin ytimeksi sen surullisen tosiseikan että USA:ssa maahanmuuttaja, jopa Gandhikin saisi tyytyä bensapumpun hoitajan hommiin. Hmm?
Elipäs jopa yhdellä vitsillä voi olla useampi tulkinta. Siihen vaikuttaa moni asia....
joka tapauksessa olen sitä mieltä että Hitlerin Main Kapf pitäisi saada asiantuntevin kommentaarein ja alaviittein varustettuna laitoksena kaikkien käsiin, sen sijaan että ollaan menty kieltämään ja sensuroimaan. Loppus senkin m***un mystifiointi, kun nähtäisiin koko typeryys kaikessa... Äh.... OT OT

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Sensuurista
« Vastaus #76 : 05.10.2004 klo 14:02:24 »
Rami. Täytyy myöntää, etten ollut ajatellut ihan loppuun asti kaikkia ajatuksiani, kun niitä alas rustailin. Itseasiassa yritin pitää näppini erossa koko ketjusta, mutta sitten provosoiduin ja annoin periksi.

En tietenkään ajatellut, että tekijät ajattelisivat esim. Jeesuksesta niin kuin piirtävät, mutta yleisesti se niin kuitenkin ymmärretään sinne päin. Jokainen työ heijastelee jollainen tavalla tekijäänsä ja kertoo hänestä. Eikö? Minulla on jonkinlainen ajatus taiteilijan vastuusta. Mahdankohan olla yksin tämän ajatuksen kanssa...

Kirjoitit: "niissäkin nimenomaan käytetään tehokeinona yleisesti tunnettujen ja hyväksyttyjen mielikuvien subvertointia." Tämä on hyvä oivallus ja jotain mitä en ole aiemmin hirveästi ajatellut. Se on toimiva tapa, mutta miten paljon tämän piikkiin voi lopulta laittaa. Kyllä siinäkin joku raja on oltava. Ymmärtäisin sarjista paremmin, jos tämä asia kävisi jotenkin selkeämmin ilmi. Tekijät itse sanoivat, että sarjiksessa ei ole sen kummempaa syvällisyyttä. Se on vain hauskanpitoa...? Että onkohan tässä nyt lukijoilla enemmän tarkoitushakuisuutta kuin tekijällä.

Olen vain sellainen ihminen, että haluaisin ajatella, että on olemassa joitain kunnioittamisen arvoisia asioita ja jotain pyhää. Ei taida olla kovin trendikästä nykyään...

Ja vielä... kuten sanoin aiemmin. Mielestäni Jeesuksesta, Gandhista ja melkein mistä tahansa voi tehdä huumoria, mutta hyvän maun rajoissa.

My opinion. Peace!

8)

W

  • sarjakuvaduunari
  • Jäsen
  • Viestejä: 606
Re:Sensuurista
« Vastaus #77 : 05.10.2004 klo 14:43:33 »
Lainaus
Eiköhän Jeesusta ole ruoskittu ihan tarpeeksi, helppoa kun on nykypäivänä tuo. Mutta tehkääpä pojat seuraavaksi Muhammed/Huora, niin taitaa tulla paskat housuun, kun alkavat fatwat ropista. Mutta sivutuotteena tulee toki respect, ainakin täältä!

Pannaan korvan taakse.  ;D


Ateisteilla on niin helppoa.... Kaiket päivät miettiä miten ärsyttää ja loukata uskovaisia ja heidän pyhinä pitämiään asioita, kun "sananvapaus" takaa sen, että pikkunassukat pääsevät pelkällä sanallisella kritiikillä.

Ei. En minä lähetä mitään kostopartiota teidän kimppuun, jos päätätte toteuttaa tuon "mielenkiintoisen" projekstin...

 :P tälläinen fiilis minulle on jäänyt tästä keskustelusta.

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Re:Sensuurista
« Vastaus #78 : 05.10.2004 klo 14:52:04 »
Ateisteilla on niin helppoa.... Kaiket päivät miettiä miten ärsyttää ja loukata uskovaisia ja heidän pyhinä pitämiään asioita, kun "sananvapaus" takaa sen, että pikkunassukat pääsevät pelkällä sanallisella kritiikillä.

Uskontoteemainen keskustelu menee typeräksi, uutiset kolmelta.

Tällä asialle on omistettu viestiketju, joka onkin jo ilahduttavan mielipuolinen. Uskonto-ateismi-keskustelu sinne, kiitos.

Paalujuntta-S.

  • Vieras
Re:Sensuurista
« Vastaus #79 : 05.10.2004 klo 15:15:25 »
Eiköhän asia ole niin, että jokainen ihminen joutuu joskus katselemaan, miten hänelle kalliit ja tärkeät asiat joutuvat ymmärtämättömältä ja  epäoikeudenmukaiselta tuntuvan pilkan kohteeksi.



Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Sensuurista
« Vastaus #80 : 05.10.2004 klo 15:38:42 »
Näinhän se on. Erilaiset ajatukset ja arvot ohjaavat valintojamme, eivätkä ne välttämättä koskaan kohtaa. Näin on näreet myös keskustelun aiheena olevassa sensuurissa. Minusta on vähän älytöntä, jos tämä keskustelu dumpataan sinne deathmatch ketjuun, koska käsiteltävä sarjakuva sisältää uskonnollista matskua ja sen sensuroimista. Ja siitä on puhuttu. Mutta modeilla on kaikki valta.

 8)

Edit: klips...
« Viimeksi muokattu: 05.10.2004 klo 22:09:43 kirjoittanut Hazart »

Tuukka

  • Vaivainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 813
  • Words of wisdom ->
Re:Sensuurista
« Vastaus #81 : 05.10.2004 klo 16:00:32 »
Mulla on itselläni vähän sellanen käsitys, että uskontokeskustelu voi päättyä kahdella tavalla:
1. Molemmat osapuolet ovat samaa mieltä ja hokevat sitä kolme sivua.
2. Molemmat osapuolet ovat erimieltä ja hakkaavat päätään seinään kunnes homma menee rumaksi ja ketju lukitaan.

En ole ikinä törmännyt oikeasti rakentavaan uskonto- aiheeseen keskusteluun netissä. Siksi en ole koskenut tuohon deathmatch- ketjuun pitkällä tikullakaan. Enkä koske. Suoraansanoen vaikuttaa pirun typerältä idealta.
Eli: jätetään nämä uskonto- jutut tähän, jooko  :-\
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Matti Veekamo

  • Laiskapaska
  • Jäsen
  • Viestejä: 252
  • Sarjismiäs
Re:Sensuurista
« Vastaus #82 : 05.10.2004 klo 18:16:16 »

Lainaus
Kiitos Matti, että yritit avata minulle ajatuksiasi sarjiksesi takaa.

Sinänsä tuo ei oikein liittynyt minun sarjiksiini, laiskana en saanut tehtyä mitään vartavasten tuota lehdykkää varten. Siihen lyötiin mitä silloin pöydältäni sattui löytymään (Esim. Jeesus suttamaassa teos on aikaslailla vain luonnos, heheh). Ideapiruna kuitenkin häärein aktiivisena mukana.

Lainaus
Sen kuitenkin haluan vielä sanoa, että minäkin pidän pieruhuumorista, mutta en silti menisi heittelemään sitä ilmoille ukkini hautajaisissa tai työhaastattelussa. Toisin sanoen kannattaa ehkä valita sopiva paikka, missä sitä "kieroitunutta" huumoriaan viljelee.

En nyt aivan sisäistänyt mitä tässä haet. Pieruhuumorilla (tosin jeesuksessa oli "älykästäkin" heittoa) varustetun lehden myymistä Sarjakuvafestareilla rinnastamista ukin hautajaisissa pelleilyyn? Tottahan toki tuota lehteä on tarkoitus myydä ja festarit ovat aivan oikea paikka siihen. On siellä rankempaakin kamaa nähty.

 
Lainaus
Eläkää tekin rennosti

Tottakai, meikäläinen ei hyväksy murehtimista.

Hazart, ymmärrän murheesi hyvin. Kaikesta kuitenkin on voitava tehdä pilaa, tabut ovat tyhmiä rajoittajia.  Hyvä maku, noh, sehän on hyvin pitkälle katsojan silmässä. Mikä muuten tuossa meni sinun mielestäni Jeesuksen tarinoissa yli hyvän maun?

Ja sitten Tuukkapojan argumentit.

Lainaus
Jos et erota mikä ero on vitsillä Joulupukista ja Hitleristä uit jo aika syvällä. Kaikkea ei tarvitse ottaa rennosti ja jokaisella (vähänkään kypsällä) ihmisellä on tiettyjä asioita, joista ei väännetä vitsiä.

Oletko nyt aivan tosissasi? Otetaan nyt alkuun tämä Hitler (Hitler-kortti rääkäisy tässä tapauksessa kertoo ymmärtämättömyydestä) ja Joulupukki. Hyvänen aika, eiväthän ne eroa toisistaan huumorin lähteenä kuin sen verran että Hitler oli tosihenkilö. Epäkunnioitanko hänen uhreaan jotenkin jos teen huumoria Hitleristä? Ei, en nyt pysty mitenkään hyväksymään tuota diktaattorimaista asennettasi. Kaikesta saa ja pitää tehdä huumoria. Kunhan ymmärtää vain osata suhteuttaa asiat. Esimerkiksi Sakon stripit, niistä vaikkapa insestiä sisältävät aiheet. Luuletko että Sakko pilkkaa insestin uhreja? Ei. Tabuista saa vain hyvää huumoria koska ne todellakin ovat mitä ovat. Kypsä ihminen osaa olla vetämättä hernettä nenäänsä.

Lainaus
Lehteä tehdessänne tiesitte että aihe on provosoiva. Anteeksi närkästykseni mutta tämä alkaa mennä jo säälittävyyden puolelle: Mitä helvetin järkeä on itkeä ja kerätä säälipisteitä julkisella sarjakuvafoorumilla siitä, että ihmiset provosoituivat provo- sarjiksesta?
Jos on itse niin herkkänahkainen, ettei kestä sarjisfestarien auktoriteettien närkästystä ja vallankäyttöä kannattaa ehkä miettiä kahdesti ennenkuin menee vääntämään vitsiä hahmosta joka, kuten sanoit, edustaa ihmisille hyvyyttä. Tuleen vastataan aina tulella ja tiesit sen jo etukäteen, joten anna nyt jo olla, iso mies!

Ymmärrätkö tahallasi väärin koko ketjun? Ketjun ideahan oli vain asialliseste tietää miksi sarjakuvamme kiellettiin vaikka joukossa oli muitakin rankkoja aiheita ja pohtia vaikuttiko asiaan tosiaankin se että olimme liikkeellä omakustanteella. Itkeminen on kaukana omassa mielessäsi.

Ei ketjun aloittaja aivan sillä asenteellä tänne tullut jotta "voi vittu kun noi nössöt sarjispellet eivät tykänneet meistä ja vitun kukkahattutädit otti nokkiinsa"

Se tiedettiin että tottakai toiset eivät pidä tuotoksestamme mutta sen ei pitäisi antaa oikeutta sensuuriin. Emme me tehneet mitään lainvastaista. En minäkään pidä mangasta mutta enpä siitä mennyt kirkumaan ja vaatimaan sen poistamista festareilta.

Nyt saimme vastauksen miksi sarjis poistettiin. Syy oli ymmärrettävä mutta sinänsä valitettava.

Alkaa olemaan vahvasti tuopin paikka.
__
Matti Veekamo
Veksu

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Re:Sensuurista
« Vastaus #83 : 05.10.2004 klo 19:05:07 »
En tietenkään ajatellut, että tekijät ajattelisivat esim. Jeesuksesta niin kuin piirtävät, mutta yleisesti se niin kuitenkin ymmärretään sinne päin. Jokainen työ heijastelee jollainen tavalla tekijäänsä ja kertoo hänestä. Eikö?

Totta kai jollain tavalla. Ei se tarkoita, että johtopäätöksiä voisi vetää niin suoraviivaisesti, kuin sinä näytät tekevän. Oletko ikinä lukenut Jonathan Swiftin A Modest Proposalia? Mitä se kertoo Swiftin suhtautumisesta irlantilaislapsiin?

Minulla on jonkinlainen ajatus taiteilijan vastuusta. Mahdankohan olla yksin tämän ajatuksen kanssa...

Riippuu vähän siitä, mitä tarkoitat taiteilijan vastuulla. Onko kyseessä esimerkiksi taiteilijan vastuu huolehtia siitä, että kun hänelle maksetaan rahaa Jeesus/Lutka-nimisestä lehdestä, se myös sisältää Jeesusta ja lutkaa, vai onko kyseessä mahdollisesti jokin hatarasti määritelty periaate, jonka varjolla voidaan estää epäsuosittujen mielipiteiden esittäminen?

Ymmärtäisin sarjista paremmin, jos tämä asia kävisi jotenkin selkeämmin ilmi. Tekijät itse sanoivat, että sarjiksessa ei ole sen kummempaa syvällisyyttä. Se on vain hauskanpitoa...? Että onkohan tässä nyt lukijoilla enemmän tarkoitushakuisuutta kuin tekijällä.

En minäkään niitä oikein ymmärrä, mutta ei niissä ainakaan millään ilmeisellä tavalla pilkata köyhien ruokkimista, tai mitään sellaista. Ja minä olen varmaankin jo ajatellut niitä sarjakuvia enemmän kuin niiden tekijät, mutta ei se mitään, se on minulle vanhastaan tuttua. Tarkoitukseni on torjua sitä ajattelutapaa, että joistain asioista ei saa vääntää vitsiä, ellei se ole jonkun toisen mielestä sopivaa. Totta kai saa sanoa, että "tuo ei ollut minusta hauskaa", ja "nyt olen loukkaantunut Jeesuksen puolesta", mutta taiteilija sitten itse päättää, piittaako hän siitä vai ei.

Ellet sitten satu esimerkiksi olemaan se, jonka tarjoamia myyntitiloja taiteilija käyttää tekeleensä kauppaamiseen.

Ja sitten on tietysti kunnianloukkaussyytteet ja sen sellaiset. Benkku saattaa ottaa yhteyttä...

Eli: jätetään nämä uskonto- jutut tähän, jooko  :-\

Sensuurimielialaa! Tuokaa terva ja höyhenet!
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Sensuurista
« Vastaus #84 : 06.10.2004 klo 12:27:29 »
En nyt aivan sisäistänyt mitä tässä haet. Pieruhuumorilla  varustetun lehden myymistä Sarjakuvafestareilla rinnastamista ukin hautajaisissa pelleilyyn?

Liioittelu on hauska tehokeino viestinnässä, joskin siinä on aikamoinen vaara tulla väärin ymmärretyksi. Halusin vain tuoda kärjistetysti esiin ajatuksen siitä, että minun ajatuksissani tuollainen useita tarkoituksellisesti loukkaava materiaali kuuluu sinne kavereitten illan istujaisiin, eikä yleiseen jakeluun. Mutta ymmärrän hyvin, että olet täysin eri mieltä tästä asiasta, kuten valtaosa täällä kirjoittavista. Ajattelin vain ilmaista ajatuksiani osoittaakseni, että kaikki eivät ajattele samalla tavalla asioista. Onneksi minullakin on oikeus siihen :)

Lainaus
Hazart, ymmärrän murheesi hyvin. Kaikesta kuitenkin on voitava tehdä pilaa, tabut ovat tyhmiä rajoittajia.

Olen kyllä sitä mieltä, että teillä on oltava täysi oikeus sananvapauteen ja mielipiteisiin. Ennemminkin olen tässä pohtinut ääneen sitä, että kuinka viisasta on toimia niin kuin toimitte. Kuten aikaisemmin sanoin, tämä on minulle arvokeskustelua sensuuriin liittyen. Ei lakien muokkaamista. Toivottavasti ymmärrätte tämän eron.  

Omassa elämässäni ei ole tabuja eli asioita, joista ei saisi puhua. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla kunnioittava ja kohtelias vaikeitakin asioita käsiteltäessä.

Lainaus
Hyvä maku, noh, sehän on hyvin pitkälle katsojan silmässä. Mikä muuten tuossa meni sinun mielestäni Jeesuksen tarinoissa yli hyvän maun?

Totta puhuakseni, kun luin sarjakuvan uudelleen, siinä oli paljon sellaistakin, josta ei syntynyt mitään vastareaktiota. Lähinnä Jeesuksen moraalinen raiskaaminen tuntui kurjalta. Ristillä tapahtunut viattoman surmaaminen ei vain väänny irstailun kohteeksi minun päässäni. Mutta tietenkin ymmärrän, että se ei merkitse sarajakuvan tekijälle sitä mitä minulle. Sen tähden en alunperin halunnut edes kirjoittaa tähän ketjuun mitään. Kaivan jatkuvasti verta omasta nenästäni ja vielä tietoisesti. Heheh.

Lainaus
Se tiedettiin että tottakai toiset eivät pidä tuotoksestamme mutta sen ei pitäisi antaa oikeutta sensuuriin. Emme me tehneet mitään lainvastaista.

Oletko sitä mieltä, että festarien järjestäjillä on oikeus päättää mitä festareilla tapahtuu ja asettaa siihen liittyen rajoituksia? Jos et niin sitten sinun täytyy järjestää oma festari. Hehehe!

Otahan rennosti! Minäkin yritän...

Nimimerkillä "realisti-idealisti"

8)

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:Sensuurista
« Vastaus #85 : 06.10.2004 klo 13:04:55 »
Was! Ach , zum Teufel! :o

joka tapauksessa olen sitä mieltä että Hitlerin Main Kapf pitäisi saada asiantuntevin kommentaarein ja alaviittein varustettuna laitoksena kaikkien käsiin, sen sijaan että ollaan menty kieltämään ja sensuroimaan.

Donnerwetter,   Engländer schweinit ovat sen jo Netziin übergeladen

http://www.hitler.org/writings/Mein_Kampf/


Loppus senkin m***un mystifiointi, kun nähtäisiin koko typeryys kaikessa... Äh.... OT OT

 Tai ainakin saisi Tehotytöistä enemmän huumoria irti.
 Sillä Mojo Jojo, apina , joka on paha , ollen siis paha apina , puhuu kuten Hitler kirjoittaa.
Näin on hänen ,tuon pahan apinan , Mojo Jojon, puheensa Hitlerin kirjoitusten kaltainen .
 Sillä Mojo Jojo, apina , joka on paha, toistaa kaiken sanomansa sanoen sen moneen kertaan ja toistaen.
Saaden siis sanomansa näin moneen kertaan sanotuksi ja toistetuksi.
Aivan kuten Hitler kirjoittaa Taisteluissaan Mein Kampfissa, joka on Adolf Hitlerin kirjoittama "Kertomus neljän ja puolen vuoden kamppailustani valheita typeryyttä ja roistomaisuutta vastaan" ,  kirjoittaa hän , Hitler, kaiken sanottavansa useampaan kappaleeseen lähes samoin sanoin, sanottavansa useassa kappaleessa moneen kertaan toistaen.
Näin siis on Hitlerin kirjoitus kirjassaan "Taisteluni" Mojo Jojon puheen kaltainen ja laatuinen ollen samanlainen laadultaan ja kaltaisuudeltaan.

 .... tätä 500 sivua ::)
 Rattoisia lukuhetkiä :P
 



Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sensuurista
« Vastaus #86 : 06.10.2004 klo 13:12:12 »
Donnerwetter,   Engländer schweinit ovat sen jo Netziin übergeladen

Yach, büt fer är die fütnotes und kommentaarenren?

Timo

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:Sensuurista
« Vastaus #87 : 06.10.2004 klo 13:38:18 »
Donnerwetter,   Engländer schweinit ovat sen jo Netziin übergeladen

Yach, büt fer är die fütnotes und kommentaarenren?

Timo

 Kuka hullu niitä kirjoittaisi ? Alaviitteiden lisäily vaatisi kait tuon hm. "teoksen" lukemistakin .
Pitäisi löytää joku joka jaksaa kahlata läpi kaksiosaisen trilogian pursuava-aivoisen mutanttiapinan sanelemaa höpinää.

"Taisteluni" tunnetaan syystäkin nimellä "Raamatun jälkeen myydyin kirja, jota kukaan ei ole jaksanut lukea loppuun" .

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sensuurista
« Vastaus #88 : 06.10.2004 klo 13:44:47 »
Kuka hullu niitä kirjoittaisi ? Alaviitteiden lisäily vaatisi kait tuon hm. "teoksen" lukemistakin .
Pitäisi löytää joku joka jaksaa kahlata läpi kaksiosaisen trilogian pursuava-aivoisen mutanttiapinan sanelemaa höpinää.

Toden puhetta. Vaan jos niihin horinaväitteisiin olisi ne kumoavat selväjärkiset kommentit, niin ehkä paksukalloisimmatkin. Ai niin.. Onnistuuko se? Pitäisi löytää joku järkevä joka jaksaa kahlata läpi kaksiosaisen trilogian pursuava-aivoisen mutanttiapinan sanelemaa höpinää.

Timo

tertsi

  • Vieras
Re:Sensuurista
« Vastaus #89 : 06.10.2004 klo 14:12:30 »
Hazart, olen aika pitkälle samaa mieltä sinun kanssasi.

Ja olet lähes ainoa, joka ei ole ruvennut saivartelemaan joutavanpäiväisyyksiä tässä ketjussa. Lähes aiinoa, joka yrittää olla rakentava.

Hyvä! :)



Hitto, provosoiduin!
En lue enää tätä ketjua, jos edes koko Kvaakkia.