Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Luomistyö, käsikirjoittaminen ja kääntäminen => Aiheen aloitti: AapoK - 02.11.2007 klo 21:53:53
-
Tällainen kysymys tuli mieleeni päivemmällä. Jos kerran tarina nojautuu jotenkin oikeasti tapahtuneeseen tapahtumaan, niin kauanko tutkia aihetta ja sen taustatietoja? Mikä ylipäänsä olisi hyvä taustojen pohjustukseen käytettävä aikamäärä?
Itse olen ainakin jo parin kuukauden aikana tutkinut antaumuksella monista mahdollisista paikoista, mistä sattuisi löytymään jotain Saksan sukellusveneistä ja muutenkin merisodasta Jäämerellä ja Atlantilla toisen maailmansodan aikana. Kirjasto on suuri ystävä tietenkin ja netti kaikkine upotustietoineen ja saattuetietoineen, unohtamatta elokuva/dokumenttimateriaalia sekä aiheeseen littyvien pelejä. Tietoa löytyy siis paljon.
Mutta kuinka paljon on tärkeää sitten kun alkaa tekemään sarjakuvaa?
Ihmisellä kun on tarve tutkia lisää ja lisää. Ehkäpä kenties siinä on ainakin se hyvä puoli, että rajaaminen on aina mahdollista ja eihän liika tieto tapa. Omat visiot ja mielikuvitus, "Entäs jos"-tyylinen ajattelu mm. on hyvin tärkeää ja eihän sitä kukaan kuvallista historiankirjaa ole tekemässä. Sarjakuva on sarjakuva ja se vaatii sekää hyvää tiedontutkintaa ja ymmärrystä aihettaan kohtaan sekä tekijänsä omaa näkökulmaa ja ajatuksia. Tasapainoilua näiden välissä. Siihen taidan päätyä loppujen lopuksi.
Tulipas aikamoinen ajatelmarykelmä. Noh, ajatukset on tehty jaettaviksi.
-
Kokemusta on ainakin siitä kuinka hanke tukehtuu perusteellisuuteen.
Aioimme kollega Kutilan kanssa ryhtyä toteuttamaan jätkän historiaa sarjakuvana. Mainio lähtökirja oli Jätkät sen kun porskuttaa -perinnekokoelma. Sitten löytyi hyvä savotta-aiheinen gradu, ja se oli liikaa. Kuvat oli sietämöttömän huonoja valokopioita, ja olisi pitänyt etsiä joka työkalusta kunnon mallikuva, nyt kun tiedettiin "liikaa". Ei ollut nettiä eikä mitään mahdollisuutta alkaa matkusteela metsäyhtiöitten konttoreihin pyytelemään pääsyä kuva-arkistoihin tms.
Jos olis vain ruvennu tekemään perstuntumalta ja pitänyt hauskaa. Mutta toisaalta olisi ollut hienoa kuvata se omaleimainen työkulttuurivaihe.
-
.... Ehkäpä kenties siinä on ainakin se hyvä puoli, että rajaaminen on aina mahdollista ...
On joo. Jos pyrkii laittamaan kaiken valittuun aiheeseen liittyvän taustasälän mukaan lopputulokseen, siinä menee ikä ja terveys. Ajan kanssa pitää vain yrittää oppia löytämään sopiva kompromissi liian kruusauksen ja pelkistämisen väliin.
Matskun kerääminen saattaa viedä sen puoli vuotta, ja työn tultua tehdyksi käteen jää käyttämätöntä taustaa vaikka useammankin uuden sarjiksen eväiksi... olettaen, että samoihin lavasteisiin onnistuisi kehittelemään uuden tarinan. Itse kirjoitan hitaanlaisesti, joten luotan mielelläni muiden tekemiin kässäreihin.
Olen joskus jättänyt kolme neljäsosaa itse keräämästäni taustamateriaalista sivuun, kun muuten olisi mennyt kolme kertaa kauemmin aikaa työn tekoon, eikä sellainen käy laatuun, jos on aikataulu.
Sillä välin kannattaa siinä sivussa tehdä mitä vain, minkä saa kasaan suht nopeasti. Minulle sellaista on ollut esim. lyhyet Kersantti Napalm -tarinat. Ja tulevassa Suomen Puolustajien itsenäisyyspäivä-spesiaalissa olevat neljä sivua (häppeemätön puffi!).
-
Kaikesta minkä joutuu piirtämään on hyvä olla jonkinlainen malli. Jos vähänkään uskottavan näköistä jälkeä haluaa, ei kannata pahemmin suunnitella mitään itse - säästää myös aikaa. Keskiviikon kelailin King Kongeja edestaas katsellen frakkien leikkauksia ja eilisen päivää opiskelin 30-luvun amerikkalaisia keittiökalusteita.
Vähänkään isompaan hankkeeseen ryhtyesä kannattaa jo ideointivaiheessa tehdä ihan aikataulutettu tutkimussuunnitelma . Viimeistään kuvakäsistä tehtäessä on selvitettävä onko aiheesta saatavilla malli vai pitääkö muuttaa kuvakulmia tai miettiä kohtauksen rekvisiitta kokonaan uusiksi.
-
Riittävän kauan, eikä se silti näy missään.
Käsikirjoitusta väsätessä vanha kunnon jäävuoritekniikka on yleensä aina käytössä = se mitä jää näkyviin on 5-10% siitä mitä tietää.
Jos sen onnistuu välittämään, hyvä.
Kaikki kannattaa resurssien mukaan tutkia jos voi, sillä se jos mikä on mielenkiintoista.
Olennaista on se mikä tarinallisesti vaikuttaa asiaan ja sen karsiminen tarinaan, infodumppausta viimeiseen asti välttäen.
Kannattaa kuitenkin varautua työstä riippumatta kahlaamaan joka kerta minimissään 200-300 sivua lähdemateriaalia läpi.
Esimerkiksi tuo Keijon Jätkät sen kun porskuttaa kiinnosti heti.
Epäilemättä on mietitty miten minkäkin laitteen/esineen saisi ympättyä juttuun, koska se on liian herkullinen detalji poisjätettäväksi.
vain yksi asia on varmaa:
Heti kun olet saanut käsiksen valmiiksi/tussattua ja se on siinä, löydät hakuteoksen aiheesta josta löytyy juuri ne kuvat/faktat joita olisit tarvinnut ja olisivat tehneet siitä paremman.
Ja tietenkään juuri nykyiseen projektiin ne eivät sovulla taivu joten tarvitaan uusi projekti mikä tarkoitttaa uutta deadlinea....
-
Joo, toi 200-300 sivua lähdemateriaalia kuulostaa just hyvältä minimiltä. Sitähän kyllä lukee jo mielenkiinnosta kun samalla voi kuvitella päässään että miten ymmärsin tämän taikka miten kuvailisin tuon.
Ja tuo jäävuorijuttu on juuri osuva, eihän sukellusveneen sisältä kuvattu tarinakaan voi tarjota henkilöille eikä lukijoille sen suurempaa tietoa ulkomaailmasta kuin mitä radioliikenne tai periskooppi antaa myöten. Tekijälle itsestäänselvä tietous jää luulon ja olettamusten varaan hahmoille mutta se onkin kutkuttavaa, erittäin kutkuttavaa.
-
Tällainen kysymys tuli mieleeni päivemmällä. Jos kerran tarina nojautuu jotenkin oikeasti tapahtuneeseen tapahtumaan, niin kauanko tutkia aihetta ja sen taustatietoja? Mikä ylipäänsä olisi hyvä taustojen pohjustukseen käytettävä aikamäärä?
Niin paljon että tiedät tarpeeksi.
Kuvakässäri on aina avuksi, ja itsekritiikki. Kässäri paljastaa mitä sun pitää tietää, ja itsekritiikki auttaa poistamaan kohdat jotka eivät ole tarinan kannalta oleellisia vaan pelkkää taustatiedoilla briljeeraamista.
Henk.koht. esimerkkinä mulla menee 2-3 vuotta taustatietojen kasaamiseen. Mun kasaus on sellaista että välistä luetaan yhteen projektiin ja seuraavaksi toiseen, ja välissä nollataan lukemalla kevyttä viihdettä joka ei juuri liity mihinkään (silti aina vähän).
-
Tietenkin tärkeää on lukea mahdollisimman monipuolisesti aiheesta.(kokea jos mitenkään mahdollista)
Lähdekritiikkiä ei silti sovi unohtaa tässäkään.
Mutta noin esimerkinomaisesti tehdään sukellusvenekertomus.
Mitä siis tarvitaan?
Valitaan tehdäänkö komediallinen juttu, sotakertomus, vakoilua, scifiä, ihmissuhdedraamaa vai mitä.
Kun tämä ja mahdollinen teema tiedetään täytyy yhä tietää seuraavat asiat(esimerkissä 2. Maailmansota taustana selkeyden vuoksi):
? sukellusveneen tekniikka, fyysiset mitat, maksimisukellussyvyys, huippunopeus, sisätilojen mitat, toimintasäde, huolto.
?Alue jolla liikutaan merellisesti. Eritoten syvänteet ja säätilat
?paineen vaikutukset ihmisvartaloon ja paineen vaikutus sukellusveneeseen.
? miten kommunikoida koska radioaallot eivät läpäise vettä
?paljonko ja minkälaista ruokaa täytyy varata miehistölle, säilytys mahdollisuudet
? hygienia ja terveydenhoito sukelluksen ajan
? eristäytymisen psykologiset vaikutukset miehistöön
? miehistön koulutus ja lapsuustaustat(onko ollut nälänhätää köyhyyttä, eriarvoisuutta, mikä koulutustaso muuten)
? miehistön harrasteet laivalla ja ajanmukaiset viihdepalvelut(suositut laulut jne.)
? sukellusveneen valmistuspaikka ja valmistusmetodit, -materiaali, työn laatu
? sukellusveneen tehtävät: vartiointi, hyökkäys mikä?
? miten sukellusveneiden toiminta vaikutti laivareitteihin, tekniseen kehitykseen, yleiseen ilmapiiriin jne.
Tämä on minimi enemmänkin pitää tehdä. esimerkiksi sotakertomuksen kohdalla täytyy tuntea molempien tahojen poliittiset ryhmät ja tavoitteet niin sisä-, ulko- kuin kauppapoliittisestikin (kulttuuripolitiikasta plussaa).
Elämänkerrat ovat hyödyllisiä mutta täytyisi saada käsiinsä useampia esimerkiksi paitsi sukellusveneen kapteenin ja miehistön jäsen(t)en lisäksi esimerkiksi vastapuolen sukellusveneen saalistajan muistelmateos tai kertomus siitä miten vastapuolen maassa joku näki nälkää kun sukellusvene katkaisi huoltoyhteyden, menetti sukulaisen upotetulla laivalla yms.
Toki kaiken voi jättää väliin ja tehdä jotain omiaan, keksiä päästään, mutta tulos on useimmiten sen mukainen.
Docin näkökulma briljeeraamisesta on osuva, mutta tarkkaa aikamäärää ei voi sanoa tietämättä tapaus- ja tekijäkohtaisesti mitä tarina tarvitsee.
On mahdotonta rajata jos ei tiedä mistä rajata.
Siksi lause kirjoita mistä tiedät on niin sattuva.
Tekemästä se ei estä.
-
Curtvilelle kiitoksia noista asioista joita olisi hyvä tutkia. Pistin ne ylös.
Sellainen kirja kuin Saattue PQ-17 osoittautui siitä hyväksi kirjaksi, että siinä oli koottu U-255:sen (sarjakuvaprojektin pääveneen) kapteenin lokikirjaa ja liittoutuneiden merimiesten päiväkirjoja ja ajatuksia. Päälle vielä kummankin puolen korkeamman tahon päiväkäskyjä ja sähkeitä niin näkökulmia on monia.
Enigmankin toimintaperiaatteita pystyy jopa omalla koneella kokeilemaan virtuaalisesti niin ainakin tutkiminen onnistuu käytännössä.
-
Curtvilen lista oli hyvä.
Mutta sitten tulee se todellinen haaste:
Mistä saada hyviä referenssikuvia kuvitusta varten.
Tekstifaktaa on helppo löytää, mutta korkealatuisia kuvia (sama asia kuvattu mielellään monesta eri kulmasta, edestä ja takaa jne) on lähes mahdotonta.
-
Onneksi tokan maailmansodan asioista vallitsee internetissä riemukas runsaus. Halusin mm. tietää Lewis-konekiväärin käytöstä ja saatoin lukea koko alkuperäisen manuaalin.
Kannattaisiko muuten hankkia käsiinsä Silent hunter II (http://silenthunterii.com/intro.html) - tietsikkapeli, joka sijoittuu saksalaiseen tokan maailmansodan suklariin? Kehuttu ja autenttisena pidetty peli, siitähän niitä sisänäkymiä voinee pyöritellä. Toki kaikki kannattaa vielä tsekata autenttisista valokuvista, mutta kaikenkaikkiaan sota-aiheisista peleistä parhaat on erittäin hyvin taustatutkittu, joku on siis tehnyt paljon työtä puolestasi. En väheksyisi sitä tietolähteenä.
Yksi hirveän kiinnostava kuvareferenssi on mielestäni se, miltä ihmiset ovat näyttäneet. Tarkoitan nyt ihan naamojakin. Tässä venäläisiä sotilaita ekan maailmansodan alussa (http://www.tuonpuoleinen.com/pertti/1022.jpg), tässä 1919 sisällissodassa (http://www.tuonpuoleinen.com/pertti/kolchakunit.jpg). Ihan erilaista olemusta ja ilmettä...
-
Oiskos jollain antaa linkkiä, jonka takana olisi amerikkalaisia autolauttoja.n. 1950-60 -luvulta? Pienehköjä (jokseenkin Suomenlinnan lutan kokoisia) (EDIT: Yksikin lautta riittää,mutta saisi olla moneta kuvakulmasta. Myös laiturialueelta olisi mukava olla jotain pikku viitettä.)
Yksi projektion ollut pitkään jäissä, kun en ole lauttareferenssejä löytänyt mistään.
Täytyy myöntää,että en ole pariin vuoteen enää etsinytkään.
Kun vain löytyisi tarvittavat kuvat ja hieman aikaa, niin tekisin mielelläni tuon projektin loppuun.
Amerikkalainen bussipysäkki ja liikennevalot/risteys suht vilkkaassa kaupungissa olisi myös tarvelistalla.
-
Mistä saada hyviä referenssikuvia kuvitusta varten.
Hyvä huomio. Jos referenssikuvia ei saa, voi sen vuoksi joutua muuttamaan joitain asioita sellaiksi mistä kuvia on olemassa. Siksi kannattaa tehdä kuvakässäri ettei vasta piirtäessä huomaa ettei tästä tulekaan mitään.
Oiskos jollain antaa linkkiä, jonka takana olisi amerikkalaisia autolauttoja.n. 1950-60 -luvulta?
Auttaisko tämä yhtään? Pistä Googlen kuviin "Kalakala", se on vanha seattlelainen lautta. Hieno vimpain joka tapauksessa.
-
Joo, Silent Hunter kannatta hankkia. Kakkonen tai kolmonen, jälkimmäinen on minulla ja se vaatii koneelta vähän vääntöä mutta sisätilat (Valitettavasti ainoastaan komentohuone ja radiohuone sekä torni) ovat yksityiskohtaiset ja upeat. Merikin raivoaa välillä kiitettävän realistisesti ja periskoopilla ei meinaa nähdä kunnolla mitään. Lisäksi kansitykin käyttö, komentosillalla oleskelu ja IT-kk ovat hienosti toteutettu.
Se on kyllä jännää laittaa realisminupit kaakkoon, tunnistaa kovassa merenkäynnissä paatin silhuetti ja arvioida etäisyys. Palkitseva tunne täytää mielen kun pitkien laskelmien jälkeen onnistuu osumaan. Tosin rahtilaivojen uppoaminen käy aina hitaasti ja monta "sikaria" saa laittaa menemään varmuudeksi.
Apukuvia on pelistä tullut otettua, niistä saa paljon irti. Tässä esimerkiksi komentohuoneesta.
(http://i18.tinypic.com/6cevcs2.jpg)
-
Auttaisko tämä yhtään? Pistä Googlen kuviin "Kalakala", se on vanha seattlelainen lautta. Hieno vimpain joka tapauksessa.
Kiitoksia kovasti!!!
Tuota lauttaa voisin käyttää hyvinkin.
Mun pitää nyt vain siirtää tarinan tapahtumat Seattleen (tuo lautta lienee ihan uniikki yksilö). No, ei haittaa. Olisin joka tapauksessa piirtänyt tarinan alun uudestaan.
Kenties tämä projekti valmistuukin joskus!!! ;D
-
... amerikkalaisia autolauttoja.n. 1950-60 -luvulta? Pienehköjä (jokseenkin Suomenlinnan lutan kokoisia) (EDIT: Yksikin lautta riittää,mutta saisi olla moneta kuvakulmasta...
http://www.putinbayphotos.com/carlboat/carlboat.htm
Tuo on pienoismalli sellaisesta pikkulautasta. Aika mestarillista mallinrakennusta.
-
Simpukka soikoon!!!
Kiitos, Anssi!
Tuo pienoismalli on aika samanlainen kuin lautta, jollaisen olen jo piirtänyt sarjikseen. Mulla oli vain yksi kuva siitä, mutta tuossa pienoismallissa on kuvakulmia riittävästi. Mainiota!!
Mulla oli lautan kannella 8 amerikanrautaa (= tosi booring piirtää niitä kaikkia eri kuvakulmista/kuvakulmiin), tuossa pienoismallissa vain kaksi (siis sillä kohtaa,jossa henkilöni seisovat). Hyvä, viisas pääse vähemmällä.
Sorry, Doc. Käytänkin Anssin referenssejä. :D
EDIT:
Vaikka piirtäisin noista kuvista suoraan läpi, se ei liene tekijänoikeusrikkomus. Mutta sitä en suinkaan tee, vaan ihan mallista silmämäärällä vetelen.
Yritän saada autolauttatarinan ensi vuoden aikana piirretyksi.
Josko vaikka Happy Horse Comics julkaisisi sen...
-
Tertsille ja muillekin, jotka saattaisivat tarvita: Washington, Illinois on esillepannut historiaansa ihan kivasti (ilmeisesti paikallisessa high schoolissa on asiaa harrastavia opettajia) ja useammankin sivun verran löytyy aika lajittelematonta valokuvamatskua eri vuosikymmeniltä.
http://wacohi.com/around_town-1.htm
En muuten näe noilla pikkukaupungin kadunkulmilla liikennevalotolppia. Jos niitä silloin vielä pidettiin turhana hörhötyksenä... ja kuten amerikkalaisissa maisemissa yleensäkin, rakentaminen on laajaa ja väljää. Vie paljon tilaa leveyssuunnassa.
-
Sorry, Doc. Käytänkin Anssin referenssejä.
Tarkemmin ajatellen Kalakala olisi ehkä ollut turhan erikoinen ilmestys. Anssin referenssilautta edustaa huomattavasti perinteisempää lauttamallia.
Tässäkin on hyvä esimerkki Kill Your Darlingsista. Joskus voi käydä niin, että löytää referenssikuvia jostain todella upeasta vempeleestä, mutta idea on pakko haudata koska erikoinen vimpain varastaisi shown tarinalta. Tasapaino ennenkaikkea.
-
Tarkemmin ajatellen Kalakala olisi ehkä ollut turhan erikoinen ilmestys...
... Joskus voi käydä niin, että löytää referenssikuvia jostain todella upeasta vempeleestä, mutta idea on pakko haudata koska erikoinen vimpain varastaisi shown tarinalta.
Kiitos kumminkin, tuo art deco -muotoilun helmi oli ilo nähdä.
Minä jatkan just äsken löytyneillä kadunkulmakuvilla katoavasta New Yorkista:
http://www.forgotten-ny.com/LAMPS/deskeylamps/deskey.html
Lyhtypylväitä, jotka syrjäyttivät aiemmat valurautamallit 1960-luvulla. Lukuisten alaotsikoiden takaa löytyy myös liikennemerkkejä ja muuta touhotusta. Kannattanee lukea oheistekstit tarkkaan, että pääsee käsitykseen kuvien esittämistä aikakausista.
-
Enpäs nopeasti lukaisten huomannut, että olisi mainittu Das Boot. Sen parempaa sukellusvene-elokuvaa (tai -sarjaa) ei olekaan. Ja yksi parhaista sotaleffoistakin. Sitä kautta saa taatusti hyvää kuvamateriaalia. DVD on siitä hyvä formaatti, että kuva voi pysäyttää terävänä. Kun aikoinaan koitti VHSsän avulla piirtää mallista, niin kyllä hirvitti pitää pausea päällä. Hyvää kirjallista lähdemateriaalia sukellusveneaiheeseen on Herbert A. Wernerin Rauta-arkut, joka lienee ollut myös melkoinen esikuva tuolla Das Bootillekin. Aihe kiinnostaa minuakin, enkä tosiaan ole ainoa. Netistä tuntuu löytyvän runsaasti sivustoja asian tiimoilta.
Omalta kohdaltani voin sanoa, mitä kuvituksia olen tehnyt, että pyrkimys on aina ollut löytää niin hyvät lähdemateriaalikuvat kuin mahdollista. Parasta on, jos on saanut kuvattavan esineet haltuunsa tai ainakin jonkinlaisen mallin siitä. Aina se ei ole annetun ajan puitteissa ollut mahdollista, minkä vuoksi on joutunyt improvisoimaan. Joskus on myös myöhemmin huomannut, että tuo tuli piirrettyä väärin kun ei ole ollyt aikaa etsiä oikeaa kuvaa. Sellaisen kanssa on vain pakko elää. Tai sitten pitää hommata Hergen tapainen studio metsästämään yksityiskohtia.
-
Vaikka ei sukellusveneessä tapahdukaan vaan laivasaattueen kansilla, Alistair Macleanin Saattue Muurmanskiin virittää hyvin merisotatunnelmaan ja antaa kouriintuntuvan kuvan Barentsinmeren hyisistä olosuhteista. Joskus poikana luin ja rankka kokemus oli. Loppuratkaisu taisi olla hieman överiksi vedetyn korkkarimainen mutta mitä pienistä. ;)
-
Anttilassa oli joku aika sitten 7 euron hintaan se Das Bootin minitv-sarja ja tietty lähti mukaan. N. 5 tunnin kesto ei paljoa haittaa ja olen katsonut ko. leffan jo kahdesti. Ensimmäisellä kerralla elokuvana ja toisella kerralla tutkijana. Hienosti kyllä saa irti sukellusveneen sisätiloista, varsinkin kun U-96 on mallia VIIC. Samanmallinen vene oli myös U-255:kin.
JJ Naasin mainitsema kirja löytyy kirjahyllystä ja eipä se pahitteeksi olisi lukea.
-
Sukellusveneiden kohdalla kanattaa katsoa myös U-571 ja Below,
klaustrofobisista tunnelmistaan.
Kurskin kohtaloon kannattaa myös tutustua.
Kirjoista kannattaa lukea myös Hunters of the deep ja submarines of the world.
(laitan ISBNt kun oman kirjahyllyn vieressä)
Das Boot on kieltämättä ylivertainen suoritus.
Sarjakuvallisella puolella kaivataan, toivon mukaan nyt sellainen on tulossa.
-
Jane's Defence on kultakaivos kun on kyse maa- ilma- ja merivoimien sählästä...
-
Tällainen kysymys tuli mieleeni päivemmällä. Jos kerran tarina nojautuu jotenkin oikeasti tapahtuneeseen tapahtumaan, niin kauanko tutkia aihetta ja sen taustatietoja? Mikä ylipäänsä olisi hyvä taustojen pohjustukseen käytettävä aikamäärä?
Olen kanssa tätä pohtinut yhtä aihetta pohjustellessani jo pitkälle kolmatta vuotta. Komppailen Keijoa siinä mielessä että ei kannata liikaa tutkia jos meinaa jotain saada joskus aikaan. Ainakin itsestä tuntuu että on hieman hankala saada sitten lopulta kaikkea yhtä realistisesti esiin jos yhden jutun kaivaa perin pohjin.
Oma odotteluni ja tutkailun venyminen johtuu osin siitä että muutenkaan kokonaisvisio hommasta ei ole vielä kumuloitunut selkeäksi. Kuvamatskun löytämistä tärkeämpänä pidän sitä että pääsen itse oikeaan tunnelmaan (aikaan) ja tiedän mitä haluan tarinalla kertoa.
Sitä paitsi lueskelu ja kuvien browsaus, divareissa luuhaaminen yms. on mukavaa oheistekemistä, vaikkei koskaan löytöjään tulisikaan hyödyntämään.
Projektit joissa on aikataulu tai deadline on sitten tietenkin erikseen. Joka tapauksessa kannattaa olla itselleen armollinen ja käyttää myös tekstiä detaljien korvaajana.
Hauska esimerkki taustojen piirtämisestä on monista mangoista löytyvä tyyli, jossa kuvataan esineitä ja jopa isojakin juttuja niiden yksityiskohtien kautta. Toisin sanoen puista näkyy muutama lehti, rakennuksista vain ylin kerros ja kaupunkikuvassa enimmäkseen kattoja. Yksityiskohtaisella piirroksella lukijalle luodaan se illuusio että esine jatkuu yhtä "oikein" piirrettynä myös kuvan ulkopuolella. :)
-
En viitsi uutta ketjua tämän takia tehdä, niin...
Missäs vaiheessa tuo kansi yleensä valmistuu? Alku- vai loppupuolella?
Muutenkin tässä miettinyt, että minkälainen olisi sitten kiintoisa kansi? Ainakin sellainen, että se kiinnittäisi katseet, mutta sommittelu on hankalaa.
Homma selviää vain tekemällä.
-
Mulla kannen tekeminen riippuu vähän projektista. Yhdessä jutussa tein kannen viimeisenä ja toisessa taas jopa kuukausia ennen kuin aloin piirtämään varsinaista tarinaa.
-
Jos kysymyksessä ei ole omakustanne kustantajan markkinointiosasto saattaa pahimmassa tapauksesssa haluta kannen jo kuukausia ennen itse albumin valmistumista.
Itse tykkään eniten graafisesti selkeistä kansista (heräteostokset tulee lähes aina hankittua kannen perusteella), ja sellainen luultavasti näkyy parhaiten kaupan hyllyssäkin.
-
Itselläni on pitkään pyörinyt mielessä tehdä jokin räiskintä sarjakuva.. ::) En vain ole saanut aikaiseksi mennä kirjastoon ja etsiä netistä enemmän tietoa aseista ja niiden toiminnasta sillä tekemisen puuska iskee aina viikonloppuisin jolloin lähikirjastomme on kiinni. Kupillinen kahvia ja taas miettimään kynän ja paperin ääreen. :-\
-
Niin, minun kokemukseni mukaan aseissa on tärkeintä tietää A) Miten ne piirretään ja B) Perusasiat niiden toiminnasta. Eli revolverissa on pyörivä.. lipas?, haulikko ladataan sillä liuskalla tai avataan, jne.. Kuten voi huomata, en ole ase-ekspertti. Mutta pointti oli se, että ei tarvitsekaan olla. Kuitenkin tärkeämpää kuin aseet, ovat hahmot jotka niitä käyttävät ja se, mihin niitä käytetään.
Tällä en tarkoita, että ei saisi opiskella aseisiin liittyviä asioita niin paljon kuin haluaa. Mutta minusta kannattaa lähteä vaan tekemään sitä sarjakuvaa, vaikka ei niin paljon aseista tietäisikään.
-
Itseasiassa hyvä idea! :laugh: En ole kova asetietäjä mutta yleis tietoa löytyy ja tarvittaessa voi hakea uutta tietoa.
-
Ups. Postasin tän ekana tonne ideaketjuun mutta tämä onkin parempi osoite. Nää lainaukset on siis siitä toisesta ketjusta.
Olisko ehkä asiallista perehtyä historiaan useammankin kirjan voimin ennen kuin lähtee kehittelemään historiallista sarjakuvaa?
Mulla oli itsellänikin noin 16-vuotiaana tekeillä suuri sarjakuvaromaani vuodesta 1905, mutta mitä enemmän opin vuoden 1905 tapahtumista, sen mahdottomammaksi sen toteutus sen aikaisella keskittymiskyvyllä meni.
Saa nähdä kuinka mun käy. Olen nyt pian 6 vuotta haalinut taustamatskua yhteen juttuun. Olen kirjailmellisesti kerännyt sitä ympäri maailman (Helsingistä, Tokiosta, Soulista, Pariisista ja tietenkin netistä...). Mitä enemmän sitä materiaalia on, sitä enemmän sitä haluaisin lisää.
Osin tämä johtuu tietenkin siitä, että alkuperäinen idea oli liian epämääräinen. Toivon saavani siitä lisämatskusta valaistusta asiaan sekä haluan syventää ajankuvaa tarinassa. Ahdistavaa on kuitenkin tietää että pelkillä faktoilla ei pötkitä oikeastaan vielä minnekään.
Tärkeintä on jutun perusasetelma, tarina ja se mitä sillä kaikella haluaa lopulta sanoa. Ellei nämä ideapuolen palikat ole kasassa lukija ei kiinnostu eikä kiinnostunutkaan lukija jaksa loppuun asti.
Tästä opimme; tieto lisää tuskaa, kannattaa tehdä vaan eikä jäädä jahkailemaan kaikenmaailman faktojen perään. Voi muuten jäädä sarjakuvaromaani kokonaan tekemättä.
Jarmo on oikeassa, voi jäädä juu. Mutta yhtä tärkeää kuin päämäärä on mulle se matka(nteko). :)
EDIT: Ja kappas, olen näköjään jo aiemmin avautunut tässä samassa ketjussa.