Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
17.12.2017, klo 15:59:27

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
461178 viestiä 10219 aihetta kirjoittanut 7215 jäsentä. Uusin jäsen: s0nar
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus
| | |-+  Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 52 53 54 55 56 [57] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi  (Luettu 159245 kertaa)
Clavia Z
Kummajainen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 750



« Vastaus #840 : 27.09.2016, klo 22:15:21 »

Tännehän on tullut kivasti rohkaisua ja vinkkejä, kiitoksia teille.

Holle ja Curt: Onhan se toki käynyt mielessä että minun pitäisi kehittyäkseni irtautua välillä kulloinkin tekeillä olevasta sarjakuvasta ja piirtää yksittäisiä kuvia, irroitella ja antaa mielikuvituksen vain viedä... mutta jotenkin ajattelin optimisesti että kehittyyhän sitä pelkästään sitä sarjakuvaprojektia duunaamalla... kun en halunnut minkään hidastavan sen etenemistä. Väärä ajatus, otan opikseni. Inktober alkakoon.

Sarjakuva on vain yksi graafisen ilmaisun ja kerronnan muoto. Onko palosi sittenkin silkka teksti? vaiko vain kuvat ilman jaksollista kanonista jatkumoa? Onko poltteesi sittenkin musiikki?

Minä olen tarinankertoja. Se on minun paloni. Keksin tarinoita ja kerron ne kuvaa ja tekstiä yhdistelemällä. Enkä pelkää isoja projekteja. Mitä pitempi juttu, sen paremmin viihdyn sen parissa. Tein ensimmäiset albumimittaiset sarjakuvani jo 1987, vasta-alkajana. Minulla oli omat vakiohahmot jotka seikkailivat kaikkiaan 13:ssa pitkässä tarinassa ennen kuin päästin heistä irti. Ideoita tuli sen verran kuin ehdin piirtää, ja roiskaisin nuo 46-sivuiset seikkailut paperille nopeasti. Välillä on ollut sitten pitkiä kausia, jolloin olen keskittynyt ihan vain yhden rivin strippeihin, mutta nykyään strippiformaatti tuntuu liian ahtaalta valtoimenaan ryöppyävälle mielikuvitukselleni.

Luominen on minulle helppoa, koska minä ikään kuin näen valmiit sivut päässäni. Kun sitten katselen tyhjää paperia, hion vielä dialogia mielessäni ja alan sitten tehdä ruutujaon ja luonnostella.

Ongelmat syntyvät vasta tussausvaiheessa. Piirrän ruudut ja sivukokonaisuudet just niin kuin ne päässäni näen, mutta käsi ei osaa tehdä niin hienoa jälkeä että se vastaisi sitä mitä näen päässäni.

Tussaamista tässä eniten pitäisi kehittää.
tallennettu

JPH
Uusi jäsen
*
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #841 : 10.09.2017, klo 21:07:07 »

Tuskaa. Halusin dynaamisemman kuvan juoksevasta hahmosta niin päätin vääntää poseeerauksen tollaisella  SH FiguArtsin Body Kun -hahmolla (noi sarjakuvapiirtäjille tarkoitetut mannekiinit, joita voi laittaa lähes mihin tahansa asentoon). No, hienohan siitä asennosta tuli ja se näytti vauhdikkaalta.



Mutta kun sen sain piirrettyä paperille, näyttikin se aikasta tylsältä. Vauhdin tuntua siinä ei ollut ollenkaan vaan näytti ihan että hahmo olisi ollut molemmat jalat maassa ja hiipinyt.

Kun taustoja lisäilin ja myös tuon maan jalkojen alle, niin kokeilin siihen lisätä jotain dropshadowia jotta tulisi enemmän fiilistä että taaimmainen jalka olisi ilmassa. Kyllähän se vähän paremmalta näyttää mutta en ole oikein tyytyväinen tuohon piirtämääni varjoonkaan. Tuntuu kovin vaikealta toi koko varjo.

Täältä hakisin jotain vinkkejä miten liikettä saisi kuvaan enemmän, nimenomaan tohon kuvakulmaan.



Toi hahmo on siis laitettu poseeraamaan (mukana sellainen pidike jolla sen saa poseeraamaan vaikka ilmaan. Tosi hyvä figuuri muuten!), siitä on otettu kuva ja piirretty mallista.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 747


« Vastaus #842 : 10.09.2017, klo 21:42:21 »

Tyyppäsin tuolla mallilla.
En ole varsinaisesti piirtäjäsankari joten tulos oli epileptikko ninja ja toinenkin kaatumatautinen huppuveikko.

Joko liioittelet oikeaa perspektiiviä tuomalla etukättä lähemmäs kuin se oikeasti onkaan tai lisäät vauhtiviivoja(tähän suuri osa angloamerikkalaista ja mangakerrontaa pohjaa, staattinen liikkeeksi illuusiolla)

ja tietty kokeilet löytyykö mannekiinilla vielä parempi asento.
tai muuttamalla taustaa ja sen asemointia.

Itse käytin suoraan tussia piirtäessäni mallikuvastasi ja vaikka onkin kömpelöä jälkeä siinä on enemmän massaa, anatomisesti väärissä paikoissa (jotenkin sain käteen pari lisäniveltä), mutta massaa joka tapauksessa.
Hahmosi on "oikein" mutta ihan liian kevyt, mannekiinissa lankeaa varjoja jotka osoittavat silmälle ja aivoille muodon, pinnat ja siten kokonaisvaltaisen kropan.
Eli sitä varjoa lisää myös.

Mutta alkuaskeleet on otettu, ei kun teet toisen version ja sitten kolmannen ja kuudennentoista ja jatkat kunnes on valmista.
Ja ensi kerralla onnistuukin helpommin.
On uudet ongelmat ja haasteet.

Onnea sarjakuvanteon tiellä.



tallennettu
Secos-Bill
Galleriataiteilija
****
Poissa

Viestejä: 662


« Vastaus #843 : 11.09.2017, klo 05:42:39 »

^^ Mielestäni hahmon painopiste on liian takana, se näyttää juoksevan pikemminkin taaksepäin. Itse laittaisin ylävartalon taittumaan hiukan enemmän eteenpäin.

En ole varma tulkitsenko valokuvan ihan oikein, mutta minusta näyttää, että kantapää on liian lähellä maata, sekä reidet ovat hiukan liikaa keskilinjan suuntaan ? Tärkeintähän mallista piirtämisessä on se, että malli on oikein.

Mutta ehdottomasti erittäin kehityskelpoista jälkeä, tekisi mieli nähdä tulevatkin versiot  Smiley ( ja galleriasi on valitettavan tyhjä ).
tallennettu
Gothicus
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 683



« Vastaus #844 : 11.09.2017, klo 10:10:11 »

^^ Mielestäni hahmon painopiste on liian takana, se näyttää juoksevan pikemminkin taaksepäin. Itse laittaisin ylävartalon taittumaan hiukan enemmän eteenpäin.
Samaa mieltä; hahmo näyttää nojaavan taaksepäin, eikä kehon paino näyttäisi tulevan ponnistavan vasemman jalan päälle. Eli pientä etunojaa hahmoon, painovaikutelmaa vasemmalle reidelle, sekä säätöä taustan perspektiiviin. Nyt hahmo ja perspektiivi (jota ei välttämättä kannata vetää yksyhteen pöydänkannen kanssa) eivät ole täydessä synkassa, joka aiheuttaa staattisen vaikutelman.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2017, klo 10:13:31 kirjoittanut Gothicus » tallennettu

"Ihminen on ihmiselle kettu."
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 493


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #845 : 11.09.2017, klo 23:53:45 »

Täältä hakisin jotain vinkkejä miten liikettä saisi kuvaan enemmän, nimenomaan tohon kuvakulmaan.
Kuvakulma on hankala, koska siinä tulee raajoihin paljon ns. lyhennyksiä. Hahmo tulee kohti kameraa, joka on kuitenkin aika ylhäällä. Kokeilin ja just tuo ylhäältä alas tekee käsistä täältä katsoen helposti kummallisen näköiset. Kädessä oleva ase on oikeastaan ainoa säännöllisen muotoinen esine, jonka avulla perspektiiviä voi hahmottaa. "Lintuperspektiivi" ei myöskään nyt ainakaan lisää sitä vauhdin tuntua.

Jos haluat käyttää tuommoista malli-ukkoa, huomaa, että eri etäisyyksiltä, ja erilaisilla linsseillä kuvattuna lopputulos on aina hieman erilainen.

Kuten toverit tuossa aiemmin kirjoittivat, on mallin asento pielessä. Se että jalkapohja on kokonaan maassa kun kädet ovat noin, on luonnotonta. Samoin ylävartalo, joka on kiertynyt väärään suuntaan (koska se ei ole kääntynyt oikeaan suuntaan). Polvikin tosiaan kaartuu liian sisään, eli tyyppi on menossa mukkelis makkelis.

Suosittelisin joko mallin ottamista muista sarjakuvista tai sitten vielä mieluummin että kokeilet tuon mallinuken sijasta omalla keholla. Siis ihan miltä se tuntuu ja missä asennossa kädet ja jalat tuntuvat parhailta. Sitten piirtäessä muista olkapäästä toiseen kulkeva linja sekä lantiossa lonkat yhdistävä linja. Kun ne ovat suhteessa oikein niiden jatkoksi sitten raajoja.



* juoks.jpg (68.41 kilotavua, 395x610 - tarkasteltu 43 kertaa.)
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
matkamies
taiteellinen maatalousmies
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 620


Ukon lapset


« Vastaus #846 : 12.09.2017, klo 02:26:59 »

Hahmon asento ja kuvakulma ovat liikkuvan vaikutelman kannalta hankalia. Nyt näyttää siltä kuin yläkroppa olisi menossa eri suuntaan kuin jalat. Niinkuin ylempänä jo mainittiinkin, vauhtiviivoilla saa helposti aikaan liikkeen tuntua, myös silloin kun niitä käyttää taloudellisesti. Siirtäisin myös kuvakulmaa vähän. Tähän tapaan.... 
tallennettu

Secos-Bill
Galleriataiteilija
****
Poissa

Viestejä: 662


« Vastaus #847 : 12.09.2017, klo 06:14:16 »

Suosittelisin joko mallin ottamista muista sarjakuvista tai sitten vielä mieluummin että kokeilet tuon mallinuken sijasta omalla keholla.

Nukella on kyllä oma paikkansa, joten ei sitä pois kannata heittää. Omalla kehollahan ei saa esim hyppyjä tai muuta rajumpaa liikettä oikein, jos ei tosiaan silloin hyppää ( tms ), mutta asennon huomioiminen lyhyen ilmalennon aikana on lähes mahdotonta. Jos vain seisoo ja on hyppäävinään, painopiste ja tasapainottavat liikkeet ovat pielessä.
Itse suosin vaikeissa asennoissa valokuvia ja jos kuva ei ole ihan halutusta suunnasta, niin se avulla voi ainakin taitella nukelle oikean asennon.
Ja lopulta, kun tarpeeksi harjoittelee hyvillä malleilla ( oli se sitten nukke tai valokuva ), niin lopulta asennot oppii kyllä tekemään ihan omasta päästäänkin.
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 493


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #848 : 12.09.2017, klo 10:03:01 »

Nukella on kyllä oma paikkansa, joten ei sitä pois kannata heittää. Omalla kehollahan ei saa esim hyppyjä tai muuta rajumpaa liikettä oikein, jos ei tosiaan silloin hyppää ( tms ), mutta asennon huomioiminen lyhyen ilmalennon aikana on lähes mahdotonta. Jos vain seisoo ja on hyppäävinään, painopiste ja tasapainottavat liikkeet ovat pielessä.
Joo, ei nukkea hukata kannata, kunhan muistaa, että se ei ole oikotie siinä mielessä, että sen saa myös "vääriin asentoihin", niinku tuossa yllä. Ja tekee sitten nukella tai omalla keholla, pitäisi se ihan empiirisestikin tulla selväksi, että kävely ja juoksu ovat tietyllä tapaa kaatumista eteenpäin.

Itse suosin vaikeissa asennoissa valokuvia ja jos kuva ei ole ihan halutusta suunnasta, niin se avulla voi ainakin taitella nukelle oikean asennon.
Hiuksia jos lähdetään halkomaan niin joskus olisi hyvä olla 2 valokuvaa eri suunnista samasta asennosta, siis jos haluaa varmasti asennon oikein.  Smiley

Sarjakuvista jos katsoo, niin Jack Kirby on siinä mielessä hauska, kun se liioittelee kaikki liikkeet ja eleet äärimmilleen. Tai oikeastaan äärimmäisen yli. Ja liioittelustahan tässä on myös kysymys, oikean kuvakulman ja asennon valitsemisen lisäksi.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
SkTV
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 273


« Vastaus #849 : 12.09.2017, klo 10:19:40 »

Russ Manning tekee aika dynaamisia juoksuja. Kehon kallistuskulmat on aika huikeita.
tallennettu
JPH
Uusi jäsen
*
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #850 : 12.09.2017, klo 10:43:01 »

Hyviä pointereita, kiitokset kaikille kommentoijille.

Taisin tosiaan tyytyä mannekiinin asentoon liian nopeasti, olisi pitänyt hioa enemmän.
tallennettu
Korro
Ja kumppanit.
Galleriataiteilija
****
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 402



« Vastaus #851 : 18.10.2017, klo 11:53:31 »

Hieman kuumeilua yms. Joudun pitämään vähän taukoa piirtämisen osalta mikä voi olla herkän mieleni kannalta ihan ok. ( olen melko maaninen taiteen suhteen)
Tämä duhaoire voi olla myös fysiikan tapa ilmoittaa väsymyksestä. Satoi tai paistoi.
tallennettu

Kello- viiden- tee.
Korro
Ja kumppanit.
Galleriataiteilija
****
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 402



« Vastaus #852 : 19.10.2017, klo 12:03:55 »

Vaikka sain keskittyä luovuuden pariin muutamaksi toviksi niin tuntuu vielä ettei vireys ole " ok" vielä. Tekevälle sattuu. Visioita on ollut jatkon suhteen. Koska konkretisoituu niin se on ajasta kiinni.
tallennettu

Kello- viiden- tee.
Sivuja: 1 ... 52 53 54 55 56 [57] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: