Kirjoittaja Aihe: Ilman naista  (Luettu 20388 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jinroh

• Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
Vs: Ilman naista
« Vastaus #105 : 14.03.2012 klo 16:41:06 »
On täysin kohtuutonta pyytää vaikkapa ironista pitchausta sarjakuvasta sarjakuvan omalle sivulle, tai edes jotain interaktiota tekijöiden persoonista

Kyllähän se vähän onkin. Suomessahan on ollut tapana uskoa, että kyllä hyvä tavara aina ostajan löytää, mutta vaikka markkinointi ei noin yksinkertaista olekaan, on ajatuksessa sikäli vinha perä, ettei tuote muutu miksikään siitä mitä tekijä siitä sanoo.

Interaktion kautta se voi tietenkin muuttua, mutta se onkin jo toinen asia.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:34:19 kirjoittanut Curtvile »
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

MikkoK

• Jäsen
« Vastaus #106 : 17.03.2012 klo 23:41:29 »
On täysin kohtuutonta pyytää vaikkapa ironista pitchausta sarjakuvasta sarjakuvan omalle sivulle, tai edes jotain interaktiota tekijöiden persoonista, että voisi todeta "Jaa, perseilijöitä, huonoja sellaisia, moving on". Onhan se hirveä panos tähän ketjuun, että toinen kommentoi sanoja sanojen vuoksi ja toinen vaatii esimerkkejä, näistähän tulee esimerkillisen hienosti esiin, mikä tekijöiden syyt ja motiivit tehdä ko. sarjakuvaa on.
Nyt musta tuntuu siltä että sulla on tarve tulkita asioita ensikädessä jostain opillisen puhtauden lähtökohdista . Onko tää puhdasoppista? Mitä tunteita tää saa mussa herättää? - ja sitten vasta on turvallista siirtyä varsinaiseen lukuvaiheeseen kun tietää ollaanko omalla vai vastustajan puolella. Onko lupa nauraa tai samaistua vai pitääkö vihata. Tai siis, näin minä tulkitsen tätä sinun pitkähköä avautumistasi.

Suoraan sanottuna, minulla ei henkilökohtaisesti ole työkaluja vastata kritiikkiin mitenkään rakentavasti, paitsi koitamalla jatkossa piirtää paremmin. Työprosessimme on sellainen, että ensin Jussi tuskailee keksiäkseen käsiksen, sitten analysoimme sen onko se hauska, ja pohdimme miten sen voisi esittää. Joskus Jussilla on selkeä näkemys esityksestä, joskus se kypsyy hitaasti. Kun saadaan aikaan luonnos johon ollaan tarpeeksi tyytyväisiä, minä piirrän sen. Jos strippi ei toimi, niin se on sitten tekninen fail. Analyysin päätelmien kulku ja laatu riippuu käsiksestä, joten mä en jälkikäteen osaa dekonstruoida yksittäisen stripin prosessia. Unohdan suurimman osa detaaleista (jotain poikkeuksia lukuun ottamatta), jolloin minulla ei ole käytettävissäni hirveästi enempää dataa kuin mitä siitä stripistä jokainen lukija saa irti.

Netissä periaatteessa minkään yksittäisen väitteen todenperäisyydestä on mahdotonta ottaa selvää, joten jos joku sanoisi että meidän motiivi on ollut harjoittaa analyyttistä ja luovaa huumoria ja pitää yllä marginaalista visuaalisen ilmaisun taitoa, että emme ole misogyynejä tai naisvihaajia, ja että patteriemme ja seiniemme välit ovat melko isot, niin en tiedä miten sen voisi varsinaisesti laskea faktaksi.

Jos joku asia herättää negatiivisia tunteita niin se on ihan ok. Yhdessä asiassa olen kyllä täysi eri mieltä kanssasi: vaikka ei osaa, on ihmisellä täysi oikeus tehdä. Luova tuottaminen on hauskimpia asioita mitä ihminen voi tehdä, riippumatta lopputuloksen absoluuttisesta laadusta (voiko absoluuttista laatua määritellä?), ja siihen jokaisella on oikeus. Jos sen tuo sitten julkisuuteen, niin silloin jokaisella on tottakai myös oikeus arvostella teosta.

« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:29:46 kirjoittanut Curtvile »

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #107 : 18.03.2012 klo 10:02:11 »
Suoraan sanottuna, minulla ei henkilökohtaisesti ole työkaluja vastata kritiikkiin mitenkään rakentavasti, paitsi koitamalla jatkossa piirtää paremmin.

Minä en menisi sinun piirrosjälkeäsi moittimaan. Ainakin se on parempaa kuin 90% meistä muista piirustelijoista täällä (itseni mukaan lukien) pystyy tuottamaan. Kvaakissakin on toki parempia piirtäjiä. There's always a bigger fish. Mutta suurimmalla osalla paremmista piirtäjistä on yksi huvittava piirre: he eivät julkaise paljon mitään.

Tuommoinen pino valmiita strippejä, joissa kuitenkin piirroslaatu on hyvä, on sellaisenaan saavutus.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:30:01 kirjoittanut Curtvile »
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

MikkoK

• Jäsen
« Vastaus #108 : 18.03.2012 klo 20:26:15 »
Tuommoinen pino valmiita strippejä, joissa kuitenkin piirroslaatu on hyvä, on sellaisenaan saavutus.

Punastus ja köh. Kiitoksia vain.

Jospa Ilman Naista sarjakuvaa koskevat jatkokommentit voisi osoittaa vaikkapa sinne Jussin aikaisemmin osoittamaan omaan säikeeseensä niin saisi tämän thredjackingin loppumaan?
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:30:14 kirjoittanut Curtvile »

Marko K

• Vieras
« Vastaus #109 : 19.03.2012 klo 10:46:12 »
Jos joku asia herättää negatiivisia tunteita niin se on ihan ok. Yhdessä asiassa olen kyllä täysi eri mieltä kanssasi: vaikka ei osaa, on ihmisellä täysi oikeus tehdä. Luova tuottaminen on hauskimpia asioita mitä ihminen voi tehdä, riippumatta lopputuloksen absoluuttisesta laadusta (voiko absoluuttista laatua määritellä?), ja siihen jokaisella on oikeus. Jos sen tuo sitten julkisuuteen, niin silloin jokaisella on tottakai myös oikeus arvostella teosta.

Samaa mieltä.

Minä en menisi sinun piirrosjälkeäsi moittimaan. Ainakin se on parempaa kuin 90% meistä muista piirustelijoista täällä (itseni mukaan lukien) pystyy tuottamaan. Kvaakissakin on toki parempia piirtäjiä. There's always a bigger fish. Mutta suurimmalla osalla paremmista piirtäjistä on yksi huvittava piirre: he eivät julkaise paljon mitään.

Kuten myös tuosta asiasta. Tosin ainahan voi pyrkiä parempaan, että siinä mielessä ei pidä jäädä taputtelemaan itseään olkapäälle.

Jossain toisessa ketjussa täällä oli joku kommentoinut, että pitää tehdä sellaisia sarjakuvia mitä itse haluaisi lukea ja minusta se on hyvä ohje. Tuota noudattamalla olen onnistunut säilyttämään tekemisen ilon. Ja viemään jumiin jääneitä sarjakuvia eteenpäin. Pidän tuosta kiinni siinäkin tapauksessa vaikka toimeentuloni olisi kiinni sarjakuvista (mitä se ei ole) sillä , jos koko "suurta yleisöä" yrittää miellyttää niin sille mielistelylle ei löydy kyllä toista päätä.

Olen sitä mieltä, että ilman tekemisen iloa suomalaisella sarjakuvalla ei ole tulevaisuutta.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012 klo 15:30:31 kirjoittanut Curtvile »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #110 : 08.08.2012 klo 01:45:24 »
Empulle ja muillekin iloisia uutisia: Ilman naista 2 - albumi ilmestyy Helsingin Sarjakuvafestivaaleille.

Albumin tekemiseen innoitti osittain tämä ketju, joten olette kaikki syypäitä!

P.S. Haluisko joku ylläpitäjä muuttaa tämän ketjun otsikon lyhyempään muotoon Ilman naista?
« Viimeksi muokattu: 08.08.2012 klo 01:47:33 kirjoittanut Petteri Oja »

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #111 : 08.08.2012 klo 07:17:03 »
Empulle ja muillekin iloisia uutisia: Ilman naista 2 - albumi ilmestyy Helsingin Sarjakuvafestivaaleille.

Albumin tekemiseen innoitti osittain tämä ketju, joten olette kaikki syypäitä!

P.S. Haluisko joku ylläpitäjä muuttaa tämän ketjun otsikon lyhyempään muotoon Ilman naista?

Ei minulla muuta kuin että hieman pelkään värien menevän painossa tukkoon tuolta tummemmasta päästä.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #112 : 21.08.2012 klo 15:24:13 »
Ei minulla muuta kuin että hieman pelkään värien menevän painossa tukkoon tuolta tummemmasta päästä.

No niin. Jos olisin huomannut tämän viestin vähän aiemmin ei tarttis nyt harmitella, kun meni värit tukkoon tuolta tummemmasta päästä.

Mut enivei, albumi on ulkona ja leviää kauppoihin lähiaikoina. Turun Sarjakuvakaupasta saa jo nyt.

Haluisko ja voisko?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #113 : 21.08.2012 klo 15:31:01 »

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #114 : 23.08.2012 klo 04:00:53 »
Toivottavasti saatte miesasiamiehillekin, kun tykkäävät trollailla mokomilla. Kiitoksia, kun teette muiden elämästä ärsyttävää. <3

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #115 : 29.08.2012 klo 20:31:37 »
Joo on kannen värit pikkasen... Mutta muuten hienoa, hienoa ja vielä näsäviisas kommenttiraita tosikoiden iloksi.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

JussiP

• Jäsen
  • Muutoksen tuulipuvut
« Vastaus #116 : 10.09.2012 klo 13:01:03 »
Kaikille Ilman Naista -sarjakuvaa inhoaville on luvassa hyviä uutisia, sarjakuvan tekeminen nimittäin loppuu.

Kiitokset kaikille lukijoille. Muistoseppeleiden sijaan suosittelemme ostamaan albumin, jottei kustantajamme joudu asumaan pahvilaatikkoon syrjäiselle kujalle. Talvikin on tulossa.
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.