On täysin kohtuutonta pyytää vaikkapa ironista pitchausta sarjakuvasta sarjakuvan omalle sivulle, tai edes jotain interaktiota tekijöiden persoonista, että voisi todeta "Jaa, perseilijöitä, huonoja sellaisia, moving on". Onhan se hirveä panos tähän ketjuun, että toinen kommentoi sanoja sanojen vuoksi ja toinen vaatii esimerkkejä, näistähän tulee esimerkillisen hienosti esiin, mikä tekijöiden syyt ja motiivit tehdä ko. sarjakuvaa on.
Nyt musta tuntuu siltä että sulla on tarve tulkita asioita ensikädessä jostain opillisen puhtauden lähtökohdista . Onko tää puhdasoppista? Mitä tunteita tää saa mussa herättää? - ja sitten vasta on turvallista siirtyä varsinaiseen lukuvaiheeseen kun tietää ollaanko omalla vai vastustajan puolella. Onko lupa nauraa tai samaistua vai pitääkö vihata. Tai siis, näin minä tulkitsen tätä sinun pitkähköä avautumistasi.
Suoraan sanottuna, minulla ei henkilökohtaisesti ole työkaluja vastata kritiikkiin mitenkään rakentavasti, paitsi koitamalla jatkossa piirtää paremmin. Työprosessimme on sellainen, että ensin Jussi tuskailee keksiäkseen käsiksen, sitten analysoimme sen onko se hauska, ja pohdimme miten sen voisi esittää. Joskus Jussilla on selkeä näkemys esityksestä, joskus se kypsyy hitaasti. Kun saadaan aikaan luonnos johon ollaan tarpeeksi tyytyväisiä, minä piirrän sen. Jos strippi ei toimi, niin se on sitten tekninen fail. Analyysin päätelmien kulku ja laatu riippuu käsiksestä, joten mä en jälkikäteen osaa dekonstruoida yksittäisen stripin prosessia. Unohdan suurimman osa detaaleista (jotain poikkeuksia lukuun ottamatta), jolloin minulla ei ole käytettävissäni hirveästi enempää dataa kuin mitä siitä stripistä jokainen lukija saa irti.
Netissä periaatteessa minkään yksittäisen väitteen todenperäisyydestä on mahdotonta ottaa selvää, joten jos joku sanoisi että meidän motiivi on ollut harjoittaa analyyttistä ja luovaa huumoria ja pitää yllä marginaalista visuaalisen ilmaisun taitoa, että emme ole misogyynejä tai naisvihaajia, ja että patteriemme ja seiniemme välit ovat melko isot, niin en tiedä miten sen voisi varsinaisesti laskea faktaksi.
Jos joku asia herättää negatiivisia tunteita niin se on ihan ok. Yhdessä asiassa olen kyllä täysi eri mieltä kanssasi: vaikka ei osaa, on ihmisellä täysi oikeus tehdä. Luova tuottaminen on hauskimpia asioita mitä ihminen voi tehdä, riippumatta lopputuloksen absoluuttisesta laadusta (voiko absoluuttista laatua määritellä?), ja siihen jokaisella on oikeus. Jos sen tuo sitten julkisuuteen, niin silloin jokaisella on tottakai myös oikeus arvostella teosta.