Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu
Kvaak.fi
:n
mediatietoihin
.
Kolumnit ja matkaraportit:
Suomessa julkaistut Tarzan- ja Tarzanin poika -erikoisjulkaisut
(15.02.2012 klo 10:00:00)
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
Jäikö
aktivointi sähköposti
saamatta?
27.05.2012, klo 03:21:15
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:
Tarkempi haku
355626
viestiä
8529
aihetta kirjoittanut
6032
jäsentä. Uusin jäsen:
salamanterinainen
Lue lisää
pikkuilmoituksesta
.
Etusivu
|
Ohjeet
|
Haku
|
Jäsenet
|
Galleria
|
Ylläpito ja toimitus
|
Kirjaudu
|
Rekisteröidy
Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
Muut sarjakuva-aiheet
Ajankohtaisuuksia: 22.1
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
« edellinen
seuraava »
Sivuja:
[
1
]
2
|
Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja
Aihe: Ajankohtaisuuksia: 22.1 (Luettu 4833 kertaa)
Otto Sinisalo
Ylläpitäjä
Poissa
Sukupuoli:
Ajankohtaisuuksia: 22.1
«
:
22.01.2004, klo 20:17:03 »
Mitä teit tällä viikolla sarjakuviin liittyen: luit, piirsit, ostit, käytit ikkunoiden tilkkeenä, koska pakkanen on niin murhaava?
Minä kävin lompakkoni kanssa juhlimassa tuontisarjakuvien hinnanlaskua ja ostin tuoreita jenkkialbumeita.
GLOBAL FREQUENCY: PLANET ABLAZE on Warren Ellisin maksisarja, jossa high-tech-agentit pelastavat maailmaa päivän sci-fi-ideoilta. Myrskylinnut aikuisille. Yhdessä episodissa on RAKKAUDEN VOIMA -loppu, joka kalvaa. Komea taitelijakaarti, kuitenkin: JJ Muth, Steve Dillon, Gary Leach, David Lloyd...
tallennettu
Tero Mäntylä
Peliohjelmoija?
Ylläpitäjä
Poissa
Sukupuoli:
Re:Ajankohtaisuuksia: 22.1
«
Vastaus #1 :
22.01.2004, klo 20:42:01 »
No menin lukemaan Ghost in the Shellin uudelleen, lukasin Knights of the Dinner Tablen volumet 1 ja 2, lähetin pari Alainia #1 lehteä parille kirjastolle, lähetin Alainia # 2 käsikirjoituksen synopsiksen mahdolliselle piirtäjälle, järjestin yhden ihmisen vetämään sarjakuvakurssia ja mietin että pitäiskös sitä mennä aloittamaan ihan uus nettisarjakuva.
tallennettu
Rami Rautkorpi
Siirtäjä
Ylläpitäjä
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #2 :
22.01.2004, klo 21:23:10 »
GLOB FREQ: Arvasin, että Otto "tykkäisi" siitä yhdestä. Enimmäkseen tarinat olivat niin kaavamaisia, että edes hyvä (ei erinomainen) kirjoitus ja loistava kuvitus ei riittänyt pelastamaan niitä. "Kerros täynnä kulttisekopäitä! Mikä avuksi?" "Hei, minä tiedän: Ammutaan ne kaikki!" Päättyi kuitenkin hyvällä nuotilla, nimittäin se le parkour -juoksu piti suun hymyssä loppuun saakka. "Onneksi olkoon, hyödytön harrastuksesi pelastaa tänään maailman!"
SPIDER-GIRL #68, 1602 #6, SUPREME POWER #6, ASTRO CITY: LOCAL HEROES #5 ja CAPTAIN MARVEL #18, joista nostan esille SUPREME POWERIN "Teräsmiehen" ja "Batmanin" välisen hulvattoman, öh, ajatustenvaihdon, joka melkeinpä korvasi tarinan etenemättömyyden.
tallennettu
Älä puhuttele natsimuumiota, ellei natsimuumio ensin puhuttele sinua.
Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
Poissa
Sukupuoli:
<><
«
Vastaus #3 :
22.01.2004, klo 22:29:18 »
Ainoa uusi sarjakuva oli toi Dragonball #5, jonka ostin sunnuntaina. Oli ihan kiva, vaikka taistelua venytettiinkin ihan lopputtoman liikaa. Loppupuolella, kun alkoi uusi seikkailu, rupesi olemaan taas parempaa.
Clarken ja Leen Rama II:n luin loppuun ja käväisin kirjastossa kysymässä Gardens of Ramaa, mutta eipä ollut. Kadonnut
Alpha Flightia olen lukenut myös hiljakseen (tällä tahdilla riittää vielä pari viikkoa).
Sarjakuvia olen väsännyt ihan liian heikosti. Pari sivua väritin ja skannasin reilun kymmenen väritettäväksi. Viikonlopun aikana voisi koittaa saada sitten noi tehtyä alta pois.
Koulussa typografiaa ja kuvankäsittelyä.
Niin joo. Kun ei löytynyt Gardens of Ramaa, lainasinkin Asimovin Ikuisuuden lopun ja siitä olen alkua vähäsen jo lukenut.
tallennettu
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #4 :
22.01.2004, klo 23:32:19 »
Ostoksia vähän vähemmän kuin viime viikolla: Ranma 3, Ryhmä-X 1/04 ja Mega 1/04 kiskalta. Aku Ankka oli huomattavasti mieluisampi yllätys kuin viime viikolla. Tosin Bill van Hornin pitkä sarja minulla oli ennestään Gladstonen julkaisuna. Touhon ensiesiintymistä minulla ei ollut, mutta olin tuon lukenut. Ostan ahkeraan Aku-Paloja. Siinä julkaistaan nykyisin sarjoja ajalta jolta minulla on eniten aukkoja kokoelmissa. Olen ollut liian nuori niiden ilmestymisaikaan ja tuhonnut suurimman osan.
Huuto.netistä tuli
BILL AMEND: Camp Foxtrot (Andrews McMeel)
- Hieman kuivakkaa amerikkalaista sanomalehtisarjakuvaa perheestä: Hölmö isä Roger, fiksu mutta neuroottinen äiti Andy, vetelä 16-vuotias Peter, rasittava 14-vuotias Paige ja 10-vuotias Jason joka on nero lähes joka alalla. Jasonilla on lemmikkileguaani Quincy joka yllättävää kyllä ei ole tyypillinen sanomalehtisarjakuvaeläin joka funtsailee omiaan vaan tekee mitä liskot tekevät.
Aluksi tämä tuntui raikkaalta kun ostin alennusmyynnistä kaksi ensimmäistä albumia vuosia sitten. Aina silloin tällöin näihin törmätessäni olen näitä hankkinut, mutta sarja on jäänyt paikalleen. Samoja teemoja toistetaan ja uusia elokuvia mainostetaan. Yleensä Jason ja hänen paras kaverinsa Marcus innostuvat esim. Batmanista, Star Warsista tai Jurassic Parkista. Äiti taas ei meinannut toipua Titanicista.
Noin puolet julkaistuista sarjoista minulla on kirjoina,
netistä
tulee välllä myös vilkaistua. En rupea kuitenkaan aktiivisesti keräilemään.
Onko nimimerkki Foxtrot ottanut nimimerkkinsä tästä?
JERRY SIEGEL, JOE SHUSTER, PAUL CASSIDY, JOHN SIKELA, WAYNE BORING ETC.: Superman Sunday Classics 1939-1943 (Kitchen Sink/DC Comics)
- Teriksen sanomalehtisarja alkoi pian sarjakuvalehdessä tapahtuneen ensiesiintymisen jälkeen. Alkuperäiset tekijät Siegel ja Shuster aloittivat sarjan mutta aika pian juontenkehittely siirtyi haamukirjoittaja Paul Cassidyn tehtäväksi. Piirtäjäksi vaihtui ensin John Sikela ja pian pitkäaikainen Wayne Boring. Ihastuttavan jäykkä piirtäjä Boring on piirtänyt tämän kirja loppupuolen sarjat. Tuttu tyyli ei ole vielä selvästi näkyvissä vaan hän selvästi ottaa edeltäjästään Sikelasta mallia. Kuitenkin boringmainen lentotyyli erottuu jo selvästi.
Kirjalle toivoisi jatkoakin. Mutta ilmeisesti epäillään ettei Boringin tyyli pure nykylukijoihin.
---
Lisäksi luin 12 King Kong -pokkaria. Eipä Timon kolumniin juuri lisättävää ole. Mutta hauskaa oli. Epäloogisuuksia oli hauska pongailla. Esim. King Kong on toisaalta niin nopea että pystyy napsimaan ohjuksia käsillään mutta myöhemmin ei saa Gograa kiinni koska tällä on rullaluistimet!
Grant Morrisonin Animal Manit luin myös uudelleen. Jos joku on kiinnostunut nykyisen gurun 10 vuoden takaisista tekemisistä niin kannattaa nämä tsekata. Morrisonin kirjoittamat numerot 1-26 ovat saatavina kolmena kirjana. Mutta jos ei tiedä mitään DC-universumista ja Crisis on Infinite Earthsista niin voi olla että suurin osa menee ohi. Eli pitkälle sisäpiirin juttua. Ja vaikka kokoelmakirjat ovatkin julkaistu Vertigo-nimen alla, on tämä "vain" supersankarisarjakuvaa, tosin vinksahtanutta sellaista. Vertigo-julkaisut alkoivat vasta kun Morrison oli jo lopettanut Animal Manin parissa.
Jaha, ensi viikolla tilipäivä. Olen ajatellut tutustua Stormwatchiin ja Authorityyn. Neuvoisiko joku mistä kannattaa aloittaa.
«
Viimeksi muokattu: 22.01.2004, klo 23:36:51 kirjoittanut Jukka Laine
»
tallennettu
"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
Rami Rautkorpi
Siirtäjä
Ylläpitäjä
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #5 :
23.01.2004, klo 00:03:16 »
Oho, miten pääsivätkin Mega ja Ryhmä-X unohtumaan. Chuck Austenin Ryhmis oli hauska, harmi että se loppui meillä siihen. Tekee melkein mieli ostaa loput jenkkikokoelmina, mutta onneksi ei ole varaa. Originista pidin alusta loppuun. Ylivertaiset oli... Mark Millaria.
Lainaus käyttäjältä: Jukka Laine - 22.01.2004, klo 23:32:19
Jaha, ensi viikolla tilipäivä. Olen ajatellut tutustua Stormwatchiin ja Authorityyn. Neuvoisiko joku mistä kannattaa aloittaa.
Ellisin Stormwatchit on koottu viideksi kirjaksi, mutta koska en siedä Tom Raneyn kuvitusta, suosittelen että aloitat vol 4:stä. Sitten Authority vol 1-2, tai jos rahaa liikenee (hei, kenelle minä oikein luulen puhuvani?) kovakantinen Absolute Authority.
Siihen kannattaakin sitten lopettaa, koska sen jälkeen Mark Millar kuljetti Authoritya kuin Christopher Walken Bruce Willisin isän kelloa. Puolet vol 2:sta on Millaria, joten ne pehmeäkantiset ostamalla voit kevyesti tutustua Millarin versioon, mutta muista pestä kätesi sen jälkeen.
tallennettu
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #6 :
23.01.2004, klo 07:13:03 »
Nyt ei mene Ramin kanssa maut yhteen.
Itse pidän Millarista ja Raneysta. Raneyn Thor on upeaa kamaa.
Mutta Ellisiä nyt olisi tarkoitus hankkia, taidanpa aloittaa Stormwatchin hankkimisen ihan alusta. Enkä minä mitään kovakantisia hanki, en minä niin varoissani ole.
Powersista ostin syksyllä ekan osan, sitäkin voisi jatkaa...
tallennettu
"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
Otto Sinisalo
Ylläpitäjä
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #7 :
23.01.2004, klo 12:10:51 »
Lainaus käyttäjältä: Rami Rautkorpi - 22.01.2004, klo 21:23:10
GLOB FREQ: Arvasin, että Otto "tykkäisi" siitä yhdestä.
Viesti kaikille sarjakuvantekijöille, joilla on sarjakuva työn alla: jos tarinanne sisältää RAKKAUDEN VOIMA -loppuratkaisun, LOPETTAKAA VÄLITTÖMÄSTI.
Lainaus
"Kerros täynnä kulttisekopäitä! Mikä avuksi?" "Hei, minä tiedän: Ammutaan ne kaikki!"
Minä pidin ammunnasta. Se näytti hyvältä. Mutta! Mikä ihme oli tarinan puolenvälin - HEI SPOILEREITA HEI - käänteen idea?
"Huone on avoin, emme voi mennä suoraan sisään ampumaan!"
"Minulla on suunnitelma, d00d!"
Seuraava sivu: tyypit menevät suoraan sisään ja ampuvat kaikki. Mitä mitä mitä?
Lainaus
SPIDER-GIRL #68
...? ...!
tallennettu
Rami Rautkorpi
Siirtäjä
Ylläpitäjä
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #8 :
23.01.2004, klo 12:56:36 »
Lainaus käyttäjältä: Jukka Laine - 23.01.2004, klo 07:13:03
Raneyn Thor on upeaa kamaa.
Raneyn hahmoilla on lättänät naamat. Jos Raney piirtäisi sellaisen sarjiksen, jossa näytetään kuinka tarina "kuvataan", kuten Gaiman ja Bisley tekivät Batmanistä, niin siinä kaikkien näyttelijöiden naamat iskettäisiin pöytään, ennen kuin heidät päästetään kameran eteen.
Lainaus käyttäjältä: Otto Sinisalo - 23.01.2004, klo 12:10:51
Seuraava sivu: tyypit menevät suoraan sisään ja ampuvat kaikki. Mitä mitä mitä?
Kapteeni, uskon, että kyseessä on ihmiskulttuurille ominainen epäloogisuuden muoto, jota nimitetään huumoriksi.
Lainaus käyttäjältä: Otto Sinisalo - 23.01.2004, klo 12:10:51
Lainaus
SPIDER-GIRL #68
...? ...!
Ai, haluat että kerron, mitä siinä on meneillään? Okei, Mayn ystävä Brad on paljastunut mutanttienvihaajaksi, mutta vain May ja JJ Jameson (Jonahin pojanpoika) tietävät, että Brad on myös valmis siirtymään sanoista tekoihin. May ja JJ olivat nimittäin paikalla sellaisessa tilanteessa, mutta supersankari-identiteeteissään, eli Hämähäkkityttönä ja, öh, Surinana. Koulussa heidän siis pitäisi olla kuin eivät tietäisikään, mutta JJ on koko ajan vähällä tehdä Bradistä muhennosta.
Joo, ja sitten May hankki justiinsa uuden kampauksen, ja näyttää vain entistä enemmän äidiltään! Hubba hubba!
tallennettu
Hege
väsähtänyt
Jäsen
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #9 :
23.01.2004, klo 14:30:02 »
Athority oli kivaa luettavaa niin pitkään kun Ellis sitä käsikirjoitti (semmonen mukava sense of wonder niissä tarinoissa) ja Hitch piirsi (ne on niin upeita ne kuvat). Millar taas... no jokin siinä tökki, ei ollu niin ihmeellistä tai jotain. Quitelyn kuvitus taas oli hienoa, vaikka alaleukojen piirtämisen kanssa on ko. herralla pieniä ongelmia.
Millarin tarinoissa väkivalta onkin ihan toista luokkaa, siinä lentää suolet ja aivot kun käydään mättämään. Hienon näköstä, mutta onko se kivaa?
Ja tällä viikolla hyllyyni ilmestyivät Thomas Ott:in Dead end ja Tales of Error. Kauhuilua EC hengessä raapetekniikalla tehtynä. Tarinat ovat sanattomia, joten kielitaito ei noussut esteeksi. Onko aivoni samalla taajuudella kuin hra. Ott:in vai mikä sitten, sillä valtaosasta tarinoita aavistelin loppuratkaisut jo etukäteen. Hienoa jälkeä ja hauskaa lukemista, varsinkin Tales of Errorin 10 ways to kill your husband -kuvasarja nosti leveän virneen kasvoilleni.
Tekijän haastattelun voi lukea Sarjainfon numerosta 97 eli 4/1997.
tallennettu
But pride - where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.
Leo
Valvoja
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #10 :
23.01.2004, klo 15:20:06 »
Mä oon lukenut lähinnä tinttejä, mutta tietenkin myös ahminut Ankkaa
Piirreltyä on tullut aika paljon kaikenlaista ja sitten tuli söhläilytä nettisivujen koodien kanssa ->
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=2;action=display;threadid=702;start=new;boardseen=1
Sain muuten ensimmäisen "tilaustyöni" ja teen sarjakuvia koululehteen. Eipä mikään häävi juttu (ei edes palkkaa 8) ), mutta voihan tämän aina heittää kehiin kun ensijulkaisuista joskus tulee puhe
«
Viimeksi muokattu: 23.01.2004, klo 15:21:02 kirjoittanut Leo Lehtinen
»
tallennettu
Esa
Jäsen
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #11 :
23.01.2004, klo 21:29:11 »
Tämä viikko olikin vähän vilkkaampi sarjakuvien saralla, kuin viime. Uusia lehtiä tuli ihan mukavasti, vaikken divarissakaan ole pariin kuukauteen käynyt.
Ensin ostin uuden
Ranman
Se oli tosi hauskaa lukemista. Koko kirja täynnä pieniä yksityikohtia ja Rumiko Takahashin kuvitus on upeaa!
Hämähäkkimies
1/2004 tuli myös ostettua. JRjr:n kuvitus oli taas hienoa ja tarina oli hyvä, vaikka vähän scifiksi heittäytyikin. Jäi sellaiseen kohtaan, että seuraava numero pitää ostaa! Siinä alkoi myös Marvelin historia osa 1. Keskiviikkona
Akkari
tipahti postilaatikkoon, se oli perusakkarin yläpuolella, johtuen Kuukauden klassikko sarjasta: Touho-serkun toilauksia, muut sarjakuvat olivat perustason alapuolella.
Sitten sarjakuvaviikkoni kohokohtiin! Eilen tuli paketillinen Welzun sarjiksia kotiin!
Lucifer Chronicles
oli upea! Ainut miinuspuoli oli siinä etten ymmärtänyt tarinaa, koska se oli englanniksi..
Mutta kuvitus oli kertakaikkiaan hienoa! Mukana tuli myös Loposen
Usa Fighters
numerot1,2 ja 5. Pidin paljon myös niistä. USA Fighters on oikein toimiva supersankariryhmä, jossa on paljon ainesta. Tämän viikon parhaaksi, luultavasti myös kuukauden ehkä vuoden?, sarjakuvaksi nostaisin Sampsa Kuukasjärven ja Veli Loposen
Nimettömän
! Sarjakuva on vuodelta 1992 ja siinä on 20 sivua. Vaikka kyseessä olikin action sarjakuva, se kosketti. Paras omakustanne Anne Muhosen Adan lisäksi jota olen lukenut!
Joo, mun omista sarjakuvan tekemisistä. Piirsin yhden stripin, ja pari sivua Erilaista lomaa.
(
www.geocities.com/eza90/erilainenloma
) Nyt kun mä sain kuulla, että voin käyttää kotonani olevaa lasipöytää valopöytänä niin lähdenkin tästä tussaushommiin!
«
Viimeksi muokattu: 23.01.2004, klo 21:31:38 kirjoittanut eppu
»
tallennettu
www.geocities.com/abysscomic
Petteri Oja
Juudas itselleen
Avustava toimittaja
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #12 :
23.01.2004, klo 22:23:43 »
Viikon paras ostos oli nippu Sarjareita Rauhankadun antikasta. Mukaan tarttui myös pari Sirkkeliä ja Alphaa (myös erotiikka-). Vielä en ole lukenut kuin pari Sarjaria mutta jo ne olivat sen verran hyviä että lienee pakko maksaa seuraavasta tilistä seuran jäsenmaksu ja tilata samalla iso nippu vanhoja numeroita. Olen ilmeisesti aiemmin lukenut vääriä pienlehtiä, en nimittäin osannut yhtään aavistaa kuinka korkea taso Sarjarissa on.
Tänään ostin Mega ja R-X 1/04:t, ja viikonloppuna saanen luettuakin ne. Nyt ei malta kun pitää ahmia David Buckleyn Bowie-elämäkertaa. Etukäteisveikkaus on että Mega on hyvä ja R-X kohtalainen.
t. Aladdin Sane
tallennettu
Turun Sarjakuvakauppa
-
Turun Pervo-Petteri julkaisee sarjakuvia asenteella
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #13 :
24.01.2004, klo 10:19:21 »
Luin pari viikkoa sitten suomalaisen kirjoittajan Bowien musiikillisen elämäkerran. En muista kuka oli kirjoittaja, mutta POP-lehden toimittajia hän on. Ovat julkaisseet muitakin vastaavia nopeaan tahtiin useita.
Ja Mega oli hyvä ja Ryhmis kohtalaisen alapuolella. Koska seuraava Ultimates-Mega tulee? Tietääkö joku?
tallennettu
Petteri Oja
Juudas itselleen
Avustava toimittaja
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #14 :
24.01.2004, klo 12:01:40 »
Lainaus käyttäjältä: Jukka Laine - 24.01.2004, klo 10:19:21
Luin pari viikkoa sitten suomalaisen kirjoittajan Bowien musiikillisen elämäkerran. En muista kuka oli kirjoittaja, mutta POP-lehden toimittajia hän on. Ovat julkaisseet muitakin vastaavia nopeaan tahtiin useita.
Tenho Immonen. Oliko teos hyvä? En ole
POP-lehden kirjoja
lukenut, mutta kummastellut olen että kuinka paljon asiaa niihin voi oikein mahtua kun ovat aiheisiinsa nähden kovin ohkaisia. Mahtuuko esim. Bowien mittavasta urasta 150 sivuun muuta kuin ohut pintaraapaisu, kun mukana on vieläpä kattava discografia. Toisaalta discografiathan POP-lehden ominta alaa ovatkin, mutta
Bowie-kirjaa
ainakin mainostetaan elämäkertana.
tallennettu
Turun Sarjakuvakauppa
-
Turun Pervo-Petteri julkaisee sarjakuvia asenteella
Sivuja:
[
1
]
2
|