Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Kolumnit ja matkaraportit: Pää pyörällä Kuopion taidemuseossa (26.10.2011 klo 14:34:37)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
12.02.2012, klo 12:25:19

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
346707 viestiä 8433 aihetta kirjoittanut 5928 jäsentä. Uusin jäsen: macrodeath
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus
| | |-+  Tietokone vai käsinpiirräntä
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Äänestys
Kysymys: Nautin piirtämisestä/maalaamisesta enemmän
tietokoneella - 26 (11.2%)
perinteisesti - 207 (88.8%)
Äänestäjiä yhteensä: 214

Sivuja: 1 ... 9 10 11 12 13 [14] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tietokone vai käsinpiirräntä  (Luettu 30592 kertaa)
[kivi]
Jäsen
Poissa

Akvaarious.

« Vastaus #195 : 25.10.2011, klo 21:52:30 »

1)
Vieläkö olette samaa mieltä käsin-ja konepiirtäjät?
2)
Olisiko Samsungin uusi tablettikone mitään näillä markkinoilla?Voisiko sillä jopa piirtääkin....Kovasti kutkuttaisi sen hankinta, jospa kotiväen saisi suopeaksi näillä perusteilla.
3)
Värittäminenhän on vain pelkkää rutinatekniikkaa,ruiskua sinne,kaatoja tänne ,sanko maalia tuonne, ja voilaa! laugh

1) Edelleen samaa mieltä. Vektori voi näyttää hetken hyvältä, mutta klinisenä ja ennalta-arvattavana sen viehätys katoaa äkkiä, ja pikselivirran "ohjaaminen" styluksella on oikeaan piirtämiseen nähden yhtä epäherkkää kuin tietokoneen näppäimistöllä kirjoittaminen rukkaset kädessä.
2) Tablettikone ei ole ratkaisu, kun ei edes $$$ Wacom Cintiq 22" kykene korvaamaan kynää ja sivellintä. Osta ihan millainen tietokone vain, mutta perusteluna ei voi käyttää sitä, että se korvaisi kynän.
3) Sarjakuvaa ei voi värittää ihan vain maalisangolla, koska maalipinnan pitää elää myös mustan alla, eikä ääriviiva voi olla koko aikaa yhtenäinen jos koskaan. Painetussa työssä mustan alla olevilla väreilläkin on luonne ja ne näkyvät. Myös retussiruiskutyökaluja ja liukuvärejä on syytä välttää sarjakuvien värityksessä kuin ruttoa.

Näiden jälkeenkin, tietokone on erinomainen työkalu sarjakuvan rakentamisessa - kunhan ensin on perinteisin keinoin varmistettu, että tiedetään missä mennään. En enää palaisi takaisin pelkän terän ja vesivärin aikaan (kuin ehkä luodakseni dogman) kun olen tottunut säätämään ja viimeistelemään koneella. Enkä voisikaan - ammattilaisen pitää toimittaa painovalmis materiaali, enää ei ole kirjapaino- ja reproammattilaisia jotka tekisivät taiteesta maagisesti monistettavaksi kelpaavaa.

Ja sitten vielä lopuksi: olen tähän mennessä tavannut kaksi konetekstausfonttia jotka eivät saa mua raivostumaan. Molemmat on tehty taiteilijoiden itsensä käsialasta, äärimmäisen monimutkaisesti (vaihtelu, kaksoiskonsonantit, kaksoisvokaalit) - ja molemmat taiteilijat osaavat vallan mainiosti tekstata käsinkin, ja ruuvaavat konetekstausjälkeäänkin lähes joka kuplassa.

Kivi
tallennettu
kultakisu
elämännautiskelija
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: nainen

ei ramase ennää...

« Vastaus #196 : 26.10.2011, klo 18:08:09 »

Siis unohdetaan tabletti.Olet oikeassa konevärjäyksen kliiniydestä,kyllä sen heti huomaa mikä on konetyötä, mikä taas ei.Myöskin fonttien suhteen olet oikeassa,surkeita,surkeita ovat. Angry
tallennettu

Lady on aina Lady helmineen ja eriparisine villasukkineen
Curtvile
Ylläpitäjä
Paikalla

Sukupuoli: mies

« Vastaus #197 : 24.11.2011, klo 17:13:17 »

Olen edellisten  parin keskustelijan kanssa eri mieltä värityksestä.(mahdollinen ironianlukukyvynpuutostilasta edellisten viestine kohdalla ilmoittava disclaimer tässä terve)

En itse väritä töitäni kuin hetkellisessä mielenhäiriössä, koska olen  liian laiska, enkä ole valmis tekemään sitäkin osa-aluetta varten vaadittavaa työtä, varsinkin kun on ihmisiä jotka sen vaatiman työn ja opiskelun ovat jo tehneet ja ovat siinä minua parempia, ihan kummalla metodilla vaan.

Minulla riittää opeteltavaa vielä ihan tarpeeksi niissäkin jutuissa jotka jotenkin hanskaan ja niissä joissa olen pätevä. Mutta vaikka eri välineissä on joitain ominaisuuksia ja taipumuksia ne eivät ole sitovia.
Molemmilla , perinteisesti tai digitaalisesti,saa aikaan ihan yhtä kamalaa jälkeä ja tunnen niitä värityksen hallitsevia jotka sillä saralla laulavat muita suohon ihan kummalla välineellä tahansa.

Mutta minulla ei myöskään ole pahaa fonttiallergiaakaan, en pidä comic sansista mutten graafikkonaiseni tavoin saa siitä näppyjäkään.
Isoin ongelmani on se jos niistä harakanvarpaista, tuhrusuherruksesta tai spastisesta kaunokirjoituksesta ei meinaa saada selvää.
Niihin ratkaisu minusta ei ole comic sans vaan ihan times new roman.

koska olen jo toistuvasti sanonut että kyse on omasta mieltymyksestä ja tekijästä ei välineestä.
Perinteiset ja digitaaliset ovat vain ovia.
Ne voivat avata uusia maailmoja mutta niiden pitämisen suljettuna tarkoituksella pitää olla myös perusteltu ja minusta itsen ja mieltymyksen takia.

annan mielestäni  hyvän esimerkin: Doug Tennapel
Doug näyttää miten tehdä digitaalisesti sarjakuvaa
mutta
Doug rakastaa tehdä sarjakuvia perinteisesti

mutta tärkein elementti on Doug, ei sivellin tai stylus.

molempia tarvitaan ja kumpikaan ei ole ainoa oikea metodi™  joka takaa sarjakuvallisen arvon.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 9 10 11 12 13 [14] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: