Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Kolumnit ja matkaraportit: Jopen juhlanäyttely (04.07.2017 klo 21:42:34)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
18.12.2017, klo 03:05:33

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
461201 viestiä 10219 aihetta kirjoittanut 7215 jäsentä. Uusin jäsen: s0nar
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Kvaak.fi
| |-+  Palaute & uudistukset
| | |-+  Palautteet ja kyselyt tänne
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 28 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Palautteet ja kyselyt tänne  (Luettu 96621 kertaa)
Sampsa Kuukasjärvi
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #15 : 08.09.2006, klo 12:46:19 »

Tulee tuosta Arvaa sarjakuva –ketjusta mieleen että onko siinä järkeä? Se on tuottanut roskainformaatiota kolmen viikon aikana jo 27 sivullista!

Tempo on järjettömän nopea tehden seuraamisen mahdolliseksi vain työttömille, opiskelijoille ja laiskoille tietotyön tekijöille. Samat tyypit roiskivat arvauksia solkenaan niin kuin jossain irkissä. Kysymykset ovat yleensä sisäpiirin tasolla (vrt. esim. viittaus kvaakkaajien nimiin!). Tekee mieli sanoa, että hankkikaa elämä. Hyvin harva kysymys niistä, joita olen jaksanut katsoa, on yleisellä tasolla sarjakuvatuntemuksen kannalta mielekäs, älykäs muutoin kuin knoppaileva ja lukuisat vaihtoehdot oikeasti poissulkeva. Jos tällainen kysymysthreadi halutaan pitää yleissivistyksen takia, ehdotan, että kysymyksiä mietittäisiin PALJON huolellisemmin, niihin vastattaisiin rauhallisemmassa tahdissa ja vastaukset olisivat pidempiä ja niiden mukana olisi perustelu. Kysymys vois olla sentyyppinen, että asiantuntija yleensä tajuaisi heti mistä suunnilleen olisi kyse, mutta hän joutuisi tutkimaan tai tarkistamaan asiaa.

Vastakommentoikaa toki että kenekään ei ole pakko seurata arvauskisaa, mutta minusta tämä on merkki siitä että liian monille Kvaak on pelkkä ajantappopaikka ja että operaattorit hyväksyvät sen. Monella muullakin threadillä roiskitaan juttua netiketin vastaisesti niin kuin irkissä, asiaan ei puututa ja ainakin meikä hermostuu.
tallennettu
J-Viilee
Jäsen
Poissa

Sukupuoli: mies

Painajaismaista!

« Vastaus #16 : 08.09.2006, klo 22:11:08 »

Tulee tuosta Arvaa sarjakuva –ketjusta mieleen että onko siinä järkeä?
 tämä on merkki siitä että liian monille Kvaak on pelkkä ajantappopaikka
Täytyykö siinä mitään järkeä ollakaan, pääasia että porukka viihtyy foorumilla ja se edes etäisesti liittyy sarjakuviin.
Itsellänikin harmittaa kun en koskaan mitään tiedä muttei minulla ole tullut mieleenkään alkaa siitä ketjua haukkumaan, varsinkin tuo maininta että kysymyksiä pitäisi miettiä huolellisemmin ja että vain asiantuntija voisi siihen vastata on järjetön, silloinhan siitä tulisi vain muutaman gurun pätemisketju.
 Parempi näin että väliin tulee myös helpompia kysymyksiä johon suurin osa tietää vastauksen ja nopeus ratkaisee(liian harvoin näitä).

Minulle tämä todellakin on vain ajantappopaikka, eli en piirrä sarjakuvia vaan luen niitä, joten ammatillisessa mielessä en täällä ole hengaamassa vaan lukemassa muiden sarjakuvista kiinnostuneiden(sivistyneiden ihmisten) keskusteluja, koska tämä kuitenkin on asiallisin foorumi mihin olen törmännyt. 
tallennettu

Tilulilulii.
Jukka Laine
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #17 : 09.09.2006, klo 07:30:49 »

Väittäisin että enemmän tulisi valituksia jos se lukittaisiin. Mutta mielipiteitä tänne.
tallennettu

Petteri Oja
Juudas itselleen
Jäsen
Poissa

« Vastaus #18 : 09.09.2006, klo 12:55:25 »

Tempo on järjettömän nopea tehden seuraamisen mahdolliseksi vain työttömille, opiskelijoille ja laiskoille tietotyön tekijöille.

Itse en lukeudu yhteenkään näistä kategorioista. Silti mulle on iloa tuosta ketjusta ja pysyn siitä ihan tarpeeksi hyvin kärryillä. Toki ajoittain vilahtaa useitakin kysymyksiä niin etten ehdi niitä lukemaan ajoissa mutta mitä hel*etin väliä sillä on?

Jos tällainen kysymysthreadi halutaan pitää yleissivistyksen takia, ehdotan, että kysymyksiä mietittäisiin PALJON huolellisemmin, niihin vastattaisiin rauhallisemmassa tahdissa ja vastaukset olisivat pidempiä ja niiden mukana olisi perustelu. Kysymys vois olla sentyyppinen, että asiantuntija yleensä tajuaisi heti mistä suunnilleen olisi kyse, mutta hän joutuisi tutkimaan tai tarkistamaan asiaa.

Kuten jo kommentoitiinkin, tämähän se vasta rajaisikin vastaajien määrää. Mutta eihän mikään estä sinua tekemästä huolella mietittyä kysymystä kunhan ensin maltat seurata ketjua sen verran että vastaat oikein johonkin kysymykseen. Sisäpiiriläisyys ei vielä synny siitä jos yhden kerran viitataan johonkin kvaakkaajaan. Kyllä ne vihjeet yleensä jostain muualta ovat tulleet.
tallennettu

Jukka Laine
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #19 : 09.09.2006, klo 13:00:15 »

Kysymysten vaikeustaso on ollut laidasta laitaan. Ja ainakin minun mielestäni täällä voi hyvin olla sekä hömppää että Taiteen puolesta -ketjuja.

SK voi tietysti perustaa itse jälkimmäisen tyylisen visailuketjun johon laadit itse säännöt.
tallennettu

Sampsa Kuukasjärvi
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #20 : 11.09.2006, klo 08:32:04 »

Tykitin edellä harmistuneena tosi tylysti. Anteeksi kaikille. Olen tottunut toiseen ihan erilaiseen hitaaseen foorumiin. Pointtini ei ollut, että jokainen täällä kävijä ehtisi lukea kaikki kysymykset, vaan se, että kysymykset ja vastaukset mietittäisiin huolellisesti. Chattiä on netissä jo riittävästi. Nopeus ei kai saisi olla tärkein asia. Kaiken ei toki minustakaan tarvitse olla taidetta.

Jotta kritiikkini olisi rakentavampaa, sallinette, että panen tähän miettimäni esimerkin IMHO järkevästä kysymyksestä. Arvaa-ketjussa on tällä hetkellä sivulla 30 Timo Ronkaisen esittämä kysymys, johon en osaa vastata. Minulla ei ole aikaa roikkua täällä ja odottaa muita kysymyksiä. Jos tämä on modejen mielestä etuilua, niin en tykkää pahaa jos poistatte tämän.

Tein tästä kysymyksestä tahallaan moniosaisen ja tämä sopinee monentasoisille tietäjille. Joku arvaa jutun nopeammin, kun taas joku joutuu tarkistamaan asioita netistä tai sarjishyllystään. Löytyvä vastaus on kuitenkin aivan yksiselitteinen. Olisiko paikallaan keksiä tämäntapaisia kyssäreitä esim. kerran viikossa, antaa ihmisille tutustumis- ja miettimisaikaa, julkaista sitten oikea vastaus ja antaa kvaakkaajien halutessaan kommentoida kysymyksen laatua, helppoutta/vaikeutta, sitä mitä arvattiin mielessä ja sitä missä vaiheessa vastaus keksittiin? Ei tarvitse perustaa uutta visailuketjua, vaan heitän tämän kommentoitavaksi. Ongelmana kyllä on se, kuinka kysymyksen esittäjä määrättäisiin, jos arvuuttelu ei ole kilpalaulantaa, jossa ensimmäinen arvuuttaja saa vuoron.

Mikä sarjakuva?
1) Kyseessä on seikkailusarja, jossa lennetään ja taistellaan paljon eksoottisissa maisemissa.
2) Pääsankareita ovat blondi mies, tummatukkainen mies ja tummatukkainen nainen. Pääpahiksena on usein julma synkkä valtias.
3) Sarjaa on taiteillut itse Al Williamson, mutta hän ei silti ole sen kuuluisin ja ihailluin piirtäjä. Williamson on sanonut itseään nöyrästi vain sarjan ensimmäisen ”jumalaisen” piirtäjän oppipojaksi.
4) Mark Schultz teki sarjasta 1990-luvulla erinomaisen sarjakuvalehtiversion, joka on julkaistu Suomessakin.
5) Tyypillistä kuvastoa ovat avaruusalukset, laseraseet, hirviöt, vähäpukeiset prinsessat ja vieraat rodut.
6) Sarjan blondi mies ei tunne Voimaa.
7) Sarjakuva on huomattavasti vanhempi ja kuuluisampi kuin siitä tehty elokuva. Itse asiassa sarjaan pohjautuva elokuva floppasi pahasti.
8) Sarja on hiipunut loiston päivistään, mutta King Features välittää sitä vielä sunnuntailehtiversiona.
9) Sankarin tyttöystävän englanninkielinen nimi on sama kuin Taku-oravalla.
10) Sarjaa piirsi pitkään Mustanaamio-strippien pitkäaikaisimman piirtäjän veli.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #21 : 11.09.2006, klo 10:21:28 »

Mikä sarjakuva?

11) sarjan sankari on ollut ammattiurheilija.
12) sankarin nimestä voi johtaa viitteen luonnonilmiöön, valokuvaukseen tai kelttiläiseen sankariin tai suureen mäkeen.
13) sarjakuvaa on julkaissut monikin suomalainen kustantamo mm. Jalava ja semic
14) sarjaa on käsikirjoittanut mm. Harry Harrison
15)sarja täytti sanomalehtisarjana 70 vuotta 2004 vaikka jo edellisenä vuonna siirryttiin pelkkiin uusintoihin.

Ainoa rakentava kritiikki jota minulla on Kvaakia kohtaan on se että alueiden määrittely on hiukan ontuvaa aika ajoin. Syy ei ole moderoinnissa vaan myös itse ketjuissa.
Osan määritteleminen on tehtävä jota en itse ainakaan tahtoisi tehdä.
Menemättä toimintasankarit/eurooppalaiset sarjakuvat jakoon sen enempää se seuraavaksi isoin ongelma on siinä että minusta esimerkiksi sarjakuvailmaisu ja sarjakuvan estetiikka on jossain määrin epävirallinen k-18 osasto johon voi sijoittaa niitä hankalampia tapauksia.
Jaa,että mikä hyvä korjaava ehdotus minulla on tilalle?
Ei oikeastaan ole koska ihmisten ilmoittamia ikiä ei voi netissä riitävän tehokkaasti valvoa(eikä ehkä pitäisikään) ja foorumin moderointi on toiminut ylilyöntien kohdalla kiitettävän nopeasti.
Aiheesta voisi ohjeistaa netiketissä vielä tarkemmin, mutta sekin toimii vain niihin jotka netiketin vaivautuvat lukemaan.
tallennettu
Jukka Laine
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #22 : 11.09.2006, klo 10:57:14 »

Alueita on kerran tarkistettu, ja tarkistetaan tarvittaessa vieläkin ja tarkistuksia saa ehdottaa.

Monesti raja on hämärä, mutta tarkoituksena on pitää samaa aihetta käsittelevät ketjut samassa osiossa.

Hyvä esimerkki on Modesty Blaise, josta oli ketjuja sekä toiminta-, estetiikka-, sanomalehtisarjis-, euro- ja elokuvaketjussa.

Elokuviin liittyvät annoin olla paikallaan, mutta muut siirrettiin toimintaan saman katon alle.
tallennettu

Esa
Jäsen
Poissa

« Vastaus #23 : 30.10.2006, klo 16:12:34 »

Mitä "Elokuvat ja TV-sarjat" tekee "Sarjakuvanlukijoiden keskusteluissa"?  Ei tuo nyt häiritse oikeastaan, mutta kaiken järjen mukaan sen paikka olisi lähempänä "Muut" -osiota. Lukeehan siinä, että keskustelua elokuvista mahdollisesti sarjakuvia sivuten, mutta suurimmalla osalla sen alueen aiheista ei ole mitään tekemistä sarjakuvien kanssa.

En tiedä onko tästä ollut aikaisemmin juttua, ainakaan en löytänyt. Yleensä en harrasta tällaista nipottamista, mutta tämä on mietityttänyt jo pidemmän aikaa.
tallennettu

Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
Poissa

<><

« Vastaus #24 : 30.10.2006, klo 16:20:34 »

Mitä "Elokuvat ja TV-sarjat" tekee "Sarjakuvanlukijoiden keskusteluissa"?
Selitys löytyy tosiaan alueen kuvauksesta:
Keskustelua elokuvista ja TV-sarjoista, mahdollisesti sarjakuvia sivuten..
Välillä on vähän koitettu viedä sitä enemmän sarjakuva-aiheiseksi, mikä sen ensisijainen tarkoitus onkin, mutta eihän se onnistu.
tallennettu

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Samppa
Jäsen
Poissa

Kvaak!

« Vastaus #25 : 03.11.2006, klo 09:03:23 »

Ennenkin taisin aiheesta jo mainita, mutta jonkin sortin Suomessa julkaistavia sarjakuvia seuraava säännöllinen uutisartikkeli tai sitten ihan julkaisulista olisi Kvaakissa varsin mukava.

Nythän on tuo Päivän planeetta kyllä, mutta sekin käsittelee vain suuren maailman julkaisuja.
tallennettu
Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
Poissa

<><

« Vastaus #26 : 03.11.2006, klo 09:21:50 »

Ennenkin taisin aiheesta jo mainita, mutta jonkin sortin Suomessa julkaistavia sarjakuvia seuraava säännöllinen uutisartikkeli tai sitten ihan julkaisulista olisi Kvaakissa varsin mukava.
Tämmönen olisi tosiaan oikein hyvä, mutta vaatii kuitenkin sitä työtä. Minä olisin periaatteessa valmis tällaistakin tekemään Päivän Planeetan ohella, mutta kun olen yleensä ihan pihalla kotimaan asioista, niin ei siitä mitään tulisi. Vapaaehtoisille siis löytyisi töitä edelleen.
tallennettu

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Antti Peltola
Jäsen
Poissa

Vol. 3

« Vastaus #27 : 03.11.2006, klo 20:31:07 »

jonkin sortin Suomessa julkaistavia sarjakuvia seuraava säännöllinen uutisartikkeli tai sitten ihan julkaisulista olisi Kvaakissa varsin mukava.

Tällainen olisi jo. Kun valitset julkaisulistan ja vuoden 2006, saat jonkinlaisen kuvan vuoden julkaisuista. Joku muu voisi sitten listata tuosta puuttuvia jatkuvia julkaisuja (esim. Mustanaamio, Tex Willer), albumeita, omakustanteita jne.

Omassa listassani on muuten tällä hetkellä tälle vuodelle merkittynä 301 riviä. Todellisia julkaisuja on hieman enemmän, koska osa on ryhmitelty tyyliin "Liikkuva linna 1-2" ja "Carl Barksin kootut 1, 11 ja 21".
tallennettu

Antti Vainio
Karpaattien nero
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #28 : 05.11.2006, klo 12:07:10 »

Alakerran uudelleenjärjestely on fiksu ja looginen
tallennettu

"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".
Wade
Toimittaja
Valvoja
Poissa

« Vastaus #29 : 07.11.2006, klo 15:01:16 »

Tulipa tuossa mieleen melko kummallinen ajatus. Lisääntyykö viesteissä näkyvän nimimerkin vieressä oleva "viesti"en määrä lähettämällä yksityisviestejä? Tällainen kymysys nousi mieleen, kun katsoin, millä vauhdilla omien kirjoittamani viestejen määrä on noussut...
tallennettu

Wade Koivurinne
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 28 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: