Toisessa
ketjussa on perusteltu, miksi mangaa luetaan. Veli kertoi omat perustelunsa, miksi hän ei lue japanilaisten tuotoksia. Miksemme siis jauhaisi lisää tästäkin aiheesta.
Luenko minä mangaa? En. Minua ei miellytä mangan ominainen tapa vetää sarjaa ylipitkiksi pelkkien henkilöhahmojen varassa toimiviksi sarjoiksi. Sellainen fiilistely ei vain jaksa kantaa edes ensimmäistä pokkariansa.
En siis moiti siloiteltua kuvitusta. Niin kauan kuvat ovat helposti ymmärrettäviä, en valita. Tarinat kuitenkin ovat niin köyhiä. Tekijät näyttävät toivovansa kiertää käsikirjoitusvaiheen kehittelemällä riittävän söpöjä henkilöitä. Joihinkin tämä varmasti iskee, kuten ollaan huomattu, mutta...
Nousevan auringon kansan kuvakerronta on ihmetyttänyt minua kummasti. Turhalta tuntuvat ruutusommitelmat ja ihmeelliset lähikuvat ja muut efektikikkailut häiritsevät minusta suuresti sen vähäisenkin tarinan seuraamista. Samalla se vie järjettömästi sivuja antamalla vastineeksi ei mitään.
Tämä viesti ei ole provosointia mangalukijoita kohtaan. On mielestäni hyvinkin kohtuullista, että voimme keskustella asiasta puolin ja toisin. Toistan vielä, että yleistän mangaa hyvin karkeasti, mutta minkäs teet. Minulla ei ole kiinnostusta alkaa listaamaan jokaista sarjaa erikseen ja kertomaan vielä päälle perustelut, miksi tämä ei minua miellytä.
Kerrotaan vielä, että mielestäni Japanissa on hyviäkin sarjakuvia. Niitä ei vain tuoda sieltä muualle. Omivat kaiken hyvän itselleen ja lähettävät ulkomaille jotain Narutoa. Ilkeitä pikkuihmisiä ne japanilaiset.