Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Artikkelit ja henkilökuvat: Sarjakuva, etymologisia aatoksia (23.05.2012 klo 18:00:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
27.05.2012, klo 01:20:05

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
355625 viestiä 8529 aihetta kirjoittanut 6032 jäsentä. Uusin jäsen: salamanterinainen
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Alternative ja omakustanteet
| | |-+  Totuus alternative-sarjakuvista (just kidding) mutta repesin...
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Totuus alternative-sarjakuvista (just kidding) mutta repesin...  (Luettu 4520 kertaa)
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Poissa

Sukupuoli: mies

« : 06.03.2006, klo 13:53:41 »

EDIT: Kuva oli kadonnut. Hain uuden.

* pvp20020524.gif (31.12 kilotavua, 458x616 - tarkasteltu 42 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 13.07.2009, klo 18:26:42 kirjoittanut Joe » tallennettu

"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
rama
Jäsen
Poissa

”Be a devil, not a crybaby!”

« Vastaus #1 : 06.03.2006, klo 14:09:53 »

MWAHAHAAAA!!! Auts...  Tongue
tallennettu

”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

http://msmandu.blogspot.com/
Curtvile
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #2 : 06.03.2006, klo 14:19:42 »

Siis, olikos tämä nyt ...huumoria?
Mikä osuus?
(Pakenee nauraen raivoavaa vaihtoehtosarjakuvantekijöiden laumaa....)
tallennettu
Markku Myllymäki
Lyijykynän jatke
Galleriataiteilija
Poissa

/* You are not expected to understand this. */

« Vastaus #3 : 07.03.2006, klo 16:52:02 »

MWAHAHAAAA!!! Auts...  Tongue

Veit jalat suustani.
tallennettu

When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.
Hazart
Jäsen
Poissa

YARRRR!

« Vastaus #4 : 07.03.2006, klo 21:56:26 »

Hahaha! Hervoton! Vitseissä usein puoli totuutta ja niin tässäkin.

Cool
tallennettu

diego-go:godego,I
Jäsen
Poissa

« Vastaus #5 : 12.03.2006, klo 19:25:47 »

murinaa...vanhavitsi...buhuu...tämä loukkaa syvästi minua ja kaikkia läheisiäni...sitä antaa kaikkensa ja tässäkö kiitos...mä en enää ala mitään...  Angry Cry

Mutta mitäs tämä alternative oikeastaan on? Olisi hauska tietää. Miksei ihmissuhdesarjakuvia(draamaa), suurrealistista, expressionistista tai impressionistista osata lokeroida muuten? Liian haarautuva käsitekartta saattaisi tietty sekoittaa nuppeja mutta ainakin hahmottuisi se monimuotoisuus mitä ilmaisumuodolla on tarjottavana. Esimerkiksi se miten wikipedia jäsentää musiikin on aika huimaavaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_musiikin_tyylilajeista

Vaikka alternative ja taidesarjakuva ovatkin kirosanoja ja useimmat pysyttelevät niiltä turvassa tehden jotain helpommin selitettävää, silti moni kertoo tekevänsä "semmost vaihtoehtosempaa".

Itse ainakin sorrun tuohon selventelyyn tuon tuostakin, kun sitä nyt tulee kuunneltua räppiä ja luettua sarjiksia. (vrt. Rock n´ roll ja elokuvat). Eihän kukaan tuosta sen suuremmin viisastu, onpahan edes hetken jonkun toisen silmissä arvoituksellinen ja vaarallinen, ehkä seksikäskin.  CoolTongue

tallennettu
keijoahlqvist
Sarjakuvaneuvos
Avustava toimittaja
*
Poissa

-

« Vastaus #6 : 12.03.2006, klo 20:11:15 »

On valtavirtasontaa jota ei lue pirukaan, ja sitten vähän hyvääkin.
On epäkaupallista jota ei lue pirukaan, ja sitten vähän hyvääkin.

Epäkaupallinen sarjakuva pitää koko alan käynnissä kehittämällä ilmaisukeinoja jotka sitten mossataan kelvolliseksi kaupalliselle puolelle.

Yksinkertaistettu, mutta vähän näin se menee. Ainakaan ilman vaihtoehtosarjakuvaa ei ole myöskään vaihtoehtosarjakuvaa.
tallennettu

Tero Mäntylä
Peliohjelmoija?
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #7 : 12.03.2006, klo 20:14:41 »

Musta alternativella ja maintreamilla ei ole mitään tekemistä genren kanssa eli ihmissuhde sarjakuva voi ajasta riippuen jompaa kumpaa tai ei kumpaakaan. Ihmissuhdesarjakuva lokeroituu aina ihmissuhdesarjakuvaksi. Jos ns mainstream sarjakuva kuvaa kylmää maailmaa missä ei käsitellä ihmissuhteita niin joku voi näyttää että vaihtoehtoistakin tavaraa voi tehdä. Asiat voi tehdä toisinkin eli että sarjakuvassa voisi käsitellä tässä esimerkissä ihmissuhteita. Mainstream on sitä mitä sarjakuvan luullaan olevan ja alternative kaikkea sitä mitä se voisi olla. Jossain vaiheessa sitten ihmiset tajuavat että sarjakuvassa voi käsitellä ihmissuhteita vaikka se ei genrenä ei nousisikaan mainstreamiksi. Minusta alternativessa on mukana jotenkin tietoisesti halu osoittaa että sarjakuva voi olla jotain muutakin kuin sitä miksi sarjakuva yleisesti ottaen kuvitellaan.

Muutoin en näe mitään hirveän suurta edes tarvetta lokeroida sarjakuvia.
tallennettu
roju
sarjispelle
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #8 : 12.03.2006, klo 21:35:42 »

Ja lisäksi tulee muistaa että 90% KAIKESTA on luonnonlannoitetta.
tallennettu

Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.
kaltsu
Jäsen
Poissa

« Vastaus #9 : 12.03.2006, klo 22:01:30 »

Aika laimee juttu. Moni alternative-tyyppi ois saanu tosta paljo purevamman. Hähä. Itseironia onki yleensä hauskempaa ku katkera tilitys mikä tostakin vähä paisto läpi.

Mutta mitäs tämä alternative oikeastaan on?

Tää vois olla just hyvä ketju pohtia näitä asioita. Manga-puolellahan vastaavaa keskusteluu hiukan on käyty ja paljo muuallaki mut kukapa niitä kaikkia jaksaa kaivella.

Ite oon aina pyrkiny tekemään mahdollisimman helposti lähestyttäviä ja viihdyttäviä, perinteisiin rakenteisiin turvautuvia juttuja mut silti mä joudun aina luokittelemaan itseni alternativeksi. Pienlehtiä tekemällä ja antologioihin osallistumalla on vaikea löytää isompaa yleisöä. Strippiformaatti ei innosta, eikä novellimittaisia juttuja julkaista oikein missään. Albumeitakaan ei Suomessa ihan kauheasti myydä. Tietenkin voisi ajatella että tarpeeksi hyvää tekemällä mikä tahansa (myös kömpelöhkö ihmissuhteisiin painottuva sarjakuva) menee kaupaksi mut mun käsitys hyvästä tuntuu olevan niin ristiriidassa ostavan yleisön mielipiteen kanssa ettei sekään taida niin yksioikoista olla.

Itse löydän itseäni kiinnostavat tekijät yleensä vaihtoehtoisemman sarjakuvan parista eikä mulla oo mielestäni mitenkää huono maku eikä mulla oo mitään tarvetta olla jotenkin erikoinen. Yleisesti ottaen maanläheiset jutut ihmisten välisistä suhteista vain kiinnostavat enemmän kuin lähikioskin hyllyltä löytyvä toimintasarjakuva tai huumori.

Ja lisäksi tulee muistaa että 90% KAIKESTA on luonnonlannoitetta.

Viimeisten mittausten mukaan 95 %.
tallennettu

puro
Multirajoitteinen
Toimittaja
**
Poissa

Ei se siitä suttaannu.

« Vastaus #10 : 13.03.2006, klo 09:38:08 »

Viimeisten mittausten mukaan 95 %.

Eiku se on vaan muotia olla tykkäämättä mistään valtavirrasta ja haukkua kaikki julkaistava ja myytävä tavara, jotka on suuren yleisön suosiossa. Se on sitä yksilöllisyyttä.

Mun alternative on sun mainstreamia.

-P.
tallennettu
kaltsu
Jäsen
Poissa

« Vastaus #11 : 13.03.2006, klo 10:24:22 »

Eiku se on vaan muotia olla tykkäämättä mistään valtavirrasta ja haukkua kaikki julkaistava ja myytävä tavara, jotka on suuren yleisön suosiossa. Se on sitä yksilöllisyyttä.

Vaan onko jopa muodikkaampaa isoon ääneen julistaa tykkäävänsä valtavirrasta?

Mjoo... me ny Rojun kaa ajettiin sitä takaa et suurin osa vaihtoehtokamastakin on sontaa. Hyvää löytyy sekä mainstreamista että alternativesta mut aikamoisen kaivamisen takana se usein on. Mä en edes muista milloin olisin viimeksi oikein tosissani innostunu jostain sarjakuvasta. Sinänsä surullista.
tallennettu

puro
Multirajoitteinen
Toimittaja
**
Poissa

Ei se siitä suttaannu.

« Vastaus #12 : 13.03.2006, klo 10:32:08 »

Se voi olla, olis pitänyt laittaa sarkasmitagit tohon edelliseen.  Grin

Iso osa valtavirrastakin on sontaa, mutta se on sentään nätisti esillä. Tosin olen kyllä naiivisti ajatellut, että se sonta palvelee jotain muuta, jos ei minua kiinnosta. Eli että sille julkaisemiselle on joku syy.

-P.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #13 : 13.03.2006, klo 10:41:49 »

Mjoo... me ny Rojun kaa ajettiin sitä takaa et suurin osa vaihtoehtokamastakin on sontaa. Hyvää löytyy sekä mainstreamista että alternativesta mut aikamoisen kaivamisen takana se usein on.
Ei se muodikasta ole. Ei ainakaan lisää ystäviä, rahaa ja vaikutusvaltaa.
Silti se kaivaminen kannattaa. Sillä se 95% on optimistin arvio. ei sitä tasoa ihan 5% ole.
Komppaan että molemmista löytyy hyvää tavaraa. Valtavirtaan päin kallellaan olevaa sarjakuvaa vain pitäisi muistaa haukkua enemmän. En tiedä miksi, mutta näin se on.
tallennettu
Tero Mäntylä
Peliohjelmoija?
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #14 : 13.03.2006, klo 10:50:38 »

Itse näin tuon 90% - 95% lannoitetta vertauksen myös sillä tavalla että jos meinaa että sarjakuva ilmaisun puolelta taas kasvaa jotain niin tarvitaan aika iso määrä sontaa lannoitteeksi että sieltä seasta voisi kasvaa jotain uutta ja hienoa.

tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: