Kysymys nyt ei ole siitä hoitaako toimittajat työnsä hyvin vai ei, ja me kaikki tiedämme, että tuntemamme Tex toimittajat varmasti hoitavat. Ei mennä nyt alueille mikä ei ole olennaista eivätkä liity asiaan tuossa mielessä. Mutta hehän päätökset tekevät jollei Suomessa, niin jossain pääpaikassa kuitenkin mitä julkaistaan ja mitä ei käsittääkseni. En ole kuullut koskaan, että me lukijat tekisimme päätöksiä mitä julkaistaan. Kyllä se toimittajien vastuulla on. Ja Egmont on nykyään niin sekainen mesta kun toimittajia lomautettiin.
Käsitykseni mukaan Suomessa voidaan edelleen julkaista ns. omia julkaisuja, joihin Kuuma iltapäiväkin kuului. Miksi lopettaa hyväksi havaittu linjaus.
Janne sanoi, etteivät ne kaikki ole niin ihmeellisiä mitä esimerkiksi Italiassa julkaistaan. En ole samaa mieltä. Minulle taas noilla saiteilla tulee jatkuvasti eteen sellaisia julkaisuja, joita en ole koskaan nähnyt ja niitä on melkoinen määrätä. Niitä on loppujen lopuksi aika paljon luonnollisesti ja en usko, että sinunkaan kirjastossasi kovin monta on noista. Voin joskus tehdä ihan listaa jotten puhu omiani niin huomaa, että kyllä siellä aikamoinen repertuaari on kaikenlaista, mikä ei tule koskaan Suomeen saakka. Ei tarvitse kuin katsella blokeissa keräiliojöiden kokoelmia niin huomaa, että perässä ollaan ja pysytään. Joten ei kannata kaunistella tosi asioita.
Tex Willer blog..sieltä löytää vastauksia kosolti kun jaksaa selata sivuja läpi. Niitä sivuja on senverran paljon. Ja Italialaiset sivustot kans joo.
No. Kun meillä nyt on ilmestynyt muutama hassu erikoisempi juttu kuten Kuuma iltapäivä jne, joita niin kovasti suitsutetaan, niin miksei sellaisia voisi sitten kehitellä ja julkaista lisää vaikkapa kerran kaksi vuodessa? Aineistoa kyllä on olemassa ja saatavissa. Siitä se ei voi olla kiinni. Kyllä Bonnelli luvat varmasti antaisi. Kyllä 20 000 Tex harrastajaa mielellään ostaisi Suomessa noita jos vain niitä julkaistaisiin. Ja siitä päättävät toimittajat ja tämän Jannekin hyvin tietää, kun on ollut vuosien saatossa tekemisissä alan ihmisten kanssa. Viimeksi eliitin kanssa ihan lounaalla Sarjisfestarilla Civitellin ja Tex-toimittajien kera jne.

Olisin itsekkin ollut todella kiitollinen, jos olisi päässyt seurueeseen mukaan.
Otan yhden erimerkin. Jannen uusin kirja Tex- täällähän lentää lyijyä oli hyvin tarpeellinen ja osoitti selvästi sen, että tarvetta erilaisille Tex aiheisille erikois tai spessu-julkaisuille varmasti olisi, koska kiinnostusta löytyy.
Toki kronikat ovat tärkeitä niille, jotka eivät ole koskaan onnistuneet divareista hankkimaan niitä. Monille Texin lukijoille ei painojäljellä ole sillein merkitystä ja statusta, kuten 100 kertaa on todettu erilaisilla foorumeilla täällä kvaakissakin. Tälläisiä löytyy paljon jotka ostavat niitä pelkästään lukuelämyksellisistä syistä ja hyvä heille. Joillekkin sitten merkkaa kuten on ennenkin todettu painolaatu, paperi jne. Täälläkin Tex osioissa olen lukenut kommentoitia sellaisilta, jotka eivät itse piirrä sarjakuvaa, vaan lukevat, mutta joille kuitenkin painolaadulliset kysymykset ovat tuiki tärkeitä, jotta piirtäjän luomat ruudut olisivat hyvän näköisiä. Se lisää lukuelämystä varmasti paljon enemmän, kuin ruutu, joka on täynnä mustaa mössöö josta ei erota edes Texin kasvoja. Mutta minun hyllyyni esmes kronikat eivät koskaan tule kuulumaan ja syyn olen sanonut. Roska on roskaa.

Kuten Janne mainitsi, noissa Tex taidekirjoissa on usein vähän tekstiä mutta suurempi arvo annetaan komeille kuvituksille. LittleNemo julkaisi samanlaisen kirjan Giovanni Ticcistä muuten kuin tuo upea mustan hehkuinen Civitellistä kertova. En tiedä, onko painos jo loppuunmyyty. Jos jollakin kvaakkilaisella Terx harrastajalla olisi tämä kirja, olisi nastaa kuulla millainen kirja olisi! Nämähän kirjat ovat suuralbumeita kovissa kansissa.