Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Artikkelit ja henkilökuvat: Rodolfo Ciminon kosminen oikeus (06.04.2012 klo 04:30:32)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
27.05.2012, klo 00:53:51

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
355624 viestiä 8529 aihetta kirjoittanut 6032 jäsentä. Uusin jäsen: salamanterinainen
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Sarjakuvien ostaminen ja keräily
| | |-+  Mistä saa Cortoa ja muuta Prattia?
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mistä saa Cortoa ja muuta Prattia?  (Luettu 8282 kertaa)
pappa-sami
Bedevore
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #30 : 01.02.2007, klo 15:57:27 »

Nyn en muista, oliko itse albumissa tästä juttua, mutta kenen tekemää ja ennenkaikkea valitsemaa tuo musiikki CD:llä on. Olisiko itse Prattin valintoja? Miehän oli tango-hullu, vaikka ei tangomarkkinoilla tiettävästi käynytkään...

Löysin seuraavan espanjankielisen sivun, missä asiaa valotetaan:

http://www.todotango.com/Spanish/biblioteca/cronicas/corto.html

Lyhyesti: musiikista vastaa argentiinalainen Trio Esquina (Cesar Stroscio,  Claudio Enriquez, Hubert Tissier)

Muusikot tekivät Argentiina-albumin innoittamina aloitteen. Pratt suostui ja tarkoitus oli tehdä yhteistyötä: Pratt tekee kokonaan uuden sarjakuvan ja yhtye säveltää sitä varten musiikin. Kustantaja oli kuitenkin vastaan ja Pratt kuoli 1995.

Sitten Prattin oikeuksien omistaja Patrizia Zanotti elvytti projektin. Zanotti väritti Argentiina albumin ja yhtye teki sen kylkiäiseksi CD:n. Aikataulun tiukkuuden vuoksi trio ehti kirjoittaa vain kaksi uutta kappaletta: Corto y Louise ja
Senegalesa. Loput kappaleet edustavat aikakauden musiikkia jonka tahdissa Corto olisi voinut albumissa tanssia.

Edit: Zanotti oli Prattin ystävätär, ei vaimo.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2007, klo 15:14:12 kirjoittanut pappa-sami » tallennettu
Antti Vainio
Karpaattien nero
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #31 : 16.02.2007, klo 21:28:09 »

Näköjään Tikkurilan kirjaston poistomyynnistä. Äventyr i Karibien on ruotsiksi näitä seikkailuja jotka ilmestyi aikoinaan Non Stopissa (ja ekstrana Prattin akvarelleja ja muuta sälää). Erittäin hyväkuntoinen albumi maksoi euron, siihen tuli vielä lasten kuvakirja ja Pauli Kallion Pieniä tapauksia keskikokoisen ihmisen elämästä samaan hintaan
tallennettu

"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".
tolppis
Jäsen
Poissa

Cheers mates!

« Vastaus #32 : 02.03.2007, klo 17:53:48 »

Okei, putosin kärryiltä joissakin polemiikeissanne Venetsia-alpparista enkä tiedä kumpi väri/mv on "alkuperäinen" mutta kummastelen suuresti jos joku (ilmeisesti useatkin) pitää värillisenä Cortosta (tai yleensä Prattin töistä) enemmän kuin mv:nä. Itselleni ainakin lukukokemuksena Venetsia-alppari menetti pahasti osan mystisyydestään ja taiantunnustaan värillisenä, jokin vain mätti ja pahasti.

PS: Ja tietysti minulla ei ole sitä vanhempaa mv-alpparia vaan nimenomaan se uudempi väriversio. Että jos joku jossain näkee sitä mustavalkoista ekaa albumia eikä hoiviinsa haali niin eikun mulle tieto, eiks jeh  Smiley Olen siis toki lukenut sen mustavalkoisena kirjastosta tommoset tusinan kertaa...
tallennettu
jussi mäkinen
Jäsen
Poissa

Kvaak!

« Vastaus #33 : 02.03.2007, klo 20:17:03 »

PS: Ja tietysti minulla ei ole sitä vanhempaa mv-alpparia vaan nimenomaan se uudempi väriversio. Että jos joku jossain näkee sitä mustavalkoista ekaa albumia eikä hoiviinsa haali niin eikun mulle tieto, eiks jeh  Smiley Olen siis toki lukenut sen mustavalkoisena kirjastosta tommoset tusinan kertaa...

Jyväskylän Lukuhetkessä oli Venetsia ja muutama muu Prattin albumi, kun kävin siellä tänään. Sen hinta taisi olla 22e. Sattumalta olen itsekin hankkimassa tuon, mutta saan omani muualta.
tallennettu
Antti Vainio
Karpaattien nero
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #34 : 03.03.2007, klo 00:16:18 »

mutta kummastelen suuresti jos joku (ilmeisesti useatkin) pitää värillisenä Cortosta (tai yleensä Prattin töistä) enemmän kuin mv:nä.

Se riippuu mistä se roikkuu. Siperia ja Etiopia esim. on ehdottomasti mustavalkoisia, Suolaisen meren balladi on mulla sekä värisenä (suomi)  että mustavalkoisena (ruotsi) ja molemmat toimii. Non Stopissa ilmestyneet Cortot on minusta parempia värillisinä
tallennettu

"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".
tolppis
Jäsen
Poissa

Cheers mates!

« Vastaus #35 : 05.03.2007, klo 16:54:18 »

Hmmm...olisikohan se siis siinä värityksen laadussa tai millä tavalla on väritetty. Minäkin muistelen että olikohan just toi Non Stoppi jossa väritys oli aivan erilainen kuin näissä uusissa "karkkiväri"alppareissa...
tallennettu
pappa-sami
Bedevore
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #36 : 06.03.2007, klo 15:07:44 »

Minulle mustavalkoinen Corto Etelämerestä Siberiaan on aina ollut se ainoa oikea. Sen jälkeen Pratt menetti mielenkiintonsa piirtämiseen ja siirtyi kertomaan tarinoita siitä miten ruoho kasvaa ja lehdet tippuu puista. Vähän liian Zeniä minulle... Tämä on siis minun mielipiteeni ja muut saavat vapaasti olla eri mieltä.

Cortoja on jälkikäteen väritetty pariinkin otteeseen. Tiivistäen voidaan sanoa, että:

- 70-luvulla väreistä vastasi Prattin toinen vaimo Anne Frognier (viidakko-Annan esikuva).

- 80-luvulta eteenpäin väreistä vastasi Prattin ystävätär ja sittemmin oikeuksien omistaja Patrizia Zanotti (Jesuiitta Joen sisko).

- Prattin kuoleman jälkeen Zanotti on systemaattisesti värittänyt  uudestaan Cortoja ja Prattin muutakin tuotantoa. Sivutaittoja ja dialogejakin on siinä sivussa muuteltu puristien suureksi kauhuksi. Uusimpana uutuutena pokkari-Cortot (joita myös manga-Cortoiksi kutsutaan).

Suomeksi julkaistut värilliset Corto-albumit ovat kaikki Zanottin värittämiä. Kertomus Venetsiasta, uudempi Nuoruus ja Tango ovat näitä Prattin kuoleman jälkeen raiskattuja laitoksia. Ehdottomasti ei näin. Näistä omistan vain Tangon sen mukana tulleen erinomaisen CD:n takia.

Non Stopin väreistä vielä. Corton lyhyet tarinat ilmestyivät mustavalkoisena ranskalaisessa Pif Gadget-lehdessä. Ne julkaistiin pian uudestaan värillisinä Tintin-lehdessä. Oliko värittäjänä Frognier vai joku muu, en osaa varmuudella sanoa. Non Stopin värit on mielestäni samat kuin Tintinissä. Nonarissa tosin oli ongelmana, että puhekuplista ei aina tiennyt kenelle ne kuuluivat. Tintinissä painojälki oli paljon skarpimpaa.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2007, klo 15:37:29 kirjoittanut pappa-sami » tallennettu
VesaK
Toimittaja
**
Poissa

Oh, Santo cielo!

« Vastaus #37 : 06.03.2007, klo 15:10:58 »

Ja niitä ihan alkuperäisiä Corto-albbarijulkaisuja, Kaukorantojen käyttämiä kappaleita, voi käydä hypistelemässä Suomen sarjakuvaseuran kirjastossa, Araliksessa Helsingin Arabianrannassa.
tallennettu

En nyt aio kysyä miten se on sinne joutunut.
Irene
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #38 : 06.03.2007, klo 15:13:00 »

Pappa-Samille taas kerran kiitos tehokkaasta tietopaketista. Mistä se ammentaa tätä eurooppasarjakuvan tuntemustaan...?
tallennettu

Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com
Tertsi
Mutsi Naamio
Toimittaja
**
Poissa

« Vastaus #39 : 06.03.2007, klo 15:13:31 »

Pappa-Samille taas kerran kiitos tehokkaasta tietopaketista. Mistä se ammentaa tätä eurooppasarjakuvan tuntemustaan...?
Villi Veikkaus: Nuoruudestaan.   Grin

Pappa-Sami on selvästi ollut kauan alalla.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2007, klo 15:15:32 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
tolppis
Jäsen
Poissa

Cheers mates!

« Vastaus #40 : 08.03.2007, klo 14:20:05 »

Siinäpä selventävä vastaus värityksen ominaisuuksiin/omituisuuksiin, Pappa-Kaimaltani. Tänks!

tallennettu
Wladislaw
Jäsen
Poissa

« Vastaus #41 : 10.03.2007, klo 21:06:05 »

Vai että Sveitsissä on tulossa uusintapainoksena? Rekisteröidyin ihan siitä ilosta. Smiley Sitten multa ei enää puutukaan kuin Samarkandissa.

Jos muuten raha polttelee lompakossa, niin Castermanin kustantama Périples Imaginaires (Imaginary Journeys): Hugo Pratt Aquarelles 1965 - 1995 on kiinnostava ja ennen kaikkea pirun komea teos. 456 sivua ja 28 kertaa 30 senttiä kooltaan. Hintaa tosin tuli melkein satanen postikuluineen, kun painaa niin tolkuttomasti.
tallennettu
Joonatan
Uusi jäsen
*
Poissa

Niinpä niin

« Vastaus #42 : 25.06.2008, klo 16:37:27 »

Corto Maltese Samarkandissa näkyy olevan myynnissä huuto.netissä!
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: