Ruotsalaisen AX9-lehden toimittaja Johan Kimrin kertoi äskettäin kiinnostavasti ja avoimesti lehden Modesty-ongelmasta ruotsalaisella sarjisfoorumilla: myynnin takia Modestyn on pakko olla lehdessä, vaikka lehden vanhat lukijat protestoivat äänekkäästi ainaisista uusinnoista. Kaikki Modestyt saatiin Ruotsissa julkaistuksi kronologisesti peräkkäisissä numeroissa vuoden 2008 loppuun mennessä. Sen jälkeen Modestya ei ollut ihan joka numerossa, mikä näkyi heti myynnissä.
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=4412&whichpage=2En referoi enempää. Oletan, että aiheesta kiinnostuneilla on sen verran ikää ja kokemusta, että osaavat ruotsia.
”Om man jämför försäljningen med nr 1 2009 och nr 6 2009 (när Modesty varit borta i fyra nummer) hade försäljningen halverats (och när hon kom tillbaka gjorde köparna detsamma – kom tillbaka alltså).
Om vi inte har Modesty med i tidningen kan den – så som en majoritet av läsarna väljer att köpa tidningen idag – inte längre ges ut.
Av det skälet försöker vi göra det absolut bästa möjliga av Modesty: bättre översättning (läs: mer rättvist O´Donnells språk), bättre reproduktion, bättre behandlat än någonsin tidigare. Så den får ett nytt värde.
Det här är högst relevant information så att den dödfödda - och i praktiken meningslösa – diskussion om Modesty ska vara med i tidningen eller inte kan upphöra och vi kan fokusera på hur vi ska göra den bättre. För såväl de som köper den idag.
OCH de som inte köper den i dag.
Rent krasst kan man nog säga att majoriteten av det här forumets medlemmar är en minoritet bland X9:s läsare.
Men för den saken skull tycker jag inte att era åsikter är oviktiga.
Tvärtom.
Jag själv är intresserad av att göra X9 så bra som möjligt.
Och där tror jag att ni har mycket input som är mycket värdefull.
För om vi någonsin ska kunna förändra tidningen till det bättre, är det viktigt att höra sig för bland alla som är intresserade av serier – vilket ni ju uppenbarligen är.
Så fortsätt komma med förslag!
För kan vi få i stånd en förändring som funkar både kommersiellt och kvalitativt – så Agent X9 har något för alla – så är det väl bara positivt?”