Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Kolumnit ja matkaraportit: Suomessa julkaistut Tarzan- ja Tarzanin poika -erikoisjulkaisut (15.02.2012 klo 10:00:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
26.05.2012, klo 20:31:27

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
355614 viestiä 8528 aihetta kirjoittanut 6032 jäsentä. Uusin jäsen: salamanterinainen
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Sarjakuvien ostaminen ja keräily
| | |-+  Sarjakuvakokoelmasi
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Äänestys
Kysymys: Eli montako sarjakuvaa sinulla on ?
1-50 - 5 (3.3%)
50-100 - 10 (6.7%)
100-300 - 13 (8.7%)
300-500 - 20 (13.3%)
>750 - 13 (8.7%)
750-1000 - 16 (10.7%)
>2000 - 19 (12.7%)
2000-5000 - 21 (14%)
5000-10000 - 21 (14%)
10000-20000 - 7 (4.7%)
20000-50000 - 3 (2%)
<50000 - 2 (1.3%)
Äänestäjiä yhteensä: 144

Sivuja: 1 ... 11 12 13 14 15 [16] 17 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakokoelmasi  (Luettu 47571 kertaa)
Jyrki Vainio
Mielikuvittelija
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies

Kvaak!

« Vastaus #225 : 30.03.2010, klo 17:27:22 »

Vastaus tämän ketjun kysymyksiin on kiinnostanut minua pitkään, sillä minulla ei ollut itsellänikään selvää käsitystä omasta tilanteestani. Siispä kun joulun aikaan kävin vanhempieni luona maalla, suoritin siellä tarkistusmittauksia varastokaappien ja hyllyjen koosta ja nyt lopulta ynnäilen niitä kaupunkikämppäni saldoon...

Sain tulokseksi 36 hyllymetriä sarjakuvia ja 16 hyllymetriä kirjoja. Yhteensä siis yli 50 m. Näistä reilu puolet on minulla täällä kaupungissa, loput maalla. (Mikä yllätti itseänikin, sillä luulin, että siellä olisi ollut suhteessa enemmän).

Minulla kokoelman erityispiirteenä on, että edellämainituista sarjakuvista ja kirjoista kymmenen hyllymetriä on tekijöiden signeeraamia opuksia.
tallennettu

"Comic strips are like a public utility, they're supposed to be there 365 days a year" - G. B. Trudeau
JohnnyM
Uusi jäsen
*
Poissa

« Vastaus #226 : 23.05.2010, klo 01:53:29 »

Terve.
Aloitin itse keräilyharrastuksen joskus ala-aste iässä.
Kokoelma on vuosien aikana kasvanut, tosin hitaasti viime vuosina.
Viime vuonna päädyin kuitenkin lajittelemaan ja taltioimaan osan kokoelmastani lehtikansioihin, ja asettamaan ne hyllykköön. Lehtiä on helpompi lukea ja käsitellä ja ne säilyvät lehtikansioissa suhteellisen hyvin. Vanhimpia ja arvokkaampia sarjakuvia en raaskinut siirtää lehtikansioihin.

Kokoelmaani koostuu pääosin, Marvelin supersankari julkaisuista, Mustanaamioista, Ankkalinnan väestä, DC:n supersankareista.

Hämähäkkimies 1980->
Ryhmä-X            1984->
Mustanaamio     1970->, 1966-1969 useampi numeroista puuttuu ja osa uudemmista
Marvel               1988-
Sarjakuvalehti    1990-1996
Aku Ankka          1980->, muutama aikaisempi vuosikerta sekä irtonumeroita
Roopesetä          noin 250kpl
AA taskurja        noin 200kpl
Ihmesarja           noin 30 numeroa vanhempaa sarjaa
Conan                 1984->, osa erikoisjulkaisuista puuttuu, ja muutama numero

pahvilaatikoittain muita sarjakuvalehtiä ja albumeita sekä ulkomaalaista englanninkielistä sarjakuvaa.

Kokoelmastani harvinaisimpia ovat Ihmesarja, Kostajat, Markos sarjakuvalehdet.

Keräilyharrastus alkoi hämähämiehestä ja sitä kautta laajeni.

* Hylly_01.jpg (133.15 kilotavua, 426x568 - tarkasteltu 454 kertaa.)
tallennettu
Lönkka
Jäsen
Poissa

Babtized in ignorance and chloroform

« Vastaus #227 : 23.05.2010, klo 19:45:16 »

Selkeä ja jämäkkä hylly!
tallennettu
sila
Vieras
« Vastaus #228 : 23.05.2010, klo 20:17:58 »

Selkeä ja jämäkkä hylly!

Ja lisäisin vielä, että tuollahan on vielä jopa tilaa.Hyvin harvinaista ?!

« Viimeksi muokattu: 23.05.2010, klo 20:19:49 kirjoittanut sila » tallennettu
The Duck
Uusi jäsen
*
Poissa

« Vastaus #229 : 05.07.2010, klo 18:31:47 »

Itselläni on yllättävän pieni kokoelma, vaikka sarjakuvien ystävä olen ollut jo pienestä pitäen. Taidan omistaa sellaisen 450 kpl sarjakuvia. Suurin osa noista on Aku Ankkoja ja Aku Ankan taskukirjoja.
tallennettu
Orjan May
Galleriataiteilija
Poissa

« Vastaus #230 : 05.07.2010, klo 22:22:45 »

Mitä järkeä on kerätä valtavaa sarjakuva kokoelmaa kun niitä ei varmasti ehdi koskaan kaikkia kunnolla tutkia ja lukea...ainakaan kovin moneen kertaan, jos on tuhansia sarjiksii himassa. Huh En ymmärrä en. Entäpä jos sattuu tulipalo ja kaikki aarteesi palavat poroksi? Tai päähäsi putoaa avoimesta ikkunasta kaljapullo ja tarusi maanpäällä päättyy siihen. Kuinka monta sarjakuvaa luulet  saavasi ottaa mukaan  muutaman neliön osakkeeseen,  johon sinut kauniisti puettuna laitetaan makaamaan kasvot kohti taivasta matkallasi jonnekkin toiseen ulottuvuuteen ehkä...? Evil angel
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #231 : 05.07.2010, klo 23:32:45 »

Jos ostaa paljon sarjakuvia, niin niitä kertyy nurkkiin ja hyllyihin ja pinoihin, eikä niistä raaski luopuakaan. Jos ei osta, kustantajille käy huonosti.  Älkää julkaisko nii paljon!!   Undecided

Timo
tallennettu

Amerikkalainen sanakirjamääritelmä 1950-luvulta.
http://suttuvihko.vuodatus.net/
haplo
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #232 : 05.07.2010, klo 23:34:26 »

Mitä järkeä on kerätä valtavaa sarjakuva kokoelmaa kun niitä ei varmasti ehdi koskaan kaikkia kunnolla tutkia ja lukea...ainakaan kovin moneen kertaan, jos on tuhansia sarjiksii himassa. Huh En ymmärrä en. Entäpä jos sattuu tulipalo ja kaikki aarteesi palavat poroksi? Tai päähäsi putoaa avoimesta ikkunasta kaljapullo ja tarusi maanpäällä päättyy siihen.

Niin, mitäpä sitä mitään tekemään, mehän kuollaan kuitenkin.

Mutta onhan tuota kysymystä mietittyä tullut. Lähinnä kyllä siksi kun parempi puolisko sen silloin tällöin esiin heittää. Keräilijän luonteellani olen asiaa selitellyt, ja lisännyt perään että tilannehan on varsin mukava kun ei tuota sarjakuvaa ole edes yhden tuhannen vertaa hetkittäisten harvennusten vuoksi. Myös äidin luokse on tavaraa jäänyt, tosin ne olen uhannut kantaa sieltä pois kunhan alla on tulevaisuudessa isompi asunto.

Mainitun tilanteen vuoksi kuvaa on siis vaikea ottaa. Puhumattakaan siitä etten omista kameraa.
tallennettu
Niksu2000
Piirtelijä
Uusi jäsen
*
Poissa

« Vastaus #233 : 05.08.2010, klo 22:34:59 »

Minun olisi tälläinen:

Akuankka taskarit 197 kpl
Akuankka vuodesta 2006 ja vanhempia noin 10 kappaletta vanhin 1952
Rubiini 1,2 ja 3
Karvinen pokkari 2 kpl
Hämähäkkimiehet 34 kpl
Lukcy Luke 14 kpl
Korkkarit 31 kpl
Nalle Puh 52 kpl
Ja sitten vielä niitä kadonneita+muistamattomia
Mutta uskon että kyllä niitä vielä tulee enhän ole vielä kerännyt noitakaan kuin3 vuotta......
tallennettu

-WANHALA-
Niksu2000
Piirtelijä
Uusi jäsen
*
Poissa

« Vastaus #234 : 05.08.2010, klo 22:43:35 »

Mitä järkeä on kerätä valtavaa sarjakuva kokoelmaa kun niitä ei varmasti ehdi koskaan kaikkia kunnolla tutkia ja lukea...ainakaan kovin moneen kertaan, jos on tuhansia sarjiksii himassa. Huh En ymmärrä en. Entäpä jos sattuu tulipalo ja kaikki aarteesi palavat poroksi? Tai päähäsi putoaa avoimesta ikkunasta kaljapullo ja tarusi maanpäällä päättyy siihen. Kuinka monta sarjakuvaa luulet  saavasi ottaa mukaan  muutaman neliön osakkeeseen,  johon sinut kauniisti puettuna laitetaan makaamaan kasvot kohti taivasta matkallasi jonnekkin toiseen ulottuvuuteen ehkä...? Evil angel

Minä luen ne aina ennenkuin arkistoin.Minulla on aina noin 10 kpl sarjiksia arkistosta otettuna että lueskeln uudestaan.Ne vanhimmat ja arvokkaimmat julkaiisut minulla on ihan tässä lähellä.Muutenkin sarjakuvat ovat kiva harrastus Smiley Smiley+että rahapulan yllättäessä voi myydä arvokkaimman!!Otetaan nyt esim.1930 luvun harvinainen julkaisu.Siitä saa jo paljon rahaa :)Mutta on eri asia jos ei uskalla luopua......
tallennettu

-WANHALA-
TOSA
Jäsen
Poissa

« Vastaus #235 : 13.08.2010, klo 09:48:54 »

Sarjakuvien keräily alkoi minun osalta jo ala-asteen ensimmäiseltä luokalta. Isäni luki minulle Tex Willereitä kun olin 5-6 vuotias ja äitini Aku Ankkoja joten siitä lähti innostus kerätä Tex Willereitä ja Aku Ankan taskukirjoja. Tex Willerit tulikin kerättyä vuosilta 1971-1974 lähes kaikki ja vuodesta 1975-1990 kaikki. Noin kaksikymmentä liuskaakin on kokoelmaan kertynyt. Seuraavaksi tuli myös Mustanaamio mukaan kuvioihin ja monia erilaisia albumeja kuten Lucky Luke, Asterix yms.

Keräily muutti kuitenkin suuntaa vuonna 1987 jolloin kesäkuussa ostin Hämähäkkimiehen ja marraskuussa Ryhmä-X:n. Siitä eteenpäin Marvel sarjakuvat veivät voiton kaikesta muusta. Tex Willeriä ja Aku Ankan taskukirjoja lukuunottamatta kaikki muut lehdet ja albumit lähtivät divariin vaihtoon. Tilalle tuli hyllyyn Hämähäkkimies, Ryhmä-X, Ihmeneloset, Hulk, Kostajat, Conan. Marvel linjalla jatkettiin muutama vuosi kunnes veljeni kyllästyi sarjakuviin ja ostin häneltä Teräsmies ja Batman lehdet. Jossain vaiheessa kuvioihin tuli myös Yoko Tsuno, Piko & Fantasio, Niilo Pielinen, Sammy, Non stop, John Carter ja uudelleen Asterix, Lucky Luke yms.

Sitten jossain vaiheessa keräily karkasi täysin käsistä ja kokoelmiin kelpasi ihan mikä sarjakuva vain jonka halvalla löysin divarista tai kirpputorilta. Vaihtoon en vienyt enää mitään (paitsi tuplakappaleita) ja kokoelma alkoi vain paisumaan.
Tärkeimpänä keräilykohteena olivat Marvel ja DC julkaisut jotka olenkin onnistunut löytämään aika kattavasti: Täysiä sarjoja Hämähäkkimies, Ryhmä-X, Kostajat Ihmeneloset, Hulk, Sarjakuvalehti, Marvel/Mega-Marvel/Mega, DC-spesiaali, JLA, Thriller, Kung-Fu, Ihmissusi & Frankentstein, Uusi Ihmesarja jne

Vielä puutteita: Batman/Lepakkomies vuosilta 1968-1974, Ihmesarja noin 40 numeroa, Teräsmies ennen vuotta 1977 ilmestyneitä ja Teräsmiehen poikiakin puuttukin aika paljon, Salama muutama numero, Conan 4 numeroa jne joten iloksi voi todeta että keräiltävää riittää vielä Marvel ja DC sarjakuvissa.

Aku Ankan taskukirja, Aku Ankan satasivuiset ja karusell, Aku Ankka, Roope-setä yms Disney julkaisuja on myös kertynyt aika reilusti. Välissä on ollut kyllä kausia jolloin nämä ovat olleet jäähyllä kun rahat/mielenkiinto eivät ole riittäneet kaikkien ostamiseen joten harmittavasti puuttuu useitakin numeroja välistä.

Muita lehtiä ja albumeja on myös hyllyyn päätynyt reilusti joten kokoelmassani onkin yli 6000 sarjakuvalehteä. Ai niin, ne kirjatkin vielä, no onneksi tämä on vain sarjakuvakokoelmasi-ketju niin ei tarvitse niistä tämän enempää mainita Smiley

Viimeisen kahden vuoden aikana lähinnä tilanpuute on ajanut siihen että kokoelmaa on joutunut tarkastelemaan kriittisesti ja etsimään ne sarjat joita ei oikeasti kiinnosta kerätä loppuun. Huutonettiä seuraamalla olen bongannut niitä lehtiä joita ei osteta ja olen vienyt niitä sitten divariin vaihdossa. Yllättäen olen lähes kaikissa tapauksissa saanut vaihdossa enemmän kuin mitä täällä on keräilyllehtien hinnoiksi arvioitu tai mitä huutonetin hintapyynnöt ovat olleet. Voittoa on vaihdossa tullut siihen verrattuna mitä olen itse maksnut jo 100-150€ joten ihan tyytyväinen. Harmittavia tapauksiakin on sattunut kun kuukausien seurannan jälkeen toteaa että tuo albumi ei mene kaupaksi huutonetissä ja vie sen vaihtoon (1€) joku ostaakin huutonetistä saman albumin, samassa kunnossa hintaan 5€. Myös siinä on oltava aika tarkka minkä lehden mihinkäkin divariin vie koska se saattaa olla roskaa Tampereella mutta Oulussa tia Seinäjoella saakin hyvän hinnan vaihdossa.

Nyt kun vielä pääsee lopuista (muovipussillinen) lehdistä eroon jotka useimmat divarit ovat hylänneet siirryn seuraavaan vaikeampaan vaiheeseen joka on se että täytyy löytää taas vähiten kiinnostavat lehdet niistä jotka ovat jäljellä ja viedä ne divariin/huutonettiin.    

Keräily on kyllä kiva harrastus mutta siinä vaiheessa kun käy työstä löytää säilytystilaa täytyy antaa periksi ja luopua jostain. En ala tähän tarkemmin listaamaan mitä kaikkea kokoelmassa on koska vaatisi pidemmän listauksen kuin mitä tämä viesti on mutta on niitä kertynyt noin 25 vuoden aikana ihan riittävästi.

tallennettu
Petteri Oja
Juudas itselleen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #236 : 13.08.2010, klo 15:20:24 »

Vielä puutteita: Batman/Lepakkomies vuosilta 1968-1974

Tai siis 1968-70, eihän Batmania edes julkaisu 1971-74.
tallennettu

Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #237 : 13.08.2010, klo 15:26:37 »

Sarjakuvakokoelma järjestäjä tietokoneohjelma.

Netissä surffaillessani törmäsin tähän:
www.tietokone.fi/softa/windows/comic_collector

En osaa sanoa siitä juuta enkä jaata, mutta jos siitä on jollekulle hyötyä niin hyvä. Hiukan tuo kyllä vaikutti turhalta ohjelmalta. Enkä näin äkkiseltään keksinyt parempaa osastoa mihin tämän olisi voinut laittaa.

Seitsemän vuotta vanha? Olen tänä vuonna nähnyt CBR:llä mainoksen paljon edistyneemmästä maksullisesta ohjelmasta. Se on tietysti amerikkalaisille tehty, mutta kerääväthän täälläkin monet jenkkisarjakuvia.
tallennettu

"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
MTT
Jäsen
Poissa

« Vastaus #238 : 16.08.2010, klo 17:44:26 »

Keräily on kyllä kiva harrastus mutta siinä vaiheessa kun käy työstä löytää säilytystilaa täytyy antaa periksi ja luopua jostain. En ala tähän tarkemmin listaamaan mitä kaikkea kokoelmassa on koska vaatisi pidemmän listauksen kuin mitä tämä viesti on mutta on niitä kertynyt noin 25 vuoden aikana ihan riittävästi.

Ei se lopu vaikka tila loppuis, sanon nääs ku autotallissakin on kolomekytä xeroxlaatiikkoa kuvitettuja sarjoja  Tongue
tallennettu
Rauta
Cheap plastic imitation of Orson Welles
Jäsen
Poissa

Voi millaista höpinää!

« Vastaus #239 : 16.08.2010, klo 18:35:13 »

Mitä järkeä on kerätä valtavaa sarjakuva kokoelmaa kun niitä ei varmasti ehdi koskaan kaikkia kunnolla tutkia ja lukea...ainakaan kovin moneen kertaan, jos on tuhansia sarjiksii himassa. Huh En ymmärrä en.

Kyllä niitä 43 vuoteen mennessä aika paljon ehtii lukea. Varsinkin kun on aloittanut viisivuotiaana.

Kuinka monta sarjakuvaa luulet  saavasi ottaa mukaan  muutaman neliön osakkeeseen,  johon sinut kauniisti puettuna laitetaan makaamaan kasvot kohti taivasta matkallasi jonnekkin toiseen ulottuvuuteen ehkä...? Evil angel

No Rick Randomit ja Jet-Ace Loganit ainakin, ja ehkä pari Tinttiä Smiley
tallennettu

Sivuja: 1 ... 11 12 13 14 15 [16] 17 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: