Miten, kun mulla oli se käsitys että Golden age oli se Teriksen ja Batmanin alku 30-luvun loppu ja 40-luvun alku?
Selvennykseksi, tarkoitin golden agella aikaa n. 1938-1950 (ja ehkä vielä vähän matkaa 50-luvulla).
Itse tarkastelen noita romanttisia viitteitä menneisyyteen mielummin visuaaliselta puolelta.
Tähän ryhmään sopii varmaankin myös useat Steve Ruden tuotokset. Mm. World's Finest ja suomeksikin nähty Teräsmies vastaan Hulk ovat varsinkin kuvitukseltaan melko ga-tyylisiä.
Yleisimmin kuitenkin viittaukset ovat silver ageen ja varsinkin Marvelin alkuaikaan. Kirby on todella suosittu kohde.
[qutoe]Käsittääkseni jenkkimarkkinaa määrittelee aika pitkälle "into" kopioida menestyssarjoja, ja tietyntyyppisten sisällöllisten riskien ottamisen puute.
Samaa olen huomannut. Toisaalta sen voi nähdä hyvinkin vanhana tapana. Tuskin olisi Batman, Kapteeni Amerikka, Namor ja moni muu syntynyt ilman intoa kopioida menestyssarjaa.
Huomattavaa on sekin, että Golden agen sadoista supersankareista ja pahiksista vain kourallinen sai jatkoaikaa syntymänsä (muutaman jakson) jälkeen, niin että ei nykymeininki siinä paljon eroa GA:sta.
Eroa tulee kuitenkin sarjojen kulutuksessa. Ga-lehtiä luettiin suunnilleen kertalukemistona, kuten ilmeisesti luetaan sarjakuvia Japanissa nykyään. Kuitenkin nykysarjakuva USA:ssa on hyvin keräilyvoittoista. Useasti ne myy hyvin, joille povataan hyvää keräilyarvoa (mikä tietenkin on aika ristiriitainen asetelma, tuskin Imagen miljoonasarjatkaan ikinä tulevat keräilyharvinaisuuksiksi, vaikka niitä myytiin usean sadan kappaleen paketeissa keräilijöille sijoituksiksi). Ebayllä tapaa välillä sarjoja, joista sanotaan, että niitä ei ole ikinä luettu, vaan ne on ostettu vain keräilyn tai kansikuvan takia.
Toisaalta taas Stan Leen ja kumppanien 60-luvulla kehimät moniulotteisemmat hahmot luovat paljon paremman pohjan lainailulle ja eteenpäin kehittelylle kuin paperin ohuet kultaisen ajan heput.
Jännä kuitenkin huomata, että mm. Teräsmies ja Batman ilmestyvät edelleen ja Marveliltakin löytyy monia yli kuuskymppisiä sankareita.