Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Kolumnit ja matkaraportit: Pää pyörällä Kuopion taidemuseossa (26.10.2011 klo 14:34:37)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
11.02.2012, klo 21:50:04

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
346678 viestiä 8433 aihetta kirjoittanut 5927 jäsentä. Uusin jäsen: gymhammer
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia
| | |-+  Apinoinnin rajat?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 11 12 13 14 15 [16] 17 18 19 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Apinoinnin rajat?  (Luettu 37995 kertaa)
Johannes
Jäsen
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #225 : 24.02.2008, klo 12:42:07 »

Lisäys:Minusta juuri Elsilä on se joka ei matki Suomalaista pätkääkään. Piti oikein käydä tarkistamassa.

Eihän vaikutteiden saaminen vielä matkimista ole. Lisäksi Elsilä on itsekin nimennyt Suomalaisen yhdeksi esikuvakseen.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #226 : 24.02.2008, klo 12:53:26 »

... tuskin Remes faktoja edes kaipasi, mutta tiedustelupalvelun hommissa olleen tyypin lesottamiset ovat uskottavampia kuin itse keksityt...

Viihdekirjallisuus on Remeksen ammatti. Hän ei pyri tekemään taidetta, dokumentista puhumattakaan, vaan on ammatinharjoittaja-yrittäjä. Hänen on minimoitava panos ja maksimoitava tuotos. Hänen ei siis kannata nähdä vaivaa ja haaskata rahaa menemällä Venäjälle haastatteluhommiin. Kirja pitää tulla vuodessa.

Hänelle lainaaminen on työskentelymetodi ja sellaisena paikallaan, ja on kiitettävää että hän tekee tutkimustyönsä edes lukemalla (mutta varmuuden vuoksi kannattaisi kieroilla ja todeta kirjan kiitoksissa että näitä on käytetty), kun jotkut suoltaa sumeilematta pliisun elämänkokemuksensa pohjalta hirveää sontaa. .

Taiteessa merkitsee vain teos, kaikki mikä on toimivaan tulokseen johtanut, on hyvää ja sopivaa.

Sitten taas viihde - se nyt on ihan sama miten sitä runnotaan. Mutta kun se on elinkeinotoimintaa, siellä tekijänoikeuksista tietysti yritetään pitää hysteerisesti kiinni, "ettei joku muu tienaa mun panoksella. Tää on mun mustikkamätäs".

Olet halauksen tarpeessa.

Ymmärrän mitä tahdot sanoa, mutta jätät huomiotta sen että vaikka Remes ja moni muu tekee alalla töitä(ei, en tarkoita etteivät taiteilijat tekisi töitä) ja rajauksesi on minusta aivan liian tiukka ja vihamielinen.

Taiteessa ja viihteessä ei ole eroja minulle. Viihde termiä käytetään luomaan konnotaatio siitä että se on kevyempää, helpompaa, vähempiarvoista ja sisällyksetöntä.
Tätä kantaa en voi jakaa.
Liian usein itse syyllistyn käyttämään termiä taidesarjakuva silloin kun viittaan
.
kun jotkut suoltaa sumeilematta pliisun elämänkokemuksensa pohjalta hirveää sontaa.
mutta se ei ole näinkään.
Taide on  muutakin kuin mitä minä hyväksyn taiteeksi.

Apinoinnin raja on epäselvä, pahimmillaan sen puolella kenellä on eniten rahaa lakimiehiin.

Kunnianosoituksen ja plagioinnin ero on hyvin pieni. Jokaisen tulisi luotaa omaan ääneensä ja tarkistaa lähteensä moneen otteeseen, mielellään niin että Clancy esimerkissä paitsi Clancyn kirjaa kävisi kirjastossa ja netissä, mahdolisesti soittaisi fysiikan laitokselle tai asevoimiin ja terveyskeskukseen säteilyturvalaitoksen lisäksi.
Toki voi keksiä kaiken päästäänkin.
Parodiat ja ivathan ovat aina saaneet vapaammat kädet, pilkatahan saa.
Aina ja kaikkea.
Väkivalta on kaiken ydin.

Lainausoikeutta tulee olla mutta kuten aina raha ratkaisee.
Taidekin saa lainata, versioida ja kopioida, mutta jos taiteilija ansaitsee taiteellaan on jollekin taholle maksettava, halusi sitä kutsua sitten reiluudeksi tai kateellisuudeksi.

Mutta linjoja ja viivoja, sanoja paperissa tai ruudulla, nuotteja ja säveliä on tietty määrä. Kuviot ja teemat toistuvat väkisinkin ajan kuluessa.
Pyörä keksitään yhä uudestaan mutta onneksi on jokaiselle omia vannemalleja ja kokoja.
Joillekin kelpaa vain tietyt pyörät ja se heille suotakoon.

tallennettu
Doc Lomapäivä
Jäsen
Poissa

« Vastaus #227 : 24.02.2008, klo 15:57:48 »

Esmers. Jos minä luen idiootti-Clancyn teoksesta kuvauksen ydinaseen valmistuksesta ja toistan prosedyyrin sarjakuvateoksessa, lähde on ilmeinen mutta menettely täysin hyväksyttävä
Ja jopa toivottava, sillä jos matkustat Yhdysvaltoihin kyselemään ydinpommin valmistuksesta, voi olla että saat piirtää loput teoksesta Guantanamossa pienen kopin seinään.
tallennettu

Curtvile
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #228 : 24.02.2008, klo 16:34:18 »

Ja jopa toivottava, sillä jos matkustat Yhdysvaltoihin kyselemään ydinpommin valmistuksesta, voi olla että saat piirtää loput teoksesta Guantanamossa pienen kopin seinään.

Tai lähetät hakemuksen FOIAn mukaan.
Vastaus tulee, noh jonkinlainen ainakin.
Mielenkiintoisia ovat yhdysvaltain ja venäjän matkailuasiakirjat armeijan käyneille ihmisille joissa kysytään mm.
"do you have expertise in building or using chemical, biological or nuclear weapons? If yes please explain."
tuo please sana kruunaa kaiken.

Mutta se tärkeämpi puoli on se että Keijo on siinä enemmän kuin oikeassa että voi Clancylta tai Remekseltä ottaa omaan tarinaansa ydinpommin valmistustekniikkaa, kunhan juonikuvio ja hahmot ovat riittävän erilaisia muuten.
Se ei riitä että viilaa sarjanumeron irti on oltava jotain uutta ja omaakin.
Herkkää rakkaustarinaa ydinaseteknikon arjesta odottaen.
tallennettu
Dina
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: nainen

"Lahjakkuteni suorastaan pelottaa minua" -Muumit-

« Vastaus #229 : 25.02.2010, klo 02:31:03 »

Elikkäs, tuli tuossa taas nettiä selattua läpi niinkin paljon että löytyi tämmöinen ihastuttava juttu jonka haluaisin jakaa täällä myös, koska onhan tämä sarjakuviin liittyvä.

Nick Simmons (wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Nick_Simmons ) on julkaissut 2009 vuoden elokuussa sarjakuvansa nimeltään Incarnate, mutta nyt sen piirrosjälki ja hahmojen ulkonäkö on saanut minut ja MONET muut epäilevälle kannalle.. nimittäin näyttääkö tämä teistä asialta jota saisi tehdä: http://community.livejournal.com/bleachness/446299.html? (ja lisää löytyisi toisilta foorumeilta joita kävin tässä sitten myös läpi... Voin laittaa linkkiä jos asia alkaa kiinnostamaan)

Suoraa kopiointia japanilaisista sarjakuvista, ja näitä sarjoja on useampiakin.

Tämä suututtaa varmasti monia ja itseni luettelen tähän joukkoon.
Joten miten on asia, mitä mieltä olette, ja kertokaa ihmeessä minne tämä osio kuuluisisi.
tallennettu

Gan <3 Sayako
(c) Dina
Reima Mäkinen
Jäsen
Poissa

« Vastaus #230 : 25.02.2010, klo 08:26:13 »

Liitin edellisen viestin tänne kun plagoinnin tai apinoinnin rajoja on yritetty hahamottaa Kvaakissa ennenkin.
Joskus taiteilijat jopa kopioivat omia ruutujaan.

Tämä Simmonsin Incarnate on vain yksi surullinen linkki vastaavien tapausten ketjussa. Tarkemmin en osaa sanoa, sillä en Incarnatea tunne.

Perinteisestihän piirtäjät ovat kopioineet taustoja tai juttuja mihin on muuten ollut vaikea löytää referenssejä muualta kuin toisista sarjakuvista (ks ketjun aiemmat postaukset ja edellälinkittämäni esimerkit). Mutta Simmons kopioi hahmoja. Se kertoo minusta siitä että hän ei luota omiin kykyihinsä eikä oma luovuus ole kovin vahva.

Näistä jää yleensä kiinni, eikä se piirtäjän mainetta ainakaan paranna. Jos muita näyttöjä ei ole niin, tekijän arvostus on kustantaja sekä tekijäpiireissä tuon jälkeen aika alamaissa.
Ehkä Simmons on muutaman lantin tuolla ansainnut, mutta en nyt sanoisi että tuo aivan laitontakaan vielä on. Kyseessä on kai kuitenkin kollaasiksi laskettava teos. Sitäpaitsi läpikin saa piirtää.  Smiley
« Viimeksi muokattu: 25.02.2010, klo 10:02:10 kirjoittanut Reima Mäkinen » tallennettu
Tertsi
Toimittaja
**
Poissa

« Vastaus #231 : 25.02.2010, klo 11:25:49 »

Nuori Walthery kopioi ensimmäiseen Natasha-seikkailuun "Lentoemäntä" lentokoneet suoraan Buck Dannyistä.
1960-luvulla ei ollut referenssimateriaalia ihan samalla tavalla saatavilla kuin nyt internet-aikaan.
tallennettu

Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Poissa

Smile!

« Vastaus #232 : 25.02.2010, klo 22:55:00 »

Ei NIckillä varmaan rahapula ole. Faija on Kissin johtohahmo Gene Simmons, joka on nykyään tv-tähtikin.
tallennettu

"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
echramath
Oberschtroumpfbannführer
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #233 : 26.02.2010, klo 01:20:02 »

Nuori Walthery kopioi ensimmäiseen Natasha-seikkailuun "Lentoemäntä" lentokoneet suoraan Buck Dannyistä.
1960-luvulla ei ollut referenssimateriaalia ihan samalla tavalla saatavilla kuin nyt internet-aikaan.

Olisi kai se voinut vain piirtää samanlaisia lentokoneita, eikö mitä?
tallennettu

I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag
Lönkka
Jäsen
Poissa

Babtized in ignorance and chloroform

« Vastaus #234 : 02.03.2010, klo 17:00:24 »

Radical pisti Incarnaten julkaisun jäihin ihan syystä:
http://www.icv2.com/articles/news/16956.html

Eikös isin lakimiehet ole opettaneet pikku Nickille että plagionti on huono juttu:
http://community.livejournal.com/bleachness/446299.html

ja aika penteleen nolo vastine Simmons juniorilta:
http://www.icv2.com/articles/news/16963.html
tallennettu
Michael Riddle
huiskija
Jäsen
Poissa

My name is Gabriel Sylar, and i'm here to say bum!

« Vastaus #235 : 03.03.2010, klo 20:37:19 »

Eikös isin lakimiehet ole opettaneet pikku Nickille että plagionti on huono juttu

Miksi ihmeessä heidän moista tarvitsisi opettaa pojalle, jonka viikkoraha kuuluu samaan urbaanilegenda TOP 10:iin Bill Gatesin pojan viikkorahan kanssa? Ja kyllä Nick poju on varmasti oppinut isältään, että mitä tahansa kannattaa tehdä, jos siitä saa julkisuutta ja etenkin jos siihen mennyt raha jms. voittaa itsensä takaisin ennen pitkää. Tämän häslingin jälkeen Nickin seuraava projekti saa paljon suuremman huomion. Koko homma on todennäköisesti suunniteltu alusta loppuun, ja Nick lakimiehineen ovat laskeneet tarkkaan jokaisen tulevan ja menevän pennin.

Camon, nyt puhutaan Gene "KISS" Simmonsin pojasta ei Grant Morrisonin tms. muksusta.
tallennettu

"Do idiots dream of electric stupidity?"
Blogi ->http://michaelriddle.sarjakuvablogit.com/
Tertsi
Toimittaja
**
Poissa

« Vastaus #236 : 03.03.2010, klo 21:34:07 »

Olisi kai se voinut vain piirtää samanlaisia lentokoneita, eikö mitä?
Walthery on itse kertonut kopsanneensa Buck Dannyä tuohon ensimmääiseen Natashaan. Ilmeisesti Buck Danny -kuvasto oli näppärästi saatavilla hyllyssä.

Mitäs sitä mennä turhaan merta edemmäs kalaan!
tallennettu

Emppu
Vieras
« Vastaus #237 : 08.03.2010, klo 11:37:35 »

ja aika penteleen nolo vastine Simmons juniorilta...
Mua ei ihmetytä tuo vastaus. Kaveri on mitä 19/21? Siis kuitenkin nuorempi kuin minä ja minä sentään olen kokenut tunteneeni Deviantartin ja sen mädän ilmapiirin ihan liian kauan omasta elämästäni. Simmons junior oli nähtävästi Deviantartissa, ja voi itku sitä kopioitujen juttujen määrää. Mä en suoraan sanottuna ihmetytä, jos tuollaisessa ympäristössä saa sellaisen käsityksen, että on okei kopioida toisten juttuja, koska "kaikki muutkin tekee ja parhaimmat saa vielä erikoismaininnan siitä". Kuitenkin siellä keuhkotaan hulluna tekijänoikeuksista, ja tallontaan pahimmissa tapauksissa katsojien oikeuksia, mutta sitten kun käyttäjät ovat tekijänoikeuksien rikkojina kopioimalla muiden töitä, niistä jopa PALKITAAN parhimmat.

Aivan varmasti, jos joku olisi kopioinut hänen kirjaansa "taiteellisen kunnioituksen" nimissä, puvulliset asianajajat olisivat tulleet aika vilkkaan imemään tekijänoikeuksien rikkojaparalta hengen pois.
tallennettu
bats
Galleriataiteilija
Poissa

« Vastaus #238 : 08.03.2010, klo 13:15:42 »

Empuska: Mistä sinä oikein puhut?

Itse olen DeviantArtissa enkä ole törmännyt mihinkään "mätään ilmapiiriin", mutta sen tiedän että siellä on valtava määrä taiteilijoita joille se on loistava julkaisukanava omalle taiteelle, niin myös minulle.

Okei, se että en ole nähnyt mitään tuollaista DeviantArtissa ei tarkoita että sitä ei olisi olemassa. Varmasti tuollaista tapahtuu, sillä DeviantArtkin koostuu ihmisistä, joista jotkut tekevät väärin ja typeryyksiä. Mutta se ei ole mikään läpeensä mätä kopioijista koostuva kultti, vaan nimenomaan joukko yksittäisiä ihmisiä joilla on profiili samalla sivulla. Kyllähän ne ihmiset myös enemmän tai vähemmän verkostoituvat keskenään tuolla sivulla, mutta ei heitä silti voi niputtaa samaan läjään. Sama kuin niputtaisi kaikki ihmiset joilla on profiili Irc-Galleriassa samaan läjään.
tallennettu

"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen
JJ Naas
Toikkarointia lammashaassa
Jäsen
Poissa

« Vastaus #239 : 08.03.2010, klo 14:19:47 »

Olen ollut Devarissa jo useamman vuoden, ja Empuskan mainitsema ilmapiiri kyllä löytyy väistämättä jos kaivaa tarpeeksi syvälle, mutta olen onneksi osannut pysytellä erossa siitä, vaikka muutamaa modisotaa olenkin sivusta seurannut ja sanonta "SO I HERD U LIEK TRACING" on tuttu. Mutta on se silti ihan hyvä ja tarpeellinen saitti.

DA:n pahimmat puolet kärjistetysti tiivistäen. For shits and giggles.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2010, klo 14:46:37 kirjoittanut JJ Naas » tallennettu
Sivuja: 1 ... 11 12 13 14 15 [16] 17 18 19 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: