Kirjoittaja Aihe: Ammattilehtien sarjakuvat  (Luettu 12599 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
Ammattilehtien sarjakuvat
« : 05.08.2005 klo 13:45:57 »
Eilen kirjastoreissulla mukaan tarttui Pekka Rahkosen piirtämä Diabetesliiton jäsenlehdessä ilmestyneistä sarjakuvista koottu Välipala -kokoelma.

Kaikki albumin sarjakuvat siis käsittelevät sokeritautia jollakin tavalla. Kuulostaa ideana yhtä mielenkiintoiselta kuin maalin kuivumisen katselu, mutta kyllä ne vitsit kuitenkin toimivat. Piirrosjälkikin miellytti kovasti, selkeää ja toimivaa.
Vaikkei itse sairastaisikaan diabetestä, niin albumi tarjoaa samankaltaisen kurkistuksen erilaisuuteen kuten vaikkapa Königin homosarjakuvat, joista itse pidän kovasti vaikken ole homoseksuaali. Kivahan se on lukemalla tutustua vaihtoehtoisiin elämäntapoihin ja kurkkia että mitä sairasta ne hintit ja diapeetikot oikein puuhaavat, jos vaikka keksisi keinon päästä niistä eroon.

Mutta miksi Välipala olisi pelottava?
"Oikeita" kauhusarjakuvia lukiessa aika harvoin, jos koskaan, tulee muuta mieleen kuin että onpas tylsä juoni mutta nätit kuvat.
Nyt kun luin Välipalaa mukavassa asennossa sohvalla, popsin samalla perunalastuja ja kolajuomaa, niin siinä muistutettiin että ylipaino saattaa altistaa aikuisiän diabetekselle. Ja mä kun olen vähän herkkä tuollaisille asioille - Kodin Lääkärikirjaakaan en kykene edes avaamaan tai muuten olen aivan varma että sairastan ties mitä kohdunkaulan syöpää. Hyvästä mielikuvituksesta on joskus haittaakin.

Aikoinaan kun menin Suomen Armeijaan, piti käydä lääkärintarkastuksessa. Siellä pelästyin puolikuoliaaksi, kun jonkin kokeen perusteella näytti että minulla voisi olla diabetes. Pohdin jo että mikä olisi paras konsti päättää päivänsä, kun onneksi jälkimmäinen testi osoitti hälytyksen vääräksi. Mutta siitä asti olen pelännyt, että jospa se sittenkin jonakin päivänä puhkeaa.

Mitä tiedän sokeritaudista?
- Sitä sairastavat joutuvat piikittämään itseään joka ainoa päivä elämänsä loppuun asti kuin narkomaanit.
- Ateriat täytyy syödä kellon tarkkuudella ja joka ainoasta suupalasta täytyy pitää kirjaa.
- Ja mitä tahansa ei todellakaan saa popsia kuten normaalit, vaan raavaan miehenkin täytyy elää pelkällä vedellä ja kaninrehulla.
- Koskaan ei tiedä milloin iskee insuliinishokki ja henki lähtee.
- Niillä on joku ranneke, mitä ne joutuvat pitämään aina.
- Sitten ne saavat joskus jotakin kohtauksia, että meinaavat pyörtyä ja puhuvat sekavia. Väkivaltaisiakin saattavat tällöin olla. En tiedä pitääkö silloin toimia kuten epileptikoiden kanssa, eli laittaa lusikka tms. esine potilaan suuhun ettei hän pääse puremaan kieltään poikki.

Joo. Parasta olla liikaa ajattelematta sokeritaudin mahdollisuutta. Lähden popsimaan pari jättihampurilaista ja rillimakkaraa, sekä pari kaljaa kyytipojaksi.

Tekijän kotisivut: http://www.kolumbus.fi/rahkonen/
Sokeritautiliiton kotisivut: http://www.diabetes.fi/
Tietoa homoudesta: http://www.seta.fi/fi/setafi44.htm
Jos sairastut diabetekseen: http://www.exitus.fi/pages/esittely.htm

Ketjun alkuperäinen otsikko oli Välipala - vuoden pelottavin albumi. Ekan viestin jälkeen ruvettiin kuitenkin puhumaan ammattilehtien sarjakuvista yleensä. Siitä nimenmuutos. - Petteri
« Viimeksi muokattu: 15.01.2006 klo 15:28:52 kirjoittanut Petteri Oja »
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re: Välipala - vuoden pelottavin albumi?
« Vastaus #1 : 05.08.2005 klo 19:24:51 »
Tässä on viime aikoina monasti tullut keskusteltua, kuinka paljon kotimaista sarjakuvaa jää "näkymättömiin" ammattilehtien tms. sivuille. Esimerkiksi Jii Roikonen piirtää Koelypsy-nimiseen lehteen lehmä-aiheista sarjakuvaa. Mitä vastaavia esimerkkejä tiedätte?
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #2 : 06.08.2005 klo 13:53:44 »
Näköjään mä saan kirjoittaa tänne ihan mitä vaan. Sokeritaudista en tosiaankaan paljoa tiedä, mutta tuossa lusikka-epileptikon-suuhun - maininnassa ihan tarkoituksella levitän virheellistä tietoa. Trollaaminen on toinen asia kuin joskus hieman provosoida ihmisiä korjaamaan virheellistä tietoa ja ehkä siinä samassa herättää keskustelua että miten nykymaailmassa yhäkin esiintyy vaarallisiakin harhakäsityksiä ja miten niitä voisi korjata.
Mutta siis epileptikon suuhun ei saa laittaa lusikkaa, penistä tai mitään muutakaan, kävin justiinsa ensiapukurssin ja siellä tuo kerrottiin.

Jeesus juttelee mulle Radio Novan kautta.

Niin niistä ammattilehdistä. Ainakin Sähköliiton jäsenlehdessä Vasamassa olen nähnyt ainakin joskus julkaistavan sarjakuvaa, ei tosin kovinkaan kummoista. Harmi kun viime talvena heitin läjän vanhoja numeroita pois.

POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #3 : 06.08.2005 klo 14:13:37 »
Minä itse olen tehnyt sarjakuvaa Opettaja -lehteen (ilmestyy vain kerran kuussa vaikka lehti onkin viikoittain ilmestyvä) ja Maanmittaus -lehteen (tai joku sinnepäin sen nimi oli) infosarjis Maanmittarin matkassa. Näytteitä näkyy kotisivuillani.

TImo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #4 : 06.08.2005 klo 15:15:59 »
Minä piirsin noin viisi vuotta sarjakuvaa Lihatalous-lehteen. Lehti on lihantuottajien lehti. Sarjis oli nimeltään Hullu Lehmä.

Nyt piirrän Elintarviketyöntekijöiden Elintae-lehteen M. Makkaraista.

Vvo:n Asukas-lehteen piirrän Naapurielämää-sarjakuvaa.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #5 : 08.08.2005 klo 10:08:03 »
Miten noiden sarjojen oikeudet oikein menevät, saako niitä laittaa johonkin näytille? *vink* *vink*

-P.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #6 : 19.08.2005 klo 17:26:22 »
Oliko Kysymys mulle?

Olettaisin, että saan itse laittaa noita nettiin näytille (Naapurielämäähän täällä Kvaakissa jo onkin). Mistään rajoituksista ei ole ollut puhetta.

Ja jos joku muu laittaa sarjakuviani jonnekin näytille, en minä ainakaan tässä vaiheessa "uraani" siitä närkästy. Sehän on vain mainostusta!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #7 : 03.10.2005 klo 17:56:06 »
Juomanlaskija -lehdessä 3/2005 näyttää  aloittaneen Kallion ja Kovácsin Onnenlahjat. Sarjassa mennään Pub Kuohuun. Kannessakin sitä mainostetaan. Lisäksi esitellään Jykä Paavola Huurupiilo-pubinsa kera artikkelilla "Sanaleikkien mestari keksii janoisille tekemistä".
En tiedä mistä tätä lehteä saa paitsi ravintola Koulusta Turussa, josta oman kappaleeni nappasin, siellä niitä oli jaossa pinottain.

Timo

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #8 : 03.10.2005 klo 18:13:09 »
Aikoinaan kun menin Suomen Armeijaan, piti käydä lääkärintarkastuksessa. Siellä pelästyin puolikuoliaaksi, kun jonkin kokeen perusteella näytti että minulla voisi olla diabetes. Pohdin jo että mikä olisi paras konsti päättää päivänsä, kun onneksi jälkimmäinen testi osoitti hälytyksen vääräksi. Mutta siitä asti olen pelännyt, että jospa se sittenkin jonakin päivänä puhkeaa.
Kyllä se puhkeaa.

Rupeaa tulemaan huono olo ruuan päälle ja tulee mainittua asiasta lekurille kun on kuulemma salakavala tauti. Sitte sokeritestin jälkeen saa kuulla että aikuisiän diabetestä alullaan. Ei toki tartte heti piikittää kun alkaa vetää lääkkeitä, mutta lääkkeissäpä löytyy perkeleellisiä sivuvaikutuksia.

Kun kuitenki taudin edetessä uhkaa sokeutuminen ja jalkahermoston tuhoutuminen että pyörätuoli kajastaa, ei auttanu ku  lakata lihomasta, alkaa liikkua ja lopettaa sokerin syönti. Inhottavinta on, että käytännössä piti lopettaa juopottelu. Voi surkeutta ja häpiää - vanha ryhdikäs juoppo nousee seisomaan ja tunnustaa: olen keijo ja en ole alkoholisti.

Miekii tilasin tuon albumin ja totesin hyväksi.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #9 : 04.10.2005 klo 23:02:36 »
Tässä on viime aikoina monasti tullut keskusteltua, kuinka paljon kotimaista sarjakuvaa jää "näkymättömiin" ammattilehtien tms. sivuille.

Unto Uneksija ilmestynee edelleen Pellervossa (tosin on siitä yksi lehden kustantama kokoelma-albumi ilmestynyt, mutta missään sitä ei ole tullut vastaan). Lapsena tykkäsin siitä kovasti, mutta enää tuo ei ole oikein enää ottanut tuulta purjeisiinsa.

Esimerkiksi Jii Roikonen piirtää Koelypsy-nimiseen lehteen lehmä-aiheista sarjakuvaa.

Roikosen oivallisesti nimetystä "Lehmä ja sen veli" -sarjakuvasta löytyy myös näytepala:

http://portal.mtt.fi/pls/portal30/docs/PAGE/MTT/JULKAISUT/KOELYPSY/LEHDEN_NUMEROT/02_2004/sk_suuri.jpg
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Re: Ammattilehtien sarjakuvat
« Vastaus #10 : 15.01.2006 klo 15:34:55 »
Tamro MedMail tai Tamro Xpress, en muista kumpi lehti, näytti julkaisevan hauskaa sarjakuvaa, tekijänä joku Pertti Jarla. Mikähän oli sarjan nimi, Kimmo Koeputki tai jotain sellaista? Tamro MedLab on lääkealan tuotteita myyvä firma.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #11 : 28.03.2006 klo 14:27:14 »
Kas, kas, Kielikello-lehdessä alkanut ilmestyä Annan ja Oton olohuone by Kallio & Vähä-aho (tuo Vähä-aho kuulostaa minulle ihan uudelta tuttavuudelta...).

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #12 : 29.03.2006 klo 15:56:36 »
Toi mun viime kesän I-Skk:n kotimainen Sipe ja Laura, ilmestyi alun perin Secgo:n asiakaslehdessä nimellä Mr.Cipher (linkin takana ei oo sarjiksia!)

Palvelualojen ammattilehdessä PAM:ssa on strippisarja nimeltä Pamela, jonka tekijä on Veikko Anttila (firmansa Kinestasis kautta). Kannattaa myös huomata, että nimestä huolimatta sarjassa ei ole vakituista päähenkilöä.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2006 klo 10:48:29 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #13 : 21.04.2006 klo 01:01:08 »
Maahanmuuttoasioiden ammattilehdessä Monitorissa OLI sarjakuva nimeltä Hirviö. käsitteli maahanmuuttajia, pakolaisia jne. tekijä oli Faberix.
Fabe kyllä vääntää strippejä monitoriin nykyisinkin. Ei, en ole hän.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #14 : 21.04.2006 klo 08:42:17 »
Toi kuulostaa tutulta. Ihan kuin sen strippejä olisi myös Aamulehdessä ollut jollain maahanmuuttajasivulla tms. Tai sitten se oli joku toinen lehti, mutta ei toi Monitori...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva