Kirjoittaja Aihe: Valopöytä (teko-ohjeet)  (Luettu 114258 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Holle

• Jäsen
Valopöytä (teko-ohjeet)
« : 01.08.2005 klo 14:06:25 »
Tässä jonkunlaiset ohjeet alkeellisen valopöydän rakentamiseen.
Koko voisi olla n. 400-500 mm.
Pitkät sivut ruuvataan lyhyempiin ja päälle lasketaan valkoinen pleksi. Lasi ei ole hyvä vaikka sen päällystäisikin , se ei jaa valoa tasaisesti.
Yhteen lautaan tehdään sen verran koloa tai reikää että johto mahtuu lävitse. Laatikon toiseen lyhyempään sivuun ruuvataan pienellä loisteputkella varustettu pöytälamppu. Loisteputki ei juurikaan lämpene joten on suhtkoht turvallinen.
Ohjeita ei ole tehty oikeiden konepiirustusohjeiden mukaisesti joten voivat olla sekavat.

Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
Re: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #1 : 01.08.2005 klo 21:47:46 »
joo-o. hyvät ohejeet
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #2 : 02.08.2005 klo 11:24:54 »
Hieno manuaali! Kandee poistaa käytettävästä lampusta sen oma varjostin kokonaan (muuten valaistu alue on aika pieni puikula), ja tehdä lampusta valoboksin nurkkiin ulottuvat heijastinlevyt vaikka valkoisesta tai foliolla päällystetystä pahvista. Valon vahvuus ja tasaisuus nousee järisyttäväst. Pleksiä saa muuten multa jos jaksaa tulla Helsingin Vallilaan sahaamaan.

« Viimeksi muokattu: 02.08.2005 klo 11:45:11 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #3 : 24.08.2005 klo 23:03:17 »
Tässä vielä tämä kevyt retkeilymalli

sopii myös mökkikäyttöön
Kulkee paloina A3-lehtiön välissä ja käy sään salliessa aurinkoenergialla

Valkoinen paperi vaan alle ja päivänvalo ikkunaan.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #4 : 29.08.2005 klo 18:19:03 »
Jouduin siirtymään myös eräänlaiseen kevennettyyn malliin rikkoessani valopöydän lasin tuhansiksi pirstaleiksi. Se oli maidonvalkoinen ja ehdottomasti paras vaihtoehto koska sen päällä pystyy leikkeleen huoletta papereita ja paksua kartonkiakin veitsellä ja partakoneen terillä. Teipitkin (ja liimat) saa helpolla lasipinnasta pois. Ja sen päällä tussailu sujui mainiosti. On varsin tukeva mutta hiukakon painava tosin. Omatekemässä lååtassa ja lyhyet valoputket (2 x 18w) on pohjassa ja sisältä valkoiseksi maalattu.
Ja alkuaan tein sen reilun kokoiseksi, suosittelen hiukan A3 suurempaa.

Nyt on pintana solu- tai kevemuovilevy, sitä sorttia mitä arkkitehdit käyttää. 5 milliä paksua ja valkoinen paperipinta molemmin puolin. Sattui oleen sopiva pala. Ei kestä kyllä mitäänkään painoa, mutta valoteho juuri riittää että näkyy läpi. Uusi lasi kylläkin tavii hankkia .. Muovi kun ei siedä oikein kuumaa ..

Laatikon muuten saa helpolla jostakin (vanhasta) puisesta keittiön lootasta. Sellainen syvempi malli. Pintaan pleksiä päälle, pohjahan on jo valmiina. Vaatii ehkä pari ilmareikää vaan pohjaan.

-- j --
« Viimeksi muokattu: 29.08.2005 klo 18:20:54 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

emmi

• krooninen kiukuttelija
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 16.09.2005 klo 14:37:57 »
itselläni on pettämätön pieni viritys joka on koottu kaverilta saaduista valonpöydän jaloista, kirpparilta löytyneestä vanhasta valomainos laatikosta (70 x70) jossa oli valmiina valkoinen pleksi, mutta jonka päälle käytiin leikkauttamassa vielä sopivan kokoinen lasi.
    ...tässä täytyy nyt ehkä myöntää että ei se oikeasti ole mun valopöytä. se on yhden mun kämppiksen, mutta mulla se on sellaisessa käytössä että hyvä jos kukaan muista asukkaista ehtii siinä mitään sutaista.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #6 : 20.09.2005 klo 14:43:31 »
Ittellänikin on valopöydän väsäys kesken (tai siis miehellä on). Ehdotin pleksiä, mutta se on kuulemma liian lerppua ja helposti naarmuuntuvaa. Pitäisi siis hankkia lasia. Soitin juuri kolmeen pääkaupunkiseudun isoon lasiliikkeeseen ja 50x70 cm toiselta puolelta hiekkapuhalletun, reunoista hiotun lasipalan hinta näyttää olevan 40-45 euroa. Kuvittelin että kahellakympillä lähtis jostakin mutta ei. Hintaerotkin niin pienet että vissiin sama vaan ostaa lähimmästä.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

emmi

• krooninen kiukuttelija
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 20.09.2005 klo 15:41:10 »
miten olisi hiekkapuhalluksen sijaan valkoista spray-maalia? kikka jota olin itse kokeilemassa, ennenkuin päätettiin laittaa pleksi ja lasi päällekäin.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 20.09.2005 klo 16:10:00 »
miten olisi hiekkapuhalluksen sijaan valkoista spray-maalia? kikka jota olin itse kokeilemassa, ennenkuin päätettiin laittaa pleksi ja lasi päällekäin.

Tätäkin ehdotettiin, mutta pelkään ettei spreijauksesta tulisi tasainen, ja/tai ettei se läpäisisi ja/tai hajottaisi valoa tarpeeksi... onko kirkas lasi niin paljon halvempaa että maali + lasi maksaisi yhdessä vähemmän kuin hiekkapuhallettu lasi?
« Viimeksi muokattu: 20.09.2005 klo 16:13:05 kirjoittanut ökpö »

emmi

• krooninen kiukuttelija
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 20.09.2005 klo 16:47:59 »
lasien hinnoista en oikein tiedä, itse olen asioinut lasiliikkeissä vain kun on tarvinnut joku lasilevy leikata, mutta tuntemani taiteilija käytti töitä kehystäessään spray-maalia hiekkapuhalluksen sijasta juuri hinnan takia. se olisi tosin tarvinnut ihan tilauspuhallukset, ei mitään metritavaraa. spray-maalin tasaisuudesta en huolehtisi. edellämainitun esimerkin lisäksi katselen tässä parhaillaan ystäväni vanhaan ikkunaan maalaamaa  sencil-työtä, ja kauniilta näyttää.

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #10 : 20.09.2005 klo 17:12:13 »
Itselläni on vanha kaupasta aikoinaan ostettu valopöytä. Himmeä lasi, jossa on sileä puoli päällepäin. Joskus totesin, että oli rasittavaa, kun pöytälampun, tai paikasta riippuen jopa kattolampun valo heijastui lasin pinnasta aina silmiin. Siitä lähtien olen aina teipannut lasin päälle skissipaperia, jolloin pinta ei ole niin heijastava.

Tuli vaan mieleen, että kirkkaan lasin voisi varmaan himmentää melko tasaisesti teippaamalla alapintaan (tai miksei päällekin) esim. leivinpaperia. Yksi tai useampi kerros, lampun kirkkaudesta riippuen.

Ja joskus lasiliikkeessä muistelisin jonkun neuvoneen ihan muussa asiassa, että lasin reunan voisi ihan itsekin pyöristää hiomakivellä. En ole kokeillut toimiiko se käytännössä.
Tai sitten teippaamalla lasin reuna ympäriinsä hiukan järeämmällä teipillä.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #11 : 25.09.2005 klo 12:41:58 »
Viitaten ylläolevaan auringonvaloheijastimeen.
Kokeilin samaa lampulla. Eli, jos itse kasaa pöydän , helpoimmalla himmennyksen saa aikaan kun laittaa lampun viistoon niin ettei valo osu lasiin suoraan vaan heijastuu valkoisen pinnan kautta .  Lampun asennuskin käy helpommin , kun sitä ei tarvitse upottaa pöydän pohjaan.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 27.09.2005 klo 13:48:49 »
No kerronpa nyt miten tässä valopöytäasiassa kävi.

Olin miehelle puhunut että 40x50-senttinen riittäisi, mutta se ottaa päräytti ja teki minulle verstaallaan lahjaksi 50x70-senttisen (eli otti A2-paperin kokovaatimukseksi). Aikasta iso puulaatikko siitä siis tuli, vaikka vain jotain 12 cm korkea. Maalattu valkoseksi sisältä ja ulkoa. Sisällä on kaksi 15-wattista loisteputkea lyhyissä päissä. Päällä 4-millinen toiselta puolelta himmeäksi etsattu lasi. Luulin ensin että valotehoa on liikaa, kun silmiin sattuu lasia katsellessa, mutta yllättävän heikosti toi 30 wattii sitten kuitenkin näkyy läpi bristolista. Lasi saisi hajottaa valoa ehkä  hieman paremmin, keskikohta on selvästi himmeämpi kuin laidat. Varsinkin pienempään valopöytään tuollainen etsattu/hiekkapuhallettu lasi on kuitenkin varmaan aivan omiaan.

Eli nytte on ökpölläki vihdoin valopöytä. Enää ei tartte piirtää itte mitään!!! Anttilan kuvastosta vaan ukkeleita ruutuun ja a vot. \o/

En vaan tajua missä minä ton kokosta jötkälettä pidän, kun lattian täyttää jo A3-skanneri ja huoneen ainoa tarpeeksi suuri pöytä on valtaosan ajasta kallellaan...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #13 : 12.11.2005 klo 19:04:20 »
Nostan tämän tännekin, eli annan pois vanhan valopöytäni:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=4854.0
Jos ei se viikon sisällä kelpaa kenellkään, raahaan sen kierrätyskeskukseen.

Timo

Taurwen

• oink oink
  • Uusi jäsen
« Vastaus #14 : 02.01.2006 klo 12:19:15 »
Taisi mennä tuo valopöytä jo muihin suihin?

Olenkos ymmärtänyt oikein, että kaupasta ostettuna valopöydät on törkeän hintaisia? Ei itselläni ole tuota puutyötaitoa sitten yhtään joten kai se on pakko vaan hampaat irvessä jostain ostaa.. ;D