Kirjoittaja Aihe: Ankalliskirjasto  (Luettu 34524 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Quack

• Vieras
Ankalliskirjasto
« : 15.04.2005 klo 13:23:33 »
Ankalliskirjasto 5: Kummajaisia ja kuu-ukkoja
Tietääkö kukaan milloin saa kaupoista, en malta oottaa!!!  ::)

Merkurius-kirjakerho

Varsinkin tarinoita Milla Magian monet kasvot ja Maanalainen maailma odotan ennemmän kuin innolla!! Niitä en oo koskaan lukenut ja kehuttu on paljon.  ;) Ja sitäpaitsi, Milla Magia on mun suosikkihahmo ja Carl Barksin käsissä... Uuuh.  :)

Täyttä Laatuahan nämä ovat, itse en ole koko Ankalliskirjastoista löytänyt muuta vikaa kuin että jotkut käännökset (varsinkin Kivi Larmolan) ovat liian ylinokkelia, ärsyttäviä. Ankalliskirjastossa 4 Kivi Larmolan käännökset tuhos vähän Miljardinorsu ja Rahalla saa ja hevosella pääsee tarinoita. Vai miltä kuulostaa tämä seuraava ruutu esim.?

"Enpä ole nähnyt edes kauramoottorien kulta-aikaan, että hevosille olisi tehty öljynvaihtoja" (s. 81)

Täntapasia siellä oli liikaa. Toivoisin että Carl Barksin käännöksille olisi oltu mahdollisimman uskollisia, eikä yrittää saada lähes joka kuplasta ylinokkelaa, vitsikästä ja hienoa suomenkieltä. Tollaset käännökset tuhoaa tarinan tunnelmaa ja toivottavasti tollasia ei 5:ssa esiinny.

Tules jo kauppoihin AK5!   8]

EDIT: Muokkasin otsikkoa. Tässä voi siis keskustella uusista ja vanhoista Ankalliskirjaston osista. -joe

pasoleati

• Jäsen
Re: Ankalliskirjasto 5: Kummajaisia ja kuu-ukkoja
« Vastaus #1 : 15.04.2005 klo 13:42:44 »
Ehkäpä kannattaisi opetella kirjoittamaan, ennen kuin kritisoi muitten käännöksiä!

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 15.04.2005 klo 13:53:58 »
Ehkäpä kannattaisi opetella kirjoittamaan, ennen kuin kritisoi muitten käännöksiä!

Itse asiassa ei, kritiikkiä ei tee tyhjäksi kritisoijan omien taitojen puutteet. Kritiikki vaatii arvostelukykyä, ei suorituskykyä. Jos et pysty kommentoimaan kritiikkiä asiallisesti, älä vaivaudu kommentoimaan ollenkaan.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Quack

• Vieras
« Vastaus #3 : 15.04.2005 klo 14:13:33 »
No anteeks, toi on mun tyyli kirjottaa mun murteella. Mutt asiaan... Vai kiinnostaako teitä enemmän mun kirjotusvirheet kun tää Mahtava kirja tulossa?

Lurker

• Vieras
« Vastaus #4 : 15.04.2005 klo 19:04:56 »
<snip>Muutin nyt kumminkin tämän kirjotuiksen kirjakieleksi niin sitä on helpompi lukea

Mielestäni on ihan mukava, että porukka kirjoittaa murteella - se on aivan eri juttu kuin huolimaton kielenkäyttö tai kirjoitusvirheet (joita kyllä tulee kaikille). Ja julkaistaanhan Akuakin murrealbumeina...

Akun käännöksissä on ilmeisti mukana myös pedagoginen tarkoitus opettaa nuorille lukijoille rikasta suomen kieltä. Ja käännökset vaihtuvat eri painoksissa vuosien myötä, kun kieli muuttuu.

Mulstelen, että itse Hector keksi punk-aikoina Mikille kutsumanimen perushiiri.

Mai

• Jäsen
  • Are you local?
« Vastaus #5 : 15.04.2005 klo 20:47:28 »
Ja julkaistaanhan Akuakin murrealbumeina...

OT.
Murrealbumit on saatanasta.
Älköön kukaan käsittäkö väärin, murteita on vaalittava ja ne kuulostavat hauskoilta ja kunpa saisin niitä kuulla enemmän, mutta sarjakuvissa ne ovat mielestäni ihan vihoviimeisiä.
Jotenkin elävä murre saa nuhjaantuneen ja pölyisen olomuodon sarjakuvien puhekuplissa. Se menettää hauskuutensa ja kiinnostavuutensa, ja muuttaa sen ainoastaan ärsyttäväksi sanoilla kikkailuksi.
Tämä siis on ainoastaan minun pikkuinen mielipiteeni.  :) Ei pahalla kenellekään.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2005 klo 20:50:38 kirjoittanut Mai »

Lurker

• Vieras
« Vastaus #6 : 16.04.2005 klo 13:19:42 »
Murrealbumit on saatanasta.
<SNIP>

Kyllä nauroin vatsa vääränä Isoon talon ankkaa, parahia tarinoota kersoolle ja aikuusille.
Sopi jotenkin näihin Roope-juttuihin ihan jetsulleen...

Kui, sanos Aku oli sekin hykerryttävää hupia. Sen sijaan stadin slangi tuntui (täytyy myöntää) jotenkin vieraalta väännöltä Rotsi on mut byysat puuttuu -albumissa.

Quack

• Jäsen
« Vastaus #7 : 19.04.2005 klo 23:11:06 »
Nyt se on ostettu ja Mahtava, Loistava kirja! 8] Milla Magian monet kasvot ei pettänyt, vaan meni heti suosikkikärkeen. Alkutekstissä mielenkiintonen oli kohta: "Tiesikö ankka-mies jotakin mitä tavalliset kuolevaiset ei tiedä?" Ehkä? Alitajuisesti? No mutta Viisas mies ja kadehdittavan hyvä mielikuvitus. Kuinka paljon mä oon Barksin tarinoista saanutkaan elämääni! :) Ja kuinka monet muutkin? Tiesittekö että Steven Spielberg ja George Lucas luki lapsena Barksin ankkoja?

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #8 : 20.04.2005 klo 09:16:34 »
Tiesittekö että Steven Spielberg ja George Lucas luki lapsena Barksin ankkoja?
Kukaan joka on nähnyt Kadonneen aarteen metsästäjien alkukohtauksen ei varmasti epäile sitä. Spielberg, ja taisipa olla Lucaskin mukana, teki "pyhiinvaelluksen" tapaamaan Barksia.
Ehkä kaikkein häiriintynein esimerkki tanskalaistoimittajien mielenliikkeistä oli tarinan "24 karaatin kuu" - kohtelu 70-luvulla. Kun se julkaistiin Aku Ankassa vuonna 1975, koko juoni oli muokattu uusiksi. Ei riittänyt, että Roope tarinan lopussa miettii kumpi teki arvokkaamman valinnan, vaan hänet piti vielä väkisin nykäistä pois kultakuusta.   
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #9 : 20.04.2005 klo 10:52:00 »
Eihän siinä muuta juonen muutosta ollut kuin että loppua oli venytetty tarpeettomasti.

"Julkaistu aiemmin Aku Ankka-lehdissä 41-42/1975 (lyhennettynä yhdeksällä sivulla ja yhdellä ruudulla sekä osittain uudelleen piirrettynä."

Jos alkujaan 20-sivuista tarinaa lyhennetään yhdeksällä sivulla niin eikö se ole juonen muuttamista?
- Barack Obama

Quack

• Jäsen
« Vastaus #10 : 20.04.2005 klo 13:01:14 »
Kukaan joka on nähnyt Kadonneen aarteen metsästäjien alkukohtauksen ei varmasti epäile sitä. Spielberg, ja taisipa olla Lucaskin mukana, teki "pyhiinvaelluksen" tapaamaan Barksia.
http://www.cbarks.dk/theborrowers.htm <--- tossa vielä lisää Spielbergistä ja Lucasista.

Muuten löytyiskö netistä mistään artikkelia, kuvia, lyhyttä kuvausta tai jotain tosta tapaamisesta??  8] Mä voin hyvinkin uskoo ett Spielberg ja Lucas teki pyhiinvaelluksen Barksin luo, mäkin oisin tehnyt aivan varmasti jos oisin niiden asemassa ja muutenkin jos ois ollut mahdollista. Harmi ett mä olin niin nuori vuonna 94...  :'(
« Viimeksi muokattu: 20.04.2005 klo 13:09:35 kirjoittanut Quack »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #11 : 20.04.2005 klo 14:16:15 »
Ai oliko siinä noinkin tehty? Mutta parhaiten jäi mieleen se loppu jossa ei ollut kerrassaan mitään järkeä.

Juu. Älkää sekoittako Minä, Roope-Setä -kirjan (1. painos 1973) italialaisittain taitettuun versioon, joka oli yhtä ruutua vaille kokonainen. 
- Barack Obama

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #12 : 20.04.2005 klo 21:11:27 »
Juu. Älkää sekoittako Minä, Roope-Setä -kirjan (1. painos 1973) italialaisittain taitettuun versioon, joka oli yhtä ruutua vaille kokonainen. 

joo, sehän oli siitä höpsö että se oli periaatteessa "kokonainen" mutta muuten onnettomasti pilattu, eli pakotettu siihen isokokoiseen taittoon ruutuja leikkelemällä. Voe voe.

Timo

Arttu

• Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 20.04.2005 klo 21:58:09 »
Lopetus on Minä Roope-Setä kirjassa ja Aku Ankassa  ainakin erilainen. MRS-version lopusta puuttuu useampi ruutu.
Siitä on vuosia kun olen  viimeksi lukenut tuon akkariversion, mutta muistikuvani mukaan ylimääräiset ruudut ovat Barksin piirtämiä. Jos näin on niin edes  MRS- versio ei ole "kokonainen".

En nyt tähän hätään löydä omia 75 akkareitani joten en pääse tuota tarkistamaan.
I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham

Arttu

• Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 20.04.2005 klo 22:27:46 »
Voisiko joku skannata tuon akkariversion viimeisen sivun. Pakko nähdä se muuten asia jää vaivaamaan...
I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham