Olihan se ässä, Franquin. Kannattaa hankkia "Mustat sivut" jos, kun ja mikäli albumi eteen jostain sattuu.
Todella sääli, että F. sai valmiiksi vain puolitoista albumia mustia sivuja. Samantapaisella tyylillä syntyi myös Trombone Illustrén kansia samoihin aikoihin. Masennuskautensa jälkeen F. ei ollut enää entisensä, viimeiset Niilot ovat surullista katsottavaa. Franquin itsekin sanoi, että tatsi vain katosi jonnekin.
Meinasin tohon alkuun kirjoittaa, että Franquin oli taitojensa huipulla Mustien sivujen aikoihin. Mutta en kirjoittanutkaan, sillä kyllä ne Piko ja Fantasiot kuten esim. Jätttiläinen jäätiköltä (Huikean tuikea munaus!!!?) ja Murenan pesä ovat aika tyyliikkään näköisiä. Joskus painojäli vaintuppaa kadottamaan ohuimmat viivat. Mustat sivut ovat ehkä enemmän sellaista briljeerausta, että katsokaas kun mä osaan tehdä tallä lailla. Mutta loistavsan näköisiä nekin ovat ja aikoinaan albumin ostaessani huuli pyöreänä sitä lueskelin, että JUMA!!
Nuo Spirouhin tehdyt vinjettikuvat näyttävät tollain aika vapautuneesti tehdyiltä. Jotenkin Niilon ja Mustien sivujen väliseltä tyyliltä, mielestäni. Olen jostain muuten lukenut, että Franquinin tussaus ei ollut ollenkaan vauhdikkaan rentoa, vaan että hän piirsi ensin lyijykynällä TODELLA tarkan kuva ja sitten seurasi tussiterällä/siveltimellä TODELLA tarkasti lyijärijälkeä. Ja ihaili Morrista, joka piirteli tussilla rennosti mitenkään orjallisesti piittaamatta lyijykynäluonnoksesta. Tosin toisessa yhteydessä F. sanoo, että ei koskaan jännittänyt tussausta(nämä lausunnot koskevat varmaan aikaa ennen masennusta).
.
Keväällä pitäis tulla sellainen albumi kuin Bestiaire de Franquin ("Franquinin eläimet" =ontuva suomennos).
Tuo lehmä ja miksei tuo rottakin vois olla painettuna vaikka siinä.
Tosin toi rotan kuva mulla on jo A nelkkuna.
Kieltämättä Ruutu-lehden ulkoasu on saanut suuresti vaikutteita Spirousta, mutta olivathan kansikuvatkin ainakin osittain samoja. Noihin aikoihin Pilotenkin (kai)kannet olivat muistaakseni hieman samantapaisia.
Muuten:
Marsupilami-albumissa, jossa on se pieni pandanpoikanen, on myös ne kaksi kiinalaista pikku hemmoa. Minusta ne eivät näytä Batemin piirtämiltä, vaan poikkeavat selvästi albumin muista hahmoista. Tietääkö kukaan, ovatko ne Franquinin piirtämiä? Viiva on täysin erilaista kuin muu piirrostyö