Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Artikkelit ja henkilökuvat: Kun Mikki tuli Aamulehteen (01.10.2011 klo 09:09:26)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
10.02.2012, klo 22:18:26

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
346526 viestiä 8435 aihetta kirjoittanut 5924 jäsentä. Uusin jäsen: vihannes
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Toimintasankarit
| | |-+  DC:n ja Marvelin multiversumit
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: DC:n ja Marvelin multiversumit  (Luettu 9613 kertaa)
Rami Rautkorpi
Siirtäjä
Ylläpitäjä
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #15 : 11.03.2005, klo 12:18:19 »

http://superman.ws/tales2/thesuperman/

Huomatkaa, että kolmas osa pysähtyy sivuun 14, juuri kun Teris ja kumppanit ovat astumassa "seinän läpi". Katsokaa kansikuvaa tarkkaan: http://superman.ws/tales2/thesuperman/3/
tallennettu

Älä puhuttele natsimuumiota, ellei natsimuumio ensin puhuttele sinua.
Jaska
Vieras
« Vastaus #16 : 11.03.2005, klo 21:52:10 »

Maanantaina saan luettavaksi JLA: Earth 2-albumin, jonka ostin suureksi osaksi Frank Quitelyn kuvituksen ansiosta, mutta jospa se muutenkin olisi kelpo paketti. Marvelin X-universumin jatkumot olivat aikanaan hupaisaa seurattavaa. Ensin Claremont loi hienon Days of future pastin, jossa Vahdit olivat muutakin kuin high-tech -hiekkasäkkejä. Sitten Rachel siirtyi normaaliaikaan, mutta uutta jatkumoa ei sentään luotu. Claremontin lähdön jälkeen homma alkoi levitä nopeasti käsistä, vaikka kyllä esim. Piispa-homma kudottiin näppärästi normaalijatkumoon Onslaught-spesiaalissa 1998. Tuho-Askani-Summers-Stryfe-Jean Grey-Madelyne-Axl Rose -soppa meni minusta jo aika höperiksi.
Lopulta ei tiedetty mikä on oikea tulevaisuus mutanteille vai ovatko kaikki vaihtoehdot totta. Marvelin Crisiksen eli Onslaughtin jälkeen nämä taidettiin sitten suurin piirtein kaikki kuopata. Tosin Mega-Marvelissa 1999 oli jälleen Wolverine-tarina joka oli prologi tuolle Menneen tulevaisuuden päiville. Uudesta Wolverine: The End-jutusta ei ole minulla muuta hajua kuin että se liittyy tuohon Claremontin tarinaan, Marvel kun yrittää epätoivoisesti lämmitellä klassikoitaan uusiksi. Tosin se Wolverinen loppu oli jo todella tyylikäs Ryhmä-X 10/85:ssä, miten sitten pari ruutua venytetäänkään minisarjaksi on vain yksi todiste lisää nykyisten supersankarisarjakuvien erosta pari vuosikymmentä vanhempiin.
tallennettu
Taavi Suhonen
Jäsen
Poissa

Don't dream it, be it

« Vastaus #17 : 12.03.2005, klo 00:19:15 »

Ensin Claremont loi hienon Days of future pastin, jossa Vahdit olivat muutakin kuin high-tech -hiekkasäkkejä.

Byrne sen tarinan minun muistaakseni keksi. Claremont valitteli miten Vahdit ovat aina "high-tech-hiekkasäkkejä" ja Byrne totesi että ne ovat sellaisia koska Claremont kirjoittaa niitä sellaisina ja kehitteli sitten oman Vahti-tarinansa, johon Claremont kirjoitti dialogin.
tallennettu
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Paikalla

Smile!

« Vastaus #18 : 12.03.2005, klo 07:34:02 »

Maanantaina saan luettavaksi JLA: Earth 2-albumin

Morrisonin ja Quitelyn Earth-2:n jätin mainitsematta koska sillä ei ole mitään tekemistä pre-crisis Maa-2:n kanssa.

Tämä albumi kertoo käänteismaailmasta joka on siis vastine pre-crisis Maa-3:lle. Ja käänteismaailma ei ole siinä se Earth-2 vaan sen maailman Luthorin keksimä nimitys JLA:n maailmalle. Ei tuossa liikaa tullut spoilattua, ennakkotiedoissa jo mainittu ennen albumin ilmestymistä.

Eihän tuo Morrisonin parhaita ole eikä edes Morrisonin paras JLA-tarina. Silti ihan kelpo pläjäys. Ja Quitely piirtää taas kuin enkeli. Hankkikaa Batman: The Scottish Connection.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2005, klo 07:36:16 kirjoittanut Surfin Joe » tallennettu

"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
Petteri Oja
Juudas itselleen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #19 : 09.04.2005, klo 13:40:42 »

Luin justiin Jätti 2/70:n. Siinä julkaistussa JLA:n tarinassa sanotaan, että Maan kaksoisplaneetta on "symmetrisessä asennossa auringon toisella puolen".

Häh, mitäs tämä oikein tarkoittaa? Eikös Maa-1 ja Maa-2 sijaitse samalla kohtaa aurinkokuntaa mutta eri ulottuvuuksissa. Batman 8/90:ssä sanotaan näin: "Multiversumissa on ainakin kaksi maapalloa, jotka sijaitsevat erilaisilla värähtelytasoilla."

Ja Barrykin aiheutti joskus "repeämän maailmojen välille". Jätin selitys on suomentajan yksinkertaistus?

Tuossa Jätin JLA-tarinassa "Jokaisessa ihmisessä on huonompi minä" on muutenkin suomentaja revitellyt hämärillä raiteilla. Vihreä Nuoli on käännetty Punaiseksi Nuoleksi, mikä on tosi skitsoa, kun kyseessä on värillinen sarjis. Ei ihme että Oliverilla on tarinassa identifikaatio-ongelmia.  Grin

Ehkä toi käännös pohjautuu edellisvuoden Teräsmiehiin, joissa JLA myös seikkaili, ja jotka olivat mustavalkoisia lehtiä. Kenties Vihreä Nuoli tuntui olevan liian lähellä Vihreää Lyhtyä, joten suomentaja teki tämän ratkaisunsa. Tai sitten hän oli vain värisokea.

Jätti oli loistava lehti, 68 sivua DC:n parhaiden sankareiden seikkailuja väreissä. Tosi sääli että se jäi kolmeen numeroon.
tallennettu

J.Salo
ijusten
Valvoja
Poissa

..ja valmis!

« Vastaus #20 : 09.04.2005, klo 15:24:48 »

Mulla olis epämääräinen käsitys että Speedy olisi välillä käännetty Punaiseksi nuoleksi, vai muistanko väärin?
tallennettu

Kronologisesti myöhässä.
#Kvaak.fi@IRCNet
Petteri Oja
Juudas itselleen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #21 : 09.04.2005, klo 15:28:55 »

Mikä Speedy?
tallennettu

Rac
Jäsen
Poissa

« Vastaus #22 : 09.04.2005, klo 16:48:15 »

Mikä Speedy?

Kuka ei mikä. Vihreän Nuolen sidekick. Eikös?
tallennettu

"Excuse me. Have you ever danced with the devil by the pale moonlight?" -Batman
Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
Poissa

<><

« Vastaus #23 : 09.04.2005, klo 16:51:34 »

Kuka ei mikä. Vihreän Nuolen sidekick. Eikös?
Itse asiassa juuri mikä, koska puhumme sarjakuvahahmosta emmekä todellisesta ihmisestä. Se on siis se.
Mutta luulen, että olet oikeassa. Muistaakseni ainakin tuommoinen tyyppi oli/on.
tallennettu

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Paikalla

Smile!

« Vastaus #24 : 09.04.2005, klo 16:53:08 »

Niin, Speedy oli Vihreän Nuolen Robin. Muutenkin sarja oli ihan kuin Batman 1940-60-luvuilla. Oli Nuoliluola ja Nuoliauto.

Ruotsalaiset käänsivät Vihreän Nuolen Punaiseksi Nuoleksi, ilmeisesti halusivat eroa Vihreään Lyhtyyn jolla oli sveduissa oma lehtikin 60-luvulla. Kuvittelivat ettei sitä kukaan huomaa kun sarjat julkaistiin mustavalkoisina. Suomalaisessa kovakantisessa Teräsmies-albumissa oli sivun hahmoesittely jossa esiteltiin "Punainen Nuoli ja Speedy".
tallennettu

"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
Rac
Jäsen
Poissa

« Vastaus #25 : 09.04.2005, klo 20:25:45 »

Itse asiassa juuri mikä, koska puhumme sarjakuvahahmosta emmekä todellisesta ihmisestä.

Hmm, kas vain. Tämä on mennyt ohi äikän tunnilla. (Tosin meillä oli maikka joka piti noin kolmesta-neljästä tyypistä meidän luokalla enkä minä ollut yksi niistä. Sukunimeltään Painilainen ja "lempinimeltään" Painajainen. Klamydian Pää kii painajainen -biisi on kuin tehty suoraan Painajaisesta. Terveisiä sullekin jos tätä luet.)
tallennettu

"Excuse me. Have you ever danced with the devil by the pale moonlight?" -Batman
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Paikalla

Smile!

« Vastaus #26 : 09.04.2005, klo 21:03:53 »

Minulle sarjakuvahahmo on "hän" oli kyse sitten Aku Ankasta tai X-miesten Kykloopista. En muista että tätä olisi koulussa opetettu mutta näin se minulle on.
tallennettu

Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
Poissa

<><

« Vastaus #27 : 10.04.2005, klo 15:06:09 »

Minulle sarjakuvahahmo on "hän" oli kyse sitten Aku Ankasta tai X-miesten Kykloopista. En muista että tätä olisi koulussa opetettu mutta näin se minulle on.
No ei mullekaan, mutta olen pähkäillyt näin itse. Ainakin se tuntuu luontevimmalta. Tuskin se kai kuitenkaan väärin on puhua hänestä, kun kuitenkin kyse on mahdollisesta (ainakin jossain määrin) henkilöstä.
Mun mielestä kuitenkin hän viittaa selkeästi persoonaan ja fiktiivinen hahmo jota parhaimmassa tapauksessa on kirjoittanut jopa sata eri henkilöä ei voi persoonallisesti olla kovin eheä, vaikka esim. Aku Ankalla tietenkin on hyvin tunnistettavissa oleva luonne.

Pitäisköhän tää jakaa omaksi keskustelukseen?
tallennettu

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Petteri Oja
Juudas itselleen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #28 : 11.04.2005, klo 10:05:30 »

Mutta Joe, entä se varsinainen kysymykseni Jätissä mainitusta Maa-2 -tiedosta?
tallennettu

Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Paikalla

Smile!

« Vastaus #29 : 11.04.2005, klo 10:47:30 »

Minä muistelin että Jätissä oli tuo juttu että Maa-2 on auringon toisella puolella. Puolisen vuotta sitten kyselin täältä vahvistusta että muistinko oikein. Kukaan ei vastannut mitään joten jätin sen mainitsematta tuossa.

Alkuperäisessä ei sellaista oltu mainittu joten se voi olla suomentajan tai vaikka ruotsintajan keksintö. Noissa oli suomennoksissa aika paljon svedismejä tuohon aikaan. Eli ne olivat ruotsista käännettyjä.

Yhtään Jättiä en ole lukenut vuosikausiin. Enhän minä edes muistanut että ne olivat värillisiä. Ruotsissa Jätti muuten loppui vasta 90-luvulla. Suomeksikin julkaistiin viimeisiä. Ne olivat näitä eri yhtiöiden sankareiden yhteisseikkailuja. Monien kansissa onkin nurkassa logo "Gigant".

Tässä vähän "konstigheter", på svenska:
www.edovan.net/gigant/diverse/diverse.asp?d=konstigt

Vihreä Nuoli esiintyi siis ruotsalaisessa Teräsmiehessä jo 40-luvulla mustavalkoisena ja hänestä käytettiin vuosikymmenet nimeä Röda Pilen. Muillakin sankareilla oli käytössään useita nimiä. Mutta onhan niin käynyt suomennoksissakin.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2005, klo 10:52:33 kirjoittanut Surfin Joe » tallennettu

Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: